본 연구는 독서 모임에 참여한 자녀 양육기 중년여성들을 대상으로 독서 모임 과정에서 나타난 생애 경험의 내용을 기술하려는 데 목적이 있다. 또 과거 생애 경험을 재인식하는 과정에서 가족에 대한 인식의 변화와 자신에 대한 인식변화를 기술하는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성의 가족에 대한 인식이 어떻게 변화하는가? 2. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성 자신에 대한 인식이 어떻게 변화하는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 먼저 독서 모임에 참여한 중년여성 중 레포 형성이 되어있고 자신의 감정을 잘 표현하는 참여자를 선별하여 12회기의 프로그램을 진행하였다. 진행 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별로 활동지의 활동내용과 에세이 자료를 수집하였다. 자료의 내용을 반복하여 읽고 경험과 의미를 구별하여 의미단위를 구성하였고 의미 단위를 공통된 주제로 묶어 분석하였다. 분석한 자료를 귀납적으로 다시 재구성하여 가족과 자신에 대한 인식의 변화를 중심으로 서술하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 가족에 대한 경험을 재인식하고 통찰함으로써 가족의 미래에 대한 인식이 긍정적으로 변화하게 되었다. 둘째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 자신의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 긍정적으로 받아들이게 되었다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 독서 모임의 프로그램 활동이 중년여성 자신의 성장과정에서 생애 경험 중 원가족에 대한 경험을 객관적으로 재인식 하게 되었다. 현가족에 대한 생애 경험 중 현가족의 과거와 현재에 대해 재인식하고 통찰하게 되었으며 이를 통하여 현가족의 미래를 긍정적으로 받아들이게 되었다. 둘째, 독서 모임에서 독서 자료와 독서 모임 집단 원 사이의 상호작용을 통해 생애 경험 중 자신의 과거와 현재의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 자신에 대해 긍정적으로 인식하게 되었으며 자신의 역할에 대해 통합하게 되었다.
주제어: 중년여성, 독서치료, ...
논 문 개 요
본 연구는 독서 모임에 참여한 자녀 양육기 중년여성들을 대상으로 독서 모임 과정에서 나타난 생애 경험의 내용을 기술하려는 데 목적이 있다. 또 과거 생애 경험을 재인식하는 과정에서 가족에 대한 인식의 변화와 자신에 대한 인식변화를 기술하는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성의 가족에 대한 인식이 어떻게 변화하는가? 2. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성 자신에 대한 인식이 어떻게 변화하는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 먼저 독서 모임에 참여한 중년여성 중 레포 형성이 되어있고 자신의 감정을 잘 표현하는 참여자를 선별하여 12회기의 프로그램을 진행하였다. 진행 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별로 활동지의 활동내용과 에세이 자료를 수집하였다. 자료의 내용을 반복하여 읽고 경험과 의미를 구별하여 의미단위를 구성하였고 의미 단위를 공통된 주제로 묶어 분석하였다. 분석한 자료를 귀납적으로 다시 재구성하여 가족과 자신에 대한 인식의 변화를 중심으로 서술하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 가족에 대한 경험을 재인식하고 통찰함으로써 가족의 미래에 대한 인식이 긍정적으로 변화하게 되었다. 둘째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 자신의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 긍정적으로 받아들이게 되었다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 독서 모임의 프로그램 활동이 중년여성 자신의 성장과정에서 생애 경험 중 원가족에 대한 경험을 객관적으로 재인식 하게 되었다. 현가족에 대한 생애 경험 중 현가족의 과거와 현재에 대해 재인식하고 통찰하게 되었으며 이를 통하여 현가족의 미래를 긍정적으로 받아들이게 되었다. 둘째, 독서 모임에서 독서 자료와 독서 모임 집단 원 사이의 상호작용을 통해 생애 경험 중 자신의 과거와 현재의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 자신에 대해 긍정적으로 인식하게 되었으며 자신의 역할에 대해 통합하게 되었다.
주제어: 중년여성, 독서치료, 가족치료, 독서 동아리, 그림책
논 문 개 요
본 연구는 독서 모임에 참여한 자녀 양육기 중년여성들을 대상으로 독서 모임 과정에서 나타난 생애 경험의 내용을 기술하려는 데 목적이 있다. 또 과거 생애 경험을 재인식하는 과정에서 가족에 대한 인식의 변화와 자신에 대한 인식변화를 기술하는 데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성의 가족에 대한 인식이 어떻게 변화하는가? 2. 독서 모임 프로그램 활동을 통해 중년여성 자신에 대한 인식이 어떻게 변화하는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 먼저 독서 모임에 참여한 중년여성 중 레포 형성이 되어있고 자신의 감정을 잘 표현하는 참여자를 선별하여 12회기의 프로그램을 진행하였다. 진행 전 과정을 녹취하여 전사하였고 회기별로 활동지의 활동내용과 에세이 자료를 수집하였다. 자료의 내용을 반복하여 읽고 경험과 의미를 구별하여 의미단위를 구성하였고 의미 단위를 공통된 주제로 묶어 분석하였다. 분석한 자료를 귀납적으로 다시 재구성하여 가족과 자신에 대한 인식의 변화를 중심으로 서술하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 가족에 대한 경험을 재인식하고 통찰함으로써 가족의 미래에 대한 인식이 긍정적으로 변화하게 되었다. 둘째, 독서모임 독서 프로그램 활동을 경험한 중년여성은 생애 경험 중 자신의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 긍정적으로 받아들이게 되었다.
이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 독서 모임의 프로그램 활동이 중년여성 자신의 성장과정에서 생애 경험 중 원가족에 대한 경험을 객관적으로 재인식 하게 되었다. 현가족에 대한 생애 경험 중 현가족의 과거와 현재에 대해 재인식하고 통찰하게 되었으며 이를 통하여 현가족의 미래를 긍정적으로 받아들이게 되었다. 둘째, 독서 모임에서 독서 자료와 독서 모임 집단 원 사이의 상호작용을 통해 생애 경험 중 자신의 과거와 현재의 생애 경험을 재인식하고 통찰함으로서 자신에 대해 긍정적으로 인식하게 되었으며 자신의 역할에 대해 통합하게 되었다.
Middle-aged Women’sChange in Perception of Life Experience a Reading Club
The purpose of this study is to observe how to change middle-aged women’s perception of their family and themselves while recreating their past experiences in a reading club program. The subj...
Abstract
Middle-aged Women’sChange in Perception of Life Experience a Reading Club
The purpose of this study is to observe how to change middle-aged women’s perception of their family and themselves while recreating their past experiences in a reading club program. The subject of the observation is as below. 1. How does middle-aged women’s perception of their family change while participating in the reading club program? 2. How does middle-aged women’s perception of themselves change while participating in the reading club program? First of all, expressive middle-aged women with having built rapport among the participants have been selected and run the program twelve times. The process have been tape-recorded and then, the activities of program and the essay materials have been collected. The participants have distinguished between experiences and meaning after reading the materials repeatedly, and organized the meaning units, and then analysed with categorizing the common theme. The change in the perception of the family has been described by reorganizing the analysis inductively. The results of the study are as below.
The first category that came out of phenomenological analysis is the change in perception of the family. Through this, it was possible to grasp the changes of perceptions and perceptions of the elderly family members of middle - aged women, and their perceptions and perceptions of the present family. Participants were vaguely perceived negatively about the original family and their growth process. Through the texts of the reading group, the recognition of the family and the growth process has been changed positively. The recognition of the family and the growth process has changed positively. As for the current family, the relationship between the husband and the child's family-in-law was revised through a reading club, and they were perceived objectively. This led to a sense of understanding of the present family, It also promoted positive perceptions of the future of the family and attempts to improve positive relationships with the family In the second categorization of the self, the participant became aware of the process of marriage and the past experience, and became aware of his /I became aware of my life positively and made a positive change of awareness about myself and the future. Although there was a sense of burden of sharing the participants' own experiences about the reading activity, they also recognized the experience of the reading meeting positively.
Abstract
Middle-aged Women’sChange in Perception of Life Experience a Reading Club
The purpose of this study is to observe how to change middle-aged women’s perception of their family and themselves while recreating their past experiences in a reading club program. The subject of the observation is as below. 1. How does middle-aged women’s perception of their family change while participating in the reading club program? 2. How does middle-aged women’s perception of themselves change while participating in the reading club program? First of all, expressive middle-aged women with having built rapport among the participants have been selected and run the program twelve times. The process have been tape-recorded and then, the activities of program and the essay materials have been collected. The participants have distinguished between experiences and meaning after reading the materials repeatedly, and organized the meaning units, and then analysed with categorizing the common theme. The change in the perception of the family has been described by reorganizing the analysis inductively. The results of the study are as below.
The first category that came out of phenomenological analysis is the change in perception of the family. Through this, it was possible to grasp the changes of perceptions and perceptions of the elderly family members of middle - aged women, and their perceptions and perceptions of the present family. Participants were vaguely perceived negatively about the original family and their growth process. Through the texts of the reading group, the recognition of the family and the growth process has been changed positively. The recognition of the family and the growth process has changed positively. As for the current family, the relationship between the husband and the child's family-in-law was revised through a reading club, and they were perceived objectively. This led to a sense of understanding of the present family, It also promoted positive perceptions of the future of the family and attempts to improve positive relationships with the family In the second categorization of the self, the participant became aware of the process of marriage and the past experience, and became aware of his /I became aware of my life positively and made a positive change of awareness about myself and the future. Although there was a sense of burden of sharing the participants' own experiences about the reading activity, they also recognized the experience of the reading meeting positively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.