본 연구는 유아교육기관의 물리적 환경과 유아의 놀이성 간의 관계를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째 유아교육기관의 물리적 환경의 전반적인 경향은 어떠한가? 둘째 유아 놀이성의 전반적인 경향은 어떠한가? 셋째 유아교육기관의 물리적 환경과 유아 놀이성간의 관계는 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기 소재 유아교육기관 14개의 유아 246명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아교육기관의 물리적 환경을 파악하기 위해 심우경(2013)의 물리적 환경 구성 평정척도 개발도구를 사용하였으며, 유아 놀이성을 파악하기 위한 연구도구는 김명순․김길숙․박찬화(2012)가 개발한 유아용 놀이성 평정 척도(Children's ...
본 연구는 유아교육기관의 물리적 환경과 유아의 놀이성 간의 관계를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째 유아교육기관의 물리적 환경의 전반적인 경향은 어떠한가? 둘째 유아 놀이성의 전반적인 경향은 어떠한가? 셋째 유아교육기관의 물리적 환경과 유아 놀이성간의 관계는 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기 소재 유아교육기관 14개의 유아 246명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아교육기관의 물리적 환경을 파악하기 위해 심우경(2013)의 물리적 환경 구성 평정척도 개발도구를 사용하였으며, 유아 놀이성을 파악하기 위한 연구도구는 김명순․김길숙․박찬화(2012)가 개발한 유아용 놀이성 평정 척도(Children's Playfulness Rating Scale, CPRS)를 사용하였다. 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 물리적 환경의 전반적인 경향을 살펴본 결과 안전성이 가장 높았으며 다음으로 쾌적성, 이동성, 자존성, 편의성, 심미성, 융통성의 순으로 나타났다. 둘째, 유아 놀이성의 전반적인 경향을 살펴본 결과로는 즐거움의 표현이 가장 높게 나타났으며 인지적 융통성, 자발적 몰입, 주도적 참여의 순으로 나타났다. 셋째, 유아교육기관의 물리적 환경과 놀이성 간에는 관계가 있음을 알 수 있었다. 또한 유아교육기관의 물리적 환경과 유아 놀이성간의 하위 요인별 관계를 살펴보면 융통성, 편의성, 자존성, 이동성, 심미성과 유아 놀이성간에 관계가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 유아교육기관의 물리적 환경과 유아의 놀이성 간의 관계를 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째 유아교육기관의 물리적 환경의 전반적인 경향은 어떠한가? 둘째 유아 놀이성의 전반적인 경향은 어떠한가? 셋째 유아교육기관의 물리적 환경과 유아 놀이성간의 관계는 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기 소재 유아교육기관 14개의 유아 246명을 연구 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아교육기관의 물리적 환경을 파악하기 위해 심우경(2013)의 물리적 환경 구성 평정척도 개발도구를 사용하였으며, 유아 놀이성을 파악하기 위한 연구도구는 김명순․김길숙․박찬화(2012)가 개발한 유아용 놀이성 평정 척도(Children's Playfulness Rating Scale, CPRS)를 사용하였다. 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관 물리적 환경의 전반적인 경향을 살펴본 결과 안전성이 가장 높았으며 다음으로 쾌적성, 이동성, 자존성, 편의성, 심미성, 융통성의 순으로 나타났다. 둘째, 유아 놀이성의 전반적인 경향을 살펴본 결과로는 즐거움의 표현이 가장 높게 나타났으며 인지적 융통성, 자발적 몰입, 주도적 참여의 순으로 나타났다. 셋째, 유아교육기관의 물리적 환경과 놀이성 간에는 관계가 있음을 알 수 있었다. 또한 유아교육기관의 물리적 환경과 유아 놀이성간의 하위 요인별 관계를 살펴보면 융통성, 편의성, 자존성, 이동성, 심미성과 유아 놀이성간에 관계가 있음을 알 수 있었다.
This study aims to investigate the relationship between physical environment of childhood educational institutes and playfulness of children. Research questions to achieve the foregoing objectives are as follows. First, what is the overall tendency of physical environment of childhood educationa...
This study aims to investigate the relationship between physical environment of childhood educational institutes and playfulness of children. Research questions to achieve the foregoing objectives are as follows. First, what is the overall tendency of physical environment of childhood educational institutes? Second, what is the overall tendency of children's playfulness? Third, what is the relationship between physical environment of childhood educational institutes and children's playfulness? Research subjects include 246 infants enrolled in 14 childhood educational institutes in Seoul and Gyeonggi-do. As for research tools, this study used Shim Woo-gyeong (2013)’s physical environment composition rating scale development tool to understand physical environment of childhood educational institutes, and employed Children's Playfulness Rating Scale (CPRS) developed by Kim Myeong-sun ․ Kim Gil-suk ․ Park Chan-hwa (2012) as a tool for understanding children's playfulness. Results of research questions are as follows. First, as a result of investigating the overall tendency of physical environment of childhood educational institutes, safety was the highest followed by comfort, mobility, aseity, convenience, esthetics and flexibility. Second, as a result of investigating the overall tendency of children's playfulness, expression of pleasure was the highest and cognitive flexibility, voluntary immersion and leading participation came next. Third, study results show that there exist a relationship between physical environment of childhood educational institutes and playfulness. As for the relationship between physical environment of childhood educational institutes and sub factors of children's playfulness, results also show that there is a relationship among flexibility, convenience, aseity, mobility, esthetics and children's playfulness.
This study aims to investigate the relationship between physical environment of childhood educational institutes and playfulness of children. Research questions to achieve the foregoing objectives are as follows. First, what is the overall tendency of physical environment of childhood educational institutes? Second, what is the overall tendency of children's playfulness? Third, what is the relationship between physical environment of childhood educational institutes and children's playfulness? Research subjects include 246 infants enrolled in 14 childhood educational institutes in Seoul and Gyeonggi-do. As for research tools, this study used Shim Woo-gyeong (2013)’s physical environment composition rating scale development tool to understand physical environment of childhood educational institutes, and employed Children's Playfulness Rating Scale (CPRS) developed by Kim Myeong-sun ․ Kim Gil-suk ․ Park Chan-hwa (2012) as a tool for understanding children's playfulness. Results of research questions are as follows. First, as a result of investigating the overall tendency of physical environment of childhood educational institutes, safety was the highest followed by comfort, mobility, aseity, convenience, esthetics and flexibility. Second, as a result of investigating the overall tendency of children's playfulness, expression of pleasure was the highest and cognitive flexibility, voluntary immersion and leading participation came next. Third, study results show that there exist a relationship between physical environment of childhood educational institutes and playfulness. As for the relationship between physical environment of childhood educational institutes and sub factors of children's playfulness, results also show that there is a relationship among flexibility, convenience, aseity, mobility, esthetics and children's playfulness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.