최근 기존의 교육과정이 지나치게 이론 중심이거나 시대를 반영하지 못한 내용으로 구성되어 있어, 현장에서 바로 적용할 수 있는 인재를 양성하기에는 부족하다는 인식으로 인해, 일과 학습을 병행함으로써 현장 즉시 적용이 가능한 교육과정으로 개편하고자 하는 NCS 교육시스템을 기반으로 하는 교육과정에 대한 연구와 이를 현장에 적용하고자 하는 시도들이 있다. 그러나, 현재의 연구가 NCS 교육과정에만 집중되어 있고 교육시스템과 환경에 대한 연구는 미약하다. 사실 교육도 하나의 서비스라는 관점에서 보면 교육과정도 중요하지만, 교육의 품질, 피교육생의 입장에서의 효과(만족도)가 고려되어야 하고, 그 교육과정 또한 실질적인 효과가 있는지에 대한 실증적 연구가 이루어져야 한다. 그리고, 기존의 NCS 교육시스템에 대한 연구는 교육과정 개발이 교육성과에 미치는 영향 정도만을 다루고 있다. 이러한 점에서 기존 연구에서 제시하는 결과만으로는 NCS 교육서비스 시스템을 개선하거나 사용자의 요구사항을 구체적으로 반영하는데 한계가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 NCS 교육시스템이 제공하는 교육서비스 품질 측면에서 교육만족도와 피교육자들이 기대한 가치를 충족하고 있는지에 대한 실증적 연구를 통하여 향후 동일한 과정과 서비스에 대한 ...
최근 기존의 교육과정이 지나치게 이론 중심이거나 시대를 반영하지 못한 내용으로 구성되어 있어, 현장에서 바로 적용할 수 있는 인재를 양성하기에는 부족하다는 인식으로 인해, 일과 학습을 병행함으로써 현장 즉시 적용이 가능한 교육과정으로 개편하고자 하는 NCS 교육시스템을 기반으로 하는 교육과정에 대한 연구와 이를 현장에 적용하고자 하는 시도들이 있다. 그러나, 현재의 연구가 NCS 교육과정에만 집중되어 있고 교육시스템과 환경에 대한 연구는 미약하다. 사실 교육도 하나의 서비스라는 관점에서 보면 교육과정도 중요하지만, 교육의 품질, 피교육생의 입장에서의 효과(만족도)가 고려되어야 하고, 그 교육과정 또한 실질적인 효과가 있는지에 대한 실증적 연구가 이루어져야 한다. 그리고, 기존의 NCS 교육시스템에 대한 연구는 교육과정 개발이 교육성과에 미치는 영향 정도만을 다루고 있다. 이러한 점에서 기존 연구에서 제시하는 결과만으로는 NCS 교육서비스 시스템을 개선하거나 사용자의 요구사항을 구체적으로 반영하는데 한계가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 NCS 교육시스템이 제공하는 교육서비스 품질 측면에서 교육만족도와 피교육자들이 기대한 가치를 충족하고 있는지에 대한 실증적 연구를 통하여 향후 동일한 과정과 서비스에 대한 추천의도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하기 위한 것이다. 이에 본 연구에서는 교육과정개발에 초점을 두는 것이 아니라 실질적이고 구체적인 반영가치인 NCS 교육서비스의 품질을 원인변수로 설정하고자 한다. 이러한 NCS 교육서비스 품질요인이 교육에 사용한 교육비에 비례한 피교육생의 지각된 가치와 교육환경 및 내용에 대한 품질 전반에 대한 실직적인 교육만족도를 매개변수로 하여 추천의도에 이르는 과정을 설명하고자 한다. 다만, 일반적인 정보시스템품질의 SERVQUAL을 가지고 NCS 교육서비스를 대상으로 하는 품질요인을 동일하게 적용해서는 안 될 것이다. 일반적인 정보시스템의 내용성을 측정할 때 그 도메인에 따라서 측정항목의 내용이 달라지기 때문이다. 본 연구를 통해 NCS 교육서비스 사용자들에게 표면적 가치(지각된 가치)를 실질적으로 향상할 수 있는 선행요인을 규명한 결과, NCS 교육 시스템이 성공적으로 정착되기 위해서는 실질적인 산업현장의 직무능력에 대한 효율적이고 효과적인 관리가 필요하다는 점을 밝혀냈다. 또한, NCS 교육과정 설계 시 각 산업에 종사하는 실무자들도 참여하도록 하여 현장에서 필요한 직무능력을 중심으로 한 역량 로드맵을 제시하고 이를 학생들이 선택할 수 있게 하는 것이 필요하다는 점을 확인하였다. 동시에 기업을 NCS 교육과정에 참여시킴으로써 현장에서 필요한 내용으로 과정을 설계하는 것이 필요하다는 사실도 발견하였다. 결국, NCS 교육과정은 재학생의 입장에서 뿐만 아니라 협업하는 각 기관의 입장에서 그리고 기업의 입장을 모두 고려하여 설계하여야 할 것이다.
최근 기존의 교육과정이 지나치게 이론 중심이거나 시대를 반영하지 못한 내용으로 구성되어 있어, 현장에서 바로 적용할 수 있는 인재를 양성하기에는 부족하다는 인식으로 인해, 일과 학습을 병행함으로써 현장 즉시 적용이 가능한 교육과정으로 개편하고자 하는 NCS 교육시스템을 기반으로 하는 교육과정에 대한 연구와 이를 현장에 적용하고자 하는 시도들이 있다. 그러나, 현재의 연구가 NCS 교육과정에만 집중되어 있고 교육시스템과 환경에 대한 연구는 미약하다. 사실 교육도 하나의 서비스라는 관점에서 보면 교육과정도 중요하지만, 교육의 품질, 피교육생의 입장에서의 효과(만족도)가 고려되어야 하고, 그 교육과정 또한 실질적인 효과가 있는지에 대한 실증적 연구가 이루어져야 한다. 그리고, 기존의 NCS 교육시스템에 대한 연구는 교육과정 개발이 교육성과에 미치는 영향 정도만을 다루고 있다. 이러한 점에서 기존 연구에서 제시하는 결과만으로는 NCS 교육서비스 시스템을 개선하거나 사용자의 요구사항을 구체적으로 반영하는데 한계가 있다. 이러한 관점에서 본 연구는 NCS 교육시스템이 제공하는 교육서비스 품질 측면에서 교육만족도와 피교육자들이 기대한 가치를 충족하고 있는지에 대한 실증적 연구를 통하여 향후 동일한 과정과 서비스에 대한 추천의도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하기 위한 것이다. 이에 본 연구에서는 교육과정개발에 초점을 두는 것이 아니라 실질적이고 구체적인 반영가치인 NCS 교육서비스의 품질을 원인변수로 설정하고자 한다. 이러한 NCS 교육서비스 품질요인이 교육에 사용한 교육비에 비례한 피교육생의 지각된 가치와 교육환경 및 내용에 대한 품질 전반에 대한 실직적인 교육만족도를 매개변수로 하여 추천의도에 이르는 과정을 설명하고자 한다. 다만, 일반적인 정보시스템품질의 SERVQUAL을 가지고 NCS 교육서비스를 대상으로 하는 품질요인을 동일하게 적용해서는 안 될 것이다. 일반적인 정보시스템의 내용성을 측정할 때 그 도메인에 따라서 측정항목의 내용이 달라지기 때문이다. 본 연구를 통해 NCS 교육서비스 사용자들에게 표면적 가치(지각된 가치)를 실질적으로 향상할 수 있는 선행요인을 규명한 결과, NCS 교육 시스템이 성공적으로 정착되기 위해서는 실질적인 산업현장의 직무능력에 대한 효율적이고 효과적인 관리가 필요하다는 점을 밝혀냈다. 또한, NCS 교육과정 설계 시 각 산업에 종사하는 실무자들도 참여하도록 하여 현장에서 필요한 직무능력을 중심으로 한 역량 로드맵을 제시하고 이를 학생들이 선택할 수 있게 하는 것이 필요하다는 점을 확인하였다. 동시에 기업을 NCS 교육과정에 참여시킴으로써 현장에서 필요한 내용으로 과정을 설계하는 것이 필요하다는 사실도 발견하였다. 결국, NCS 교육과정은 재학생의 입장에서 뿐만 아니라 협업하는 각 기관의 입장에서 그리고 기업의 입장을 모두 고려하여 설계하여야 할 것이다.
The awareness of lacking cultivation of talented people who could be applied on fields immediately is increasing because existing curriculums are focusing only theories or consist of contents which could not reflect times. Therefore, there was an attempt to study about curriculums based on NCS educa...
The awareness of lacking cultivation of talented people who could be applied on fields immediately is increasing because existing curriculums are focusing only theories or consist of contents which could not reflect times. Therefore, there was an attempt to study about curriculums based on NCS educational system which is trying to reorganization into applicable curriculums immediately in the fields by combining working and study. However, current studies have focused on NCS curriculums and studies about educational systems and environment did not have enough. When educations are considered as service, the quality of education and effect(satisfaction) by trainee would be considered and empirical studies should be conducted to verify actual effect of the curriculum. In addition, studies on existing NCS educational system have focused on effects of education performance by curriculum development. The results of existing studies have a limitation for improving NCS education service system or to apply users' demand concretely. This study is aiming to investigate the effect on recommendation intention for the same course and service through an empirical study about whether the expected value of trainee and education satisfaction could be satisfied in the aspect of education service quality offered by NCS educational system or not. The quality of NCS education service which is substantive and concrete reflected value is chosen as a reason variable instead of focusing on curriculum development. The perceived value of trainee by educational spending and substantive educational satisfaction into overall quality of educational environment and content were chosen as a parameter to explain the process that the quality of NCS education service arrives at the recommendation intention. However, SERVQUAL which is a general information system quality would not be applied on quality factors targeting NCS educational service equally because when the contents of general information system are measured, the content of measurement items is changed depending on the domain. According to the investigation of precedence factors to improve apparent value(perceived value) for NCS educational service users, the efficient and effective management for work ability in the substantive industrial fields should be needed to settle NCS educational system successfully. Moreover, when establishing NCS curriculum, invited workers who are in each industry could suggest a capability road map to meet work ability in the field and students would choose what they want. In addition, the course should be designed to contain industry demands with participating companies in NCS curriculum. Finally, NCS curriculum should be designed to consider the standpoints of students, cooperating organizations, and companies.
The awareness of lacking cultivation of talented people who could be applied on fields immediately is increasing because existing curriculums are focusing only theories or consist of contents which could not reflect times. Therefore, there was an attempt to study about curriculums based on NCS educational system which is trying to reorganization into applicable curriculums immediately in the fields by combining working and study. However, current studies have focused on NCS curriculums and studies about educational systems and environment did not have enough. When educations are considered as service, the quality of education and effect(satisfaction) by trainee would be considered and empirical studies should be conducted to verify actual effect of the curriculum. In addition, studies on existing NCS educational system have focused on effects of education performance by curriculum development. The results of existing studies have a limitation for improving NCS education service system or to apply users' demand concretely. This study is aiming to investigate the effect on recommendation intention for the same course and service through an empirical study about whether the expected value of trainee and education satisfaction could be satisfied in the aspect of education service quality offered by NCS educational system or not. The quality of NCS education service which is substantive and concrete reflected value is chosen as a reason variable instead of focusing on curriculum development. The perceived value of trainee by educational spending and substantive educational satisfaction into overall quality of educational environment and content were chosen as a parameter to explain the process that the quality of NCS education service arrives at the recommendation intention. However, SERVQUAL which is a general information system quality would not be applied on quality factors targeting NCS educational service equally because when the contents of general information system are measured, the content of measurement items is changed depending on the domain. According to the investigation of precedence factors to improve apparent value(perceived value) for NCS educational service users, the efficient and effective management for work ability in the substantive industrial fields should be needed to settle NCS educational system successfully. Moreover, when establishing NCS curriculum, invited workers who are in each industry could suggest a capability road map to meet work ability in the field and students would choose what they want. In addition, the course should be designed to contain industry demands with participating companies in NCS curriculum. Finally, NCS curriculum should be designed to consider the standpoints of students, cooperating organizations, and companies.
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