본 연구는 전통시장 활성화를 통한 성공적인 도시재생 방안에 대하여 국내의 다양한 사례분석을 통하여 대안을 제시하고자 하였다. 분석 결과 지역 특성을 살려 전통시장에 활기를 불어넣은 지역은 성공적 도시재생의 기틀을 마련하게 됨을 알 수 있었다. 반면, 지역 특성을 고려하지 않고 물리적 환경개선만을 통한 전통시장 활성화 사업을 시행한 경우 새로운 유통시설에 비해 상대적으로 방문객이 줄어들며, 도시재생 사업과의 정합성 또한 확보하지 못하게 되는 경우가 많은 것으로 나타났다. 연구과정에서 국내의 전통시장 활성화를 통한 도시재생 방안에 대...
본 연구는 전통시장 활성화를 통한 성공적인 도시재생 방안에 대하여 국내의 다양한 사례분석을 통하여 대안을 제시하고자 하였다. 분석 결과 지역 특성을 살려 전통시장에 활기를 불어넣은 지역은 성공적 도시재생의 기틀을 마련하게 됨을 알 수 있었다. 반면, 지역 특성을 고려하지 않고 물리적 환경개선만을 통한 전통시장 활성화 사업을 시행한 경우 새로운 유통시설에 비해 상대적으로 방문객이 줄어들며, 도시재생 사업과의 정합성 또한 확보하지 못하게 되는 경우가 많은 것으로 나타났다. 연구과정에서 국내의 전통시장 활성화를 통한 도시재생 방안에 대하여 심도 있는 분석을 통하여 활성화에 긍정적인 영향을 미치는 요인들을 그룹화 하였다. 이를 바탕으로 각 도시들의 전통시장 활성화와 이를 통한 도시재생 사업의 성공적인 시행에 대한 시사점을 도출할 수 있었다.
전통시장은 거주민과 관광객에 대한 판매공간의 기본적인 역할과 더불어 예술인의 공간, 문화의 거리 조성, 이벤트 개최 등 기존 전통시장모습에선 볼 수 없었던 다양한 활성화 방안을 통하여 재도약을 해 나가고 있다. 이는 단순히 물리적인 시설 개선 외에도 문화예술이 어우러진 지역 마케팅적인 요소, 소비자 니즈 파악 등 비 물리적인 부분의 개선이 필요하다는 점을 이해할 수 있었다. 각 지역의 전통시장들이 여러 시행착오를 겪으면서 상권 활성화를 통한 도시재생의 성공을 위해 관리해야 할 핵심 요인을 도출하였고, 변화하는 상권 트랜드에 탄력적으로 대응할 수 있는 다양한 프로그램 등에 대하여 실행방안을 제시하였다. 끝으로 본 연구를 통하여 전통시장이 보다 활성화되기를 바라며 이를 바탕으로 해당 지역의 도시재생 사업이 성공적으로 진행되기를 기대한다.
본 연구는 전통시장 활성화를 통한 성공적인 도시재생 방안에 대하여 국내의 다양한 사례분석을 통하여 대안을 제시하고자 하였다. 분석 결과 지역 특성을 살려 전통시장에 활기를 불어넣은 지역은 성공적 도시재생의 기틀을 마련하게 됨을 알 수 있었다. 반면, 지역 특성을 고려하지 않고 물리적 환경개선만을 통한 전통시장 활성화 사업을 시행한 경우 새로운 유통시설에 비해 상대적으로 방문객이 줄어들며, 도시재생 사업과의 정합성 또한 확보하지 못하게 되는 경우가 많은 것으로 나타났다. 연구과정에서 국내의 전통시장 활성화를 통한 도시재생 방안에 대하여 심도 있는 분석을 통하여 활성화에 긍정적인 영향을 미치는 요인들을 그룹화 하였다. 이를 바탕으로 각 도시들의 전통시장 활성화와 이를 통한 도시재생 사업의 성공적인 시행에 대한 시사점을 도출할 수 있었다.
전통시장은 거주민과 관광객에 대한 판매공간의 기본적인 역할과 더불어 예술인의 공간, 문화의 거리 조성, 이벤트 개최 등 기존 전통시장모습에선 볼 수 없었던 다양한 활성화 방안을 통하여 재도약을 해 나가고 있다. 이는 단순히 물리적인 시설 개선 외에도 문화예술이 어우러진 지역 마케팅적인 요소, 소비자 니즈 파악 등 비 물리적인 부분의 개선이 필요하다는 점을 이해할 수 있었다. 각 지역의 전통시장들이 여러 시행착오를 겪으면서 상권 활성화를 통한 도시재생의 성공을 위해 관리해야 할 핵심 요인을 도출하였고, 변화하는 상권 트랜드에 탄력적으로 대응할 수 있는 다양한 프로그램 등에 대하여 실행방안을 제시하였다. 끝으로 본 연구를 통하여 전통시장이 보다 활성화되기를 바라며 이를 바탕으로 해당 지역의 도시재생 사업이 성공적으로 진행되기를 기대한다.
The purpose of this study is to propose alternatives to successful urban revitalization through the revitalization of traditional markets. In this study, I tried to suggest alternatives to the successful city revitalization through the revitalization of the traditional market. In this regard, this s...
The purpose of this study is to propose alternatives to successful urban revitalization through the revitalization of traditional markets. In this study, I tried to suggest alternatives to the successful city revitalization through the revitalization of the traditional market. In this regard, this study suggests that a facility modernization process is needed to effectively provide the activation of traditional markets. As a result of the analysis, it was found that the region that made use of the regional characteristics and revitalized the traditional market was the basis of successful urban regeneration. On the other hand, when the traditional market revitalization project is implemented only by improving the physical environment without taking advantage of the regional characteristics, the number of visitors is relatively decreased compared with the new distribution facility, and many cases are not secured with the urban renewal business. In the course of the research, the factors that have a positive effect on the activation are grouped through an in - depth analysis on the urban regeneration plan through activation of the domestic traditional market. Based on this, I could get implications for the revitalization of the traditional market in each city and the successful implementation of the urban regeneration project through it. It was made to prepare the foundation for normal city regeneration. Urban revitalization related business is based on the Urban Revitalization Law. In addition to the basic role of the sales space for residents and tourists, the traditional market is making another leap through various ways of activation that were not seen in the existing traditional market such as artists' space, cultural street development, event holding. It is also noteworthy that improvement of the non-physical parts such as local marketing factors and consumer needs grasping the cultural arts combined is not only important but also improvement of the physical facilities. As the traditional markets of each region undergo a lot of trial and error, they have identified the key factors to be managed for the success of urban revitalization through the activation of commercial bureaus. Finally, it is expected that the traditional market will be more activated through this study, and it is expected that the urban regeneration project in the region will proceed successfully
The purpose of this study is to propose alternatives to successful urban revitalization through the revitalization of traditional markets. In this study, I tried to suggest alternatives to the successful city revitalization through the revitalization of the traditional market. In this regard, this study suggests that a facility modernization process is needed to effectively provide the activation of traditional markets. As a result of the analysis, it was found that the region that made use of the regional characteristics and revitalized the traditional market was the basis of successful urban regeneration. On the other hand, when the traditional market revitalization project is implemented only by improving the physical environment without taking advantage of the regional characteristics, the number of visitors is relatively decreased compared with the new distribution facility, and many cases are not secured with the urban renewal business. In the course of the research, the factors that have a positive effect on the activation are grouped through an in - depth analysis on the urban regeneration plan through activation of the domestic traditional market. Based on this, I could get implications for the revitalization of the traditional market in each city and the successful implementation of the urban regeneration project through it. It was made to prepare the foundation for normal city regeneration. Urban revitalization related business is based on the Urban Revitalization Law. In addition to the basic role of the sales space for residents and tourists, the traditional market is making another leap through various ways of activation that were not seen in the existing traditional market such as artists' space, cultural street development, event holding. It is also noteworthy that improvement of the non-physical parts such as local marketing factors and consumer needs grasping the cultural arts combined is not only important but also improvement of the physical facilities. As the traditional markets of each region undergo a lot of trial and error, they have identified the key factors to be managed for the success of urban revitalization through the activation of commercial bureaus. Finally, it is expected that the traditional market will be more activated through this study, and it is expected that the urban regeneration project in the region will proceed successfully
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