대학은 헌법상 보호되는 학문의 자유와 자치권이 인정되는 고등교육기관으로 전문성과 자율성이 존중되어야 한다. 그러나 인구의 급격한 고령화, 학령인구의 감소, 4차 산업혁명에 따른 교육환경의 변화로 대학의 구조개혁은 피할 수 없는 과제가 되었고, 대학에 대한 국가의 구조개혁조치는 대학의 운영에 대한 자유를 제한하고 직․간접적으로 영향을 미치는 규제적 행정의 성격을 가지는 것으로 보인다. 현재 정부는 법적인 근거 없이 일률적인 기준으로 대학...
대학은 헌법상 보호되는 학문의 자유와 자치권이 인정되는 고등교육기관으로 전문성과 자율성이 존중되어야 한다. 그러나 인구의 급격한 고령화, 학령인구의 감소, 4차 산업혁명에 따른 교육환경의 변화로 대학의 구조개혁은 피할 수 없는 과제가 되었고, 대학에 대한 국가의 구조개혁조치는 대학의 운영에 대한 자유를 제한하고 직․간접적으로 영향을 미치는 규제적 행정의 성격을 가지는 것으로 보인다. 현재 정부는 법적인 근거 없이 일률적인 기준으로 대학을 평가하여 등급을 부여하고, 대학의 정원감축과 재정적 불이익 조치를 연계시키고 있는바, 정원감축이 ‘권고’의 형식을 취하고 있더라도 이는 사실상 정부가 우월한 지위에서 강제력을 가지고 행해지는 것이고, 학자금 대출과 국가장학금 제한, 국가재정지원 사업 참가 제한도 법적인 근거 없이 대학 내지 학생의 자유와 권리를 부당하게 제한하는 것으로 볼 수 있는바, 법적 성질과 구제수단 등 법적 쟁점들을 검토해 보았다. 한편, 국가의 대학에 대한 구조개혁에 따라 대학 내부에도 변화를 유발할 수 밖에 없는바, 폐과를 비롯한 정원 조정은 가속화될 것으로 보이는바, 광의의 폐과로 인한 법적인 쟁점을 살펴보고, 마지막으로 교원의 면직사유로서 폐과의 기준에 관하여 살펴보았다. 대학은 학문연구와 교육의 장인 고등교육기관으로 4차 산업혁명 시기에는 더욱 중요성이 부각된다고 할 것인바, 국가의 대학에 대한 구조개혁은 물론, 그에 따른 대학 내부의 구조개혁에 있어서도 당사자들이 공동의 목적의식을 가지고 토론과 협의를 거쳐 신중하게 접근하는 것이 필요하다고 할 것이다.
대학은 헌법상 보호되는 학문의 자유와 자치권이 인정되는 고등교육기관으로 전문성과 자율성이 존중되어야 한다. 그러나 인구의 급격한 고령화, 학령인구의 감소, 4차 산업혁명에 따른 교육환경의 변화로 대학의 구조개혁은 피할 수 없는 과제가 되었고, 대학에 대한 국가의 구조개혁조치는 대학의 운영에 대한 자유를 제한하고 직․간접적으로 영향을 미치는 규제적 행정의 성격을 가지는 것으로 보인다. 현재 정부는 법적인 근거 없이 일률적인 기준으로 대학을 평가하여 등급을 부여하고, 대학의 정원감축과 재정적 불이익 조치를 연계시키고 있는바, 정원감축이 ‘권고’의 형식을 취하고 있더라도 이는 사실상 정부가 우월한 지위에서 강제력을 가지고 행해지는 것이고, 학자금 대출과 국가장학금 제한, 국가재정지원 사업 참가 제한도 법적인 근거 없이 대학 내지 학생의 자유와 권리를 부당하게 제한하는 것으로 볼 수 있는바, 법적 성질과 구제수단 등 법적 쟁점들을 검토해 보았다. 한편, 국가의 대학에 대한 구조개혁에 따라 대학 내부에도 변화를 유발할 수 밖에 없는바, 폐과를 비롯한 정원 조정은 가속화될 것으로 보이는바, 광의의 폐과로 인한 법적인 쟁점을 살펴보고, 마지막으로 교원의 면직사유로서 폐과의 기준에 관하여 살펴보았다. 대학은 학문연구와 교육의 장인 고등교육기관으로 4차 산업혁명 시기에는 더욱 중요성이 부각된다고 할 것인바, 국가의 대학에 대한 구조개혁은 물론, 그에 따른 대학 내부의 구조개혁에 있어서도 당사자들이 공동의 목적의식을 가지고 토론과 협의를 거쳐 신중하게 접근하는 것이 필요하다고 할 것이다.
Universities should be respected for their professionalism and autonomy as institutions of higher learning, where constitutionally protected academic freedom and autonomy are recognized. However, the structural reform of the university has become an inevitable task due to the rapid aging of the popu...
Universities should be respected for their professionalism and autonomy as institutions of higher learning, where constitutionally protected academic freedom and autonomy are recognized. However, the structural reform of the university has become an inevitable task due to the rapid aging of the population, the decline of the schooling population, and the changes in the educational environment caused by the Fourth Industrial Revolution, and national restructuring measures for universities It seems to have the character of regulatory administration that has limited, direct and indirect influence. At present, the government evaluates and grades universities on a uniform basis without legal grounds, and links the reduction of universities with the financial disadvantage measures. Even if the reduction of the professions takes the form of "recommendation" And that the restrictions on student loans, national scholarships, and restrictions on participation in national financial support programs are unfairly restricting the liberties and rights of universities and students without legal grounds. Accordingly, legal issues on university reform including legal nature and relief is examined. On the other hand, the university reform by the government instigates internal changes in university and thus adjustment in quota and shutdown of departments may be accelerated. The legal issue that is caused by shutdown of departments is reviewed in broad sense and finally dismissal of faculty as criteria for shutdown of department is also discussed. The importance of the university, higher educational institution with focus on research and education master craftsman is magnified especially in the fourth industrial revolution times. It is necessary for the involved parties after discussion and consultation with sense of group purpose carefully to approach to government’s university reform and following university internal reform.
Universities should be respected for their professionalism and autonomy as institutions of higher learning, where constitutionally protected academic freedom and autonomy are recognized. However, the structural reform of the university has become an inevitable task due to the rapid aging of the population, the decline of the schooling population, and the changes in the educational environment caused by the Fourth Industrial Revolution, and national restructuring measures for universities It seems to have the character of regulatory administration that has limited, direct and indirect influence. At present, the government evaluates and grades universities on a uniform basis without legal grounds, and links the reduction of universities with the financial disadvantage measures. Even if the reduction of the professions takes the form of "recommendation" And that the restrictions on student loans, national scholarships, and restrictions on participation in national financial support programs are unfairly restricting the liberties and rights of universities and students without legal grounds. Accordingly, legal issues on university reform including legal nature and relief is examined. On the other hand, the university reform by the government instigates internal changes in university and thus adjustment in quota and shutdown of departments may be accelerated. The legal issue that is caused by shutdown of departments is reviewed in broad sense and finally dismissal of faculty as criteria for shutdown of department is also discussed. The importance of the university, higher educational institution with focus on research and education master craftsman is magnified especially in the fourth industrial revolution times. It is necessary for the involved parties after discussion and consultation with sense of group purpose carefully to approach to government’s university reform and following university internal reform.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.