본 연구의 목적은 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 음악적성, 음악적 창의성에 미치는 효과를 밝히는데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 교수‧학습 방법은 어떠한가? 1-4. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적성 에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적 창의성에 미치는 효과는 어떠한가?
음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램 개발을 위하여 본 연구에서는 유아교육기관 및 교사용 지도서에 나와 있는 음악수업 실태분석을 하였다. 이를 기반으로 새노래 교육의 문제점을 파악하여 보완하기 위해 ...
본 연구의 목적은 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 음악적성, 음악적 창의성에 미치는 효과를 밝히는데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 교수‧학습 방법은 어떠한가? 1-4. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적성 에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적 창의성에 미치는 효과는 어떠한가?
음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램 개발을 위하여 본 연구에서는 유아교육기관 및 교사용 지도서에 나와 있는 음악수업 실태분석을 하였다. 이를 기반으로 새노래 교육의 문제점을 파악하여 보완하기 위해 음악교육, 음개념, 노래 부르기 지도, 노래, 음악적성, 음악적 창의성 등과 관련된 선행연구 및 문헌을 수집 ․ 고찰하였다. 문헌 분석을 토대로 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수․학습방법 및 평가 등을 계획하였고, 11인의 유아교육 및 음악교육 전문가 협의와 예비검사를 기초로 프로그램의 타당성을 검증하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 목적은 유아가 음개념에 기초한 새노래 교육을 받음으로써 그들의 음악적성 및 음악적 창의성이 향상되는데 있다. 이는 유아의 음악적 향유 능력을 높이고 음악교육의 본질인 심미적 체험의 기틀을 마련하기 위함이다. 이를 위해 첫째, 리듬과 가락의 특징 이해하기 둘째, 정확한 리듬과 가락으로 노래 부르기 셋째, 음악적 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 향상시키기 넷째, 노래의 아름다움을 느끼고 노래 부르기 즐기기 등을 목표로 설정하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 내용은 ‘음개념 인식, 음개념 탐색, 음개념 심화1, 음개념 심화2’ 4단계로 구성하였다. 음개념 인식은 리듬과 쉼표, 리듬의 길이 및 규칙성, 가락의 높고 낮음 비교 등 대조를 통해 음개념의 전체적인 개념을 인식하는 단계이다. 음개념의 탐색은 박, 박자, 리듬과의 관계, 다양한 리듬의 길이(2,4,8,16분음표) 및 종류(엇박, 부점, 당김음), 가락의 구성요소(장단조, 협화음 ‧ 불협화음, 단선율 ‧ 다선율) 등이 존재함을 알고 탐색하는 단계이다. 음개념 심화 1은 리듬과 가락 악보를 이해하는 단계를 넘어 다양한 그림악보 혹은 기호화된 악보를 읽고 쓰기 위한 구성 원리를 이해할 수 있도록 노래에 포함된 다양한 리듬과 가락을 시각화하는 단계이다. 음개념 심화 2는 지난 단계에서 경험하고 습득한 음개념을 활용하여 리듬과 가락의 패턴을 찾아보고 새로운 패턴을 창작 ․ 적용하여 표현하는 단계이다. 프로그램의 교수․학습방법과 평가를 위해서는 음개념을 인식할 수 있도록 다양한 방법으로 탐색하기, 다양한 교수․학습방법을 통해 노래 부르기를 접근한 음개념 적용하기, 다양한 표현, 퀴즈, 게임, 앙상블 등을 통해 개념의 이해가 정확하게 되었는지 평가하기 등 3단계로 진행하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 적용효과를 검증하기 위해 통제집단 사전 사후 검사 설계(pretest-posttest control group design)에 기초하여 경기도 Y유치원 만5세 59명(실험집단 29명, 통제집단 30명)을 대상으로 2016년 4월 11일 주부터 7월 15일까지 총 14주 동안 28회기로 구성된 프로그램을 제공하였다. 수집된 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 음악적성 검사, 음악적 창의성 검사의 사전 점수를 공변인으로 하고 사후 검사 점수를 종속변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 공변량 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악적성의 경우 실험집단이 통제집단에 비해 조정된 사후검사 전체 평균이 높아진 것으로 나타났으며, 집단 간 점수 차이도 통계적으로 유의한 것으로 나타났다(F=52.56, p<.001). 음악적성 하위요인에 미치는 영향을 살펴보면 리듬(F=51.45, p<.001), 가락(F=45.78, p<.001) 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 음악적 창의성의 경우 실험집단이 통제집단에 비해 사후검사 전체 평균이 높아진 것으로 나타났으며, 집단 간 점수 차이도 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(F=46.64, p<.001). 음악적 창의성 하위요인에 미치는 영향을 살펴보면 음악적 유창성(F=37.12, p<.001), 음악적 융통성(F=55.15, p<.001), 음악적 독창성(F=38.14, p<.001), 음악적 정교성(F=53.00, p<.001) 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 리듬과 가락의 차이를 구별해내는 음악적성과 음악을 유창하고 융통성 있게, 독창적이며 정교하게 표현해내는 음악적 창의성에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 의미한다. 더 나아가 음악교육의 본질적 목표인 심미적 체험의 기틀마련을 의미하기도 한다. 본 연구를 통해 개발된 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용됨으로써 체계적인 음악 환경을 형성하고, 음악교육 중 가장 빈번히 실행되는 새노래 교육의 올바른 지향점을 향한 움직임의 가능성을 시사하고 있다.
본 연구의 목적은 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램을 개발하고 적용하여 유아의 음악적성, 음악적 창의성에 미치는 효과를 밝히는데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 교수‧학습 방법은 어떠한가? 1-4. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적성 에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아의 음악적 창의성에 미치는 효과는 어떠한가?
음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램 개발을 위하여 본 연구에서는 유아교육기관 및 교사용 지도서에 나와 있는 음악수업 실태분석을 하였다. 이를 기반으로 새노래 교육의 문제점을 파악하여 보완하기 위해 음악교육, 음개념, 노래 부르기 지도, 노래, 음악적성, 음악적 창의성 등과 관련된 선행연구 및 문헌을 수집 ․ 고찰하였다. 문헌 분석을 토대로 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수․학습방법 및 평가 등을 계획하였고, 11인의 유아교육 및 음악교육 전문가 협의와 예비검사를 기초로 프로그램의 타당성을 검증하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 목적은 유아가 음개념에 기초한 새노래 교육을 받음으로써 그들의 음악적성 및 음악적 창의성이 향상되는데 있다. 이는 유아의 음악적 향유 능력을 높이고 음악교육의 본질인 심미적 체험의 기틀을 마련하기 위함이다. 이를 위해 첫째, 리듬과 가락의 특징 이해하기 둘째, 정확한 리듬과 가락으로 노래 부르기 셋째, 음악적 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 향상시키기 넷째, 노래의 아름다움을 느끼고 노래 부르기 즐기기 등을 목표로 설정하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 내용은 ‘음개념 인식, 음개념 탐색, 음개념 심화1, 음개념 심화2’ 4단계로 구성하였다. 음개념 인식은 리듬과 쉼표, 리듬의 길이 및 규칙성, 가락의 높고 낮음 비교 등 대조를 통해 음개념의 전체적인 개념을 인식하는 단계이다. 음개념의 탐색은 박, 박자, 리듬과의 관계, 다양한 리듬의 길이(2,4,8,16분음표) 및 종류(엇박, 부점, 당김음), 가락의 구성요소(장단조, 협화음 ‧ 불협화음, 단선율 ‧ 다선율) 등이 존재함을 알고 탐색하는 단계이다. 음개념 심화 1은 리듬과 가락 악보를 이해하는 단계를 넘어 다양한 그림악보 혹은 기호화된 악보를 읽고 쓰기 위한 구성 원리를 이해할 수 있도록 노래에 포함된 다양한 리듬과 가락을 시각화하는 단계이다. 음개념 심화 2는 지난 단계에서 경험하고 습득한 음개념을 활용하여 리듬과 가락의 패턴을 찾아보고 새로운 패턴을 창작 ․ 적용하여 표현하는 단계이다. 프로그램의 교수․학습방법과 평가를 위해서는 음개념을 인식할 수 있도록 다양한 방법으로 탐색하기, 다양한 교수․학습방법을 통해 노래 부르기를 접근한 음개념 적용하기, 다양한 표현, 퀴즈, 게임, 앙상블 등을 통해 개념의 이해가 정확하게 되었는지 평가하기 등 3단계로 진행하였다. 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램의 적용효과를 검증하기 위해 통제집단 사전 사후 검사 설계(pretest-posttest control group design)에 기초하여 경기도 Y유치원 만5세 59명(실험집단 29명, 통제집단 30명)을 대상으로 2016년 4월 11일 주부터 7월 15일까지 총 14주 동안 28회기로 구성된 프로그램을 제공하였다. 수집된 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 음악적성 검사, 음악적 창의성 검사의 사전 점수를 공변인으로 하고 사후 검사 점수를 종속변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 공변량 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악적성의 경우 실험집단이 통제집단에 비해 조정된 사후검사 전체 평균이 높아진 것으로 나타났으며, 집단 간 점수 차이도 통계적으로 유의한 것으로 나타났다(F=52.56, p<.001). 음악적성 하위요인에 미치는 영향을 살펴보면 리듬(F=51.45, p<.001), 가락(F=45.78, p<.001) 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 음악적 창의성의 경우 실험집단이 통제집단에 비해 사후검사 전체 평균이 높아진 것으로 나타났으며, 집단 간 점수 차이도 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(F=46.64, p<.001). 음악적 창의성 하위요인에 미치는 영향을 살펴보면 음악적 유창성(F=37.12, p<.001), 음악적 융통성(F=55.15, p<.001), 음악적 독창성(F=38.14, p<.001), 음악적 정교성(F=53.00, p<.001) 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 리듬과 가락의 차이를 구별해내는 음악적성과 음악을 유창하고 융통성 있게, 독창적이며 정교하게 표현해내는 음악적 창의성에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 의미한다. 더 나아가 음악교육의 본질적 목표인 심미적 체험의 기틀마련을 의미하기도 한다. 본 연구를 통해 개발된 음개념에 기초한 유아 새노래 교육 프로그램이 유아교육 현장에 적용됨으로써 체계적인 음악 환경을 형성하고, 음악교육 중 가장 빈번히 실행되는 새노래 교육의 올바른 지향점을 향한 움직임의 가능성을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to develop the new song teaching program based on musical concepts for young children and to report the effect of such program on musical aptitude and musical creativity of young children. In order to achieve the stated purpose, following study questions are raised: ...
The purpose of this study is to develop the new song teaching program based on musical concepts for young children and to report the effect of such program on musical aptitude and musical creativity of young children. In order to achieve the stated purpose, following study questions are raised: 1. What is the composition of the new song teaching program based on musical concepts for young children? 1-1. What are the goals and purpose of the program? 1-2. What are the contents of the program? 1-3. How is the teaching-learning method of the program? 1-4. What is the evaluation of the program? 2. What are the effects of the new song teaching program based on musical concepts for young children? 2-1. What is the effect of the program on the musical aptitude of young children? 2-2. What is the effect of the program on the musical creativity of young children? In order to develop the new song teaching program based on musical concepts for young children, this study performed status analysis on music curriculums in childhood education institutes and teaching materials. In order to supplement the found deficiencies from the analysis, preceding study and literature research was conducted on music education, musical concepts, singing training, songs, musical aptitude and musical creativity. Based on literature research, goals and purpose, contents, teaching-learning method and evaluation of the program were planned, and validity of the program was verified based on a pilot study and feedback from eleven experts in early childhood education and music education. The purpose of the new song teaching program based on musical concepts for young children is to enhance musical aptitude and musical creativity. Furthermore, the purpose is to increase the innate musical abilities in young children and to lay foundation for aesthetic experience, which is the essence of music education. Following were set as goals: i) Understanding the characteristics of rhythm and melody; ii) Singing with accurate rhythm and melody; iii) Enhancing musical fluency, musical flexibility, musical originality and musical elaboration; iv) Ability to experience and enjoy songs and singing. Contents of the new song teaching program based on musical concepts for young children compose of 4 following stages: Recognition of musical concepts, Exploration of musical concepts, Advanced musical concepts 1, Advanced musical concept 2. Recognition of musical concepts is a stage in which comprehensive musical concepts are recognized through rhythm and rest, length and patterns of rhythm, and comparison and contrasting of high and low melodies. Exploration of musical concepts is a stage in which relationship between rhythm and beat, various lengths of rhythm (half note, quarter note, eighth note, sixteenth note) and types (off beat, dotted rhythm , syncopation), and components of a melody (major, minor, consonance, dissonance, monophony, polyphony) are acknowledged and explored. Advanced musical concepts 1 is a stage during which, going beyond simply understanding the rhythm and melody reading, various rhythm and melodies are visualized in a music to enable comprehension of component principles for reading and writing of pictorial and symbolized music score. Advanced musical concepts 2 is a stage during which acquired musical concepts from past stages are utilized to find patterns in rhythm and melody and to creatively apply and express new patterns. Evaluation of program’s teaching-learning method was conducted in 3 stages: i) exploration of various methods to recognize musical concepts; ⅱ) application of musical concepts using various teaching-learning methods in singing; ⅲ) evaluation of the accuracy of understanding of concepts using various expressions, quizzes, games and ensembles. In order to verify the applied effect of the new song teaching program based on musical concepts for young children, total of 28 session program over 14 week period from April 11th, 2016 through July 15th, 2016 on fifty-nine 5-year olds at Y-Kindergarten in Gyeonggi province was conducted (experimental group: 29, control group: 30) based on pretest-post test control group design. ANCOVA analysis was performed on the collected data using the SPSS 18.0 program by using pre-scores of musical aptitude exam and musical creativity exams of experimental group and control group as covariate variables, and using post-scores as dependent variables. Study findings are as follows: First, overall average musical aptitude of the experimental group was found to be higher than that of control group, and the score difference between the groups were found to be statistically significant(F=52.56, p<.001). As for sub-factors of musical aptitude, both rhythm(F=51.45, p<.001), and melody(F=45.78, p<.001) had statistically significant differences. Second, overall average musical creativity of the experimental group was found to be higher than that of control group, and the score difference between the groups were found to be statistically significant(F=46.64, p<.001). As for sub-factors of musical creativity, musical fluency(F=37.12, p<.001), musical flexibility(F=55.15, p<.001), musical originality(F=38.14, p<.001), and musical elaboration(F=53.00, p<.001) were all found to have statistically significant differences. In conclusion, findings of this study signify that the new song teaching program based on musical concepts for young children hold positive effect in musical aptitude and in musical creativity. Furthermore, it signifies laying foundation for aesthetic experiences, which is the essence of music education. By applying the new song teaching program based on musical concepts for young children developed through this study in the young children education field, possibility of movement toward formation of systematic musical environment and proper aiming for frequent the new song teaching is implied.
The purpose of this study is to develop the new song teaching program based on musical concepts for young children and to report the effect of such program on musical aptitude and musical creativity of young children. In order to achieve the stated purpose, following study questions are raised: 1. What is the composition of the new song teaching program based on musical concepts for young children? 1-1. What are the goals and purpose of the program? 1-2. What are the contents of the program? 1-3. How is the teaching-learning method of the program? 1-4. What is the evaluation of the program? 2. What are the effects of the new song teaching program based on musical concepts for young children? 2-1. What is the effect of the program on the musical aptitude of young children? 2-2. What is the effect of the program on the musical creativity of young children? In order to develop the new song teaching program based on musical concepts for young children, this study performed status analysis on music curriculums in childhood education institutes and teaching materials. In order to supplement the found deficiencies from the analysis, preceding study and literature research was conducted on music education, musical concepts, singing training, songs, musical aptitude and musical creativity. Based on literature research, goals and purpose, contents, teaching-learning method and evaluation of the program were planned, and validity of the program was verified based on a pilot study and feedback from eleven experts in early childhood education and music education. The purpose of the new song teaching program based on musical concepts for young children is to enhance musical aptitude and musical creativity. Furthermore, the purpose is to increase the innate musical abilities in young children and to lay foundation for aesthetic experience, which is the essence of music education. Following were set as goals: i) Understanding the characteristics of rhythm and melody; ii) Singing with accurate rhythm and melody; iii) Enhancing musical fluency, musical flexibility, musical originality and musical elaboration; iv) Ability to experience and enjoy songs and singing. Contents of the new song teaching program based on musical concepts for young children compose of 4 following stages: Recognition of musical concepts, Exploration of musical concepts, Advanced musical concepts 1, Advanced musical concept 2. Recognition of musical concepts is a stage in which comprehensive musical concepts are recognized through rhythm and rest, length and patterns of rhythm, and comparison and contrasting of high and low melodies. Exploration of musical concepts is a stage in which relationship between rhythm and beat, various lengths of rhythm (half note, quarter note, eighth note, sixteenth note) and types (off beat, dotted rhythm , syncopation), and components of a melody (major, minor, consonance, dissonance, monophony, polyphony) are acknowledged and explored. Advanced musical concepts 1 is a stage during which, going beyond simply understanding the rhythm and melody reading, various rhythm and melodies are visualized in a music to enable comprehension of component principles for reading and writing of pictorial and symbolized music score. Advanced musical concepts 2 is a stage during which acquired musical concepts from past stages are utilized to find patterns in rhythm and melody and to creatively apply and express new patterns. Evaluation of program’s teaching-learning method was conducted in 3 stages: i) exploration of various methods to recognize musical concepts; ⅱ) application of musical concepts using various teaching-learning methods in singing; ⅲ) evaluation of the accuracy of understanding of concepts using various expressions, quizzes, games and ensembles. In order to verify the applied effect of the new song teaching program based on musical concepts for young children, total of 28 session program over 14 week period from April 11th, 2016 through July 15th, 2016 on fifty-nine 5-year olds at Y-Kindergarten in Gyeonggi province was conducted (experimental group: 29, control group: 30) based on pretest-post test control group design. ANCOVA analysis was performed on the collected data using the SPSS 18.0 program by using pre-scores of musical aptitude exam and musical creativity exams of experimental group and control group as covariate variables, and using post-scores as dependent variables. Study findings are as follows: First, overall average musical aptitude of the experimental group was found to be higher than that of control group, and the score difference between the groups were found to be statistically significant(F=52.56, p<.001). As for sub-factors of musical aptitude, both rhythm(F=51.45, p<.001), and melody(F=45.78, p<.001) had statistically significant differences. Second, overall average musical creativity of the experimental group was found to be higher than that of control group, and the score difference between the groups were found to be statistically significant(F=46.64, p<.001). As for sub-factors of musical creativity, musical fluency(F=37.12, p<.001), musical flexibility(F=55.15, p<.001), musical originality(F=38.14, p<.001), and musical elaboration(F=53.00, p<.001) were all found to have statistically significant differences. In conclusion, findings of this study signify that the new song teaching program based on musical concepts for young children hold positive effect in musical aptitude and in musical creativity. Furthermore, it signifies laying foundation for aesthetic experiences, which is the essence of music education. By applying the new song teaching program based on musical concepts for young children developed through this study in the young children education field, possibility of movement toward formation of systematic musical environment and proper aiming for frequent the new song teaching is implied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.