본 연구는 초등학생의 수영참여동기와 사회성 및 또래관계의 분석을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 수영참가 활동 초등학생들을 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 이러한 절차에 따라 425부의 자료가 수집되어 연구에 활용하였다. 수집된 자료는 무선적으로 2집단으로 구분한 다음 측정도구의 요인탐색과 신뢰도를 검증하기 위한 ...
본 연구는 초등학생의 수영참여동기와 사회성 및 또래관계의 분석을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 수영참가 활동 초등학생들을 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 이러한 절차에 따라 425부의 자료가 수집되어 연구에 활용하였다. 수집된 자료는 무선적으로 2집단으로 구분한 다음 측정도구의 요인탐색과 신뢰도를 검증하기 위한 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석에 220부를 활용하였으며 측정도구의 요인구조 적합도 검증과 요인 간 관계를 분석하기 위한 확인적 요인분석과 차이분석, 상관분석 및 중다회귀분석에 205부를 활용하였다. 이러한 절차에 따라 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 수영활동 참여 초등학생의 성별과 참가경력에 따른 운동참여동기와 사회성 및 또래관계는 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않는 반면 참가경력에 따라 운동참여동기, 사회성 및 또래관계에서는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 수영활동 참여 초등학생의 운동참여동기와 사회성의 관계에서는 참여동기 중 건강증진동기와 외적동기가 사회성에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 수영활동 참여 초등학생의 운동참여동기와 또래관계의 관계에서는 건강증진동기와 외적동기가 또래관계에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 수영활동 참여 초등학생의 사회성과 또래관계에서는 사회성의 사교성, 책임성, 활동성, 지배성이 또래관계에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 초등학생의 수영참여동기와 사회성 및 또래관계의 분석을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 수영참가 활동 초등학생들을 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 이러한 절차에 따라 425부의 자료가 수집되어 연구에 활용하였다. 수집된 자료는 무선적으로 2집단으로 구분한 다음 측정도구의 요인탐색과 신뢰도를 검증하기 위한 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석에 220부를 활용하였으며 측정도구의 요인구조 적합도 검증과 요인 간 관계를 분석하기 위한 확인적 요인분석과 차이분석, 상관분석 및 중다회귀분석에 205부를 활용하였다. 이러한 절차에 따라 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 수영활동 참여 초등학생의 성별과 참가경력에 따른 운동참여동기와 사회성 및 또래관계는 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않는 반면 참가경력에 따라 운동참여동기, 사회성 및 또래관계에서는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 수영활동 참여 초등학생의 운동참여동기와 사회성의 관계에서는 참여동기 중 건강증진동기와 외적동기가 사회성에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 수영활동 참여 초등학생의 운동참여동기와 또래관계의 관계에서는 건강증진동기와 외적동기가 또래관계에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 수영활동 참여 초등학생의 사회성과 또래관계에서는 사회성의 사교성, 책임성, 활동성, 지배성이 또래관계에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to verify the relationship among participation motivation, sociality and peer relation in swimming activity of elementary school students. In compliance with the purpose 425 copies of data were collected utilized in study, using of convenience sampling method. To comply...
The purpose of this study was to verify the relationship among participation motivation, sociality and peer relation in swimming activity of elementary school students. In compliance with the purpose 425 copies of data were collected utilized in study, using of convenience sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 18.0 & AMOS 18.0 program. In addition, for the relationship among participation motivation, sociality and peer relation, the difference among participation motivation, sociality and peer relation according to the character of elementary school students and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 18.0 program, and the relationships among the related factors were analyzed by multiple regression analysis. The results were as follows: First, for the difference among participation career, according to the level of participation motivation, sociality and peer relation. Second, participation motivation had positive effect on sociality. Third, participation motivation had positive effect on peer relation. Forth, sociality had positive effect on peer relation.
The purpose of this study was to verify the relationship among participation motivation, sociality and peer relation in swimming activity of elementary school students. In compliance with the purpose 425 copies of data were collected utilized in study, using of convenience sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 18.0 & AMOS 18.0 program. In addition, for the relationship among participation motivation, sociality and peer relation, the difference among participation motivation, sociality and peer relation according to the character of elementary school students and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 18.0 program, and the relationships among the related factors were analyzed by multiple regression analysis. The results were as follows: First, for the difference among participation career, according to the level of participation motivation, sociality and peer relation. Second, participation motivation had positive effect on sociality. Third, participation motivation had positive effect on peer relation. Forth, sociality had positive effect on peer relation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.