텔레마케터의 감정노동 경험에 관한 현상학 연구 : 서울 D 콜센터 종사자를 중심으로 The phenomenological study on the experiences of tele-marketers' emotional labors : focusing on the employees of D call-center in Seoul원문보기
본 연구는 감정노동에 대한 인식과 경험에 관하여 연구함으로써 텔레마케터들이 어떤 어려움을 경험하고 있는지와 어려움은 어떤 영향을 주는지에 대하여 현상학적으로 이해하고자 하였다. 본 연구목적에 따라 텔레마케터의 감정노동 경험의 본질을 그대로 반영하고자 현상학적 면담연구를 진행하였고, Colaizzi의 분석방법을 활용하였다. 연구 질문은 “텔레마케터들이 경험하는 감정노동의 현상은 어떠하며, 감정노동의 경험이 현재 삶에 미친 영향은 어떠한가?”이다. 연구 참여자로 ...
본 연구는 감정노동에 대한 인식과 경험에 관하여 연구함으로써 텔레마케터들이 어떤 어려움을 경험하고 있는지와 어려움은 어떤 영향을 주는지에 대하여 현상학적으로 이해하고자 하였다. 본 연구목적에 따라 텔레마케터의 감정노동 경험의 본질을 그대로 반영하고자 현상학적 면담연구를 진행하였고, Colaizzi의 분석방법을 활용하였다. 연구 질문은 “텔레마케터들이 경험하는 감정노동의 현상은 어떠하며, 감정노동의 경험이 현재 삶에 미친 영향은 어떠한가?”이다. 연구 참여자로 콜센터 종사자 총 20명을 선정했으나, 2명이 초반에 하차하여 18명의 사례로 면담연구를 진행하였다. 성별은 남자 13명, 여자 5명이었고, 연령은 23~46세, 학력은 고졸~대졸이었고, 이전 직업은 다양하였다. 2년~10년 근속자가 면담 대상이었고, 인바운드 상담원을 대상으로 진행되었으며, 18명의 연구 참여자들에게 연구목적과 절차를 밝힌 후 포커스 그룹 면담과 개별면담을 진행하여 자료를 수집하였다. 연구 결과, Colaizzi(1978)가 제시한 7단계 자료분석 방법을 통하여 100여개의 의미단위들이 추출되었고, 보다 상위 개념인 7개의 주제로 도출하여 주제를 묶어 최종적으로 2개의 범주를 도출하였다. 2개의 범주는 텔레마케터의 감정노동 경험과 삶에 미치는 영향이다. 2개의 범주와 그에 따른 하위 개념 7개의 주제와 의미 있는 내용은 다음과 같다. 텔레마케터의 감정노동 경험이란 범주에서 첫째, 텔레마케터를 선택한 동기란 주제로서 전공이나 연령 무관, 육체적으로 덜 피곤한 직업, 아르바이트보다 고소득 직업이면서 규칙적인 근무환경, 빠른 취업가능, 비영업 채널, 복장과 두발 자유화, 지인추천, 학비위한 취업, 비대면 채널, 재취업 가능, 안정적 수입보장으로 텔레마케터를 선택했던 것임을 알 수 있었다. 둘째, 감정노동에 대한 생각이란 주제로서 고객응대 도구, 고객위한 존재, 정신적으로 힘든 직업, 전화상담하는 극한의 직업, 육체적 노동보다 힘든 직업, 자신의 마음을 돌보기 힘든 직업, 스트레스와의 싸움, 욕설과 폭언노출, 목소리 연기, 무형의 서비스, 감정 조절 직업이란 것을 알 수 있었다. 셋째, 회사생활의 어려움에 대한 주제로서 예상할 수 없는 상황에서의 민원제기와 고객응대, 지속적인 상급부서와 통화요구 고객, 감정노동자 무시하는 고객 태도, 말도 안되는 서비스를 고객이 요구할 때, 직업상 감정을 내비치면 안된다는 약점을 알고 집요하게 괴롭힐 때, 미흡한 보호 장치, 원활하지 못한 상담 후의 두려움, 실적 위주 평가기준, 잦은 평가로 인한 스트레스, 조직 내부 상하관계, 소문으로 인한 인사피해, 잦은 직원들의 입사와 퇴사, 과도한 업무로 인한 스트레스, 직원들 간의 어려움, 업무량에 비해 낮은 급여, 블랙 컨슈머로 인한 스트레스로 회사 생활이 어렵다고 하였다. 넷째, 동료와의 관계에 대한 주제로서 일부 부서 상하관계로 인한 거리감, 서로 의지하며 생활, 다른 업무 하는 부서와의 거리감, 서로 챙겨주고 의지, 스포츠 동아리 활동으로 인한 높은 친분도, 공감대 형성으로 원만한 동료 관계, 관계 개선을 위하여 노력, 힘들 때 서로 말벗이 되어줌, 나이차이로 인한 서먹함, 업무 외 시간도 같이 즐기려는 노력을 한다는 것과 같이 다양함을 알 수 있었다. 감정노동이 삶에 미친 영향이란 범주에서는 첫째, 스트레스 해소법이란 주제로서 음주 및 흡연, 핸드폰 게임, 맛집 탐방, 자전거 라이딩, 업무 외 휴식시간에 산책, 해안도로 및 숲속 드라이브, 충분한 수면, 근거리 해외여행, 독서 및 산책, 노래, 동료 직원들 간 스포츠 활동을 하는 것으로서 대부분 개인적인 방법으로 스트레스 해소를 하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 미래에 대한 생각이란 주제로서 오랜 근무를 해도 특정기술 없고 미래가 불투명, 100세 시대 일의 필요성, 불투명한 미래로 불안한 생활, 장기근속을 해도 인상되지 않는 급여로 인한 퇴사고려, 보장되지 못한 미래로 이직을 위하여 자기개발, 미래에 대해 생각이 어려움, 현재 생활 안주, 다른 일로는 40대 이상 남성은 근무 계속 하기 어렵다고 표현했다. 셋째, 감정노동에 대한 기대와 변화에 대한 의견이란 주제로서 인식변화, 보호 장치 개발, 블랙 컨슈머 제제프로그램 운영, 미흡한 법률적 제도장치 변화, 무조건 친절 강요 보다 상황에 맞는 응대, 업무환경 개선위한 의식변화, 회사 내부적인 프로그램의 확충, 언론 매체 활용 고객들의 인식변화, 근로자들을 위한 프로그램과 다 같이 공감할 수 있는 환경개선, 장기적 근무를 위한 대안이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구는 감정노동자 중 텔레마케터를 대상으로 감정노동에 대한 인식 및 경험은 어떠한가에 대하여 현상학적 방법으로 접근함으로써 심리적인 경험의 의미와 본질을 파악하고 밝히고자 하였다. 연구 참여자가 현상 속에서 느끼는 감정과 정서, 생각, 행동을 기술하고 분석하는 데 있어 수치화하고 계량화 하는데 한계가 있으므로 텔레마케터의 감정노동 경험에 관한 질적인 연구는 의미가 있다고 볼 수 있었고, 본 연구를 통하여 관련 연구를 하는 연구자나 상담자는 텔레마케터들이 가지는 정서, 생각, 행동에 대하여 좀 더 현상학적으로 이해하고, 실제적으로 돕거나 상담프로그램을 개발하는데 있어 참고할 자료를 제공한 점에도 의의가 있다. 더 나아가 이를 바탕으로 감정노동자의 어려움을 이해하고 사회적 관심을 높일 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구는 감정노동에 대한 인식과 경험에 관하여 연구함으로써 텔레마케터들이 어떤 어려움을 경험하고 있는지와 어려움은 어떤 영향을 주는지에 대하여 현상학적으로 이해하고자 하였다. 본 연구목적에 따라 텔레마케터의 감정노동 경험의 본질을 그대로 반영하고자 현상학적 면담연구를 진행하였고, Colaizzi의 분석방법을 활용하였다. 연구 질문은 “텔레마케터들이 경험하는 감정노동의 현상은 어떠하며, 감정노동의 경험이 현재 삶에 미친 영향은 어떠한가?”이다. 연구 참여자로 콜센터 종사자 총 20명을 선정했으나, 2명이 초반에 하차하여 18명의 사례로 면담연구를 진행하였다. 성별은 남자 13명, 여자 5명이었고, 연령은 23~46세, 학력은 고졸~대졸이었고, 이전 직업은 다양하였다. 2년~10년 근속자가 면담 대상이었고, 인바운드 상담원을 대상으로 진행되었으며, 18명의 연구 참여자들에게 연구목적과 절차를 밝힌 후 포커스 그룹 면담과 개별면담을 진행하여 자료를 수집하였다. 연구 결과, Colaizzi(1978)가 제시한 7단계 자료분석 방법을 통하여 100여개의 의미단위들이 추출되었고, 보다 상위 개념인 7개의 주제로 도출하여 주제를 묶어 최종적으로 2개의 범주를 도출하였다. 2개의 범주는 텔레마케터의 감정노동 경험과 삶에 미치는 영향이다. 2개의 범주와 그에 따른 하위 개념 7개의 주제와 의미 있는 내용은 다음과 같다. 텔레마케터의 감정노동 경험이란 범주에서 첫째, 텔레마케터를 선택한 동기란 주제로서 전공이나 연령 무관, 육체적으로 덜 피곤한 직업, 아르바이트보다 고소득 직업이면서 규칙적인 근무환경, 빠른 취업가능, 비영업 채널, 복장과 두발 자유화, 지인추천, 학비위한 취업, 비대면 채널, 재취업 가능, 안정적 수입보장으로 텔레마케터를 선택했던 것임을 알 수 있었다. 둘째, 감정노동에 대한 생각이란 주제로서 고객응대 도구, 고객위한 존재, 정신적으로 힘든 직업, 전화상담하는 극한의 직업, 육체적 노동보다 힘든 직업, 자신의 마음을 돌보기 힘든 직업, 스트레스와의 싸움, 욕설과 폭언노출, 목소리 연기, 무형의 서비스, 감정 조절 직업이란 것을 알 수 있었다. 셋째, 회사생활의 어려움에 대한 주제로서 예상할 수 없는 상황에서의 민원제기와 고객응대, 지속적인 상급부서와 통화요구 고객, 감정노동자 무시하는 고객 태도, 말도 안되는 서비스를 고객이 요구할 때, 직업상 감정을 내비치면 안된다는 약점을 알고 집요하게 괴롭힐 때, 미흡한 보호 장치, 원활하지 못한 상담 후의 두려움, 실적 위주 평가기준, 잦은 평가로 인한 스트레스, 조직 내부 상하관계, 소문으로 인한 인사피해, 잦은 직원들의 입사와 퇴사, 과도한 업무로 인한 스트레스, 직원들 간의 어려움, 업무량에 비해 낮은 급여, 블랙 컨슈머로 인한 스트레스로 회사 생활이 어렵다고 하였다. 넷째, 동료와의 관계에 대한 주제로서 일부 부서 상하관계로 인한 거리감, 서로 의지하며 생활, 다른 업무 하는 부서와의 거리감, 서로 챙겨주고 의지, 스포츠 동아리 활동으로 인한 높은 친분도, 공감대 형성으로 원만한 동료 관계, 관계 개선을 위하여 노력, 힘들 때 서로 말벗이 되어줌, 나이차이로 인한 서먹함, 업무 외 시간도 같이 즐기려는 노력을 한다는 것과 같이 다양함을 알 수 있었다. 감정노동이 삶에 미친 영향이란 범주에서는 첫째, 스트레스 해소법이란 주제로서 음주 및 흡연, 핸드폰 게임, 맛집 탐방, 자전거 라이딩, 업무 외 휴식시간에 산책, 해안도로 및 숲속 드라이브, 충분한 수면, 근거리 해외여행, 독서 및 산책, 노래, 동료 직원들 간 스포츠 활동을 하는 것으로서 대부분 개인적인 방법으로 스트레스 해소를 하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 미래에 대한 생각이란 주제로서 오랜 근무를 해도 특정기술 없고 미래가 불투명, 100세 시대 일의 필요성, 불투명한 미래로 불안한 생활, 장기근속을 해도 인상되지 않는 급여로 인한 퇴사고려, 보장되지 못한 미래로 이직을 위하여 자기개발, 미래에 대해 생각이 어려움, 현재 생활 안주, 다른 일로는 40대 이상 남성은 근무 계속 하기 어렵다고 표현했다. 셋째, 감정노동에 대한 기대와 변화에 대한 의견이란 주제로서 인식변화, 보호 장치 개발, 블랙 컨슈머 제제프로그램 운영, 미흡한 법률적 제도장치 변화, 무조건 친절 강요 보다 상황에 맞는 응대, 업무환경 개선위한 의식변화, 회사 내부적인 프로그램의 확충, 언론 매체 활용 고객들의 인식변화, 근로자들을 위한 프로그램과 다 같이 공감할 수 있는 환경개선, 장기적 근무를 위한 대안이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구는 감정노동자 중 텔레마케터를 대상으로 감정노동에 대한 인식 및 경험은 어떠한가에 대하여 현상학적 방법으로 접근함으로써 심리적인 경험의 의미와 본질을 파악하고 밝히고자 하였다. 연구 참여자가 현상 속에서 느끼는 감정과 정서, 생각, 행동을 기술하고 분석하는 데 있어 수치화하고 계량화 하는데 한계가 있으므로 텔레마케터의 감정노동 경험에 관한 질적인 연구는 의미가 있다고 볼 수 있었고, 본 연구를 통하여 관련 연구를 하는 연구자나 상담자는 텔레마케터들이 가지는 정서, 생각, 행동에 대하여 좀 더 현상학적으로 이해하고, 실제적으로 돕거나 상담프로그램을 개발하는데 있어 참고할 자료를 제공한 점에도 의의가 있다. 더 나아가 이를 바탕으로 감정노동자의 어려움을 이해하고 사회적 관심을 높일 수 있을 것이라 기대한다.
The aim of the present study is intended to grasp the phenomenological understanding about what difficulties the tele-marketers undergo and what influences the hardships have on them through fathoming out the experiences and the perceptions of the emotional labor. On the base of the purpose of this ...
The aim of the present study is intended to grasp the phenomenological understanding about what difficulties the tele-marketers undergo and what influences the hardships have on them through fathoming out the experiences and the perceptions of the emotional labor. On the base of the purpose of this study, the phenomenological interview-study has been conducted to reflect the essence of the experiences of the emotional labor itself which the tele-marketers have experienced, and the analysis of Colaizzi is utilized. The research questions are "How does the phenomena of the emotional labor experiences of the tele-marketers come, and what impacts do the sufferings of the emotional labor make on the their current life?“ Originally, 20 subjects were culled. However, at the early stage of the procedure, two were dropped out. So, the interviews have been conducted through the remaining 18. Among them, 13 subjects are male and 5 are female. In age, they are from 29 to 46, and in academic experiences, some graduated from high school and others did from university. The former jobs are various in each person. The job-spans as tele-marketers are from two years to 20 years. The specific type of the job is inbound. All of the 18 members have been announced the aim of this research and the procedures. The information or data have been gathered by virtue of both the group interviews and the individual interviews. As a result, with the help of the seven stage of the analytical approach suggested by Colaizzi(1978), 100 or more meaningful units are extracted, and then the data are arranged according to the 7 themes as the superordinate concepts. At the last steps, the two categories are induced. To name them, there lie the emotional experiences of tele-marketers and the impacts on their life. The themes and the meaningful contents of the two categories and the seven sub-conception are as follows. Related to the category of the tele-marketers' emotional labor, first, themes regarding the motivations to choose the tele-marketers are like these, the non-relation with the academic major or age, the physically less fatigue job, the higher incomes than part-time jobs, the regular bases of working conditions, the easy employment, the non-sales channel, the free costumes and hair-styles, the recommendation by acquaintances, the jobs not to require the academical degrees, the non face-to-face channel, the possibilities of reemployment, and the guarantee of the stable incomes. All of the above factors made the subjects cull the job of tele-marketers. Second, the themes of the ideas about the emotional labor are like these, the tools to response to the customers with, the being for the customers, the mentally demanding jobs, the extreme job of making the telephone-counsel, the more difficult job than the physically working jobs, the backbreaking job unlikely to care one's own mind. the fight against the stress, the exposure to the cure and violent words, the play with fake voice, the amorphous service, and the emotion-reconciling job. All of these results become to be conceived to be characteristic of the job of tele-marketers Third. the theme of challenging lives in company are like these, the unpredictable situations from customers who have complaints and the dealing with them, the continuous request of the upper department and of the customers, the attitude of the customers disdainful of the emotional laborer, the time when the customers ask for the moons, the moment when the customers tenaciously tease with the knowledge about the weakness not to reveal the occupational emotion. the incomplete protection-measurements, the fearfulness after the inappropriate counsel, the criteria focused on the positive acquirements. the stress from the frequent evaluations, the inner hierarchy in association, the personnel damage from some rumors, the getting-in and getting-out with high frequency, the stress from heavy works, the awkward relations among employees, the low payment compared with the amount of work. the suffering from the black consumers. Accordingly, the life in company gets stiff Fourth, the theme of the relation with their colleagues are like these, the estrangement from the hierarchy of some ends, the interdependent life, the sense of distance with the different working-parts. the reliance and concernment on each other, the high level of intimacy arising from the leisure-sports teams, the smooth relationships from the sympathy, the endeavor to ameliorate the bearings, the friend to talk with when in trouble, the unfamiliarity from the age difference, the effort to enjoy being with each other after work. The fact that the broad array of cases are there can become recognized. In the category of the impact on life from the emotional labor, first, there are such things like these: the ways to relieve stresses are like these, drinking or smoking cigarets, the game with cellular phone, visiting the famous restaurant for delicious foods, the bicycle-riding, the promenade during the breaking time between work-hours, the car-driving along the costal road and mountainous pass, the enough and sound sleep, the overseas trips to the close countries, the reading as a hobby, taking a walk, or singing, and the sports activities in-between workers. Some of them are used to compose oneself depending on each individuals. Second, in the light of the themes on the ideas of future lives, there are the following items: no specific technologies-acquirements being independent of how many year he or she works, so the insecure later life. the necessity of work in the era of 100 age, the unstable life caused by the insecure future, the consideration of quitting the job because of the on rise of salary even though one has worked for years, the self-development to get another job for the reason of the unassured future, the drawback itself of thinking of the future, the complacency in the current life. In particular, the 40-aged male person deemed himself not to be able to get another job. Third, in the aspect of the themes on the expectation and change on the emotional labor, the alternation of awareness, the development of the protective measures, the programs to block out the black consumers, the betterment of the unsatisfactory legal steps, the appropriate response without compelling the unconditional kindness, the change of thought for the improvement of the work-environment, the enrichment of the program within the company, the change of customer's ideas through making use of the mass media, the affirmative reshuffle of environment which can be sympathized with such as the programs for the workers, and the alternatives for working for years got to be acknowledged to be needed. The present study is to grasp and enlighten the import and real substance of psychological experiences by dint of the phenomenological approach to how the awareness and the experience of the emotional labor are in case of the tele-marketers among the laborers who are engaged in emotion-connected works. Because there remain some limitations to evaluate with numbers and amounts in analyzing and representing emotions, heartstrings, thoughts, behaviors, all of which is felt in real working place, the qualitative research on the tele-marketers' experience of emotional labor can be viewed as having much signification. In addition, through this study, other researchers and counsellors will figure out the heartstrings, thoughts, behaviors of the tele-marketers in the way of phenomenology. and get the reference-resources to develop the counseling program and actually contribute to the help-hands. Furthermore, On the foundation of the above corollary, the understanding of the tele-marketers' sufferings, and the social concerns about them are expected to be increased.
The aim of the present study is intended to grasp the phenomenological understanding about what difficulties the tele-marketers undergo and what influences the hardships have on them through fathoming out the experiences and the perceptions of the emotional labor. On the base of the purpose of this study, the phenomenological interview-study has been conducted to reflect the essence of the experiences of the emotional labor itself which the tele-marketers have experienced, and the analysis of Colaizzi is utilized. The research questions are "How does the phenomena of the emotional labor experiences of the tele-marketers come, and what impacts do the sufferings of the emotional labor make on the their current life?“ Originally, 20 subjects were culled. However, at the early stage of the procedure, two were dropped out. So, the interviews have been conducted through the remaining 18. Among them, 13 subjects are male and 5 are female. In age, they are from 29 to 46, and in academic experiences, some graduated from high school and others did from university. The former jobs are various in each person. The job-spans as tele-marketers are from two years to 20 years. The specific type of the job is inbound. All of the 18 members have been announced the aim of this research and the procedures. The information or data have been gathered by virtue of both the group interviews and the individual interviews. As a result, with the help of the seven stage of the analytical approach suggested by Colaizzi(1978), 100 or more meaningful units are extracted, and then the data are arranged according to the 7 themes as the superordinate concepts. At the last steps, the two categories are induced. To name them, there lie the emotional experiences of tele-marketers and the impacts on their life. The themes and the meaningful contents of the two categories and the seven sub-conception are as follows. Related to the category of the tele-marketers' emotional labor, first, themes regarding the motivations to choose the tele-marketers are like these, the non-relation with the academic major or age, the physically less fatigue job, the higher incomes than part-time jobs, the regular bases of working conditions, the easy employment, the non-sales channel, the free costumes and hair-styles, the recommendation by acquaintances, the jobs not to require the academical degrees, the non face-to-face channel, the possibilities of reemployment, and the guarantee of the stable incomes. All of the above factors made the subjects cull the job of tele-marketers. Second, the themes of the ideas about the emotional labor are like these, the tools to response to the customers with, the being for the customers, the mentally demanding jobs, the extreme job of making the telephone-counsel, the more difficult job than the physically working jobs, the backbreaking job unlikely to care one's own mind. the fight against the stress, the exposure to the cure and violent words, the play with fake voice, the amorphous service, and the emotion-reconciling job. All of these results become to be conceived to be characteristic of the job of tele-marketers Third. the theme of challenging lives in company are like these, the unpredictable situations from customers who have complaints and the dealing with them, the continuous request of the upper department and of the customers, the attitude of the customers disdainful of the emotional laborer, the time when the customers ask for the moons, the moment when the customers tenaciously tease with the knowledge about the weakness not to reveal the occupational emotion. the incomplete protection-measurements, the fearfulness after the inappropriate counsel, the criteria focused on the positive acquirements. the stress from the frequent evaluations, the inner hierarchy in association, the personnel damage from some rumors, the getting-in and getting-out with high frequency, the stress from heavy works, the awkward relations among employees, the low payment compared with the amount of work. the suffering from the black consumers. Accordingly, the life in company gets stiff Fourth, the theme of the relation with their colleagues are like these, the estrangement from the hierarchy of some ends, the interdependent life, the sense of distance with the different working-parts. the reliance and concernment on each other, the high level of intimacy arising from the leisure-sports teams, the smooth relationships from the sympathy, the endeavor to ameliorate the bearings, the friend to talk with when in trouble, the unfamiliarity from the age difference, the effort to enjoy being with each other after work. The fact that the broad array of cases are there can become recognized. In the category of the impact on life from the emotional labor, first, there are such things like these: the ways to relieve stresses are like these, drinking or smoking cigarets, the game with cellular phone, visiting the famous restaurant for delicious foods, the bicycle-riding, the promenade during the breaking time between work-hours, the car-driving along the costal road and mountainous pass, the enough and sound sleep, the overseas trips to the close countries, the reading as a hobby, taking a walk, or singing, and the sports activities in-between workers. Some of them are used to compose oneself depending on each individuals. Second, in the light of the themes on the ideas of future lives, there are the following items: no specific technologies-acquirements being independent of how many year he or she works, so the insecure later life. the necessity of work in the era of 100 age, the unstable life caused by the insecure future, the consideration of quitting the job because of the on rise of salary even though one has worked for years, the self-development to get another job for the reason of the unassured future, the drawback itself of thinking of the future, the complacency in the current life. In particular, the 40-aged male person deemed himself not to be able to get another job. Third, in the aspect of the themes on the expectation and change on the emotional labor, the alternation of awareness, the development of the protective measures, the programs to block out the black consumers, the betterment of the unsatisfactory legal steps, the appropriate response without compelling the unconditional kindness, the change of thought for the improvement of the work-environment, the enrichment of the program within the company, the change of customer's ideas through making use of the mass media, the affirmative reshuffle of environment which can be sympathized with such as the programs for the workers, and the alternatives for working for years got to be acknowledged to be needed. The present study is to grasp and enlighten the import and real substance of psychological experiences by dint of the phenomenological approach to how the awareness and the experience of the emotional labor are in case of the tele-marketers among the laborers who are engaged in emotion-connected works. Because there remain some limitations to evaluate with numbers and amounts in analyzing and representing emotions, heartstrings, thoughts, behaviors, all of which is felt in real working place, the qualitative research on the tele-marketers' experience of emotional labor can be viewed as having much signification. In addition, through this study, other researchers and counsellors will figure out the heartstrings, thoughts, behaviors of the tele-marketers in the way of phenomenology. and get the reference-resources to develop the counseling program and actually contribute to the help-hands. Furthermore, On the foundation of the above corollary, the understanding of the tele-marketers' sufferings, and the social concerns about them are expected to be increased.
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