뇌성마비 아동의 언어치료는 아동이 말과 언어를 사용하여 타인과 소통하기 위해 필요한 호흡, 발성, 음성, 공명, 구강 조음기관의 운동능력, 조음 및 관련된 근육의 운동 양상을 관찰하고 평가하는 것이다. 이를 통해 아동에게 적절한 의사소통 유형을 결정하고, 그에 따른 의사소통 보조도구의 사용 유무를 판별한다. 뇌성마비 아동에게 적절한 중재 방법을 계획하기 위해서는 아동의 의사소통 능력을 적절하게 평가할 수 있어야 하는데 중증 뇌성마비 아동의 경우에는 표준화된 검사도구에서 의미 있는 이해ㆍ표현 반응을 얻기가 어려우므로 비공식적인 ...
뇌성마비 아동의 언어치료는 아동이 말과 언어를 사용하여 타인과 소통하기 위해 필요한 호흡, 발성, 음성, 공명, 구강 조음기관의 운동능력, 조음 및 관련된 근육의 운동 양상을 관찰하고 평가하는 것이다. 이를 통해 아동에게 적절한 의사소통 유형을 결정하고, 그에 따른 의사소통 보조도구의 사용 유무를 판별한다. 뇌성마비 아동에게 적절한 중재 방법을 계획하기 위해서는 아동의 의사소통 능력을 적절하게 평가할 수 있어야 하는데 중증 뇌성마비 아동의 경우에는 표준화된 검사도구에서 의미 있는 이해ㆍ표현 반응을 얻기가 어려우므로 비공식적인 프로토콜을 통해 다각도로 아동의 의사소통 능력을 파악해야 할 필요가 있다. 하지만 현재 국내에는 중증 뇌성마비 아동을 대상으로 한 일상적이면서도 종합적으로 파악할 수 있는 의사소통 선별 프로토콜이 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 의 개발을 위한 기초 연구로서 언어의 이해 및 표현, 음운 목록, 호흡 및 음성, 구강기관 구조 및 기능 그리고 섭식의 전 영역을 아우르는 선별 평가 영역 및 문항을 예비적으로 구성하고 그 문항의 내용타당도를 파악해보고자 한다. ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 개발을 위해 중증 뇌성마비 아동의 의사소통 능력과 관련한 국내외 문헌에서 공통적으로 중요하게 언급하고 있는 영역들을 하위 평가 영역으로 선정하였고, 하위 평가 영역에 따른 세부 문항은 중증 뇌성마비 아동의 의사소통과 관련된 국내외 선행 연구를 포함하여 하위 영역과 관련된 검사 도구 또는 설문지를 참고하여 중증 뇌성마비 아동을 평가하기에 적절하다고 판단되는 내용들을 문항으로 구성하였다. 문항에 대한 내용타당도 검증을 위해 3년 이상 중증 뇌성마비 아동의 진단 및 재활에 경험이 있는 전문 임상가들에게 내용타당도 검증 설문지를 배부한 후, 작성이 끝나면 회수하여 내용타당도 지수를 산출하였다. 문항에 대한 내용타당도 검증 결과 및 선행연구, 언어치료 전문 임상가들의 의견 및 조언을 바탕으로, 언어 이해 및 표현 영역의 하위 문항으로는 ‘주요 의사 표현 방법 분석’ 및 ‘의사소통 기능 분석’ 이 최종 선정되었고, 음운목록 영역의 하위 문항으로는 ‘자발화용 음운목록 체크리스트’ 와 새롭게 문항으로 제작된 ‘모방발화용 음운목록 체크리스트’ 가 최종 선정되었다. 호흡 및 음성 영역의 하위 문항으로는 ‘호흡관련 특이사항’ , ‘휴식 시 호흡 형태’ , ‘발성(발화)시 호흡 형태’ , ‘발성ㆍ음도ㆍ음량ㆍ음질ㆍ공명 형태’ 모두 최종 문항으로 선정되었고, 섭식 영역의 하위 문항으로는 ‘섭식관련 특이사항’ , ‘섭식자세ㆍ도구ㆍ식이 형태 및 질감ㆍ식사량’ , ‘특정 음식에 대한 선호도’ , ‘섭식을 위한 구강운동능력’ , ‘흡인 유무’ 모두 최종 문항으로 선정되었다. 최종 선정된 각 영역 및 하위 문항은‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’를 위한 영역과 문항으로 적절하다고 결론 내릴 수 있을 것이다. 본 연구에서는 ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 개발을 위한 기초연구로, 각 영역 및 하위 문항을 구성하여 3년 이상 중증 뇌성마비 아동의 진단 및 재활에 경험이 있는 임상가들에게 내용타당도 검증 설문지를 배부하고, 내용타당도 지수를 산출하여 평가 문항을 구조화하여 프로토콜의 프로토 타입을 만드는 의미 있는 결과를 얻었다. 따라서 후속연구에서는 중증 뇌성마비 아동을 대상으로 직접 설문지를 사용해본 후, 각 영역 및 문항에 대한 내용타당도 지수를 산출하여 설문지의 수정 및 보완이 이루어진다면, 더욱 의미 있는 결과를 얻을 수 있을 것이다.
뇌성마비 아동의 언어치료는 아동이 말과 언어를 사용하여 타인과 소통하기 위해 필요한 호흡, 발성, 음성, 공명, 구강 조음기관의 운동능력, 조음 및 관련된 근육의 운동 양상을 관찰하고 평가하는 것이다. 이를 통해 아동에게 적절한 의사소통 유형을 결정하고, 그에 따른 의사소통 보조도구의 사용 유무를 판별한다. 뇌성마비 아동에게 적절한 중재 방법을 계획하기 위해서는 아동의 의사소통 능력을 적절하게 평가할 수 있어야 하는데 중증 뇌성마비 아동의 경우에는 표준화된 검사도구에서 의미 있는 이해ㆍ표현 반응을 얻기가 어려우므로 비공식적인 프로토콜을 통해 다각도로 아동의 의사소통 능력을 파악해야 할 필요가 있다. 하지만 현재 국내에는 중증 뇌성마비 아동을 대상으로 한 일상적이면서도 종합적으로 파악할 수 있는 의사소통 선별 프로토콜이 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 의 개발을 위한 기초 연구로서 언어의 이해 및 표현, 음운 목록, 호흡 및 음성, 구강기관 구조 및 기능 그리고 섭식의 전 영역을 아우르는 선별 평가 영역 및 문항을 예비적으로 구성하고 그 문항의 내용타당도를 파악해보고자 한다. ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 개발을 위해 중증 뇌성마비 아동의 의사소통 능력과 관련한 국내외 문헌에서 공통적으로 중요하게 언급하고 있는 영역들을 하위 평가 영역으로 선정하였고, 하위 평가 영역에 따른 세부 문항은 중증 뇌성마비 아동의 의사소통과 관련된 국내외 선행 연구를 포함하여 하위 영역과 관련된 검사 도구 또는 설문지를 참고하여 중증 뇌성마비 아동을 평가하기에 적절하다고 판단되는 내용들을 문항으로 구성하였다. 문항에 대한 내용타당도 검증을 위해 3년 이상 중증 뇌성마비 아동의 진단 및 재활에 경험이 있는 전문 임상가들에게 내용타당도 검증 설문지를 배부한 후, 작성이 끝나면 회수하여 내용타당도 지수를 산출하였다. 문항에 대한 내용타당도 검증 결과 및 선행연구, 언어치료 전문 임상가들의 의견 및 조언을 바탕으로, 언어 이해 및 표현 영역의 하위 문항으로는 ‘주요 의사 표현 방법 분석’ 및 ‘의사소통 기능 분석’ 이 최종 선정되었고, 음운목록 영역의 하위 문항으로는 ‘자발화용 음운목록 체크리스트’ 와 새롭게 문항으로 제작된 ‘모방발화용 음운목록 체크리스트’ 가 최종 선정되었다. 호흡 및 음성 영역의 하위 문항으로는 ‘호흡관련 특이사항’ , ‘휴식 시 호흡 형태’ , ‘발성(발화)시 호흡 형태’ , ‘발성ㆍ음도ㆍ음량ㆍ음질ㆍ공명 형태’ 모두 최종 문항으로 선정되었고, 섭식 영역의 하위 문항으로는 ‘섭식관련 특이사항’ , ‘섭식자세ㆍ도구ㆍ식이 형태 및 질감ㆍ식사량’ , ‘특정 음식에 대한 선호도’ , ‘섭식을 위한 구강운동능력’ , ‘흡인 유무’ 모두 최종 문항으로 선정되었다. 최종 선정된 각 영역 및 하위 문항은‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’를 위한 영역과 문항으로 적절하다고 결론 내릴 수 있을 것이다. 본 연구에서는 ‘중증 뇌성마비 아동의 의사소통 선별 검사’ 개발을 위한 기초연구로, 각 영역 및 하위 문항을 구성하여 3년 이상 중증 뇌성마비 아동의 진단 및 재활에 경험이 있는 임상가들에게 내용타당도 검증 설문지를 배부하고, 내용타당도 지수를 산출하여 평가 문항을 구조화하여 프로토콜의 프로토 타입을 만드는 의미 있는 결과를 얻었다. 따라서 후속연구에서는 중증 뇌성마비 아동을 대상으로 직접 설문지를 사용해본 후, 각 영역 및 문항에 대한 내용타당도 지수를 산출하여 설문지의 수정 및 보완이 이루어진다면, 더욱 의미 있는 결과를 얻을 수 있을 것이다.
Speech language pathology in children with cerebral palsy is to monitor and assess the breathing, vocalization, voice, resonance, orbital motility, articulation, and related muscle movements necessary for the child to communicate with others using speech and language. Through this, the type of prope...
Speech language pathology in children with cerebral palsy is to monitor and assess the breathing, vocalization, voice, resonance, orbital motility, articulation, and related muscle movements necessary for the child to communicate with others using speech and language. Through this, the type of proper communication for the child is determined, and the use of the communication aid is determined. In order to plan appropriate interventions for children with cerebral palsy, children should be able to adequately evaluate their communication skills. In the case of children with severe cerebral palsy, it is difficult to acquire a meaningful understanding and expression response in a standardized test tool. Therefore, it is necessary to figure out the child's communication ability through various informal protocols. However, currently there is no communication screening protocol that can be used both routinely and comprehensively for children with severe cerebral palsy Therefore, this study is a basic study for the development of 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy' as a basic study for understanding and expressing language, phonological list, respiration and voice, structure and function of oral. In addition, the screening evaluation area and the questions covering the whole area of feeding were preliminarily constructed and to examine the content validity of the question. In order to develop 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy', the areas that are commonly mentioned in the domestic and foreign literature related to the communication ability of severe cerebral palsy children were selected as the subordinate item. The detailed items according to the sub-evaluation area are the items that are judged appropriate for evaluating the severe cerebral palsy child by referring to the test tool or the questionnaire related to the sub-area including the domestic and foreign studies associated to the communication of the severe cerebral palsy child respectively. In order to confirm the validity of the questionnaire, the questionnaire for content validity was distributed to professional clinicians who had experience of diagnosis and rehabilitation of severe cerebral palsy children who had 3 years or more, and after the completion of the questionnaire, the content validity index was calculated. Based on the validity test result of the contents, the opinions of the clinical researchers who are specialized in speech language pathology, and the sub-questions of the language understanding and expression area, the analysis of the main opinion expression method and the analysis of the communication function were finalized. As a subordinate item in the phonological list area, 'phonetic list checklist for spontaneous phonation' and 'phonetic list checklist for mimic phonation' were newly chosen. The subordinate item of the breathing and voice domain were selected as the final item for 'breathing specificity', 'resting breathing style', 'respiration style at vocalization', 'vocalization, soundness, volume, sound quality and resonance type'. The subordinate item of the feeding area include 'feeding specificity', 'feeding style, tool and feeding form and texture, amount of food', 'preference for specific food', 'oral exercise ability for feeding', and 'aspiration' The final item was selected. The final selection of each area and sub - items can be concluded to be appropriate for the area and question for 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy'. The purpose of this study was to develop a 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy'. The subjects were divided into four sub-questions. The questionnaire was distributed, the content validity index was calculated, and the evaluation items were structured to obtain a meaningful result of prototype of the protocol. Therefore, in subsequent studies, it is possible to obtain more meaningful results if the questionnaire is revised and supplemented by calculating the content validity index for each area and items after using the direct questionnaire for children with severe cerebral palsy.
Speech language pathology in children with cerebral palsy is to monitor and assess the breathing, vocalization, voice, resonance, orbital motility, articulation, and related muscle movements necessary for the child to communicate with others using speech and language. Through this, the type of proper communication for the child is determined, and the use of the communication aid is determined. In order to plan appropriate interventions for children with cerebral palsy, children should be able to adequately evaluate their communication skills. In the case of children with severe cerebral palsy, it is difficult to acquire a meaningful understanding and expression response in a standardized test tool. Therefore, it is necessary to figure out the child's communication ability through various informal protocols. However, currently there is no communication screening protocol that can be used both routinely and comprehensively for children with severe cerebral palsy Therefore, this study is a basic study for the development of 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy' as a basic study for understanding and expressing language, phonological list, respiration and voice, structure and function of oral. In addition, the screening evaluation area and the questions covering the whole area of feeding were preliminarily constructed and to examine the content validity of the question. In order to develop 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy', the areas that are commonly mentioned in the domestic and foreign literature related to the communication ability of severe cerebral palsy children were selected as the subordinate item. The detailed items according to the sub-evaluation area are the items that are judged appropriate for evaluating the severe cerebral palsy child by referring to the test tool or the questionnaire related to the sub-area including the domestic and foreign studies associated to the communication of the severe cerebral palsy child respectively. In order to confirm the validity of the questionnaire, the questionnaire for content validity was distributed to professional clinicians who had experience of diagnosis and rehabilitation of severe cerebral palsy children who had 3 years or more, and after the completion of the questionnaire, the content validity index was calculated. Based on the validity test result of the contents, the opinions of the clinical researchers who are specialized in speech language pathology, and the sub-questions of the language understanding and expression area, the analysis of the main opinion expression method and the analysis of the communication function were finalized. As a subordinate item in the phonological list area, 'phonetic list checklist for spontaneous phonation' and 'phonetic list checklist for mimic phonation' were newly chosen. The subordinate item of the breathing and voice domain were selected as the final item for 'breathing specificity', 'resting breathing style', 'respiration style at vocalization', 'vocalization, soundness, volume, sound quality and resonance type'. The subordinate item of the feeding area include 'feeding specificity', 'feeding style, tool and feeding form and texture, amount of food', 'preference for specific food', 'oral exercise ability for feeding', and 'aspiration' The final item was selected. The final selection of each area and sub - items can be concluded to be appropriate for the area and question for 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy'. The purpose of this study was to develop a 'Communication Screening Test for Children with Severe Cerebral Palsy'. The subjects were divided into four sub-questions. The questionnaire was distributed, the content validity index was calculated, and the evaluation items were structured to obtain a meaningful result of prototype of the protocol. Therefore, in subsequent studies, it is possible to obtain more meaningful results if the questionnaire is revised and supplemented by calculating the content validity index for each area and items after using the direct questionnaire for children with severe cerebral palsy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.