말소리장애의 하위 유형으로 제안된 비일관된 음운장애는 비발달적 오류패턴을 보이며, 오류가 비일관적으로 나타난다. 조음변이성은 화자가 목표단어를 여러 번 산출했을 때 산출한 발음의 형태가 얼마나 다른지, 비일관성과 관련된 음운 특성이다. 조음변이성에 영향을 미치는 요인들로 대상자의 특성 뿐 아니라, 단어의 말소리 자체특성도 생각해 볼 수 있다. 조음복잡성도 조음변이성에 영향을 미치는 또 다른 요인 중 하나일 것이라고 가정하고, 조음복잡성 수준에 따른 조음변이성 산출과제를 실시하였다. 일반 아동의 연령 집단 간 조음오류율, 조음산출의 ...
말소리장애의 하위 유형으로 제안된 비일관된 음운장애는 비발달적 오류패턴을 보이며, 오류가 비일관적으로 나타난다. 조음변이성은 화자가 목표단어를 여러 번 산출했을 때 산출한 발음의 형태가 얼마나 다른지, 비일관성과 관련된 음운 특성이다. 조음변이성에 영향을 미치는 요인들로 대상자의 특성 뿐 아니라, 단어의 말소리 자체특성도 생각해 볼 수 있다. 조음복잡성도 조음변이성에 영향을 미치는 또 다른 요인 중 하나일 것이라고 가정하고, 조음복잡성 수준에 따른 조음변이성 산출과제를 실시하였다. 일반 아동의 연령 집단 간 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차를 살펴보고, 말소리장애 아동과 일반 아동의 집단 간 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차를 살펴보아 그 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구의 대상은 3세에서 6세의 일반 아동 60명, 4세에서 5세의 말소리장애 아동 20명을 대상으로 하였다. DmDX Display Software를 사용하여 조음복잡성과 단어등급을 고려한 단어를 ‘저’와 ‘고’수준으로 나누어 12개의 그림이 네 번씩 무작위 순서로 제시되도록 제작하였다. 그 결과, 일반 아동의 집단은 모두 연령이 증가함에 따라 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 낮아졌으며, ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 더 높은 것으로 나타났다. 또한 말소리장애 집단과 일반 아동의 집단 비교에서도 말소리장애 집단보다 일반 아동의 집단에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 낮아졌으며, 두 집단 모두 ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 더 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과는 연령이 증가함에 따라 조음오류율과 조음변이성 및 조음오류 변이성이 낮아진다는 여러 연구들과 일치한다. 더 나아가 본 연구는 조음복잡성 ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율과 조음변이성, 조음오류 변이성 및 반응시간의 편차가 더 높다는 것을 입증하였다. 또한, 본 연구는 정상적 가변성과 비정상적인 비일관성을 구분하지 않았기 때문에 아동이 보이는 변이성이 정상적 가변성인지 비정상적 가변성인지 알 수 없다. 따라서 조음오류율이 같더라도 오류의 비일관성을 보이는지 더 심층적으로 분석해야 하며, 조음오류율이 같더라도 조음변이성이 높은 아동은 치료접근을 시도할 때, 적합한 치료를 적용해야 할 것이다.
말소리장애의 하위 유형으로 제안된 비일관된 음운장애는 비발달적 오류패턴을 보이며, 오류가 비일관적으로 나타난다. 조음변이성은 화자가 목표단어를 여러 번 산출했을 때 산출한 발음의 형태가 얼마나 다른지, 비일관성과 관련된 음운 특성이다. 조음변이성에 영향을 미치는 요인들로 대상자의 특성 뿐 아니라, 단어의 말소리 자체특성도 생각해 볼 수 있다. 조음복잡성도 조음변이성에 영향을 미치는 또 다른 요인 중 하나일 것이라고 가정하고, 조음복잡성 수준에 따른 조음변이성 산출과제를 실시하였다. 일반 아동의 연령 집단 간 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차를 살펴보고, 말소리장애 아동과 일반 아동의 집단 간 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차를 살펴보아 그 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구의 대상은 3세에서 6세의 일반 아동 60명, 4세에서 5세의 말소리장애 아동 20명을 대상으로 하였다. DmDX Display Software를 사용하여 조음복잡성과 단어등급을 고려한 단어를 ‘저’와 ‘고’수준으로 나누어 12개의 그림이 네 번씩 무작위 순서로 제시되도록 제작하였다. 그 결과, 일반 아동의 집단은 모두 연령이 증가함에 따라 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 낮아졌으며, ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 더 높은 것으로 나타났다. 또한 말소리장애 집단과 일반 아동의 집단 비교에서도 말소리장애 집단보다 일반 아동의 집단에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 낮아졌으며, 두 집단 모두 ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율, 조음산출의 변이성, 조음오류의 변이성 및 반응시간의 편차는 더 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과는 연령이 증가함에 따라 조음오류율과 조음변이성 및 조음오류 변이성이 낮아진다는 여러 연구들과 일치한다. 더 나아가 본 연구는 조음복잡성 ‘저’수준보다 ‘고’수준에서 조음오류율과 조음변이성, 조음오류 변이성 및 반응시간의 편차가 더 높다는 것을 입증하였다. 또한, 본 연구는 정상적 가변성과 비정상적인 비일관성을 구분하지 않았기 때문에 아동이 보이는 변이성이 정상적 가변성인지 비정상적 가변성인지 알 수 없다. 따라서 조음오류율이 같더라도 오류의 비일관성을 보이는지 더 심층적으로 분석해야 하며, 조음오류율이 같더라도 조음변이성이 높은 아동은 치료접근을 시도할 때, 적합한 치료를 적용해야 할 것이다.
The inconsistent speech disorder presented as a subtype of the speech sound disorder shows the non-developmental error pattern, and errors appear inconsistently. Articulatory variability is the phonological character related to inconsistency ― how much the produced pronunciation forms are different ...
The inconsistent speech disorder presented as a subtype of the speech sound disorder shows the non-developmental error pattern, and errors appear inconsistently. Articulatory variability is the phonological character related to inconsistency ― how much the produced pronunciation forms are different when the target words were produced several times by the speaker. As for the factors influencing articulatory variability, not only characteristics of the people but also characteristics of the speech sound itself of the word can be considered. This study assumed phonetic complexity would be also another factor that influenced articulatory variability and carried out the task of producing articulatory variability according to the level of phonetic complexity. This study tried to investigate proportion of articulatory error, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time among age groups of typically developing, and tried to investigate proportion of proportion of articulatory error, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time among age groups of speech sound disorders to find out the characteristics. Sixty typically developing children between 3 and 6 years old and 20 children with speech sound disorder between 4 and 5 years old participated in this study. Using DmDX Display Software, by dividing words to which phonetic complexity and word grade were considered into the ‘low’ and ‘high’ levels, this study made 12 pictures presented in random order 4 times each. As a result, in the typically developing children group, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time went down as age increased; proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time were found higher in the ‘high’ level than in the ‘low’ level. Besides, in comparison between the speech sound disorder and typically developing children groups, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time went down more in the typically developing children group than in the speech sound disorder group. In both groups, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time were found higher in the ‘high’ level group than in the ‘low’ level. Therefore the results of this study corresponds to many studies reporting that proportion of articulatory error, articulatory variability and articulatory error variation go down as age increases. Furthermore, this study proved that proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time are higher in the ‘high’ level of phonetic complexity than in the ‘low’ level. However, as this study did not classify normal variability and abnormal inconsistency, it can not tell if variability shown in children is normal or abnormal. Therefore, although proportions of articulatory errors are same, whether they show inconsistency of error has to be analyzed more in-depth, and although proportions of articulatory errors are same, suitable treatment has to be applied to the children with high articulatory variability when the treatment approach is tried.
The inconsistent speech disorder presented as a subtype of the speech sound disorder shows the non-developmental error pattern, and errors appear inconsistently. Articulatory variability is the phonological character related to inconsistency ― how much the produced pronunciation forms are different when the target words were produced several times by the speaker. As for the factors influencing articulatory variability, not only characteristics of the people but also characteristics of the speech sound itself of the word can be considered. This study assumed phonetic complexity would be also another factor that influenced articulatory variability and carried out the task of producing articulatory variability according to the level of phonetic complexity. This study tried to investigate proportion of articulatory error, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time among age groups of typically developing, and tried to investigate proportion of proportion of articulatory error, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time among age groups of speech sound disorders to find out the characteristics. Sixty typically developing children between 3 and 6 years old and 20 children with speech sound disorder between 4 and 5 years old participated in this study. Using DmDX Display Software, by dividing words to which phonetic complexity and word grade were considered into the ‘low’ and ‘high’ levels, this study made 12 pictures presented in random order 4 times each. As a result, in the typically developing children group, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time went down as age increased; proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time were found higher in the ‘high’ level than in the ‘low’ level. Besides, in comparison between the speech sound disorder and typically developing children groups, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time went down more in the typically developing children group than in the speech sound disorder group. In both groups, proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time were found higher in the ‘high’ level group than in the ‘low’ level. Therefore the results of this study corresponds to many studies reporting that proportion of articulatory error, articulatory variability and articulatory error variation go down as age increases. Furthermore, this study proved that proportion of articulatory errors, variation of articulatory production, variation of articulatory error and deviation of reaction time are higher in the ‘high’ level of phonetic complexity than in the ‘low’ level. However, as this study did not classify normal variability and abnormal inconsistency, it can not tell if variability shown in children is normal or abnormal. Therefore, although proportions of articulatory errors are same, whether they show inconsistency of error has to be analyzed more in-depth, and although proportions of articulatory errors are same, suitable treatment has to be applied to the children with high articulatory variability when the treatment approach is tried.
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