본 연구는‘산림치유 및 죽음 교육 프로그램’이 청소년들의 스트레스 및 우울감 해소에 미치는 효과에 관해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 포천시에 있는 D중학교 청소년들을 대상으로, 2016년 9월초부터 11월 초까지 주 1회 총 8회기, 8주간 프로그램을 진행하였고 실험집단 통제집단 사전-사후 검사 설계로써 실험을 하였다. 수집한 자료는 SPSS Statistics 21.0 프로그램으로써 사후검사와 사전 검사 점수 차의 크기가 실험 집단과 비교 집단 간에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 ...
본 연구는‘산림치유 및 죽음 교육 프로그램’이 청소년들의 스트레스 및 우울감 해소에 미치는 효과에 관해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 포천시에 있는 D중학교 청소년들을 대상으로, 2016년 9월초부터 11월 초까지 주 1회 총 8회기, 8주간 프로그램을 진행하였고 실험집단 통제집단 사전-사후 검사 설계로써 실험을 하였다. 수집한 자료는 SPSS Statistics 21.0 프로그램으로써 사후검사와 사전 검사 점수 차의 크기가 실험 집단과 비교 집단 간에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 t검증을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’에 참여한 청소년들의 스트레스 지 수가 참여하지 않은 청소년에 비해 의미 있는 차이는 별로 없었다. 둘째, ‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’에 참여한 청소년들의 우울감이 참여하지 않은 중학생보다 통계적으로 유의미하게 감소하였으나 실제적 의미 를 부여할 만큼 크지 않다. 요약하면‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’은 중학생들의 우울감을 감소시키는데 다소간 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 스트레스 지수를 낮추는 데는 한계가 있는 것으로 나타났다. 이것은 이번 프로그램이 비교적 짧은 기간 주 1회 간헐적으로 이루어졌고 참여대상자의 수가 비교적 많았다는 문제점이 있었다. 치유 효과의 효율성을 높이려면 작은 그룹(10명 내외)으로 나누어 참여토록 하고, 지속적으로 긴 기간에 걸쳐서 반복하여 실행하면 우울감뿐만 아니라 스트레스를 감소시키는 데도 효과가 있을 것으로 추측한다. 본 연구의 가치는‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’이 그다지 연구되지 못한 여건에서 출발한 것이 하나의 특징이라 할 수 있다. 즉 산림치유에 관한 연구는 최근 들어 활발하게 이루어지고 있으나, 청소년을 대상으로 한‘죽음교육’은 아직 태동기에 있다고 할 것이다. 교육과정에 반영되고 있는 것이 아직 미미하며, ‘죽음교육’을 떠올리는 것도 금기시 되고 있는 열악한 실정이어서 이에 관한 활발한 논의가 이루어질 것을 기대해본다.
본 연구는‘산림치유 및 죽음 교육 프로그램’이 청소년들의 스트레스 및 우울감 해소에 미치는 효과에 관해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 포천시에 있는 D중학교 청소년들을 대상으로, 2016년 9월초부터 11월 초까지 주 1회 총 8회기, 8주간 프로그램을 진행하였고 실험집단 통제집단 사전-사후 검사 설계로써 실험을 하였다. 수집한 자료는 SPSS Statistics 21.0 프로그램으로써 사후검사와 사전 검사 점수 차의 크기가 실험 집단과 비교 집단 간에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 t검증을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’에 참여한 청소년들의 스트레스 지 수가 참여하지 않은 청소년에 비해 의미 있는 차이는 별로 없었다. 둘째, ‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’에 참여한 청소년들의 우울감이 참여하지 않은 중학생보다 통계적으로 유의미하게 감소하였으나 실제적 의미 를 부여할 만큼 크지 않다. 요약하면‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’은 중학생들의 우울감을 감소시키는데 다소간 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 스트레스 지수를 낮추는 데는 한계가 있는 것으로 나타났다. 이것은 이번 프로그램이 비교적 짧은 기간 주 1회 간헐적으로 이루어졌고 참여대상자의 수가 비교적 많았다는 문제점이 있었다. 치유 효과의 효율성을 높이려면 작은 그룹(10명 내외)으로 나누어 참여토록 하고, 지속적으로 긴 기간에 걸쳐서 반복하여 실행하면 우울감뿐만 아니라 스트레스를 감소시키는 데도 효과가 있을 것으로 추측한다. 본 연구의 가치는‘산림치유 및 죽음교육 프로그램’이 그다지 연구되지 못한 여건에서 출발한 것이 하나의 특징이라 할 수 있다. 즉 산림치유에 관한 연구는 최근 들어 활발하게 이루어지고 있으나, 청소년을 대상으로 한‘죽음교육’은 아직 태동기에 있다고 할 것이다. 교육과정에 반영되고 있는 것이 아직 미미하며, ‘죽음교육’을 떠올리는 것도 금기시 되고 있는 열악한 실정이어서 이에 관한 활발한 논의가 이루어질 것을 기대해본다.
Purpose of this research was verification of forest therapy & thanatology education program’s effect toward stress and depression relaxation. Under the purpose, middle school students were involved, and before-after study followed by matched pair T-test analysis were conducted. According to the...
Purpose of this research was verification of forest therapy & thanatology education program’s effect toward stress and depression relaxation. Under the purpose, middle school students were involved, and before-after study followed by matched pair T-test analysis were conducted. According to the research, we could discover two results. There was little significant relation between the education and attendants’ stress relief. However, we could find a little significant association between the education and attendants’depression relaxation. As a result, the ‘forest therapy & thanatology education program’showed some positive effect on middle school students’depression relaxation, but little effect on their stress relief. Although this study had been conducted temporarily once a week in a limited period, if the education program is provided continuously during long period time, it is expected that the education reduces depression and stress. One problem is the number of attendants. Smaller group (10~15 members) will be better for more effective forest therapy than many attendants(in this case, 30 members). Value of this research is that it characteristically started from limited researches of thanatology education in forest. Although forest therapy is actively studied nowadays, ‘thanatology’ especially youth-oriented‘thanatology’is in early-stage. Thanatology is not involved in curriculum, and the education system is not prepared as much as it is still a taboo to infer‘death’. Thus, it is expected that there would be an active discussion of ‘thanatology’ necessity in curriculum based on this research.
Purpose of this research was verification of forest therapy & thanatology education program’s effect toward stress and depression relaxation. Under the purpose, middle school students were involved, and before-after study followed by matched pair T-test analysis were conducted. According to the research, we could discover two results. There was little significant relation between the education and attendants’ stress relief. However, we could find a little significant association between the education and attendants’depression relaxation. As a result, the ‘forest therapy & thanatology education program’showed some positive effect on middle school students’depression relaxation, but little effect on their stress relief. Although this study had been conducted temporarily once a week in a limited period, if the education program is provided continuously during long period time, it is expected that the education reduces depression and stress. One problem is the number of attendants. Smaller group (10~15 members) will be better for more effective forest therapy than many attendants(in this case, 30 members). Value of this research is that it characteristically started from limited researches of thanatology education in forest. Although forest therapy is actively studied nowadays, ‘thanatology’ especially youth-oriented‘thanatology’is in early-stage. Thanatology is not involved in curriculum, and the education system is not prepared as much as it is still a taboo to infer‘death’. Thus, it is expected that there would be an active discussion of ‘thanatology’ necessity in curriculum based on this research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.