본 연구는 ADHD 아동 집단놀이치료 효과에 대한 메타분석을 위한 것이다. 이를 위해, 2000년부터 2016년 9월까지 발표된 국내 연구물을 대상으로 연구자료를 선정하였다. 자료 분석은 학술 DB를 활용하여 1차 검색어를 통해 2,539편이 검색되었으며 2차 검색어를 통해 623편을 선정하였고 3차 선정기준에 따라 연구목적에 적합한 총 12편의 논문을 선정하였다. ...
본 연구는 ADHD 아동 집단놀이치료 효과에 대한 메타분석을 위한 것이다. 이를 위해, 2000년부터 2016년 9월까지 발표된 국내 연구물을 대상으로 연구자료를 선정하였다. 자료 분석은 학술 DB를 활용하여 1차 검색어를 통해 2,539편이 검색되었으며 2차 검색어를 통해 623편을 선정하였고 3차 선정기준에 따라 연구목적에 적합한 총 12편의 논문을 선정하였다. CMA 프로그램을 활용하여 26개의 효과크기를 산출하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 논문의 집단놀이치료 프로그램 경향을 살펴본 결과 ADHD 아동에 대한 연구는 2000년부터 지속 되어왔으며, 중재방법 또한 다양한 방법으로 시도되어 왔다. 둘째, 집단놀이치료의 전체평균효과크기는 1.479로 효과크기가 큰 편으로 해석될 수 있다. 셋째, 중재변인에 따른 집단놀이치료가 ADHD 아동에게 미치는 효과크기는 정서중심놀이프로그램일 때(7.539), 단일학년으로 구성되었을 때(1.685), 구성원 수를 7명 이하로 하였을 때(1.908), 총 회기 수가 11∼15회기 일 때(1.85), 회기소요시간이 51분 이상일 때(1.861) ADHD 아동에게 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구는 ADHD 아동 집단놀이치료 효과에 대한 메타분석을 위한 것이다. 이를 위해, 2000년부터 2016년 9월까지 발표된 국내 연구물을 대상으로 연구자료를 선정하였다. 자료 분석은 학술 DB를 활용하여 1차 검색어를 통해 2,539편이 검색되었으며 2차 검색어를 통해 623편을 선정하였고 3차 선정기준에 따라 연구목적에 적합한 총 12편의 논문을 선정하였다. CMA 프로그램을 활용하여 26개의 효과크기를 산출하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상 논문의 집단놀이치료 프로그램 경향을 살펴본 결과 ADHD 아동에 대한 연구는 2000년부터 지속 되어왔으며, 중재방법 또한 다양한 방법으로 시도되어 왔다. 둘째, 집단놀이치료의 전체평균효과크기는 1.479로 효과크기가 큰 편으로 해석될 수 있다. 셋째, 중재변인에 따른 집단놀이치료가 ADHD 아동에게 미치는 효과크기는 정서중심놀이프로그램일 때(7.539), 단일학년으로 구성되었을 때(1.685), 구성원 수를 7명 이하로 하였을 때(1.908), 총 회기 수가 11∼15회기 일 때(1.85), 회기소요시간이 51분 이상일 때(1.861) ADHD 아동에게 효과적인 것으로 나타났다.
The research is for meta-analysis on the effect of group play therapy on children with ADHD. For this, research materials were selected from study results in Korea released from 2000 to Sep. 2016. The data were analyzed using academic DB; 2,539 theses proper for the research objective were found fro...
The research is for meta-analysis on the effect of group play therapy on children with ADHD. For this, research materials were selected from study results in Korea released from 2000 to Sep. 2016. The data were analyzed using academic DB; 2,539 theses proper for the research objective were found from the 1st search word, 623 from the 2nd search word, and 12 from the 3rd criteria. Using CMA program, 26 effect sizes were estimated. The result is as follows: First, as a result of investigating group play therapy programs in the target theses, research on children with ADHD has continued since 2000, and mediating methods also been conducted in various ways. Second, the average effect size of all the group play therapy was 1.479, which indicates that effect size was fairly big. Third, as for effect sizes of group play therapy on children with ADHD according to mediating variables, it was effective for children with ADHD with emotion based group play programs (7.539), a single grade of students (1.685), number of students less than 7 (1.908), number of sessions 11∼15 (1.850), and required time for a session more than 51 minutes (1.861).
The research is for meta-analysis on the effect of group play therapy on children with ADHD. For this, research materials were selected from study results in Korea released from 2000 to Sep. 2016. The data were analyzed using academic DB; 2,539 theses proper for the research objective were found from the 1st search word, 623 from the 2nd search word, and 12 from the 3rd criteria. Using CMA program, 26 effect sizes were estimated. The result is as follows: First, as a result of investigating group play therapy programs in the target theses, research on children with ADHD has continued since 2000, and mediating methods also been conducted in various ways. Second, the average effect size of all the group play therapy was 1.479, which indicates that effect size was fairly big. Third, as for effect sizes of group play therapy on children with ADHD according to mediating variables, it was effective for children with ADHD with emotion based group play programs (7.539), a single grade of students (1.685), number of students less than 7 (1.908), number of sessions 11∼15 (1.850), and required time for a session more than 51 minutes (1.861).
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