이 연구는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력에 어떠한 효과를 미치는지 알아보는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기점검에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기평가에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기결정에 미치는 효과는 어떠한가?
2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기통제에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 ...
이 연구는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력에 어떠한 효과를 미치는지 알아보는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기점검에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기평가에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기결정에 미치는 효과는 어떠한가?
2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기통제에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 행동억제에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 정서성에 미치는 효과는 어떠한가?
이 연구는 D광역시에 소재한 J단설유치원에 재원 중인 만4세 2학급 유아 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)을 대상으로 실시하였으며, 연구 도구는 이정란, 양옥승(2003)의 검사도구를 바탕으로 이학선(2007)이 교사용 평정문항으로 수정한 평가척도를 이 연구의 목적에 맞게 수정・보완하여 사용하였다. 실험처치는 2016년 5월 30일부터 7월 22일까지 주 2회씩 8주 동안 16회의 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 진행하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램으로 두 집단에 사전・사후검사를 실시한 후, 집단 간 차이를 살펴보고자 t-검증 및 공분산분석을 실시하였다.
이 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 경험한 실험집단 유아들이 비교집단 유아보다 유아의 자기점검 중 자기평가와 자기결정에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 이는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기점검에 긍정적인 효과를 미치는 것을 의미한다.
둘째, 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 경험한 실험집단 유아들이 비교집단 유아보다 유아의 자기통제 중 행동억제와 정서성에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 이는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기통제에 긍정적인 효과를 미치는 것을 의미한다.
이상의 연구결과를 통해 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타나 유아교육 현장에 적용할 가치가 있음을 시사한다.주제어: 자연물, 바깥놀이 활동, 자기조절능력
이 연구는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력에 어떠한 효과를 미치는지 알아보는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기점검에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기평가에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기결정에 미치는 효과는 어떠한가?
2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기통제에 미치는 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 행동억제에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 정서성에 미치는 효과는 어떠한가?
이 연구는 D광역시에 소재한 J단설유치원에 재원 중인 만4세 2학급 유아 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)을 대상으로 실시하였으며, 연구 도구는 이정란, 양옥승(2003)의 검사도구를 바탕으로 이학선(2007)이 교사용 평정문항으로 수정한 평가척도를 이 연구의 목적에 맞게 수정・보완하여 사용하였다. 실험처치는 2016년 5월 30일부터 7월 22일까지 주 2회씩 8주 동안 16회의 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 진행하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램으로 두 집단에 사전・사후검사를 실시한 후, 집단 간 차이를 살펴보고자 t-검증 및 공분산분석을 실시하였다.
이 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 경험한 실험집단 유아들이 비교집단 유아보다 유아의 자기점검 중 자기평가와 자기결정에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 이는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기점검에 긍정적인 효과를 미치는 것을 의미한다.
둘째, 자연물을 활용한 바깥놀이 활동을 경험한 실험집단 유아들이 비교집단 유아보다 유아의 자기통제 중 행동억제와 정서성에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 이는 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 중 자기통제에 긍정적인 효과를 미치는 것을 의미한다.
이상의 연구결과를 통해 자연물을 활용한 바깥놀이 활동이 유아의 자기조절능력 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타나 유아교육 현장에 적용할 가치가 있음을 시사한다.주제어: 자연물, 바깥놀이 활동, 자기조절능력
This study aims to investigate what effect outdoor activities using natural materials would have on self-regulation in preschoolers.
Following the above objective, research questions are as follows:
1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on...
This study aims to investigate what effect outdoor activities using natural materials would have on self-regulation in preschoolers.
Following the above objective, research questions are as follows:
1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on self-monitoring in self-regulation? 1-1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘self-appraisal'? 1-2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘self-determination'?
2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on self-control in self-regulation? 2-1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘behavior inhibition'? 2-2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘emotionality'?
The research is conducted on 46 4-year-old preschoolers of two classes, 23 of the experimental group and 23 of the comparative group, in J-kindergarten in D-metropolitan city. The ration scale for teachers in Lee Hak-seon(2007) is used as a research tool, which had been modified from preschooler's test tool for parental use in Lee Jeong-ran, Yang Ok-seung(2003). 16 experimental treatments are carried out through the outdoor activities using natural materials twice a week for 8 weeks from May 30 to July 22 2016. In data analysis, The t-test and the analysis of covariance are used to examine the difference between the two groups, after pre- and post-tests are performed with SPSS 21.0 program.
The summarized study results is like following:
First, the preschoolers of the experimental group who take part in the outdoor activities using natural materials statistically make meaningful differences in ‘self-appraisal' and ‘self-determination' than the comparative group, and it means that the activities using natural materials have positive effect on self-monitoring in the self-regulation. Second, the preschoolers of the experimental group who take part in the outdoor activities using natural materials statistically make meaningful differences in ‘behavior inhibition' and ‘emotionality' than the comparative group, and it means that the activities using natural materials have positive effect on self-control in the self-regulation.
Viewing in the light of the research, we can expect that the outdoor activities using natural materials have positive influence on improvement in the self-regulation abilities and we should apply the result to the practical field of early childhood education soon.
This study aims to investigate what effect outdoor activities using natural materials would have on self-regulation in preschoolers.
Following the above objective, research questions are as follows:
1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on self-monitoring in self-regulation? 1-1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘self-appraisal'? 1-2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘self-determination'?
2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on self-control in self-regulation? 2-1. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘behavior inhibition'? 2-2. What effect would the outdoor activities making use of natural materials have on ‘emotionality'?
The research is conducted on 46 4-year-old preschoolers of two classes, 23 of the experimental group and 23 of the comparative group, in J-kindergarten in D-metropolitan city. The ration scale for teachers in Lee Hak-seon(2007) is used as a research tool, which had been modified from preschooler's test tool for parental use in Lee Jeong-ran, Yang Ok-seung(2003). 16 experimental treatments are carried out through the outdoor activities using natural materials twice a week for 8 weeks from May 30 to July 22 2016. In data analysis, The t-test and the analysis of covariance are used to examine the difference between the two groups, after pre- and post-tests are performed with SPSS 21.0 program.
The summarized study results is like following:
First, the preschoolers of the experimental group who take part in the outdoor activities using natural materials statistically make meaningful differences in ‘self-appraisal' and ‘self-determination' than the comparative group, and it means that the activities using natural materials have positive effect on self-monitoring in the self-regulation. Second, the preschoolers of the experimental group who take part in the outdoor activities using natural materials statistically make meaningful differences in ‘behavior inhibition' and ‘emotionality' than the comparative group, and it means that the activities using natural materials have positive effect on self-control in the self-regulation.
Viewing in the light of the research, we can expect that the outdoor activities using natural materials have positive influence on improvement in the self-regulation abilities and we should apply the result to the practical field of early childhood education soon.
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