시청각기록물 관리 및 활용방안에 관한 연구 : 공군 특수기록관을 중심으로 A study on the management and utilization plan of audiovisual records : Focused on Air Force Special Archive원문보기
우리나라의 기록관리는 참여정부 시절 「공공기록물 관리에 관한 법률」의 시행 이후 많은 발전을 하였다. 법률과 제도적 정비를 통해 공공기관에 기록물관리 전문요원의 채용이 의무화 되었으며, 기록물관리 영역을 공공기관에서 생산·접수되는 모든 기록물로 규정하여, 공공기관의 기록물관리업무 영역을 확장시켰다. 이러한 이유로 공공기관의 기록관리 규정(지방자치단체는 조례)등이 자체적으로 수립되어 운영되었으며, 공공기관에서 생산되는 전자문서 및 비전자 문서에 대한 기록과 관리가 체계적으로 진행되고 있다. 그러나, 기록물 유형중의 하나인 시청각기록물의 경우, 체계적인 등록절차, ...
우리나라의 기록관리는 참여정부 시절 「공공기록물 관리에 관한 법률」의 시행 이후 많은 발전을 하였다. 법률과 제도적 정비를 통해 공공기관에 기록물관리 전문요원의 채용이 의무화 되었으며, 기록물관리 영역을 공공기관에서 생산·접수되는 모든 기록물로 규정하여, 공공기관의 기록물관리업무 영역을 확장시켰다. 이러한 이유로 공공기관의 기록관리 규정(지방자치단체는 조례)등이 자체적으로 수립되어 운영되었으며, 공공기관에서 생산되는 전자문서 및 비전자 문서에 대한 기록과 관리가 체계적으로 진행되고 있다. 그러나, 기록물 유형중의 하나인 시청각기록물의 경우, 체계적인 등록절차, 기술요소의 부재, 디지털화된 환경변화에 따른 시청각기록물의 관리 및 활용문제로 많은 어려움을 겪고 있다. 군 기관 또한, 여러 분야와 지역에서 시청각기록물이 만들어지고 있으나, 생산과 관리주체의 구분, 역사적, 내용적 가치를 반영한 선별과 평가기준의 부재로 인한 여려가지 문제점이 발생하고 있다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 시청각기록물에 대한 개념을 기록한 용어사전과 SAA(Societr of American Archivists)용어집, 법률 등을 통해 확인 하였으며, 시청각기록물 유형을 사진필름(인화사진, 사진건판, 음화필름 등), 오디오(녹음테이프), 음반, 녹음필름 등, 비디오(Betacam, VHS, U-matic 등), 영화필름(오리지널 네커티브, 마스터 포지티브, 듀프 네가티브)으로 구분하였다. 다음으로 육군, 해군 및 공군 특수기록관의 시청각기록물의 생산 및 관리현황을 분석하여, 생산시점(관리, 선별, 분류)부터 시청각기록물 관리 프로그램의 부재까지 세분화하여 도출하였다. 도출된 문제점을 해결하기 위해 시청각기록물의 생산형태와 관리주체에 대한 업무 프로세스를 분석하여, 공군 특수기록관의 시청각기록물 생산 및 등록방법을 기록물의 생산시점부터 공군 특수기록관(예하부대 기록관)에서 관리할 수 있는 개선안을 제안 하였다. 또한, 시청각기록물의 이관 및 평가체계 도입이 필요하다고 보았으며, 이에 대한 개선방안으로 기록물관리법 및 국가기록원 기록관리 지침상의 이관시점 5년 이내가 아닌, 수시이관 개념의 도입과, 시청각기록물에 대한 평가체계를 제시함으로써, 군 기관의 특성을 반영한 시청각기록물 관리개선 안을 제안하였다. 마지막으로, 시청각기록물에 대한 장기적인 활용기반 및 중요 시청각기록물에 대한 안전한 관리를 위해 시청각기록물 아카이빙 체계 구축이 필요하다고 보았으며, 이를 위해 시청각기록물 아카이빙 체계 도입을 위한 사전준비 사항 및 메타데이터(기술요소)와 검색 및 활용에 대한 개념을 제시하였다. 군 특수기록관의 경우 전국적으로 많은 예하부대에서 하루에도 수많은 양의 시청각기록물이 생산되고 있으며, 이러한 시청각기록물은 군 특수기록관의 소중한 기록정보 자원이다. 그러나, 시청각기록물 관리 시스템의 부재, 예산확보 및 전문 인력 부족으로 인해 중요한 시청각기록물에 대한 관리 및 활용방안이 미흡한 실정이다. 본 연구를 통해 군 특수기록관의 시청각기록물 관리 및 활용방안 수립에 도움이 되고자 한다.
우리나라의 기록관리는 참여정부 시절 「공공기록물 관리에 관한 법률」의 시행 이후 많은 발전을 하였다. 법률과 제도적 정비를 통해 공공기관에 기록물관리 전문요원의 채용이 의무화 되었으며, 기록물관리 영역을 공공기관에서 생산·접수되는 모든 기록물로 규정하여, 공공기관의 기록물관리업무 영역을 확장시켰다. 이러한 이유로 공공기관의 기록관리 규정(지방자치단체는 조례)등이 자체적으로 수립되어 운영되었으며, 공공기관에서 생산되는 전자문서 및 비전자 문서에 대한 기록과 관리가 체계적으로 진행되고 있다. 그러나, 기록물 유형중의 하나인 시청각기록물의 경우, 체계적인 등록절차, 기술요소의 부재, 디지털화된 환경변화에 따른 시청각기록물의 관리 및 활용문제로 많은 어려움을 겪고 있다. 군 기관 또한, 여러 분야와 지역에서 시청각기록물이 만들어지고 있으나, 생산과 관리주체의 구분, 역사적, 내용적 가치를 반영한 선별과 평가기준의 부재로 인한 여려가지 문제점이 발생하고 있다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 시청각기록물에 대한 개념을 기록한 용어사전과 SAA(Societr of American Archivists)용어집, 법률 등을 통해 확인 하였으며, 시청각기록물 유형을 사진필름(인화사진, 사진건판, 음화필름 등), 오디오(녹음테이프), 음반, 녹음필름 등, 비디오(Betacam, VHS, U-matic 등), 영화필름(오리지널 네커티브, 마스터 포지티브, 듀프 네가티브)으로 구분하였다. 다음으로 육군, 해군 및 공군 특수기록관의 시청각기록물의 생산 및 관리현황을 분석하여, 생산시점(관리, 선별, 분류)부터 시청각기록물 관리 프로그램의 부재까지 세분화하여 도출하였다. 도출된 문제점을 해결하기 위해 시청각기록물의 생산형태와 관리주체에 대한 업무 프로세스를 분석하여, 공군 특수기록관의 시청각기록물 생산 및 등록방법을 기록물의 생산시점부터 공군 특수기록관(예하부대 기록관)에서 관리할 수 있는 개선안을 제안 하였다. 또한, 시청각기록물의 이관 및 평가체계 도입이 필요하다고 보았으며, 이에 대한 개선방안으로 기록물관리법 및 국가기록원 기록관리 지침상의 이관시점 5년 이내가 아닌, 수시이관 개념의 도입과, 시청각기록물에 대한 평가체계를 제시함으로써, 군 기관의 특성을 반영한 시청각기록물 관리개선 안을 제안하였다. 마지막으로, 시청각기록물에 대한 장기적인 활용기반 및 중요 시청각기록물에 대한 안전한 관리를 위해 시청각기록물 아카이빙 체계 구축이 필요하다고 보았으며, 이를 위해 시청각기록물 아카이빙 체계 도입을 위한 사전준비 사항 및 메타데이터(기술요소)와 검색 및 활용에 대한 개념을 제시하였다. 군 특수기록관의 경우 전국적으로 많은 예하부대에서 하루에도 수많은 양의 시청각기록물이 생산되고 있으며, 이러한 시청각기록물은 군 특수기록관의 소중한 기록정보 자원이다. 그러나, 시청각기록물 관리 시스템의 부재, 예산확보 및 전문 인력 부족으로 인해 중요한 시청각기록물에 대한 관리 및 활용방안이 미흡한 실정이다. 본 연구를 통해 군 특수기록관의 시청각기록물 관리 및 활용방안 수립에 도움이 되고자 한다.
Records management in Korea has made a lot of progress since the enforcement of the ‘Act on Public Records Management’ in the Participatory Government times. Legal and institutional improvements have made it mandatory for public institutions to recruit specialists in records management, and have def...
Records management in Korea has made a lot of progress since the enforcement of the ‘Act on Public Records Management’ in the Participatory Government times. Legal and institutional improvements have made it mandatory for public institutions to recruit specialists in records management, and have defined records management areas as all the records produced and received by public institutions, expanding the scope of records management work for public institutions. For this reason, the records management regulations of the public institutions (municipal ordinance of local governments) were established and operated on their own, and record and management of electronic and non-electronic documents produced by public institutions are being systematically processed. However, in the case of audiovisual records, which is one type of records, there are many difficulties caused by systematic registration procedures, lack of technical elements, and management and utilization problem of audiovisual records by digitalized environmental changes. In addition, military institutions are produced audiovisual records in various fields and regions, but there are various problems caused by the separation of production and management subjects, the selection based on historical and internal values, and the absence of evaluation criteria. In order to solve these problems, in this paper, we have confirmed through the terminology dictionary that records the concept of audiovisual records, SAA (Societ of American Archivists) glossary, and law, and divided audiovisual record types into Photographic film (prints, photographic plates, negative films, etc.), Audio (recording tape), Record, Recording film, Video (Betacam, VHS, U-matic, etc.), Movie film (Original negative, Master Positive, Dup Negative) Next, we analyzed the production and management status of audiovisual records of the Army, Navy and Air Force special archives, and derived by sub-dividing from the point of time of production (management, screening, classification) to the absence of audiovisual records management program. In order to solve the derived problems, we analyzed the production process of audiovisual records and the business process of management subjects and proposed an improvement plan that can manage the production and registration method of audiovisual records of the Air Force Special Archive at the Air Force Special Archive (Subordinate Unit Archive) from the time of production of the records. In addition, we considered it necessary to transfer the control and introduce the evaluation system of audiovisual records, and in order to improve this, and proposed improvement of audiovisual record management reflecting characteristics of military institutions by presenting the introduction of occasional transfer concept rather than within 5 years from the date of transfer, in the Archives Management Act and the National Archives Record Management Guideline, and the evaluation system for audiovisual records. Finally, we considered it necessary to establish the archiving system for audiovisual records for long-term utilization base of audiovisual records and safe management of important audiovisual records, and to do this, presented the preliminary information and metadata (technical elements) for the introduction of audiovisual document archiving system and the concept of retrieval and utilization. In the case of Military Special Archive, many audiovisual records are produced daily in many subordinate units throughout the country, and these audiovisual records are a valuable record information resource for Military Special Archive. However, the management and utilization plan of important audiovisual records are insufficient caused by lack of audiovisual records management system, lack of budget securing and professional manpower. Through this study, we intend to help the management and utilization plan of audiovisual records of Military Special Archive.
Records management in Korea has made a lot of progress since the enforcement of the ‘Act on Public Records Management’ in the Participatory Government times. Legal and institutional improvements have made it mandatory for public institutions to recruit specialists in records management, and have defined records management areas as all the records produced and received by public institutions, expanding the scope of records management work for public institutions. For this reason, the records management regulations of the public institutions (municipal ordinance of local governments) were established and operated on their own, and record and management of electronic and non-electronic documents produced by public institutions are being systematically processed. However, in the case of audiovisual records, which is one type of records, there are many difficulties caused by systematic registration procedures, lack of technical elements, and management and utilization problem of audiovisual records by digitalized environmental changes. In addition, military institutions are produced audiovisual records in various fields and regions, but there are various problems caused by the separation of production and management subjects, the selection based on historical and internal values, and the absence of evaluation criteria. In order to solve these problems, in this paper, we have confirmed through the terminology dictionary that records the concept of audiovisual records, SAA (Societ of American Archivists) glossary, and law, and divided audiovisual record types into Photographic film (prints, photographic plates, negative films, etc.), Audio (recording tape), Record, Recording film, Video (Betacam, VHS, U-matic, etc.), Movie film (Original negative, Master Positive, Dup Negative) Next, we analyzed the production and management status of audiovisual records of the Army, Navy and Air Force special archives, and derived by sub-dividing from the point of time of production (management, screening, classification) to the absence of audiovisual records management program. In order to solve the derived problems, we analyzed the production process of audiovisual records and the business process of management subjects and proposed an improvement plan that can manage the production and registration method of audiovisual records of the Air Force Special Archive at the Air Force Special Archive (Subordinate Unit Archive) from the time of production of the records. In addition, we considered it necessary to transfer the control and introduce the evaluation system of audiovisual records, and in order to improve this, and proposed improvement of audiovisual record management reflecting characteristics of military institutions by presenting the introduction of occasional transfer concept rather than within 5 years from the date of transfer, in the Archives Management Act and the National Archives Record Management Guideline, and the evaluation system for audiovisual records. Finally, we considered it necessary to establish the archiving system for audiovisual records for long-term utilization base of audiovisual records and safe management of important audiovisual records, and to do this, presented the preliminary information and metadata (technical elements) for the introduction of audiovisual document archiving system and the concept of retrieval and utilization. In the case of Military Special Archive, many audiovisual records are produced daily in many subordinate units throughout the country, and these audiovisual records are a valuable record information resource for Military Special Archive. However, the management and utilization plan of important audiovisual records are insufficient caused by lack of audiovisual records management system, lack of budget securing and professional manpower. Through this study, we intend to help the management and utilization plan of audiovisual records of Military Special Archive.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.