임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력 및 사회성에 미치는 영향 The Effects of Clinical Art Therapy on Emotional Regulation and Sociality of Adolescents of Low-income Households원문보기
본 연구에서는 임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력 및 사회성에 미치는 영향에 대하여 알아보자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상자는 A지역아동센터에서 저소득층 청소년을 대상으로 방과 후 학교를 이용하며 연령범위는 14세부터 19세까지 구성하였고 실험집단 11명, 대조집단 10명으로 총 21명을 선정하였다. 실험집단은 2014년 11월부터 2015년 2월까지 진행되었으며 주 1회, 1시간 30분씩, 사전·사후검사를 포함한 총 12회기로 임상미술치료를 진행하였다. ...
본 연구에서는 임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력 및 사회성에 미치는 영향에 대하여 알아보자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상자는 A지역아동센터에서 저소득층 청소년을 대상으로 방과 후 학교를 이용하며 연령범위는 14세부터 19세까지 구성하였고 실험집단 11명, 대조집단 10명으로 총 21명을 선정하였다. 실험집단은 2014년 11월부터 2015년 2월까지 진행되었으며 주 1회, 1시간 30분씩, 사전·사후검사를 포함한 총 12회기로 임상미술치료를 진행하였다. 양적 분석을 위한 측정도구로 정서조절방략(ERQ), 사회성 기술 평정척도(SSRS), 자아존중감 그림검사(SPD), 뇌기능 분석(BQ)를 실시하였다. 그리고 질적 분석을 위해 임상미술치료 전, 후에 집-나무-사람 그림검사(HTP), 동적학교생활화(KSD)를 시행하였다. 본 연구에서는 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였다. 집단간 동질한 지를 살펴보기 위해 Mann-Whitney U test를 실시하였고 수집된 자료를 산출한 후 집단별로 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 a=.05로 하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력에 유의미한 효과가 검증되었다. 둘째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 사회성 기술에 유의미한 효과가 검증되었다. 셋째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 검증되었다. 넷째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 뇌기능 지수에 유의미한 효과가 검증되었다. 다섯째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 회기별 분석을 통해 행동변화와 작품에 대한 정서표현이 긍정적으로 변화를 보였다. 이상의 연구 결과에서 임상미술치료는 저소득층 청소년 정서조절능력과 사회성, 자아존중감 향상에 긍정적인 효과를 줄 수 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구는 임상미술치료프로그램이 저소득층 청소년의 학교생활적응력을 향상시키고 나아가 심리적, 정서적 행동변화에 중요한 역할을 할 수 있는 기초적인 자료를 제공할 것이라고 생각된다.
본 연구에서는 임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력 및 사회성에 미치는 영향에 대하여 알아보자 하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상자는 A지역아동센터에서 저소득층 청소년을 대상으로 방과 후 학교를 이용하며 연령범위는 14세부터 19세까지 구성하였고 실험집단 11명, 대조집단 10명으로 총 21명을 선정하였다. 실험집단은 2014년 11월부터 2015년 2월까지 진행되었으며 주 1회, 1시간 30분씩, 사전·사후검사를 포함한 총 12회기로 임상미술치료를 진행하였다. 양적 분석을 위한 측정도구로 정서조절방략(ERQ), 사회성 기술 평정척도(SSRS), 자아존중감 그림검사(SPD), 뇌기능 분석(BQ)를 실시하였다. 그리고 질적 분석을 위해 임상미술치료 전, 후에 집-나무-사람 그림검사(HTP), 동적학교생활화(KSD)를 시행하였다. 본 연구에서는 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였다. 집단간 동질한 지를 살펴보기 위해 Mann-Whitney U test를 실시하였고 수집된 자료를 산출한 후 집단별로 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 a=.05로 하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 정서조절능력에 유의미한 효과가 검증되었다. 둘째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 사회성 기술에 유의미한 효과가 검증되었다. 셋째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 검증되었다. 넷째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 뇌기능 지수에 유의미한 효과가 검증되었다. 다섯째, 임상미술치료가 저소득층 청소년 회기별 분석을 통해 행동변화와 작품에 대한 정서표현이 긍정적으로 변화를 보였다. 이상의 연구 결과에서 임상미술치료는 저소득층 청소년 정서조절능력과 사회성, 자아존중감 향상에 긍정적인 효과를 줄 수 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구는 임상미술치료프로그램이 저소득층 청소년의 학교생활적응력을 향상시키고 나아가 심리적, 정서적 행동변화에 중요한 역할을 할 수 있는 기초적인 자료를 제공할 것이라고 생각된다.
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on emotional regulation and sociality of adolescents of low-income households.
The subjects of this research were composed of the adolescents between ages of 14 and 19 from low-income households who used after-sc...
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on emotional regulation and sociality of adolescents of low-income households.
The subjects of this research were composed of the adolescents between ages of 14 and 19 from low-income households who used after-school programs in A community child center and they were divided into 11 persons belonging to the experimental group and 10 persons belonging to the control group, totaling 21 persons. A total of 12 sessions of clinical art therapy including pre- and post- tests was conducted on the experimental group once a week for an hour and a half from November 2014 to February 2015. For the measurement tools for the quantitative analysis, emotional regulation strategy(ERQ), social skills rating scale(SSRS), self-esteem picture drawing(SPD) and the brain quotient(BQ) were conducted. And for the qualitative analysis, the house-tree-person picture tests(HTP) and kinetic school drawing(KSD) were conducted before and after conducting clinical art therapy. In this research, the collected data were processed using SPSS 20.0 program. To examine the homogeneity between the groups, Mann-Whitney U test was conducted, and after the calculation of the collected data, Wilcoxon signed-rank test was conducted on each group. The significance level for the above-mentioned statistical tests was set at a=.05. The results of this research are summarized as follows. First, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the emotional control ability of adolescents from low-income households. Second, it was proved that clinical art therapy had significant effects on sociality skills of the adolescents from low-income households. Third, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the enhancement of self-esteem of adolescents from low-income households. Fourth, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the brain quotient of the adolescents from low-income households. Fifth, clinical art therapy showed the behavioral changes and positive changes in the emotional expression about the works through the analysis of each session for adolescents from low-income households. From the above-mentioned research results, it was confirmed that clinical art therapy had positive effects on the enhancement of emotional control ability, sociality, and self-esteem of adolescents from low-income households.
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on emotional regulation and sociality of adolescents of low-income households.
The subjects of this research were composed of the adolescents between ages of 14 and 19 from low-income households who used after-school programs in A community child center and they were divided into 11 persons belonging to the experimental group and 10 persons belonging to the control group, totaling 21 persons. A total of 12 sessions of clinical art therapy including pre- and post- tests was conducted on the experimental group once a week for an hour and a half from November 2014 to February 2015. For the measurement tools for the quantitative analysis, emotional regulation strategy(ERQ), social skills rating scale(SSRS), self-esteem picture drawing(SPD) and the brain quotient(BQ) were conducted. And for the qualitative analysis, the house-tree-person picture tests(HTP) and kinetic school drawing(KSD) were conducted before and after conducting clinical art therapy. In this research, the collected data were processed using SPSS 20.0 program. To examine the homogeneity between the groups, Mann-Whitney U test was conducted, and after the calculation of the collected data, Wilcoxon signed-rank test was conducted on each group. The significance level for the above-mentioned statistical tests was set at a=.05. The results of this research are summarized as follows. First, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the emotional control ability of adolescents from low-income households. Second, it was proved that clinical art therapy had significant effects on sociality skills of the adolescents from low-income households. Third, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the enhancement of self-esteem of adolescents from low-income households. Fourth, it was proved that clinical art therapy had significant effects on the brain quotient of the adolescents from low-income households. Fifth, clinical art therapy showed the behavioral changes and positive changes in the emotional expression about the works through the analysis of each session for adolescents from low-income households. From the above-mentioned research results, it was confirmed that clinical art therapy had positive effects on the enhancement of emotional control ability, sociality, and self-esteem of adolescents from low-income households.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.