리얼리티 프로그램의 시청동기가 시청효과에 미치는 영향 : 한국판 <런닝맨>과 중국판 <런닝맨>비교를 중심으로 The influence of TV reality show's motivation on its effects: focus on 'running man' in Korea and in China원문보기
2006년부터 한국 예능프로그램이 중국 방송시장에 진출했다. 한국의 리얼리티 예능 프로그램이 먼저 성공을 거둔 후 중국판으로 제작되어 또 다시 흥행을 거두는 등, 중국 시청자들은 한국 리얼리티 예능 프로그램에 열광하고 있다. 많은 리얼리티 프로그램 중에서 <런닝맨>이 가장 돋보인다. 2010년부터 한국판 <런닝맨>이 전 아시아적으로 인기를 얻으며 여러 방면에 영향력 있는 지위를 확립했고, 원작 프로그램의 주목 이후 중국에서 방영한 중국판 <런닝맨> 또한 큰 지지를 받았다고 정의 내릴 수 있다. 이 같은 사실을 기반으로 하여 중국 시청자의 한·중판 <런닝맨>의 시청동기에 어떤 차이가 있는지 연구할 필요가 있다. 또한, 그 시청동기가 시청효과(시청태도, 시청만족도와 재 시청의도)에 대해 어떤 영향을 주는지도 연구할 필요가 있다. 본 연구는 ...
2006년부터 한국 예능프로그램이 중국 방송시장에 진출했다. 한국의 리얼리티 예능 프로그램이 먼저 성공을 거둔 후 중국판으로 제작되어 또 다시 흥행을 거두는 등, 중국 시청자들은 한국 리얼리티 예능 프로그램에 열광하고 있다. 많은 리얼리티 프로그램 중에서 <런닝맨>이 가장 돋보인다. 2010년부터 한국판 <런닝맨>이 전 아시아적으로 인기를 얻으며 여러 방면에 영향력 있는 지위를 확립했고, 원작 프로그램의 주목 이후 중국에서 방영한 중국판 <런닝맨> 또한 큰 지지를 받았다고 정의 내릴 수 있다. 이 같은 사실을 기반으로 하여 중국 시청자의 한·중판 <런닝맨>의 시청동기에 어떤 차이가 있는지 연구할 필요가 있다. 또한, 그 시청동기가 시청효과(시청태도, 시청만족도와 재 시청의도)에 대해 어떤 영향을 주는지도 연구할 필요가 있다. 본 연구는 이용과 충족이론을 바탕으로 한국판 <런닝맨>과 중국판 <런닝맨>비교를 중심으로 리얼리티 프로그램 시청동기, 시청효과(시청태도, 시청만족도, 재 시청의도)의 차이를 살펴보고 리얼리티 프로그램의 시청동기가 시청효과에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 본 연구는 연구문제를 세워 회귀분석과 T검증 분석으로 확인하고자 하였다. 설문조사를 통하여 자료를 수집하였고, 연구대상은 한국판 <런닝맨>과 중국판 <런닝맨>을 모두 시청한 중국시청자 139명이다. 연구 결과는 연구문제 6개의 세부 문제가 부분적으로 채택되었다. 연구결과 시청자들은 한국판과 중국판 <런닝맨>의 시청동기, 시청효과가 차이를 나타냈으며 시청동기가 시청효과에 대해 미치는 영향을 파악하는데 도움을 주는 것으로 나타났다.
2006년부터 한국 예능프로그램이 중국 방송시장에 진출했다. 한국의 리얼리티 예능 프로그램이 먼저 성공을 거둔 후 중국판으로 제작되어 또 다시 흥행을 거두는 등, 중국 시청자들은 한국 리얼리티 예능 프로그램에 열광하고 있다. 많은 리얼리티 프로그램 중에서 <런닝맨>이 가장 돋보인다. 2010년부터 한국판 <런닝맨>이 전 아시아적으로 인기를 얻으며 여러 방면에 영향력 있는 지위를 확립했고, 원작 프로그램의 주목 이후 중국에서 방영한 중국판 <런닝맨> 또한 큰 지지를 받았다고 정의 내릴 수 있다. 이 같은 사실을 기반으로 하여 중국 시청자의 한·중판 <런닝맨>의 시청동기에 어떤 차이가 있는지 연구할 필요가 있다. 또한, 그 시청동기가 시청효과(시청태도, 시청만족도와 재 시청의도)에 대해 어떤 영향을 주는지도 연구할 필요가 있다. 본 연구는 이용과 충족이론을 바탕으로 한국판 <런닝맨>과 중국판 <런닝맨>비교를 중심으로 리얼리티 프로그램 시청동기, 시청효과(시청태도, 시청만족도, 재 시청의도)의 차이를 살펴보고 리얼리티 프로그램의 시청동기가 시청효과에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 본 연구는 연구문제를 세워 회귀분석과 T검증 분석으로 확인하고자 하였다. 설문조사를 통하여 자료를 수집하였고, 연구대상은 한국판 <런닝맨>과 중국판 <런닝맨>을 모두 시청한 중국시청자 139명이다. 연구 결과는 연구문제 6개의 세부 문제가 부분적으로 채택되었다. 연구결과 시청자들은 한국판과 중국판 <런닝맨>의 시청동기, 시청효과가 차이를 나타냈으며 시청동기가 시청효과에 대해 미치는 영향을 파악하는데 도움을 주는 것으로 나타났다.
This study is about the influence of TV reality show's motivation on its effects focused on 'running man' in Korea and in China. In 2006, Korean variety shows begun to enter Chinese TV market. First of all, Korean local variety shows have been successful in China, Chinese TV stations began to bu...
This study is about the influence of TV reality show's motivation on its effects focused on 'running man' in Korea and in China. In 2006, Korean variety shows begun to enter Chinese TV market. First of all, Korean local variety shows have been successful in China, Chinese TV stations began to buy copyrights of Korean variety shows and Chinese audiences has become more enthusiastic about variety shows. Among the many reality shows, “Running man” is the most prominent one. Korean version of running man has gained high popularity since 2010 and has been an influential TV show all over Asia. Even Chinese version of “Running man” has received a lot of attention and has been successful . Based on the facts, it would be necessary to study the motivation differences of Chinese audiences between the two, and how viewing motivation has affected effects of viewing (attitudes towards TV viewing, satisfaction of TV viewers,and re-watching intention ). In this study, regression and T-test analysis were used. All the materials were collected by a survey, and subjects of the study include 139 people who watched both Korean and Chinese versions of “Running man”. 6 detailed problems were partially adopted and the results of this study will help PDs of variety shows understand Chinese audiences better and produce programs that could be more popular with Chinese audiences.
This study is about the influence of TV reality show's motivation on its effects focused on 'running man' in Korea and in China. In 2006, Korean variety shows begun to enter Chinese TV market. First of all, Korean local variety shows have been successful in China, Chinese TV stations began to buy copyrights of Korean variety shows and Chinese audiences has become more enthusiastic about variety shows. Among the many reality shows, “Running man” is the most prominent one. Korean version of running man has gained high popularity since 2010 and has been an influential TV show all over Asia. Even Chinese version of “Running man” has received a lot of attention and has been successful . Based on the facts, it would be necessary to study the motivation differences of Chinese audiences between the two, and how viewing motivation has affected effects of viewing (attitudes towards TV viewing, satisfaction of TV viewers,and re-watching intention ). In this study, regression and T-test analysis were used. All the materials were collected by a survey, and subjects of the study include 139 people who watched both Korean and Chinese versions of “Running man”. 6 detailed problems were partially adopted and the results of this study will help PDs of variety shows understand Chinese audiences better and produce programs that could be more popular with Chinese audiences.
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