조선후기와 에도시대 기생의 미용문화에 나타난 조형성 분석 An analysis on formative characteristics in the beauty cultures of Gisaeng in the Late Joseon Dynasty and Geisha in the Edo Period원문보기
본 연구는 조선 후기와 에도시대의 문화를 주도하던 특수계층의 여성인 기생의 미용문화에 나타난 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교 분석하기 위해 시도되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조선후기와 에도시대의 두발형태와 장신구 및 화장법을 조형성 이론에 입각하여 분석한 결과, 조선 후기의 두발양식은 형태적 측면에서 트레머리, 쪽머리, 낭자쌍계및 코머리는 타원형의 형태가 나타났고, 귀밑머리는 수직선의 형태로 나타났으며, 트레머리는 ...
본 연구는 조선 후기와 에도시대의 문화를 주도하던 특수계층의 여성인 기생의 미용문화에 나타난 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교 분석하기 위해 시도되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조선후기와 에도시대의 두발형태와 장신구 및 화장법을 조형성 이론에 입각하여 분석한 결과, 조선 후기의 두발양식은 형태적 측면에서 트레머리, 쪽머리, 낭자쌍계및 코머리는 타원형의 형태가 나타났고, 귀밑머리는 수직선의 형태로 나타났으며, 트레머리는 비대칭이며 쪽머리, 낭자쌍계, 귀밑머리, 코머리는 대칭의 형태로 나타났다. 에도시대 두발양식의 형태는 요꼬효우고, 토우로빈시마다마게는 삼각형의 형태를, 타테효우고는 긴 타원형의 형태를, 카츠야마마게는 원형의 형태를 나타냈다. 또한 4가지의 두발형태 모두 대칭 형태를 이루었다. 조선후기 두발형태의 질감적 측면에서 트레머리는 땋기 기법을 이용한 울퉁불퉁한 질감이고 귀밑머리와 쪽머리 및 코머리는 면의 질감과 땋은 머리의 질감이 혼용되어 매끄럽고 울퉁불퉁한 질감이 나타났다. 낭자쌍계는 면을 이용한 쪽으로 정갈하고 매끈한 질감을 보였다. 에도시대 두발양식의 질감은 4가지 형태 모두 윤기와 매끈한 질감을 표현하였으며, 색채적 측면에서는 두 나라 모두 자연 흑색을 보였다. 둘째, 조선 후기 장신구의 형태는 비녀, 뒤꽂이, 전모 모두 대칭을 이루었으며, 비녀는 몸체가 긴 막대 형태에 장식부분의 연봉, 동물, 도형 등에 따라서 형태가 변형되었으나 기본 형태는 긴 막대형으로 동일하였다. 뒤꽂이는 납작한 막대의 형태로 장식부에 꽃, 나비, 은행 등의 다양한 형태를 나타내었으며, 전모는 부채꼴에 가까운 사다리꼴형태를 보였다. 에도시대 장신구의 형태는 쿠시, 코우가이, 칸자시 모두 대칭 형태를 이루며, 쿠시는 빗 모양으로 생긴 장신구로서 반달모양이나 직사각형모양이고, 코우가이는 긴 막대 형태이며, 칸자시는 긴 막대 형태로 나타났다. 조선 후기 장신구의 질감은 소재에 따라 다르게 나타났으며, 비녀는 금속을 주로 사용하는 매끈한 질감과 장식부의 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 나타내었고, 뒤꽂이 또한 은으로 세공한 매끈한 질감의 몸체와 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 보였다. 에도시대 장신구의 질감에서 쿠시는 매끈한 질감을 나타내지만 음각이나 칠 등의 세공기법으로 종류에 따라 울퉁불퉁한 질감을 보였다. 코우가이는 매끈한 질감으로 나타났으며, 칸자시는 몸체부분은 매끈한 질감을 나타내지만 장식부는 보석, 음각, 은의 세공 등으로 다양한 질감을 보였다. 조선 후기 장신구의 색채에서 비녀는 금, 은색이 많으며, 장식부 부분은 소재에 따른 화려한 색으로 나타났다. 전모는 한지의 색상이나 장식한 글씨, 그림 등에 따라 다른 색채를 보였다. 에도시대 장신구의 색채에서 쿠시는 주로 흑색과 적색이 많이 보여지며, 금색을 이용한 장식이 눈에 띈다. 코우가이는 주로 어두운 색채를 많이 나타내며, 칸자시는 소재에 따라 다양한 색을 나타내며 화려한 색채를 보였다. 셋째, 조선 후기의 화장법에서 형태는 눈썹과 입술을 볼 수 있으며 가느다란 초승달 모양의 눈썹은 자연스러운 곡선미를 표하며 입술은 작고 동그란 형태를 선호한 것으로 보이나 인위적으로 그리진 않은 것으로 유추된다. 에도시대 화장법의 형태는 가느다랗고 위로 올라간 듯한 직선에 가까운 곡선형태의 눈썹은 반달모양이며 입술은 작고 동그란 형태를 취하는데 이때 얼굴 크기에 비해 작은 입술은 인위적으로 작게 그린 것으로 유추된다. 조선 후기 화장법의 색채는 연지가 붉은색을 대표 색으로 지정하였으며 에도시대 화장법 역시 연지의 빨간색을 대표 색으로 지정하였다. 에도는 아랫 입술을 초록색으로 물들이는 독자적인 화장법을 사용하여 에도의 색채는 빨간색과 초록색이라고 할 수 있다. 조선 후기 화장법의 질감은 파우더로 인한 피부의 자연스럽고 보송보송함이며, 에도시대 화장법의 질감은 유액 타입의 분을 사용하여 매트하고 건조한 질감을 나타냈다. 이상과 같이 조선후기와 에도시대 기생의 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 파악함으로써 당대(當代)의 유행을 선도했던 기생의 스타일을 추구하는 모방 심리가 강하게 작용하였다는 것을 확인하였다. 이는 미용문화의 동조현상(同調現像)이 유행의 맹목적인 추종으로 문제시 되는 오늘날의 미용문화에도 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 또한 한국과 일본은 동아시아 문화권으로 지역적으로 인접해 있어 비슷하지만 다른 문화를 지녔으며, 동시대 미용문화를 통해 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교해 봄으로서 양국 간 유사점과 차이점을 발견 할 수 있었다. 본 연구는 조선 후기와 에도시대의 문화를 주도하던 특수계층의 여성인 기생의 미용문화에 나타난 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교 분석하기 위해 시도되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조선후기와 에도시대의 두발형태와 장신구 및 화장법을 조형성 이론에 입각하여 분석한 결과, 조선 후기의 두발양식은 형태적 측면에서 트레머리, 쪽머리, 낭자쌍계및 코머리는 타원형의 형태가 나타났고, 귀밑머리는 수직선의 형태로 나타났으며, 트레머리는 비대칭이며 쪽머리, 낭자쌍계, 귀밑머리, 코머리는 대칭의 형태로 나타났다. 에도시대 두발양식의 형태는 요꼬효우고, 토우로빈시마다마게는 삼각형의 형태를, 타테효우고는 긴 타원형의 형태를, 카츠야마마게는 원형의 형태를 나타냈다. 또한 4가지의 두발형태 모두 대칭 형태를 이루었다. 조선후기 두발형태의 질감적 측면에서 트레머리는 땋기 기법을 이용한 울퉁불퉁한 질감이고 귀밑머리와 쪽머리 및 코머리는 면의 질감과 땋은 머리의 질감이 혼용되어 매끄럽고 울퉁불퉁한 질감이 나타났다. 낭자쌍계는 면을 이용한 쪽으로 정갈하고 매끈한 질감을 보였다. 에도시대 두발양식의 질감은 4가지 형태 모두 윤기와 매끈한 질감을 표현하였으며, 색채적 측면에서는 두 나라 모두 자연 흑색을 보였다. 둘째, 조선 후기 장신구의 형태는 비녀, 뒤꽂이, 전모 모두 대칭을 이루었으며, 비녀는 몸체가 긴 막대 형태에 장식부분의 연봉, 동물, 도형 등에 따라서 형태가 변형되었으나 기본 형태는 긴 막대형으로 동일하였다. 뒤꽂이는 납작한 막대의 형태로 장식부에 꽃, 나비, 은행 등의 다양한 형태를 나타내었으며, 전모는 부채꼴에 가까운 사다리꼴형태를 보였다. 에도시대 장신구의 형태는 쿠시, 코우가이, 칸자시 모두 대칭 형태를 이루며, 쿠시는 빗 모양으로 생긴 장신구로서 반달모양이나 직사각형모양이고, 코우가이는 긴 막대 형태이며, 칸자시는 긴 막대 형태로 나타났다. 조선 후기 장신구의 질감은 소재에 따라 다르게 나타났으며, 비녀는 금속을 주로 사용하는 매끈한 질감과 장식부의 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 나타내었고, 뒤꽂이 또한 은으로 세공한 매끈한 질감의 몸체와 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 보였다. 에도시대 장신구의 질감에서 쿠시는 매끈한 질감을 나타내지만 음각이나 칠 등의 세공기법으로 종류에 따라 울퉁불퉁한 질감을 보였다. 코우가이는 매끈한 질감으로 나타났으며, 칸자시는 몸체부분은 매끈한 질감을 나타내지만 장식부는 보석, 음각, 은의 세공 등으로 다양한 질감을 보였다. 조선 후기 장신구의 색채에서 비녀는 금, 은색이 많으며, 장식부 부분은 소재에 따른 화려한 색으로 나타났다. 전모는 한지의 색상이나 장식한 글씨, 그림 등에 따라 다른 색채를 보였다. 에도시대 장신구의 색채에서 쿠시는 주로 흑색과 적색이 많이 보여지며, 금색을 이용한 장식이 눈에 띈다. 코우가이는 주로 어두운 색채를 많이 나타내며, 칸자시는 소재에 따라 다양한 색을 나타내며 화려한 색채를 보였다. 셋째, 조선 후기의 화장법에서 형태는 눈썹과 입술을 볼 수 있으며 가느다란 초승달 모양의 눈썹은 자연스러운 곡선미를 표하며 입술은 작고 동그란 형태를 선호한 것으로 보이나 인위적으로 그리진 않은 것으로 유추된다. 에도시대 화장법의 형태는 가느다랗고 위로 올라간 듯한 직선에 가까운 곡선형태의 눈썹은 반달모양이며 입술은 작고 동그란 형태를 취하는데 이때 얼굴 크기에 비해 작은 입술은 인위적으로 작게 그린 것으로 유추된다. 조선 후기 화장법의 색채는 연지가 붉은색을 대표 색으로 지정하였으며 에도시대 화장법 역시 연지의 빨간색을 대표 색으로 지정하였다. 에도는 아랫 입술을 초록색으로 물들이는 독자적인 화장법을 사용하여 에도의 색채는 빨간색과 초록색이라고 할 수 있다. 조선 후기 화장법의 질감은 파우더로 인한 피부의 자연스럽고 보송보송함이며, 에도시대 화장법의 질감은 유액 타입의 분을 사용하여 매트하고 건조한 질감을 나타냈다. 이상과 같이 조선후기와 에도시대 기생의 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 파악함으로써 당대(當代)의 유행을 선도했던 기생의 스타일을 추구하는 모방 심리가 강하게 작용하였다는 것을 확인하였다. 이는 미용문화의 동조현상(同調現像)이 유행의 맹목적인 추종으로 문제시 되는 오늘날의 미용문화에도 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 또한 한국과 일본은 동아시아 문화권으로 지역적으로 인접해 있어 비슷하지만 다른 문화를 지녔으며, 동시대 미용문화를 통해 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교해 봄으로서 양국 간 유사점과 차이점을 발견 할 수 있었다.
본 연구는 조선 후기와 에도시대의 문화를 주도하던 특수계층의 여성인 기생의 미용문화에 나타난 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교 분석하기 위해 시도되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조선후기와 에도시대의 두발형태와 장신구 및 화장법을 조형성 이론에 입각하여 분석한 결과, 조선 후기의 두발양식은 형태적 측면에서 트레머리, 쪽머리, 낭자쌍계및 코머리는 타원형의 형태가 나타났고, 귀밑머리는 수직선의 형태로 나타났으며, 트레머리는 비대칭이며 쪽머리, 낭자쌍계, 귀밑머리, 코머리는 대칭의 형태로 나타났다. 에도시대 두발양식의 형태는 요꼬효우고, 토우로빈시마다마게는 삼각형의 형태를, 타테효우고는 긴 타원형의 형태를, 카츠야마마게는 원형의 형태를 나타냈다. 또한 4가지의 두발형태 모두 대칭 형태를 이루었다. 조선후기 두발형태의 질감적 측면에서 트레머리는 땋기 기법을 이용한 울퉁불퉁한 질감이고 귀밑머리와 쪽머리 및 코머리는 면의 질감과 땋은 머리의 질감이 혼용되어 매끄럽고 울퉁불퉁한 질감이 나타났다. 낭자쌍계는 면을 이용한 쪽으로 정갈하고 매끈한 질감을 보였다. 에도시대 두발양식의 질감은 4가지 형태 모두 윤기와 매끈한 질감을 표현하였으며, 색채적 측면에서는 두 나라 모두 자연 흑색을 보였다. 둘째, 조선 후기 장신구의 형태는 비녀, 뒤꽂이, 전모 모두 대칭을 이루었으며, 비녀는 몸체가 긴 막대 형태에 장식부분의 연봉, 동물, 도형 등에 따라서 형태가 변형되었으나 기본 형태는 긴 막대형으로 동일하였다. 뒤꽂이는 납작한 막대의 형태로 장식부에 꽃, 나비, 은행 등의 다양한 형태를 나타내었으며, 전모는 부채꼴에 가까운 사다리꼴형태를 보였다. 에도시대 장신구의 형태는 쿠시, 코우가이, 칸자시 모두 대칭 형태를 이루며, 쿠시는 빗 모양으로 생긴 장신구로서 반달모양이나 직사각형모양이고, 코우가이는 긴 막대 형태이며, 칸자시는 긴 막대 형태로 나타났다. 조선 후기 장신구의 질감은 소재에 따라 다르게 나타났으며, 비녀는 금속을 주로 사용하는 매끈한 질감과 장식부의 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 나타내었고, 뒤꽂이 또한 은으로 세공한 매끈한 질감의 몸체와 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 보였다. 에도시대 장신구의 질감에서 쿠시는 매끈한 질감을 나타내지만 음각이나 칠 등의 세공기법으로 종류에 따라 울퉁불퉁한 질감을 보였다. 코우가이는 매끈한 질감으로 나타났으며, 칸자시는 몸체부분은 매끈한 질감을 나타내지만 장식부는 보석, 음각, 은의 세공 등으로 다양한 질감을 보였다. 조선 후기 장신구의 색채에서 비녀는 금, 은색이 많으며, 장식부 부분은 소재에 따른 화려한 색으로 나타났다. 전모는 한지의 색상이나 장식한 글씨, 그림 등에 따라 다른 색채를 보였다. 에도시대 장신구의 색채에서 쿠시는 주로 흑색과 적색이 많이 보여지며, 금색을 이용한 장식이 눈에 띈다. 코우가이는 주로 어두운 색채를 많이 나타내며, 칸자시는 소재에 따라 다양한 색을 나타내며 화려한 색채를 보였다. 셋째, 조선 후기의 화장법에서 형태는 눈썹과 입술을 볼 수 있으며 가느다란 초승달 모양의 눈썹은 자연스러운 곡선미를 표하며 입술은 작고 동그란 형태를 선호한 것으로 보이나 인위적으로 그리진 않은 것으로 유추된다. 에도시대 화장법의 형태는 가느다랗고 위로 올라간 듯한 직선에 가까운 곡선형태의 눈썹은 반달모양이며 입술은 작고 동그란 형태를 취하는데 이때 얼굴 크기에 비해 작은 입술은 인위적으로 작게 그린 것으로 유추된다. 조선 후기 화장법의 색채는 연지가 붉은색을 대표 색으로 지정하였으며 에도시대 화장법 역시 연지의 빨간색을 대표 색으로 지정하였다. 에도는 아랫 입술을 초록색으로 물들이는 독자적인 화장법을 사용하여 에도의 색채는 빨간색과 초록색이라고 할 수 있다. 조선 후기 화장법의 질감은 파우더로 인한 피부의 자연스럽고 보송보송함이며, 에도시대 화장법의 질감은 유액 타입의 분을 사용하여 매트하고 건조한 질감을 나타냈다. 이상과 같이 조선후기와 에도시대 기생의 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 파악함으로써 당대(當代)의 유행을 선도했던 기생의 스타일을 추구하는 모방 심리가 강하게 작용하였다는 것을 확인하였다. 이는 미용문화의 동조현상(同調現像)이 유행의 맹목적인 추종으로 문제시 되는 오늘날의 미용문화에도 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 또한 한국과 일본은 동아시아 문화권으로 지역적으로 인접해 있어 비슷하지만 다른 문화를 지녔으며, 동시대 미용문화를 통해 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교해 봄으로서 양국 간 유사점과 차이점을 발견 할 수 있었다. 본 연구는 조선 후기와 에도시대의 문화를 주도하던 특수계층의 여성인 기생의 미용문화에 나타난 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교 분석하기 위해 시도되었으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조선후기와 에도시대의 두발형태와 장신구 및 화장법을 조형성 이론에 입각하여 분석한 결과, 조선 후기의 두발양식은 형태적 측면에서 트레머리, 쪽머리, 낭자쌍계및 코머리는 타원형의 형태가 나타났고, 귀밑머리는 수직선의 형태로 나타났으며, 트레머리는 비대칭이며 쪽머리, 낭자쌍계, 귀밑머리, 코머리는 대칭의 형태로 나타났다. 에도시대 두발양식의 형태는 요꼬효우고, 토우로빈시마다마게는 삼각형의 형태를, 타테효우고는 긴 타원형의 형태를, 카츠야마마게는 원형의 형태를 나타냈다. 또한 4가지의 두발형태 모두 대칭 형태를 이루었다. 조선후기 두발형태의 질감적 측면에서 트레머리는 땋기 기법을 이용한 울퉁불퉁한 질감이고 귀밑머리와 쪽머리 및 코머리는 면의 질감과 땋은 머리의 질감이 혼용되어 매끄럽고 울퉁불퉁한 질감이 나타났다. 낭자쌍계는 면을 이용한 쪽으로 정갈하고 매끈한 질감을 보였다. 에도시대 두발양식의 질감은 4가지 형태 모두 윤기와 매끈한 질감을 표현하였으며, 색채적 측면에서는 두 나라 모두 자연 흑색을 보였다. 둘째, 조선 후기 장신구의 형태는 비녀, 뒤꽂이, 전모 모두 대칭을 이루었으며, 비녀는 몸체가 긴 막대 형태에 장식부분의 연봉, 동물, 도형 등에 따라서 형태가 변형되었으나 기본 형태는 긴 막대형으로 동일하였다. 뒤꽂이는 납작한 막대의 형태로 장식부에 꽃, 나비, 은행 등의 다양한 형태를 나타내었으며, 전모는 부채꼴에 가까운 사다리꼴형태를 보였다. 에도시대 장신구의 형태는 쿠시, 코우가이, 칸자시 모두 대칭 형태를 이루며, 쿠시는 빗 모양으로 생긴 장신구로서 반달모양이나 직사각형모양이고, 코우가이는 긴 막대 형태이며, 칸자시는 긴 막대 형태로 나타났다. 조선 후기 장신구의 질감은 소재에 따라 다르게 나타났으며, 비녀는 금속을 주로 사용하는 매끈한 질감과 장식부의 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 나타내었고, 뒤꽂이 또한 은으로 세공한 매끈한 질감의 몸체와 소재와 세공기법에 따라 다른 질감을 보였다. 에도시대 장신구의 질감에서 쿠시는 매끈한 질감을 나타내지만 음각이나 칠 등의 세공기법으로 종류에 따라 울퉁불퉁한 질감을 보였다. 코우가이는 매끈한 질감으로 나타났으며, 칸자시는 몸체부분은 매끈한 질감을 나타내지만 장식부는 보석, 음각, 은의 세공 등으로 다양한 질감을 보였다. 조선 후기 장신구의 색채에서 비녀는 금, 은색이 많으며, 장식부 부분은 소재에 따른 화려한 색으로 나타났다. 전모는 한지의 색상이나 장식한 글씨, 그림 등에 따라 다른 색채를 보였다. 에도시대 장신구의 색채에서 쿠시는 주로 흑색과 적색이 많이 보여지며, 금색을 이용한 장식이 눈에 띈다. 코우가이는 주로 어두운 색채를 많이 나타내며, 칸자시는 소재에 따라 다양한 색을 나타내며 화려한 색채를 보였다. 셋째, 조선 후기의 화장법에서 형태는 눈썹과 입술을 볼 수 있으며 가느다란 초승달 모양의 눈썹은 자연스러운 곡선미를 표하며 입술은 작고 동그란 형태를 선호한 것으로 보이나 인위적으로 그리진 않은 것으로 유추된다. 에도시대 화장법의 형태는 가느다랗고 위로 올라간 듯한 직선에 가까운 곡선형태의 눈썹은 반달모양이며 입술은 작고 동그란 형태를 취하는데 이때 얼굴 크기에 비해 작은 입술은 인위적으로 작게 그린 것으로 유추된다. 조선 후기 화장법의 색채는 연지가 붉은색을 대표 색으로 지정하였으며 에도시대 화장법 역시 연지의 빨간색을 대표 색으로 지정하였다. 에도는 아랫 입술을 초록색으로 물들이는 독자적인 화장법을 사용하여 에도의 색채는 빨간색과 초록색이라고 할 수 있다. 조선 후기 화장법의 질감은 파우더로 인한 피부의 자연스럽고 보송보송함이며, 에도시대 화장법의 질감은 유액 타입의 분을 사용하여 매트하고 건조한 질감을 나타냈다. 이상과 같이 조선후기와 에도시대 기생의 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 파악함으로써 당대(當代)의 유행을 선도했던 기생의 스타일을 추구하는 모방 심리가 강하게 작용하였다는 것을 확인하였다. 이는 미용문화의 동조현상(同調現像)이 유행의 맹목적인 추종으로 문제시 되는 오늘날의 미용문화에도 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 또한 한국과 일본은 동아시아 문화권으로 지역적으로 인접해 있어 비슷하지만 다른 문화를 지녔으며, 동시대 미용문화를 통해 두발형태와 장신구 및 화장법의 조형성을 비교해 봄으로서 양국 간 유사점과 차이점을 발견 할 수 있었다.
This study was conducted to compare gisaeng, the hetaerae of the ancient Korea (the Joseon dynasty) and geisha, ones of the ancient Japanese (the Edo period), with regard to the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups. The following show the results: First, trendy hairst...
This study was conducted to compare gisaeng, the hetaerae of the ancient Korea (the Joseon dynasty) and geisha, ones of the ancient Japanese (the Edo period), with regard to the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups. The following show the results: First, trendy hairstyles during the late Joseon dynasty were tre-meori (similar to chignon), jjok-meori (hiar-stick bun), nangja-ssanggye (double topknot), ko-meori (ribboned braid bun), and daenggi-meori (tail braid). In terms of formative characteristics, Daengi-meori is straight and vertical, whereas the others are oval. Tre-meori is asymmetric, but jjok-meori, nangja-ssanggye, and ko-meori are symmetric. During the Edo period in Japan, yoko-hyogo, torobin-simadmage, tate-hyogo, and katsuya-mamage were in style. Yoko-hyogo and torobin-simadamage are triangular, tae-hyogo is long and oval, and katsuya-mamage is roundish. The four hairstyles are all symmetry. In terms of texture, tre-meori has a bumpy texture because it is braided. Daenggi-meori, jjok-meori and ko-meori have both a smooth texture, like cotton, and a bumpy texture like braided hair. Nangja-ssanggye looks neat and has a smooth texture. All the Japanese hairstyles are glossy and have a smooth texture. In terms of color, both countries are characterized by black hair. Second, accessories used during the late Joseon dynasty were mostly binyeo (hair stick), dwiggoji (hair ornament) and jeonmo (woman hat). These three were all symmetric. Binyeo has a long hair stick. Its tip was in the shape of a lotus bud, an animal, a figures, etc. The tip decorations were changed according to the times, but its body has changed little. Dwiggoji is a flat hair stick having decorations in the shape of a flower, a butterfly, or a ginko leaf, and it is trapezoidal but is approximate to a fan shape. Accessories used during the Edo period were kusi, kogai, and kanjasi, all of which are symmetric. Kusi is in the shape of a semicircular or rectangular comb. Kogai and kanjasi are all like long sticks. Accessories used during the late Joseon dynasty had different textures. Binyeo was mostly made of metal and thus has a smooth texture, but the texture of its tip decoration varies depending upon the material and workmanship. Dwiggoji made up of silver has a smooth texture, but at the same time has different textures according to the material and workmanship. Kusi, one of accessories used during the Edo period, has a smooth texture, but some of them have a bumpy texture according to intaglio or lacquering. Kogai also has a smooth texture. As regards kanjasi, the body has a smooth texture, but the decoration part has different textures according to the jewelry, intaglio and silverwork. In terms of color, the accessories of the late Joseon dynasty are mostly gold or silver, and their decoration parts tend to be colorful. Jeonmo made of mulberry paper were decorated with vari-colored papers, various calligraphies and pictures, and therefore had a variety of colors. Kusi, one of Japanese accessories, was mostly blackish and reddish and decorated with dore materials. Kogai was mostly darkish, and kanjasi has different colors according to the material but tends to be colorful. Third, the makeup done during the late Joseon dynasty is characterized by crescent eyebrows with natural curves and small and roundish lips. Presumably, the small and roundish lips were not artificial but were natural. The makeup, done during the Edo period, shows thin, slanted eyebrows and small and roundish lips. In particular, the lips were very smaller than the face, which implies artificial makeup. In terms of color, the red color of yeonji (rouge) represented the makeup colors of the late Joseon dynasty, as in the Edo period. To be more concrete, however, the lip makeup of the Edo period was to rouge the lower lip green, hence, red and green represented the makeup of the Edo period. In terms of texture, the makeup of Joseon was focused on natural and soft touch by using natural powder. On the other hand, that of the Edo period features matt, dry texture with the use of milky liquid. As mentioned at the very beginning, this study was conducted to analyze the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups done by gisaeng and geisha. They led the fashion during their days, the late Joseon dynasty and the Edo period, and actually many women in those days appeared to imitate them. Such conformity behavior seems to influence the beauty culture of today full of blind followers of fashion. Korean and Japan neighboring each other in Southeast Asia have similar but different cultures. This study compared their cultures in the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups, and identified similarities and differences between them.This study was conducted to compare gisaeng, the hetaerae of the ancient Korea (the Joseon dynasty) and geisha, ones of the ancient Japanese (the Edo period), with regard to the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups. The following show the results: First, trendy hairstyles during the late Joseon dynasty were tre-meori (similar to chignon), jjok-meori (hiar-stick bun), nangja-ssanggye (double topknot), ko-meori (ribboned braid bun), and daenggi-meori (tail braid). In terms of formative characteristics, Daengi-meori is straight and vertical, whereas the others are oval. Tre-meori is asymmetric, but jjok-meori, nangja-ssanggye, and ko-meori are symmetric. During the Edo period in Japan, yoko-hyogo, torobin-simadmage, tate-hyogo, and katsuya-mamage were in style. Yoko-hyogo and torobin-simadamage are triangular, tae-hyogo is long and oval, and katsuya-mamage is roundish. The four hairstyles are all symmetry. In terms of texture, tre-meori has a bumpy texture because it is braided. Daenggi-meori, jjok-meori and ko-meori have both a smooth texture, like cotton, and a bumpy texture like braided hair. Nangja-ssanggye looks neat and has a smooth texture. All the Japanese hairstyles are glossy and have a smooth texture. In terms of color, both countries are characterized by black hair. Second, accessories used during the late Joseon dynasty were mostly binyeo (hair stick), dwiggoji (hair ornament) and jeonmo (woman hat). These three were all symmetric. Binyeo has a long hair stick. Its tip was in the shape of a lotus bud, an animal, a figures, etc. The tip decorations were changed according to the times, but its body has changed little. Dwiggoji is a flat hair stick having decorations in the shape of a flower, a butterfly, or a ginko leaf, and it is trapezoidal but is approximate to a fan shape. Accessories used during the Edo period were kusi, kogai, and kanjasi, all of which are symmetric. Kusi is in the shape of a semicircular or rectangular comb. Kogai and kanjasi are all like long sticks. Accessories used during the late Joseon dynasty had different textures. Binyeo was mostly made of metal and thus has a smooth texture, but the texture of its tip decoration varies depending upon the material and workmanship. Dwiggoji made up of silver has a smooth texture, but at the same time has different textures according to the material and workmanship. Kusi, one of accessories used during the Edo period, has a smooth texture, but some of them have a bumpy texture according to intaglio or lacquering. Kogai also has a smooth texture. As regards kanjasi, the body has a smooth texture, but the decoration part has different textures according to the jewelry, intaglio and silverwork. In terms of color, the accessories of the late Joseon dynasty are mostly gold or silver, and their decoration parts tend to be colorful. Jeonmo made of mulberry paper were decorated with vari-colored papers, various calligraphies and pictures, and therefore had a variety of colors. Kusi, one of Japanese accessories, was mostly blackish and reddish and decorated with dore materials. Kogai was mostly darkish, and kanjasi has different colors according to the material but tends to be colorful. Third, the makeup done during the late Joseon dynasty is characterized by crescent eyebrows with natural curves and small and roundish lips. Presumably, the small and roundish lips were not artificial but were natural. The makeup, done during the Edo period, shows thin, slanted eyebrows and small and roundish lips. In particular, the lips were very smaller than the face, which implies artificial makeup. In terms of color, the red color of yeonji (rouge) represented the makeup colors of the late Joseon dynasty, as in the Edo period. To be more concrete, however, the lip makeup of the Edo period was to rouge the lower lip green, hence, red and green represented the makeup of the Edo period. In terms of texture, the makeup of Joseon was focused on natural and soft touch by using natural powder. On the other hand, that of the Edo period features matt, dry texture with the use of milky liquid. As mentioned at the very beginning, this study was conducted to analyze the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups done by gisaeng and geisha. They led the fashion during their days, the late Joseon dynasty and the Edo period, and actually many women in those days appeared to imitate them. Such conformity behavior seems to influence the beauty culture of today full of blind followers of fashion. Korean and Japan neighboring each other in Southeast Asia have similar but different cultures. This study compared their cultures in the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups, and identified similarities and differences between them.
This study was conducted to compare gisaeng, the hetaerae of the ancient Korea (the Joseon dynasty) and geisha, ones of the ancient Japanese (the Edo period), with regard to the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups. The following show the results: First, trendy hairstyles during the late Joseon dynasty were tre-meori (similar to chignon), jjok-meori (hiar-stick bun), nangja-ssanggye (double topknot), ko-meori (ribboned braid bun), and daenggi-meori (tail braid). In terms of formative characteristics, Daengi-meori is straight and vertical, whereas the others are oval. Tre-meori is asymmetric, but jjok-meori, nangja-ssanggye, and ko-meori are symmetric. During the Edo period in Japan, yoko-hyogo, torobin-simadmage, tate-hyogo, and katsuya-mamage were in style. Yoko-hyogo and torobin-simadamage are triangular, tae-hyogo is long and oval, and katsuya-mamage is roundish. The four hairstyles are all symmetry. In terms of texture, tre-meori has a bumpy texture because it is braided. Daenggi-meori, jjok-meori and ko-meori have both a smooth texture, like cotton, and a bumpy texture like braided hair. Nangja-ssanggye looks neat and has a smooth texture. All the Japanese hairstyles are glossy and have a smooth texture. In terms of color, both countries are characterized by black hair. Second, accessories used during the late Joseon dynasty were mostly binyeo (hair stick), dwiggoji (hair ornament) and jeonmo (woman hat). These three were all symmetric. Binyeo has a long hair stick. Its tip was in the shape of a lotus bud, an animal, a figures, etc. The tip decorations were changed according to the times, but its body has changed little. Dwiggoji is a flat hair stick having decorations in the shape of a flower, a butterfly, or a ginko leaf, and it is trapezoidal but is approximate to a fan shape. Accessories used during the Edo period were kusi, kogai, and kanjasi, all of which are symmetric. Kusi is in the shape of a semicircular or rectangular comb. Kogai and kanjasi are all like long sticks. Accessories used during the late Joseon dynasty had different textures. Binyeo was mostly made of metal and thus has a smooth texture, but the texture of its tip decoration varies depending upon the material and workmanship. Dwiggoji made up of silver has a smooth texture, but at the same time has different textures according to the material and workmanship. Kusi, one of accessories used during the Edo period, has a smooth texture, but some of them have a bumpy texture according to intaglio or lacquering. Kogai also has a smooth texture. As regards kanjasi, the body has a smooth texture, but the decoration part has different textures according to the jewelry, intaglio and silverwork. In terms of color, the accessories of the late Joseon dynasty are mostly gold or silver, and their decoration parts tend to be colorful. Jeonmo made of mulberry paper were decorated with vari-colored papers, various calligraphies and pictures, and therefore had a variety of colors. Kusi, one of Japanese accessories, was mostly blackish and reddish and decorated with dore materials. Kogai was mostly darkish, and kanjasi has different colors according to the material but tends to be colorful. Third, the makeup done during the late Joseon dynasty is characterized by crescent eyebrows with natural curves and small and roundish lips. Presumably, the small and roundish lips were not artificial but were natural. The makeup, done during the Edo period, shows thin, slanted eyebrows and small and roundish lips. In particular, the lips were very smaller than the face, which implies artificial makeup. In terms of color, the red color of yeonji (rouge) represented the makeup colors of the late Joseon dynasty, as in the Edo period. To be more concrete, however, the lip makeup of the Edo period was to rouge the lower lip green, hence, red and green represented the makeup of the Edo period. In terms of texture, the makeup of Joseon was focused on natural and soft touch by using natural powder. On the other hand, that of the Edo period features matt, dry texture with the use of milky liquid. As mentioned at the very beginning, this study was conducted to analyze the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups done by gisaeng and geisha. They led the fashion during their days, the late Joseon dynasty and the Edo period, and actually many women in those days appeared to imitate them. Such conformity behavior seems to influence the beauty culture of today full of blind followers of fashion. Korean and Japan neighboring each other in Southeast Asia have similar but different cultures. This study compared their cultures in the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups, and identified similarities and differences between them.This study was conducted to compare gisaeng, the hetaerae of the ancient Korea (the Joseon dynasty) and geisha, ones of the ancient Japanese (the Edo period), with regard to the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups. The following show the results: First, trendy hairstyles during the late Joseon dynasty were tre-meori (similar to chignon), jjok-meori (hiar-stick bun), nangja-ssanggye (double topknot), ko-meori (ribboned braid bun), and daenggi-meori (tail braid). In terms of formative characteristics, Daengi-meori is straight and vertical, whereas the others are oval. Tre-meori is asymmetric, but jjok-meori, nangja-ssanggye, and ko-meori are symmetric. During the Edo period in Japan, yoko-hyogo, torobin-simadmage, tate-hyogo, and katsuya-mamage were in style. Yoko-hyogo and torobin-simadamage are triangular, tae-hyogo is long and oval, and katsuya-mamage is roundish. The four hairstyles are all symmetry. In terms of texture, tre-meori has a bumpy texture because it is braided. Daenggi-meori, jjok-meori and ko-meori have both a smooth texture, like cotton, and a bumpy texture like braided hair. Nangja-ssanggye looks neat and has a smooth texture. All the Japanese hairstyles are glossy and have a smooth texture. In terms of color, both countries are characterized by black hair. Second, accessories used during the late Joseon dynasty were mostly binyeo (hair stick), dwiggoji (hair ornament) and jeonmo (woman hat). These three were all symmetric. Binyeo has a long hair stick. Its tip was in the shape of a lotus bud, an animal, a figures, etc. The tip decorations were changed according to the times, but its body has changed little. Dwiggoji is a flat hair stick having decorations in the shape of a flower, a butterfly, or a ginko leaf, and it is trapezoidal but is approximate to a fan shape. Accessories used during the Edo period were kusi, kogai, and kanjasi, all of which are symmetric. Kusi is in the shape of a semicircular or rectangular comb. Kogai and kanjasi are all like long sticks. Accessories used during the late Joseon dynasty had different textures. Binyeo was mostly made of metal and thus has a smooth texture, but the texture of its tip decoration varies depending upon the material and workmanship. Dwiggoji made up of silver has a smooth texture, but at the same time has different textures according to the material and workmanship. Kusi, one of accessories used during the Edo period, has a smooth texture, but some of them have a bumpy texture according to intaglio or lacquering. Kogai also has a smooth texture. As regards kanjasi, the body has a smooth texture, but the decoration part has different textures according to the jewelry, intaglio and silverwork. In terms of color, the accessories of the late Joseon dynasty are mostly gold or silver, and their decoration parts tend to be colorful. Jeonmo made of mulberry paper were decorated with vari-colored papers, various calligraphies and pictures, and therefore had a variety of colors. Kusi, one of Japanese accessories, was mostly blackish and reddish and decorated with dore materials. Kogai was mostly darkish, and kanjasi has different colors according to the material but tends to be colorful. Third, the makeup done during the late Joseon dynasty is characterized by crescent eyebrows with natural curves and small and roundish lips. Presumably, the small and roundish lips were not artificial but were natural. The makeup, done during the Edo period, shows thin, slanted eyebrows and small and roundish lips. In particular, the lips were very smaller than the face, which implies artificial makeup. In terms of color, the red color of yeonji (rouge) represented the makeup colors of the late Joseon dynasty, as in the Edo period. To be more concrete, however, the lip makeup of the Edo period was to rouge the lower lip green, hence, red and green represented the makeup of the Edo period. In terms of texture, the makeup of Joseon was focused on natural and soft touch by using natural powder. On the other hand, that of the Edo period features matt, dry texture with the use of milky liquid. As mentioned at the very beginning, this study was conducted to analyze the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups done by gisaeng and geisha. They led the fashion during their days, the late Joseon dynasty and the Edo period, and actually many women in those days appeared to imitate them. Such conformity behavior seems to influence the beauty culture of today full of blind followers of fashion. Korean and Japan neighboring each other in Southeast Asia have similar but different cultures. This study compared their cultures in the formative characteristics of hairstyles, accessories and makeups, and identified similarities and differences between them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.