공무원은 정부부문 직능의 구체적인 집행자로서 이들 전체의 소질과 능력이 정부의 행정성과를 정하고 인민들과 정부 간 관계에 직접적인 영향을 미친다. 공무원승진의 목적은 적합한 사람을 적합한 직위에 두는 것이다. 그것은 정부인적 자원에 대한 가장 좋은 배치이다. 공무원제도는 현대 정부 인사행정체계의 일반적인 형식이고 서구에서는 100년의 역사가 있다.
중국은 1993년부터 공무원제도를 실시하였다. 공무원제도의 지속적인 발전과 완성을 위해서 완벽하고 과학적인 공무원 관리체계를 설립하는 것이 중요하다. 특히 공무원제도 중의 일정...
공무원은 정부부문 직능의 구체적인 집행자로서 이들 전체의 소질과 능력이 정부의 행정성과를 정하고 인민들과 정부 간 관계에 직접적인 영향을 미친다. 공무원승진의 목적은 적합한 사람을 적합한 직위에 두는 것이다. 그것은 정부인적 자원에 대한 가장 좋은 배치이다. 공무원제도는 현대 정부 인사행정체계의 일반적인 형식이고 서구에서는 100년의 역사가 있다.
중국은 1993년부터 공무원제도를 실시하였다. 공무원제도의 지속적인 발전과 완성을 위해서 완벽하고 과학적인 공무원 관리체계를 설립하는 것이 중요하다. 특히 공무원제도 중의 일정 기능으로서 승진제도는 원칙과 규칙 및 운영에 따라 설립되어 공무원을 가장 격려하는 수단이다.
중국 국가통계국의 발표에 따르면 2015년 말까지 공무원 수는 총 716.7만 명에 달하였다. 여기서는 중국 공무원제도를 개혁개방이전(1979년 이전)과 개혁개방이후(1979년 이후)로 구분하여 발전사를 정리하였다. 중국은 제도 도입에서 추진까지 그 속도가 매우 느린 특성이 있다. 예를 들어 공무원법이 제정되는 데 약 10년이 걸렸다. 또한 중국은 2006년에 공무원법 제정에 따라 공무원제도를 도입하였다. 지금까지 약 10년 되는데 아직 성숙하지 않아서 부족한 부분이 있다.
중국에서 승진은 직무 승진 단계를 밟아 승진하도록 하고 있다. 다만, 특별히 우수하거나 혹은 업무상 필요가 있는 경우에는 규정에 따라 파격적으로 승급하거나 일계급 이상 승급할 수 있다. 특히 청이나 국의 정직 이하의 정무직이나 부연구원 이하 및 기타 상응하는 직무 서열의 일반직 직무에 공석이 생긴 경우, 공개선발 방식으로 직무 담당자를 선발할 수 있도록 하고 있다. 또한 중국 현행 공무원 승진제도의 주요 방식은 경쟁승진과 공개선발이다.
본 논문은 중국 공무원제도의 이론적 내용을 논술하여 공무원승진제도를 주요 연구 대상으로 삼고자 한다. 중국 공무원의 직위분류제, 승진의 조건, 원칙, 절차 등 이론 그리고 현황을 정리하여 분석하기 위해 문헌연구, 역사분석연구를 통해서 현행 중국 공무원 승진제도가 발생한 문제를 분석함으로써 중국 공무원 승진제도의 발전방안을 제시하였다.
공무원은 정부부문 직능의 구체적인 집행자로서 이들 전체의 소질과 능력이 정부의 행정성과를 정하고 인민들과 정부 간 관계에 직접적인 영향을 미친다. 공무원승진의 목적은 적합한 사람을 적합한 직위에 두는 것이다. 그것은 정부인적 자원에 대한 가장 좋은 배치이다. 공무원제도는 현대 정부 인사행정체계의 일반적인 형식이고 서구에서는 100년의 역사가 있다.
중국은 1993년부터 공무원제도를 실시하였다. 공무원제도의 지속적인 발전과 완성을 위해서 완벽하고 과학적인 공무원 관리체계를 설립하는 것이 중요하다. 특히 공무원제도 중의 일정 기능으로서 승진제도는 원칙과 규칙 및 운영에 따라 설립되어 공무원을 가장 격려하는 수단이다.
중국 국가통계국의 발표에 따르면 2015년 말까지 공무원 수는 총 716.7만 명에 달하였다. 여기서는 중국 공무원제도를 개혁개방이전(1979년 이전)과 개혁개방이후(1979년 이후)로 구분하여 발전사를 정리하였다. 중국은 제도 도입에서 추진까지 그 속도가 매우 느린 특성이 있다. 예를 들어 공무원법이 제정되는 데 약 10년이 걸렸다. 또한 중국은 2006년에 공무원법 제정에 따라 공무원제도를 도입하였다. 지금까지 약 10년 되는데 아직 성숙하지 않아서 부족한 부분이 있다.
중국에서 승진은 직무 승진 단계를 밟아 승진하도록 하고 있다. 다만, 특별히 우수하거나 혹은 업무상 필요가 있는 경우에는 규정에 따라 파격적으로 승급하거나 일계급 이상 승급할 수 있다. 특히 청이나 국의 정직 이하의 정무직이나 부연구원 이하 및 기타 상응하는 직무 서열의 일반직 직무에 공석이 생긴 경우, 공개선발 방식으로 직무 담당자를 선발할 수 있도록 하고 있다. 또한 중국 현행 공무원 승진제도의 주요 방식은 경쟁승진과 공개선발이다.
본 논문은 중국 공무원제도의 이론적 내용을 논술하여 공무원승진제도를 주요 연구 대상으로 삼고자 한다. 중국 공무원의 직위분류제, 승진의 조건, 원칙, 절차 등 이론 그리고 현황을 정리하여 분석하기 위해 문헌연구, 역사분석연구를 통해서 현행 중국 공무원 승진제도가 발생한 문제를 분석함으로써 중국 공무원 승진제도의 발전방안을 제시하였다.
Due to their role as specific implementers of government departments, civil servants’ overall quality and ability determine the administrative achievements of the government, and also have a direct impact on the relationship between the people and the government. The promotion purpose of civil serva...
Due to their role as specific implementers of government departments, civil servants’ overall quality and ability determine the administrative achievements of the government, and also have a direct impact on the relationship between the people and the government. The promotion purpose of civil servant system is to put the right person in the right position, which helps to optimally allocate government human resources. The civil servant system is the general organization form of the modern government administration system, which has a history of 100 years in western countries. China started to implement the civil servant system in 1993. For the sustainable development and improvement of the civil servant system, it is very important to set up a sound civil servant management system. In particular, as a function of the civil servant system, a promotion system established in accordance with proper principles, rules and operations is the most encouraging means for civil servants.
According to the National Bureau of Statistics of China, by the end of 2015, the number of civil servants has reached 7.167 million. The history of the civil servant system in China can be divided into two parts, before the reform and opening (before 1979) and after the reform and opening (after 1979). Implementation and promotion of the system in China is developing extremely slowly. For example, the enactment of Civil Servant Law cost about 10 years. In addition, according to the implementation of the "Civil Servant Law of China" in 2006, the civil servant system was formally introduced. So far, although the Chinese civil servant system has been legalized for about 10 years, there are still shortcomings due to a lack of maturity.
Generally, Chinese civil servants’ promotion occurs step by step. However, particular excellence and working needs, in accordance with the regulations, can result in exceptional promotion or overstepped promotion. Especially when there is a vacancy of the position below the bureau-level or the associate research fellow level or any other general ones of the corresponding positions, the selection should be made through a public election. In addition, the main method of current civil servant promotion system in China is a public election and competitive promotion.
This paper mainly discusses the theoretical content and promotion system of China’s civil servant system. In this paper, the author focuses on analyzing China’s current civil servant promotion system and advocates the development program of China’s civil servant promotion system by sorting and analyzing the theory of position classification system, promotion conditions, principles, and procedures, as well as the literature and historical analyses.
Due to their role as specific implementers of government departments, civil servants’ overall quality and ability determine the administrative achievements of the government, and also have a direct impact on the relationship between the people and the government. The promotion purpose of civil servant system is to put the right person in the right position, which helps to optimally allocate government human resources. The civil servant system is the general organization form of the modern government administration system, which has a history of 100 years in western countries. China started to implement the civil servant system in 1993. For the sustainable development and improvement of the civil servant system, it is very important to set up a sound civil servant management system. In particular, as a function of the civil servant system, a promotion system established in accordance with proper principles, rules and operations is the most encouraging means for civil servants.
According to the National Bureau of Statistics of China, by the end of 2015, the number of civil servants has reached 7.167 million. The history of the civil servant system in China can be divided into two parts, before the reform and opening (before 1979) and after the reform and opening (after 1979). Implementation and promotion of the system in China is developing extremely slowly. For example, the enactment of Civil Servant Law cost about 10 years. In addition, according to the implementation of the "Civil Servant Law of China" in 2006, the civil servant system was formally introduced. So far, although the Chinese civil servant system has been legalized for about 10 years, there are still shortcomings due to a lack of maturity.
Generally, Chinese civil servants’ promotion occurs step by step. However, particular excellence and working needs, in accordance with the regulations, can result in exceptional promotion or overstepped promotion. Especially when there is a vacancy of the position below the bureau-level or the associate research fellow level or any other general ones of the corresponding positions, the selection should be made through a public election. In addition, the main method of current civil servant promotion system in China is a public election and competitive promotion.
This paper mainly discusses the theoretical content and promotion system of China’s civil servant system. In this paper, the author focuses on analyzing China’s current civil servant promotion system and advocates the development program of China’s civil servant promotion system by sorting and analyzing the theory of position classification system, promotion conditions, principles, and procedures, as well as the literature and historical analyses.
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