퇴직자 중 학력, 지식, 전문적 사회경험을 두루 가춘 퇴직자의 대표적인 것은 퇴직교원이다. 퇴직교원은 현재 노인인구 중에서 고학력, 풍부한 교직경험과 고정적인 수입이 있는 사회적‧경제적으로 안정된 사람들로서 풍부한 경험, 전문적인 지식, 노련한 기술을 활용하여 재능기부에 기여한다면 평생교육현장에서는 전문성과 풍부한 현장 경험을 가지고 있는 평생교육강사를 확보 할 수 있다. 따라서 본 연구는 퇴직교원의 평생교육 현장에서 재능기부를 통해 어떠한 경험을 가져오는지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 선행연구를 고찰을 통해 연구 참여자에게 사용할 인터뷰 문항을 구성하여, 재능기부 활동을 하는 퇴직교원을 대상으로 진행하였으며, 연구 참여자는 총 7명을 대상으로 심층적인 면접을 실시하였다. 연구방법은 Strauss & Corbin의 ...
퇴직자 중 학력, 지식, 전문적 사회경험을 두루 가춘 퇴직자의 대표적인 것은 퇴직교원이다. 퇴직교원은 현재 노인인구 중에서 고학력, 풍부한 교직경험과 고정적인 수입이 있는 사회적‧경제적으로 안정된 사람들로서 풍부한 경험, 전문적인 지식, 노련한 기술을 활용하여 재능기부에 기여한다면 평생교육현장에서는 전문성과 풍부한 현장 경험을 가지고 있는 평생교육강사를 확보 할 수 있다. 따라서 본 연구는 퇴직교원의 평생교육 현장에서 재능기부를 통해 어떠한 경험을 가져오는지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 선행연구를 고찰을 통해 연구 참여자에게 사용할 인터뷰 문항을 구성하여, 재능기부 활동을 하는 퇴직교원을 대상으로 진행하였으며, 연구 참여자는 총 7명을 대상으로 심층적인 면접을 실시하였다. 연구방법은 Strauss & Corbin의 근거이론을 사용하여 퇴직교원의 평생교육 재능기부활동하면서 어떤 경험을 하고 있는지에 대해 연구를 진행하였다. 이를 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 개방코딩, 축 코딩, 선택코딩, 과정분석을 통해 296개의 개념과 70개의 하위범주, 25개의 범주로 구성이 되었고, 자료 분석결과 퇴직교원의 평생교육 재능기부 경험은 ‘내 삶의 연속성, 나와 사회의 연결성’으로 핵심범주가 나타났다. 둘째, 퇴직교원의 재능기부 경험 대한 핵심범주는 ‘변화된 삶속에서 나의 존재감 확인하기’로 나타났으며, 퇴직교원의 재능기부 경험의 과정은 1단계 : 학교교육과 재능기부의 다름 인식 단계, 2단계 : 변화필요성 인식 단계, 3단계 : 지속하기 위한 노력의 단계, 4단계 : 재능기부의 연결성으로 네 가지 과정분석으로 결과가 도출되었다. 본 연구의 결과를 통해 퇴직교원이 다양한 활동에 참여하고 적극적으로 사회의 역할을 수행함으로써 행복감이나 만족을 얻고 있었으며, 퇴직교원은 자신이 가지고 있는 전문적인 지식을 활용하여, 평생교육 재능기부를 통해 퇴직 전 사회에서 직무를 하고 있을 때의 일을 퇴직 이후에도 지속적으로 할 수 있는 사회와의 연결성을 확인 할 수 있었다. 퇴직교원은 자신이 할 수 있는 것이 무엇인지 알고 그것을 지속해나가면서 만족감과, 자신의 정체성을 확립해 나간다. 그렇기에 퇴직교원이 평생교육 재능기부를 통해 자신의 가능성을 더욱 잘 활용할 수 있도록 재능기부 활동에 대한 논의가 전개되어야 할 것이다. 본 연구는 퇴직교원의 풍부한 경험, 전문적인 지식, 노련한 기술을 활용하여 재능기부를 통해 그들의 전문성과 풍부한 현장 경험을 가진 평생교육강사를 확보 할 수 있다고 보았다. 또한 이들의 능력과 경험과 전문지식을 바탕으로 많은 교육을 필요로 하는 다양한 학습자에게 질 좋은 교육을 제공 할 수 있을 것이라고 예상한다.
퇴직자 중 학력, 지식, 전문적 사회경험을 두루 가춘 퇴직자의 대표적인 것은 퇴직교원이다. 퇴직교원은 현재 노인인구 중에서 고학력, 풍부한 교직경험과 고정적인 수입이 있는 사회적‧경제적으로 안정된 사람들로서 풍부한 경험, 전문적인 지식, 노련한 기술을 활용하여 재능기부에 기여한다면 평생교육현장에서는 전문성과 풍부한 현장 경험을 가지고 있는 평생교육강사를 확보 할 수 있다. 따라서 본 연구는 퇴직교원의 평생교육 현장에서 재능기부를 통해 어떠한 경험을 가져오는지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 선행연구를 고찰을 통해 연구 참여자에게 사용할 인터뷰 문항을 구성하여, 재능기부 활동을 하는 퇴직교원을 대상으로 진행하였으며, 연구 참여자는 총 7명을 대상으로 심층적인 면접을 실시하였다. 연구방법은 Strauss & Corbin의 근거이론을 사용하여 퇴직교원의 평생교육 재능기부활동하면서 어떤 경험을 하고 있는지에 대해 연구를 진행하였다. 이를 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 개방코딩, 축 코딩, 선택코딩, 과정분석을 통해 296개의 개념과 70개의 하위범주, 25개의 범주로 구성이 되었고, 자료 분석결과 퇴직교원의 평생교육 재능기부 경험은 ‘내 삶의 연속성, 나와 사회의 연결성’으로 핵심범주가 나타났다. 둘째, 퇴직교원의 재능기부 경험 대한 핵심범주는 ‘변화된 삶속에서 나의 존재감 확인하기’로 나타났으며, 퇴직교원의 재능기부 경험의 과정은 1단계 : 학교교육과 재능기부의 다름 인식 단계, 2단계 : 변화필요성 인식 단계, 3단계 : 지속하기 위한 노력의 단계, 4단계 : 재능기부의 연결성으로 네 가지 과정분석으로 결과가 도출되었다. 본 연구의 결과를 통해 퇴직교원이 다양한 활동에 참여하고 적극적으로 사회의 역할을 수행함으로써 행복감이나 만족을 얻고 있었으며, 퇴직교원은 자신이 가지고 있는 전문적인 지식을 활용하여, 평생교육 재능기부를 통해 퇴직 전 사회에서 직무를 하고 있을 때의 일을 퇴직 이후에도 지속적으로 할 수 있는 사회와의 연결성을 확인 할 수 있었다. 퇴직교원은 자신이 할 수 있는 것이 무엇인지 알고 그것을 지속해나가면서 만족감과, 자신의 정체성을 확립해 나간다. 그렇기에 퇴직교원이 평생교육 재능기부를 통해 자신의 가능성을 더욱 잘 활용할 수 있도록 재능기부 활동에 대한 논의가 전개되어야 할 것이다. 본 연구는 퇴직교원의 풍부한 경험, 전문적인 지식, 노련한 기술을 활용하여 재능기부를 통해 그들의 전문성과 풍부한 현장 경험을 가진 평생교육강사를 확보 할 수 있다고 보았다. 또한 이들의 능력과 경험과 전문지식을 바탕으로 많은 교육을 필요로 하는 다양한 학습자에게 질 좋은 교육을 제공 할 수 있을 것이라고 예상한다.
Retired teachers have rich experience in education, educational background and expertise. Furthermore, they have financial stability. If they make good use of their extensive experience and expertise, it will help improve lifelong education. It is advisable for them to serve as teachers at life...
Retired teachers have rich experience in education, educational background and expertise. Furthermore, they have financial stability. If they make good use of their extensive experience and expertise, it will help improve lifelong education. It is advisable for them to serve as teachers at lifelong education centers. The purpose of this study is to ascertain talent donation experiences of retired teachers in lifelong education. For this study, interview questions to be used for participants were made. The participants of this study were seven retired teachers giving talent donation. The participants were interviewed. Grounded theory developed by Strauss & Corbin was used to ascertain talent donation experiences of retired teachers in lifelong education. Findings obtained from this study are as follows. First, 296 concepts, 70 sub-categories and 25 categories were found through open coding, axial coding, selection coding and process analysis. It was found that core category of talent donation experiences of retired teachers in lifelong education was ‘continuation of my life and connection between I and society’. Second, it was revealed that core category of talent donation experiences of retired teachers in lifelong education was ‘ identification of my presence in a changed life’. Talent donation experiences process of retired teachers in lifelong education consisted of the following four steps - step 1 : awareness of the difference between formal education and talent donation. step 2 : awareness of the need for a change. step 3 : effort to continue. step 4 : connection of talent donation. This study found that retired teachers felt happiness or satisfaction while taking part in various activities and playing a role in a positive manner by making good use of their expertise and giving talent donation to lifelong education. Retired teachers feel satisfaction and establish identity by finding what they can and putting it into practice. Therefore, it is necessary to have a discussion about talent donation so that retired teachers can give talent donation more efficiently. This study assumed that retired teachers can make a contribution to lifelong education by giving talent donation making good use of their extensive experience, expertise and skills. It is expected that retired teachers can provide good quality education to various learners based on their ability, experience and expertise.
Retired teachers have rich experience in education, educational background and expertise. Furthermore, they have financial stability. If they make good use of their extensive experience and expertise, it will help improve lifelong education. It is advisable for them to serve as teachers at lifelong education centers. The purpose of this study is to ascertain talent donation experiences of retired teachers in lifelong education. For this study, interview questions to be used for participants were made. The participants of this study were seven retired teachers giving talent donation. The participants were interviewed. Grounded theory developed by Strauss & Corbin was used to ascertain talent donation experiences of retired teachers in lifelong education. Findings obtained from this study are as follows. First, 296 concepts, 70 sub-categories and 25 categories were found through open coding, axial coding, selection coding and process analysis. It was found that core category of talent donation experiences of retired teachers in lifelong education was ‘continuation of my life and connection between I and society’. Second, it was revealed that core category of talent donation experiences of retired teachers in lifelong education was ‘ identification of my presence in a changed life’. Talent donation experiences process of retired teachers in lifelong education consisted of the following four steps - step 1 : awareness of the difference between formal education and talent donation. step 2 : awareness of the need for a change. step 3 : effort to continue. step 4 : connection of talent donation. This study found that retired teachers felt happiness or satisfaction while taking part in various activities and playing a role in a positive manner by making good use of their expertise and giving talent donation to lifelong education. Retired teachers feel satisfaction and establish identity by finding what they can and putting it into practice. Therefore, it is necessary to have a discussion about talent donation so that retired teachers can give talent donation more efficiently. This study assumed that retired teachers can make a contribution to lifelong education by giving talent donation making good use of their extensive experience, expertise and skills. It is expected that retired teachers can provide good quality education to various learners based on their ability, experience and expertise.
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