본고는 최승자와 수팅(舒婷)을 중심으로 1980년대 한․중 여성 페미니즘시 비교 하도자 한다. 중국과 한국은 예로부터 같은 유교 문화의 영항을 받고 19세기말부터 일본 제국주의에게 침략을 당했으니, 공통된 역사적 명운을 겪어 비슷한 문학 현상이 형성됐다. 양국의 봉건사회제도의 특징 중의 하나인 '남존여비'는 현대 사회에서 여전히 '성적 불평등' 으로 존재하고 있다. 이로 인하여, 페미니즘시에 대한 연구를 하고자 한다. 1980년대는 양국 페미니즘 문학이 커다란 변화가 나타난 시기이여, 한국의 시인 최승자와 중국의 시인 수팅(舒婷)은 당시 양국 페미니즘시의 성두자라는 평가를 받던 시인이다. 이로 인하여, 본연구는 최승자와 수팅(舒婷)이 1980년대의 페미니즘시작을 중심으로 대비 분석하고 양국의 페미니즘시 의 특성을 살펴보도록 한다. 다음 두 시인에 관한 선행연구를 살펴보고자 한다. 최승자에 대한 연구 중에 단독적인 페미니즘에 대해서 논의하는 연구는 많지 않았다. 중국 수팅(舒婷)에 대한 페미니즘 연구는 주로 수사방법, 서정시 몽롱시 등 다른 층면에서 탐구해 왔다. 이어서 한국 페미니즘시의 발전과 중국 페미니즘시의 발전 양상을 보여주고자 한다. 한국의 페미니즘 문학은 1920년대부터 시작하여 3·1운동을 겪어 1930년대와 1940년대에 발전이 멈추하고 1950년대, 1960년대, 1970년대에 발전하여, 1980년대는 큰 변화를 일어나서 한국의 페미니즘시가 진정한 출발한 시기라고 할 수 있다. 중국 여권운동의 기점은 태평천국운동(太平天国运动)운동이어, 5·4 신문화 운동을 겪어 ...
본고는 최승자와 수팅(舒婷)을 중심으로 1980년대 한․중 여성 페미니즘시 비교 하도자 한다. 중국과 한국은 예로부터 같은 유교 문화의 영항을 받고 19세기말부터 일본 제국주의에게 침략을 당했으니, 공통된 역사적 명운을 겪어 비슷한 문학 현상이 형성됐다. 양국의 봉건사회제도의 특징 중의 하나인 '남존여비'는 현대 사회에서 여전히 '성적 불평등' 으로 존재하고 있다. 이로 인하여, 페미니즘시에 대한 연구를 하고자 한다. 1980년대는 양국 페미니즘 문학이 커다란 변화가 나타난 시기이여, 한국의 시인 최승자와 중국의 시인 수팅(舒婷)은 당시 양국 페미니즘시의 성두자라는 평가를 받던 시인이다. 이로 인하여, 본연구는 최승자와 수팅(舒婷)이 1980년대의 페미니즘시작을 중심으로 대비 분석하고 양국의 페미니즘시 의 특성을 살펴보도록 한다. 다음 두 시인에 관한 선행연구를 살펴보고자 한다. 최승자에 대한 연구 중에 단독적인 페미니즘에 대해서 논의하는 연구는 많지 않았다. 중국 수팅(舒婷)에 대한 페미니즘 연구는 주로 수사방법, 서정시 몽롱시 등 다른 층면에서 탐구해 왔다. 이어서 한국 페미니즘시의 발전과 중국 페미니즘시의 발전 양상을 보여주고자 한다. 한국의 페미니즘 문학은 1920년대부터 시작하여 3·1운동을 겪어 1930년대와 1940년대에 발전이 멈추하고 1950년대, 1960년대, 1970년대에 발전하여, 1980년대는 큰 변화를 일어나서 한국의 페미니즘시가 진정한 출발한 시기라고 할 수 있다. 중국 여권운동의 기점은 태평천국운동(太平天国运动)운동이어, 5·4 신문화 운동을 겪어 여성주의 문화가 사람들에게 알려지기 시작했다. 1949년, 신중국(新中国)이 성립된 후에 〈헌법(憲法)〉에서 부녀해방(妇女解放),남녀평등 등을 기본 정신으로 했다. 1976년 문화 대혁명이 끝난 후 몽롱시가 등장해야 페미니즘시가 새로 시작했다. 다음 최승자와 수팅(舒婷)의시를 연구하고 비교하자 한다. 최승자는 '사랑과 죽음의 전문가'라는 평가를 받은 시인이여, 그의 시는 사랑과 죽음에 관해 창작하는 것이 보통이다. 하지만, 이런 주제를 창작하는 동시에 여성문제에 대한 관심도 나타난다. 본고에서는 '부정의식', '사랑과 죽음'과 '실존의식' 세 가지 양성을 통해 최승자 시를 체계적으로 살펴본다. 수팅(舒婷)은 최승자와 달리 몽고시파의 대표적인 시인으로, 작품이 예술적인 표현, 암시와 부분이나 전체 상징하는 수법을 통해 몽롱미, 함축미와 탄성미를 자지고 있다. 본고에서 수팅(舒婷)의 시를 '자기표현 및 여성의 독립, 자유, 평등과 사랑에 대한 추구', '풍부한 사회 내포와 어머니 이미지'와 '상징의미' 세 가지로 나눠 분석해 본다. 앞서 살펴본 내용을 모아 대비적인 탐구를 진행하면 두시인의 시에서 나타나는 주제상의 공통점과 수법상의 차이점은 다음과 같다. 첫째, 남성중심 사회에서의 불평등한 지배구조와 가부장제에 대한 고발과 저항에서 최승자는 자아 성찰 등 내면적인 세계의 표출을 통해 이루는데 수팅(舒婷)은 보다 적극적으로 외면적인 현실에 초점을 두었다. 둘째, 여성이 평등 자유를 추구하는 것을 격려하는 것이다. 최승자의 시에는 여성들의 슬픈 경험에 대한 서슬을 통해 여성들이 적극적으로 변화를 일어나게 하기를 원한다. 수팅(舒婷)은 더 맑고 선뜻한 수법으로 여성의 평등 자유를 추구하는 행동에 대한 격려를 표현했다. 셋째, 최승자는 '어머니의 자궁'이 우주적 주체로서의 만물의 원천, 우주의 근원이라고 제시했다. 수팅(舒婷) 시의 어머니가 '어머니-국가-인민' 와 일치하고 사람의 어머니와 토지 등을 이미지로서의 조국 어머니를 상징했다. 이처럼 본 연구는 1980년대 한·중 페미니즘시의 대표인 최승자와 수팅(舒婷)의 시를 분석하여 나타난 결과를 비교하고 탐구하고 앞으로의 연구에 대해, 양국 문화적 교류와 용합에 대해 도움이 되기를 기원한다.This study is a Choi SeungJa, ShuTing as the Center, Chinese and Korean Feminist Poetry in the 1980s' comparative study. Since ancient times, China and South Korea are influenced by Confucian culture, and since the end of the 19th century by the Japanese imperialist aggression, the historical destiny of the same between the two countries has formed a similar cultural phenomenon. Male superiority is one of the important characteristics of the feudal society in the two countries, until modern society still exists in the way of gender inequality. So this paper aims to study the poetry of feminism. The 1980s were a period of great change for feminism in the two countries, while south Korean poet Choi SeungJa and Chinese poet Shu Ting were both famous female poets at the time. Therefore, this paper draws on the study and comparison of two poets' works in the 1980s to find out the characteristics of feminist poems in the two countries. In this paper, we analyze the literature of two poets. There are not many studies on the feminist side of Choi SeungJa. Most of the research on Shu Ting is partial to lyric poetry and the writing technique of misty poetry. 로Then, this paper briefly describes the history of feminism in South Korea and China. Khan's feminist poetry began in the 1920s. The 1930s experienced 3.1 movement, and the feminist development of the 1940s stagnated. In the 1950s, the 1960s and 1970s, feminism developed slowly. In the 1980s, there was a great change in feminism. It was a real starting point for Korean feminism. China's feminist movement began in the taiping heavenly kingdom movement. After the 5.4 movement and the new culture movement, people began to understand feminism. In 1949, after the founding of new China, women's liberation and equality of men and women were woven into the constitution. The advent of misty poetry after the end of the cultural revolution in 1976 marked a new period of feminism in China. In this paper, the poems of two poets are studied and analyzed and compared. Choi SeungJa is rated as a "expert on love and death". Her poems are mostly about love and death, while showing the two themes, she also shows her concern for women's issues. This paper analyzes the poems of Choi SeungJa from three perspectives: "negation consciousness", "love and death" and "existential consciousness". Shu Ting is different from Choi SeungJa as a representative poet of the obscure poetry, whose works are mostly through artistic descriptions, hints and symbols to express hazy beauty and implicit beauty. This article mainly focuses on "self-expression and women's independence, freedom, equality and the pursuit of love", "rich inner world", "symbolic consciousness" to analyze the work of Shu Ting. The comparison of the two poets was carried out by the integration of the previous analysis, and the conclusion was: 1. The domination of unequal society in the male center and the resistance to the patriarchal society. Choi SeungJa is mostly achieved through self-censorship and the presentation of the inner world. Shu Ting is done in a more positive and external way. About encouraging women to pursue freedom and equality. Choi SeungJa is an idea to show that she wants women to make a change, by writing about women's misfortunes. And Shu Ting USES more clear and fresh rhetoric to encourage women to pursue free equality. 3. Choi SeungJa believes that the mother's womb is the theme of the universe, the source of all things, the fundamental of the universe. Shu Ting's poem "the mother - the country - people" is the same meaning, and the mother and the land are all symbols of the motherland's mother. In this way, this paper carries on the research analysis and comparison of the representatives of the feminist poems of the two countries of China and Korea in the 1980s, Choi SeungJa and Shu Ting, and hopes to provide some help for later research.
본고는 최승자와 수팅(舒婷)을 중심으로 1980년대 한․중 여성 페미니즘시 비교 하도자 한다. 중국과 한국은 예로부터 같은 유교 문화의 영항을 받고 19세기말부터 일본 제국주의에게 침략을 당했으니, 공통된 역사적 명운을 겪어 비슷한 문학 현상이 형성됐다. 양국의 봉건사회제도의 특징 중의 하나인 '남존여비'는 현대 사회에서 여전히 '성적 불평등' 으로 존재하고 있다. 이로 인하여, 페미니즘시에 대한 연구를 하고자 한다. 1980년대는 양국 페미니즘 문학이 커다란 변화가 나타난 시기이여, 한국의 시인 최승자와 중국의 시인 수팅(舒婷)은 당시 양국 페미니즘시의 성두자라는 평가를 받던 시인이다. 이로 인하여, 본연구는 최승자와 수팅(舒婷)이 1980년대의 페미니즘시작을 중심으로 대비 분석하고 양국의 페미니즘시 의 특성을 살펴보도록 한다. 다음 두 시인에 관한 선행연구를 살펴보고자 한다. 최승자에 대한 연구 중에 단독적인 페미니즘에 대해서 논의하는 연구는 많지 않았다. 중국 수팅(舒婷)에 대한 페미니즘 연구는 주로 수사방법, 서정시 몽롱시 등 다른 층면에서 탐구해 왔다. 이어서 한국 페미니즘시의 발전과 중국 페미니즘시의 발전 양상을 보여주고자 한다. 한국의 페미니즘 문학은 1920년대부터 시작하여 3·1운동을 겪어 1930년대와 1940년대에 발전이 멈추하고 1950년대, 1960년대, 1970년대에 발전하여, 1980년대는 큰 변화를 일어나서 한국의 페미니즘시가 진정한 출발한 시기라고 할 수 있다. 중국 여권운동의 기점은 태평천국운동(太平天国运动)운동이어, 5·4 신문화 운동을 겪어 여성주의 문화가 사람들에게 알려지기 시작했다. 1949년, 신중국(新中国)이 성립된 후에 〈헌법(憲法)〉에서 부녀해방(妇女解放),남녀평등 등을 기본 정신으로 했다. 1976년 문화 대혁명이 끝난 후 몽롱시가 등장해야 페미니즘시가 새로 시작했다. 다음 최승자와 수팅(舒婷)의시를 연구하고 비교하자 한다. 최승자는 '사랑과 죽음의 전문가'라는 평가를 받은 시인이여, 그의 시는 사랑과 죽음에 관해 창작하는 것이 보통이다. 하지만, 이런 주제를 창작하는 동시에 여성문제에 대한 관심도 나타난다. 본고에서는 '부정의식', '사랑과 죽음'과 '실존의식' 세 가지 양성을 통해 최승자 시를 체계적으로 살펴본다. 수팅(舒婷)은 최승자와 달리 몽고시파의 대표적인 시인으로, 작품이 예술적인 표현, 암시와 부분이나 전체 상징하는 수법을 통해 몽롱미, 함축미와 탄성미를 자지고 있다. 본고에서 수팅(舒婷)의 시를 '자기표현 및 여성의 독립, 자유, 평등과 사랑에 대한 추구', '풍부한 사회 내포와 어머니 이미지'와 '상징의미' 세 가지로 나눠 분석해 본다. 앞서 살펴본 내용을 모아 대비적인 탐구를 진행하면 두시인의 시에서 나타나는 주제상의 공통점과 수법상의 차이점은 다음과 같다. 첫째, 남성중심 사회에서의 불평등한 지배구조와 가부장제에 대한 고발과 저항에서 최승자는 자아 성찰 등 내면적인 세계의 표출을 통해 이루는데 수팅(舒婷)은 보다 적극적으로 외면적인 현실에 초점을 두었다. 둘째, 여성이 평등 자유를 추구하는 것을 격려하는 것이다. 최승자의 시에는 여성들의 슬픈 경험에 대한 서슬을 통해 여성들이 적극적으로 변화를 일어나게 하기를 원한다. 수팅(舒婷)은 더 맑고 선뜻한 수법으로 여성의 평등 자유를 추구하는 행동에 대한 격려를 표현했다. 셋째, 최승자는 '어머니의 자궁'이 우주적 주체로서의 만물의 원천, 우주의 근원이라고 제시했다. 수팅(舒婷) 시의 어머니가 '어머니-국가-인민' 와 일치하고 사람의 어머니와 토지 등을 이미지로서의 조국 어머니를 상징했다. 이처럼 본 연구는 1980년대 한·중 페미니즘시의 대표인 최승자와 수팅(舒婷)의 시를 분석하여 나타난 결과를 비교하고 탐구하고 앞으로의 연구에 대해, 양국 문화적 교류와 용합에 대해 도움이 되기를 기원한다.This study is a Choi SeungJa, ShuTing as the Center, Chinese and Korean Feminist Poetry in the 1980s' comparative study. Since ancient times, China and South Korea are influenced by Confucian culture, and since the end of the 19th century by the Japanese imperialist aggression, the historical destiny of the same between the two countries has formed a similar cultural phenomenon. Male superiority is one of the important characteristics of the feudal society in the two countries, until modern society still exists in the way of gender inequality. So this paper aims to study the poetry of feminism. The 1980s were a period of great change for feminism in the two countries, while south Korean poet Choi SeungJa and Chinese poet Shu Ting were both famous female poets at the time. Therefore, this paper draws on the study and comparison of two poets' works in the 1980s to find out the characteristics of feminist poems in the two countries. In this paper, we analyze the literature of two poets. There are not many studies on the feminist side of Choi SeungJa. Most of the research on Shu Ting is partial to lyric poetry and the writing technique of misty poetry. 로Then, this paper briefly describes the history of feminism in South Korea and China. Khan's feminist poetry began in the 1920s. The 1930s experienced 3.1 movement, and the feminist development of the 1940s stagnated. In the 1950s, the 1960s and 1970s, feminism developed slowly. In the 1980s, there was a great change in feminism. It was a real starting point for Korean feminism. China's feminist movement began in the taiping heavenly kingdom movement. After the 5.4 movement and the new culture movement, people began to understand feminism. In 1949, after the founding of new China, women's liberation and equality of men and women were woven into the constitution. The advent of misty poetry after the end of the cultural revolution in 1976 marked a new period of feminism in China. In this paper, the poems of two poets are studied and analyzed and compared. Choi SeungJa is rated as a "expert on love and death". Her poems are mostly about love and death, while showing the two themes, she also shows her concern for women's issues. This paper analyzes the poems of Choi SeungJa from three perspectives: "negation consciousness", "love and death" and "existential consciousness". Shu Ting is different from Choi SeungJa as a representative poet of the obscure poetry, whose works are mostly through artistic descriptions, hints and symbols to express hazy beauty and implicit beauty. This article mainly focuses on "self-expression and women's independence, freedom, equality and the pursuit of love", "rich inner world", "symbolic consciousness" to analyze the work of Shu Ting. The comparison of the two poets was carried out by the integration of the previous analysis, and the conclusion was: 1. The domination of unequal society in the male center and the resistance to the patriarchal society. Choi SeungJa is mostly achieved through self-censorship and the presentation of the inner world. Shu Ting is done in a more positive and external way. About encouraging women to pursue freedom and equality. Choi SeungJa is an idea to show that she wants women to make a change, by writing about women's misfortunes. And Shu Ting USES more clear and fresh rhetoric to encourage women to pursue free equality. 3. Choi SeungJa believes that the mother's womb is the theme of the universe, the source of all things, the fundamental of the universe. Shu Ting's poem "the mother - the country - people" is the same meaning, and the mother and the land are all symbols of the motherland's mother. In this way, this paper carries on the research analysis and comparison of the representatives of the feminist poems of the two countries of China and Korea in the 1980s, Choi SeungJa and Shu Ting, and hopes to provide some help for later research.
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