본 연구는 발달재활서비스로서의 특수체육의 역할 및 정착방안에 관하여 그 가능성을 탐색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구방법으로 문헌연구 및 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 문헌연구는 논문, 정책보고서, 장애인 관련법, 서비스관련지침 등을 토대로 발달재활서비스 현황을 분석하였으며, 실증적 자료의 보안을 위해 매스미디어와 특수체육 제공기관의 운영자 인터뷰를 실시하였다. 연구를 통해 발달재활서비스의 법적 기준을 근거로 한 ...
본 연구는 발달재활서비스로서의 특수체육의 역할 및 정착방안에 관하여 그 가능성을 탐색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구방법으로 문헌연구 및 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 문헌연구는 논문, 정책보고서, 장애인 관련법, 서비스관련지침 등을 토대로 발달재활서비스 현황을 분석하였으며, 실증적 자료의 보안을 위해 매스미디어와 특수체육 제공기관의 운영자 인터뷰를 실시하였다. 연구를 통해 발달재활서비스의 법적 기준을 근거로 한 서비스 제공영역, 인력, 기관의 현황을 분석하고 문제점을 도출한 후 각각의 문제점에 대한 대안을 제시하였다. 연구에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 발달재활서비스로서의 특수체육의 개념정립이다. 발달재활서비스로서의 특수체육이 제공영역으로 자리매김하기 위해서는 가장 기본적으로 발달재활서비스로서의 특수체육 개념정립이 선행되어져야 한다. 현재의 발달재활서비스와 관련한 정부 차원의 장애아동복지지원법은 포괄적인 범위에서 장애아동의 제공영역을 규정하고 지원하는 것으로서 법적 명문화 되어 있다. 특수체육을 법적으로 발달재활서비스 제공영역에 포함 되어야 한다. 둘째, 발달재활서비스로서의 특수체육 제공인력의 자격기준이 확립되어야 한다. 이를 위해 발달재활서비스 제공인력 기준정립을 위해 변동과 임의기준의 민간자격증 위주에서 대학교육에 의한 전문성이 확립된 전공자 위주로 제도개선이 필요하다. 셋째, 발달재활서비스로서의 특수체육 제공기관의 질 관리가 확립되어야 한다. 발달재활서비스는 제공기관 전달체계의 전문성을 확보하기 위해 특수체육전공 대학 장애아동 체육교실 및 장애인전문 체육시설 연계 및 활용을 통해 특수체육 제공기관의 질 관리가 확립되어야 한다.
본 연구는 발달재활서비스로서의 특수체육의 역할 및 정착방안에 관하여 그 가능성을 탐색해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구방법으로 문헌연구 및 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 문헌연구는 논문, 정책보고서, 장애인 관련법, 서비스관련지침 등을 토대로 발달재활서비스 현황을 분석하였으며, 실증적 자료의 보안을 위해 매스미디어와 특수체육 제공기관의 운영자 인터뷰를 실시하였다. 연구를 통해 발달재활서비스의 법적 기준을 근거로 한 서비스 제공영역, 인력, 기관의 현황을 분석하고 문제점을 도출한 후 각각의 문제점에 대한 대안을 제시하였다. 연구에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 발달재활서비스로서의 특수체육의 개념정립이다. 발달재활서비스로서의 특수체육이 제공영역으로 자리매김하기 위해서는 가장 기본적으로 발달재활서비스로서의 특수체육 개념정립이 선행되어져야 한다. 현재의 발달재활서비스와 관련한 정부 차원의 장애아동복지지원법은 포괄적인 범위에서 장애아동의 제공영역을 규정하고 지원하는 것으로서 법적 명문화 되어 있다. 특수체육을 법적으로 발달재활서비스 제공영역에 포함 되어야 한다. 둘째, 발달재활서비스로서의 특수체육 제공인력의 자격기준이 확립되어야 한다. 이를 위해 발달재활서비스 제공인력 기준정립을 위해 변동과 임의기준의 민간자격증 위주에서 대학교육에 의한 전문성이 확립된 전공자 위주로 제도개선이 필요하다. 셋째, 발달재활서비스로서의 특수체육 제공기관의 질 관리가 확립되어야 한다. 발달재활서비스는 제공기관 전달체계의 전문성을 확보하기 위해 특수체육전공 대학 장애아동 체육교실 및 장애인전문 체육시설 연계 및 활용을 통해 특수체육 제공기관의 질 관리가 확립되어야 한다.
This study aims at exploring the possibilities in the role of adapted physical activity as developmental rehabilitation service and how to settle it. The research methods for this include literature studies and focus group interview. For literature studies, based on articles, policy reports, an...
This study aims at exploring the possibilities in the role of adapted physical activity as developmental rehabilitation service and how to settle it. The research methods for this include literature studies and focus group interview. For literature studies, based on articles, policy reports, and laws and regulations related to the disabled, and service-related guidelines, the current status of developmental rehabilitation service was analyzed, for supplementing empirical sources, interviews with mass media and operators of adapted physical activity providing institutions were conducted. The current status of service providing area, personnel, and institutions based on legal criteria of developmental rehabilitation service was analyzed, the problems were deduced, and the solutions for each problem were suggested. The results according to the study are as follows: First, the conception of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. In order to settle adapted physical activity as developmental rehabilitation service as providing area, most basically, the conception of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be preceded. Currently, the Act on the Support of Welfare of Children with Disabilities by the government related to developmental rehabilitation service is codified by defining and supporting providing areas for the disabled children in comprehensive scope. Adapted physical activity should be included in the providing area of developmental rehabilitation service. Second, the criteria of qualification of personnel who provide adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. For this, in order to establish the criteria for personnel who provide developmental rehabilitation service, it is necessary to improve policies from civil qualification with changes and discrete criteria to focusing on experts established with professionalism by university education. Third, quality management of providing institutions of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. Developmental rehabilitation service, in order to secure professionalism of delivery system of providing institutions, should establish quality management of providing institutions of adapted physical activity, by linking and using physical education classes for the disabled children and physical education facilities for the disabled, specializing adapted physical activity in universities.
This study aims at exploring the possibilities in the role of adapted physical activity as developmental rehabilitation service and how to settle it. The research methods for this include literature studies and focus group interview. For literature studies, based on articles, policy reports, and laws and regulations related to the disabled, and service-related guidelines, the current status of developmental rehabilitation service was analyzed, for supplementing empirical sources, interviews with mass media and operators of adapted physical activity providing institutions were conducted. The current status of service providing area, personnel, and institutions based on legal criteria of developmental rehabilitation service was analyzed, the problems were deduced, and the solutions for each problem were suggested. The results according to the study are as follows: First, the conception of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. In order to settle adapted physical activity as developmental rehabilitation service as providing area, most basically, the conception of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be preceded. Currently, the Act on the Support of Welfare of Children with Disabilities by the government related to developmental rehabilitation service is codified by defining and supporting providing areas for the disabled children in comprehensive scope. Adapted physical activity should be included in the providing area of developmental rehabilitation service. Second, the criteria of qualification of personnel who provide adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. For this, in order to establish the criteria for personnel who provide developmental rehabilitation service, it is necessary to improve policies from civil qualification with changes and discrete criteria to focusing on experts established with professionalism by university education. Third, quality management of providing institutions of adapted physical activity as developmental rehabilitation service should be established. Developmental rehabilitation service, in order to secure professionalism of delivery system of providing institutions, should establish quality management of providing institutions of adapted physical activity, by linking and using physical education classes for the disabled children and physical education facilities for the disabled, specializing adapted physical activity in universities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.