본 연구는 문헌고찰과 전문가 그룹의 전문적 판단을 근거로 하여 발달장애인의 자립생활을 지원하고 개인별지원계획을 수립할 수 있는 종합적 사정도구를 개발하고 그 타당성을 검증하는데 그 목적을 둔다. 이를 위하여 문헌고찰과 선행연구를 통하여 발달장애인 자립생활을 지원하기 위한 자립생활에 대한 구체적 개념과 구성요소를 규명하고, 발달장애인의 자립생활을 지원하기 위한 준거가 될 수 있는 ‘자립생활 지원을 위한 사정도구’를 개발하고, 구축한 구성요소들의 타당성을 검증하였다. 연구방법은 문헌연구를 통하여 추출된 발달장애인 자립생활을 사정할 수 있는 구성요소에 대한 전문가 자문과 델파이조사와 이를 통해 확정된 구성요소의 적절성을 통계적으로 분석하기 위한 사전조사를 실시하였다. 분석결과는 제 1차와 2차에 걸친 델파이 조사와 본조사를 통하여 사정도구의 구성요소에 대한 초안을 마련하여 타당성을 확인하고 수정과정을 거쳐서 확정된 발달장애인 자립지원을 위한 사정도구 구성요소를 확인하였다. 이에 따라 최종적으로 확정된 ‘발달장애인 자립생활 지원을 위한 사정도구’의 구성요소는 총 9개 영역과 16개 요인, 그리고 총 88개의 세부구성요소로 구성되어 있다. 연구의 의의는 첫째, 발달장애인의 자립생활 지원을 위한 사정도구를 개발하면서 자립에 대한 접근이 지원을 전제로 하여야 한다는 관점에서의 개념정의를 하였다는데 의의를 가진다. 둘째, 발달장애인 자립생활의 지원정도를 분석하기에 적합한 사정도구를 한국의 사회 문화적 배경에 적합하게 개념화하고, 자립생활에 영향을 주는 구성요인들을 제시하였다는 점에서 의의를 가진다. 셋째, 발달장애인 자립생활 지원을 위한 척도를 개발하기 위하여 2차의 델파이조사를 통하여 예비 문항을 개발하고, 사전조사를 바탕으로 탐색적 요인분석과 설문자의 편의를 고려한 Z-score검증을 통하여 구체화된 사정도구의 ...
본 연구는 문헌고찰과 전문가 그룹의 전문적 판단을 근거로 하여 발달장애인의 자립생활을 지원하고 개인별지원계획을 수립할 수 있는 종합적 사정도구를 개발하고 그 타당성을 검증하는데 그 목적을 둔다. 이를 위하여 문헌고찰과 선행연구를 통하여 발달장애인 자립생활을 지원하기 위한 자립생활에 대한 구체적 개념과 구성요소를 규명하고, 발달장애인의 자립생활을 지원하기 위한 준거가 될 수 있는 ‘자립생활 지원을 위한 사정도구’를 개발하고, 구축한 구성요소들의 타당성을 검증하였다. 연구방법은 문헌연구를 통하여 추출된 발달장애인 자립생활을 사정할 수 있는 구성요소에 대한 전문가 자문과 델파이조사와 이를 통해 확정된 구성요소의 적절성을 통계적으로 분석하기 위한 사전조사를 실시하였다. 분석결과는 제 1차와 2차에 걸친 델파이 조사와 본조사를 통하여 사정도구의 구성요소에 대한 초안을 마련하여 타당성을 확인하고 수정과정을 거쳐서 확정된 발달장애인 자립지원을 위한 사정도구 구성요소를 확인하였다. 이에 따라 최종적으로 확정된 ‘발달장애인 자립생활 지원을 위한 사정도구’의 구성요소는 총 9개 영역과 16개 요인, 그리고 총 88개의 세부구성요소로 구성되어 있다. 연구의 의의는 첫째, 발달장애인의 자립생활 지원을 위한 사정도구를 개발하면서 자립에 대한 접근이 지원을 전제로 하여야 한다는 관점에서의 개념정의를 하였다는데 의의를 가진다. 둘째, 발달장애인 자립생활의 지원정도를 분석하기에 적합한 사정도구를 한국의 사회 문화적 배경에 적합하게 개념화하고, 자립생활에 영향을 주는 구성요인들을 제시하였다는 점에서 의의를 가진다. 셋째, 발달장애인 자립생활 지원을 위한 척도를 개발하기 위하여 2차의 델파이조사를 통하여 예비 문항을 개발하고, 사전조사를 바탕으로 탐색적 요인분석과 설문자의 편의를 고려한 Z-score검증을 통하여 구체화된 사정도구의 타당도를 확보하였다. 넷째, 발달장애인 자립생활 지원에 대한 사정도구를 통하여 특수학교 고등부 및 전공과 과정에서 성인기 자립생활에 필요한 교육과정을 개발하고 활용할 수 있는 정보를 제공할 수 있다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구의 제언은 첫째, 본 연구로 도출된 발달장애인 자립생활 지원을 위한 사정도구를 통해 장애인복지 현장에서 발달장애인들의 개별적 특성과 수준에 맞는 자립생활의 각 영역별 서비스를 제공할 수 있는 도구로 활용하여야 한다. 둘째, 장애인복지 실천 현장에서 본 연구에서 제시된 발달장애인 자립생활 지원을 위한 구성요소를 통해 다양한 자립생활 프로그램을 개발하고 제공하여야 한다. 셋째, 성인 발달장애인의 자립생활 지원을 위한 사정도구 개발의 신뢰성을 높일 수 있는 표준화 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 넷째, 전환기에 자립생활 교육이 필요한 학령기 발달장애인과 성인기 발달장애인의 자립생활 지원에 대한 영향변인을 연구하여 생애주기에 따른 자립생활 훈련 프로그램을 제시하도록 하여야 한다.
본 연구는 문헌고찰과 전문가 그룹의 전문적 판단을 근거로 하여 발달장애인의 자립생활을 지원하고 개인별지원계획을 수립할 수 있는 종합적 사정도구를 개발하고 그 타당성을 검증하는데 그 목적을 둔다. 이를 위하여 문헌고찰과 선행연구를 통하여 발달장애인 자립생활을 지원하기 위한 자립생활에 대한 구체적 개념과 구성요소를 규명하고, 발달장애인의 자립생활을 지원하기 위한 준거가 될 수 있는 ‘자립생활 지원을 위한 사정도구’를 개발하고, 구축한 구성요소들의 타당성을 검증하였다. 연구방법은 문헌연구를 통하여 추출된 발달장애인 자립생활을 사정할 수 있는 구성요소에 대한 전문가 자문과 델파이조사와 이를 통해 확정된 구성요소의 적절성을 통계적으로 분석하기 위한 사전조사를 실시하였다. 분석결과는 제 1차와 2차에 걸친 델파이 조사와 본조사를 통하여 사정도구의 구성요소에 대한 초안을 마련하여 타당성을 확인하고 수정과정을 거쳐서 확정된 발달장애인 자립지원을 위한 사정도구 구성요소를 확인하였다. 이에 따라 최종적으로 확정된 ‘발달장애인 자립생활 지원을 위한 사정도구’의 구성요소는 총 9개 영역과 16개 요인, 그리고 총 88개의 세부구성요소로 구성되어 있다. 연구의 의의는 첫째, 발달장애인의 자립생활 지원을 위한 사정도구를 개발하면서 자립에 대한 접근이 지원을 전제로 하여야 한다는 관점에서의 개념정의를 하였다는데 의의를 가진다. 둘째, 발달장애인 자립생활의 지원정도를 분석하기에 적합한 사정도구를 한국의 사회 문화적 배경에 적합하게 개념화하고, 자립생활에 영향을 주는 구성요인들을 제시하였다는 점에서 의의를 가진다. 셋째, 발달장애인 자립생활 지원을 위한 척도를 개발하기 위하여 2차의 델파이조사를 통하여 예비 문항을 개발하고, 사전조사를 바탕으로 탐색적 요인분석과 설문자의 편의를 고려한 Z-score검증을 통하여 구체화된 사정도구의 타당도를 확보하였다. 넷째, 발달장애인 자립생활 지원에 대한 사정도구를 통하여 특수학교 고등부 및 전공과 과정에서 성인기 자립생활에 필요한 교육과정을 개발하고 활용할 수 있는 정보를 제공할 수 있다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구의 제언은 첫째, 본 연구로 도출된 발달장애인 자립생활 지원을 위한 사정도구를 통해 장애인복지 현장에서 발달장애인들의 개별적 특성과 수준에 맞는 자립생활의 각 영역별 서비스를 제공할 수 있는 도구로 활용하여야 한다. 둘째, 장애인복지 실천 현장에서 본 연구에서 제시된 발달장애인 자립생활 지원을 위한 구성요소를 통해 다양한 자립생활 프로그램을 개발하고 제공하여야 한다. 셋째, 성인 발달장애인의 자립생활 지원을 위한 사정도구 개발의 신뢰성을 높일 수 있는 표준화 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 넷째, 전환기에 자립생활 교육이 필요한 학령기 발달장애인과 성인기 발달장애인의 자립생활 지원에 대한 영향변인을 연구하여 생애주기에 따른 자립생활 훈련 프로그램을 제시하도록 하여야 한다.
The purpose of this study is to develop a comprehensive assessment tool which can promote the independent living of the developmental disabled for establishing the individual support plan based on literature review and professional judgment of the expert group. In order to accomplish this, literatur...
The purpose of this study is to develop a comprehensive assessment tool which can promote the independent living of the developmental disabled for establishing the individual support plan based on literature review and professional judgment of the expert group. In order to accomplish this, literature reviews explore and concrete the concepts and components on the independent living and self-support of the disabled. And based on the reviews, the ‘assessment tools for independent living support’ was developed to be a criterion for development and deployment to support the validity of the components. The research method was composed of the expert consultation on the components used to assess the independent living of the developmental disabilities, which extracted from the literature reviews. Also a preliminary and Delphi survey were used to statistically analyze the appropriateness on the components of the assessment. The main results of the study are as follows. The first and second rounds of Delphi and the main survey were used to draft and confirm the validity, and identify the components of the assessment tool for supporting the independence of the developmental disabled. In the result, the constituent elements of 'Independent Living Assessment Tool for People with Developmental Disabilities' are composed of 9 areas, 16 factors, and a total of 88 detailed components. The significance of this study are as follows. First, it is significant that the concept of "support" for the developmental disabled should develop the assessment tool based on the assumption that the approach to support self-reliance. Second, it is meaningful that the assessment tools are suitable for analyzing the support level of the independent living of the developmental disabled, which are conceptualized to the socio-cultural background of Korea and suggested the constitutive factors affecting the independent living. Third, in order to develop a scale for supporting the independent living of the developmental disabled, this study developed the preliminary questions through the second round of Delphi survey. Also the exploratory factor analysis and the Z-score verification based on the preliminary survey, the validity of the assessment tool was secured. Fourth, it has a significance to be able to provide information that can utilize and develop the curriculum for the independent living as an adult in the higher level of special education and academy through the assessment tool. The suggestion of this study are as follows. First, it is necessary to utilize the assessment tools to support developmental disabled for the independent living at their welfare facilities to provide services considering each user's characteristic and level of intelligence. Second, it is necessary to develop and provide a variety of independent living programs through the components presented in this study at the actual level of welfare services for the developmental disabled. Third, standardization researches should be carried out continuously to enhance the reliability of assessment tools for supporting the independent living of adult developmental disabilities. Fourth, it is necessary to propose studies to research on the effective variables of the independent living program in the transition period from school-aged to adult with development disabilities.
The purpose of this study is to develop a comprehensive assessment tool which can promote the independent living of the developmental disabled for establishing the individual support plan based on literature review and professional judgment of the expert group. In order to accomplish this, literature reviews explore and concrete the concepts and components on the independent living and self-support of the disabled. And based on the reviews, the ‘assessment tools for independent living support’ was developed to be a criterion for development and deployment to support the validity of the components. The research method was composed of the expert consultation on the components used to assess the independent living of the developmental disabilities, which extracted from the literature reviews. Also a preliminary and Delphi survey were used to statistically analyze the appropriateness on the components of the assessment. The main results of the study are as follows. The first and second rounds of Delphi and the main survey were used to draft and confirm the validity, and identify the components of the assessment tool for supporting the independence of the developmental disabled. In the result, the constituent elements of 'Independent Living Assessment Tool for People with Developmental Disabilities' are composed of 9 areas, 16 factors, and a total of 88 detailed components. The significance of this study are as follows. First, it is significant that the concept of "support" for the developmental disabled should develop the assessment tool based on the assumption that the approach to support self-reliance. Second, it is meaningful that the assessment tools are suitable for analyzing the support level of the independent living of the developmental disabled, which are conceptualized to the socio-cultural background of Korea and suggested the constitutive factors affecting the independent living. Third, in order to develop a scale for supporting the independent living of the developmental disabled, this study developed the preliminary questions through the second round of Delphi survey. Also the exploratory factor analysis and the Z-score verification based on the preliminary survey, the validity of the assessment tool was secured. Fourth, it has a significance to be able to provide information that can utilize and develop the curriculum for the independent living as an adult in the higher level of special education and academy through the assessment tool. The suggestion of this study are as follows. First, it is necessary to utilize the assessment tools to support developmental disabled for the independent living at their welfare facilities to provide services considering each user's characteristic and level of intelligence. Second, it is necessary to develop and provide a variety of independent living programs through the components presented in this study at the actual level of welfare services for the developmental disabled. Third, standardization researches should be carried out continuously to enhance the reliability of assessment tools for supporting the independent living of adult developmental disabilities. Fourth, it is necessary to propose studies to research on the effective variables of the independent living program in the transition period from school-aged to adult with development disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.