박물관은 인류지식 생산의 보고이다. 21세기 지식기반사회에서 박물관 활동은 새로운 문화콘텐츠이자 국가 경쟁력을 가늠할 중요한 문화척도로 작용하고 있다. 특히 문화기반 영역 안에서의 박물관‧미술관 건립은 국가의 수준 비교와 측정이 가능한 지표로써 활용되고 있다. 국가의 문화 지표로서 박물관은 곧 지역 경쟁력을 평가하는 기준으로 이어졌다. 국민의 문화 향수권과 문화 복지 수준을 높이기 위한 정책목표가 행정구역 단위로 깊숙이 파고 들어갔다. 1997년 지역 간의 균형 발전을 위하여 중앙정부 주도로 공립 박물관‧미술관 건립 지원사업이 실시된 이래, 2003년 시‧도 지방자치단체로 박물관‧미술관 등록 업무가 이관되었다. 이러한 역할 분담의 변화는 ‘국가에서 지역으로’ 진정한 의미의 지방분권화 시대를 알리는 신호탄이었다. 현재 2016년 1월을 기준으로 문화체육관광부에서 발표한 내용에 따르면 국내 박물관‧미술관의 수는 1,045개관이다. 중앙정부에서 설계한 문화시설 확충계획 2011년까지 500개관은 이미 초과 달성하였으나 여전히 지방자치단체의 박물관‧미술관의 건립은 국가균형발전의 명목으로 꾸준히 증가하고 있다. 박물관‧미술관의 건립과 운영에서 가장 중요한 것은 공공성과 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 1,000개관 중에서 경쟁력을 확보할 수 있는 방법은 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 한정된 재원 안에서 전문성을 갖기 위한 요건은 지역의 독창적인 문화를 보존하고, 특수한 소장품을 보유하며 전문 인력을 통해서 지역 주민이 참여할 수 있는 문화콘텐츠를 생산하는 것이지만 쉽지 않다. 이러한 가운데 ‘문화향수 기회 확대와 지역미술문화 선도’라는 동일한 설립 목표에서 벗어나, 박물관이 전문성을 보유하기 위하여 지역의 고유한 문화자원을 발굴하고, 개인 작가가 지닌 문화적 가치와 사회의 끼치는 영향력을 콘텐츠화한 공립 미술관이 있다. 바로 강원도 양구군의 양구군립 박수근미술관이다. 이곳은 지역 출신 작가 박수근 화백을 중심으로 생가터에 미술관을 건립하고, 작가의 삶과 예술세계를 조명하고 계승하고 있다. 이러한 맥락의 차원에서 새로운 공공박물관의 모델로 가능성을 연 것이 바로 공립 작가미술관이다. 국립현대미술관(2005)에 따르면 작가미술관은 ‘작가의 생전 업적을 기리고 미술문화의 발전을 위해 개인 작가의 작품과 유품 등을 전시하는 미술관’으로 정의한다. 이때 작가는 지역의 문화브랜드로서 기능하고 미술관에 소장품을 제공함으로써 문화예술 활동의 결과물을 ...
박물관은 인류지식 생산의 보고이다. 21세기 지식기반사회에서 박물관 활동은 새로운 문화콘텐츠이자 국가 경쟁력을 가늠할 중요한 문화척도로 작용하고 있다. 특히 문화기반 영역 안에서의 박물관‧미술관 건립은 국가의 수준 비교와 측정이 가능한 지표로써 활용되고 있다. 국가의 문화 지표로서 박물관은 곧 지역 경쟁력을 평가하는 기준으로 이어졌다. 국민의 문화 향수권과 문화 복지 수준을 높이기 위한 정책목표가 행정구역 단위로 깊숙이 파고 들어갔다. 1997년 지역 간의 균형 발전을 위하여 중앙정부 주도로 공립 박물관‧미술관 건립 지원사업이 실시된 이래, 2003년 시‧도 지방자치단체로 박물관‧미술관 등록 업무가 이관되었다. 이러한 역할 분담의 변화는 ‘국가에서 지역으로’ 진정한 의미의 지방분권화 시대를 알리는 신호탄이었다. 현재 2016년 1월을 기준으로 문화체육관광부에서 발표한 내용에 따르면 국내 박물관‧미술관의 수는 1,045개관이다. 중앙정부에서 설계한 문화시설 확충계획 2011년까지 500개관은 이미 초과 달성하였으나 여전히 지방자치단체의 박물관‧미술관의 건립은 국가균형발전의 명목으로 꾸준히 증가하고 있다. 박물관‧미술관의 건립과 운영에서 가장 중요한 것은 공공성과 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 1,000개관 중에서 경쟁력을 확보할 수 있는 방법은 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 한정된 재원 안에서 전문성을 갖기 위한 요건은 지역의 독창적인 문화를 보존하고, 특수한 소장품을 보유하며 전문 인력을 통해서 지역 주민이 참여할 수 있는 문화콘텐츠를 생산하는 것이지만 쉽지 않다. 이러한 가운데 ‘문화향수 기회 확대와 지역미술문화 선도’라는 동일한 설립 목표에서 벗어나, 박물관이 전문성을 보유하기 위하여 지역의 고유한 문화자원을 발굴하고, 개인 작가가 지닌 문화적 가치와 사회의 끼치는 영향력을 콘텐츠화한 공립 미술관이 있다. 바로 강원도 양구군의 양구군립 박수근미술관이다. 이곳은 지역 출신 작가 박수근 화백을 중심으로 생가터에 미술관을 건립하고, 작가의 삶과 예술세계를 조명하고 계승하고 있다. 이러한 맥락의 차원에서 새로운 공공박물관의 모델로 가능성을 연 것이 바로 공립 작가미술관이다. 국립현대미술관(2005)에 따르면 작가미술관은 ‘작가의 생전 업적을 기리고 미술문화의 발전을 위해 개인 작가의 작품과 유품 등을 전시하는 미술관’으로 정의한다. 이때 작가는 지역의 문화브랜드로서 기능하고 미술관에 소장품을 제공함으로써 문화예술 활동의 결과물을 지역 사회 환원에 기여한다. 여기서 문제는 작가미술관이라는 콘텐츠를 타 지자체에서 유사한 사례로 반복하여 건립함으로써 미술관의 정체성과 지역성, 이 두 마리 토끼를 모두 잃은 상태에서 무한 경쟁 체제에 돌입한 것이다. 또한 작가미술관에 대하여 지자체에 관심을 받고 문화시설 확충정책으로 이행되는 속도에 비하여 실제 바탕이 될 만한 이론 연구가 이루어지고 있지 않다는 사실이다. 이로 인해 지자체의 작가미술관의 잠재된 사회‧문화적 가치에 비해 충분한 설득력을 얻지 못하였다. 미술관의 시설 투자는 막대한 재정과 오랜 시간이 소요되며, 지역 주민과 예술가가 공유하는 문화 공간이다. 따라서 미술관은 지역 공동체를 설득할 수 있는 존재의 당위성을 밝혀야 한다. 또한 지역과 친근함과 유대감을 형성하면서도 지역에 제시할 수 있는 미래 발전적인 가치를 미션과 비전을 통해서 제시해야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국 근‧현대 미술가를 중심으로 총 15개관의 공립 작가미술관을 연구대상기관으로 정하고 이들의 건립과 운영 과정의 경험 자료를 토대로 근거이론을 적용하여 개방 코딩-축 코딩-선택 코딩 단계를 거쳐 공립 작가미술관 건립‧운영에 관한 경험의 패러다임 모형을 제시하였다. 그 결과 문화 복지 실현과 지역경쟁력 확보, 예술의 공유재산화를 통해서 공공의 작가 기념 미술관을 만들었으며, 외부 환경 노출과 내부 역량 부족이 어려움으로 나타나지만 지역 사회 참여와 내부 역량 강화를 통해 문화 공유 플랫폼을 형성한다는 패러다임의 결과를 도출할 수 있었다. 또 현재 운영 중인 기관들을 성공 사례로 보았을 때 홍보영상을 설득전략으로 보고, 미장센 분석과 설득화법 분석을 토대로 설득유형을 파악하였다. 공립 작가미술관 중에서 홍보영상을 활용한 곳은 부산시립미술관 별관 이우환 공간, 백남준아트센터, 진주시립이성자미술관 등 총 4개관이었다. 이들은 이성적, 감성적, 인격적 설득화법 전략을 교차‧반복하여 사용하였으며 미술관의 공적인 지위를 유지하면서도 친근감과 매력 어필, 선의에 바탕을 대의를 강조하여 청중으로부터 공감을 얻어내는 설득전략을 취하였다. 이러한 결과를 바탕으로 설득전략의 일반화 모형으로 정리하였다. 이에 본 연구는 작가미술관의 건립 제안, 프로그램의 활성화에 집중했던 기존의 연구와 달리, 공립 작가미술관의 실제 자료를 바탕으로 이론 형성을 위한 근거이론과 설득전략 연구를 실시하였다. 끝으로 이 연구가 후속 연구들의 기초 자료로서 적극 활용되기를 기대한다. 주제어 : 공립 작가미술관, 미술관 건립, 홍보영상, 근거이론, 설득전략
박물관은 인류지식 생산의 보고이다. 21세기 지식기반사회에서 박물관 활동은 새로운 문화콘텐츠이자 국가 경쟁력을 가늠할 중요한 문화척도로 작용하고 있다. 특히 문화기반 영역 안에서의 박물관‧미술관 건립은 국가의 수준 비교와 측정이 가능한 지표로써 활용되고 있다. 국가의 문화 지표로서 박물관은 곧 지역 경쟁력을 평가하는 기준으로 이어졌다. 국민의 문화 향수권과 문화 복지 수준을 높이기 위한 정책목표가 행정구역 단위로 깊숙이 파고 들어갔다. 1997년 지역 간의 균형 발전을 위하여 중앙정부 주도로 공립 박물관‧미술관 건립 지원사업이 실시된 이래, 2003년 시‧도 지방자치단체로 박물관‧미술관 등록 업무가 이관되었다. 이러한 역할 분담의 변화는 ‘국가에서 지역으로’ 진정한 의미의 지방분권화 시대를 알리는 신호탄이었다. 현재 2016년 1월을 기준으로 문화체육관광부에서 발표한 내용에 따르면 국내 박물관‧미술관의 수는 1,045개관이다. 중앙정부에서 설계한 문화시설 확충계획 2011년까지 500개관은 이미 초과 달성하였으나 여전히 지방자치단체의 박물관‧미술관의 건립은 국가균형발전의 명목으로 꾸준히 증가하고 있다. 박물관‧미술관의 건립과 운영에서 가장 중요한 것은 공공성과 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 1,000개관 중에서 경쟁력을 확보할 수 있는 방법은 전문성의 확보이다. 공립 박물관‧미술관이 한정된 재원 안에서 전문성을 갖기 위한 요건은 지역의 독창적인 문화를 보존하고, 특수한 소장품을 보유하며 전문 인력을 통해서 지역 주민이 참여할 수 있는 문화콘텐츠를 생산하는 것이지만 쉽지 않다. 이러한 가운데 ‘문화향수 기회 확대와 지역미술문화 선도’라는 동일한 설립 목표에서 벗어나, 박물관이 전문성을 보유하기 위하여 지역의 고유한 문화자원을 발굴하고, 개인 작가가 지닌 문화적 가치와 사회의 끼치는 영향력을 콘텐츠화한 공립 미술관이 있다. 바로 강원도 양구군의 양구군립 박수근미술관이다. 이곳은 지역 출신 작가 박수근 화백을 중심으로 생가터에 미술관을 건립하고, 작가의 삶과 예술세계를 조명하고 계승하고 있다. 이러한 맥락의 차원에서 새로운 공공박물관의 모델로 가능성을 연 것이 바로 공립 작가미술관이다. 국립현대미술관(2005)에 따르면 작가미술관은 ‘작가의 생전 업적을 기리고 미술문화의 발전을 위해 개인 작가의 작품과 유품 등을 전시하는 미술관’으로 정의한다. 이때 작가는 지역의 문화브랜드로서 기능하고 미술관에 소장품을 제공함으로써 문화예술 활동의 결과물을 지역 사회 환원에 기여한다. 여기서 문제는 작가미술관이라는 콘텐츠를 타 지자체에서 유사한 사례로 반복하여 건립함으로써 미술관의 정체성과 지역성, 이 두 마리 토끼를 모두 잃은 상태에서 무한 경쟁 체제에 돌입한 것이다. 또한 작가미술관에 대하여 지자체에 관심을 받고 문화시설 확충정책으로 이행되는 속도에 비하여 실제 바탕이 될 만한 이론 연구가 이루어지고 있지 않다는 사실이다. 이로 인해 지자체의 작가미술관의 잠재된 사회‧문화적 가치에 비해 충분한 설득력을 얻지 못하였다. 미술관의 시설 투자는 막대한 재정과 오랜 시간이 소요되며, 지역 주민과 예술가가 공유하는 문화 공간이다. 따라서 미술관은 지역 공동체를 설득할 수 있는 존재의 당위성을 밝혀야 한다. 또한 지역과 친근함과 유대감을 형성하면서도 지역에 제시할 수 있는 미래 발전적인 가치를 미션과 비전을 통해서 제시해야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국 근‧현대 미술가를 중심으로 총 15개관의 공립 작가미술관을 연구대상기관으로 정하고 이들의 건립과 운영 과정의 경험 자료를 토대로 근거이론을 적용하여 개방 코딩-축 코딩-선택 코딩 단계를 거쳐 공립 작가미술관 건립‧운영에 관한 경험의 패러다임 모형을 제시하였다. 그 결과 문화 복지 실현과 지역경쟁력 확보, 예술의 공유재산화를 통해서 공공의 작가 기념 미술관을 만들었으며, 외부 환경 노출과 내부 역량 부족이 어려움으로 나타나지만 지역 사회 참여와 내부 역량 강화를 통해 문화 공유 플랫폼을 형성한다는 패러다임의 결과를 도출할 수 있었다. 또 현재 운영 중인 기관들을 성공 사례로 보았을 때 홍보영상을 설득전략으로 보고, 미장센 분석과 설득화법 분석을 토대로 설득유형을 파악하였다. 공립 작가미술관 중에서 홍보영상을 활용한 곳은 부산시립미술관 별관 이우환 공간, 백남준아트센터, 진주시립이성자미술관 등 총 4개관이었다. 이들은 이성적, 감성적, 인격적 설득화법 전략을 교차‧반복하여 사용하였으며 미술관의 공적인 지위를 유지하면서도 친근감과 매력 어필, 선의에 바탕을 대의를 강조하여 청중으로부터 공감을 얻어내는 설득전략을 취하였다. 이러한 결과를 바탕으로 설득전략의 일반화 모형으로 정리하였다. 이에 본 연구는 작가미술관의 건립 제안, 프로그램의 활성화에 집중했던 기존의 연구와 달리, 공립 작가미술관의 실제 자료를 바탕으로 이론 형성을 위한 근거이론과 설득전략 연구를 실시하였다. 끝으로 이 연구가 후속 연구들의 기초 자료로서 적극 활용되기를 기대한다. 주제어 : 공립 작가미술관, 미술관 건립, 홍보영상, 근거이론, 설득전략
The museum is a repository of human knowledge. The museum activity is a new cultural contents and become an important cultural barometer to assess national competitiveness in knowledge-based society of 21st Century. Especially, establishment of Museum in territory of cultural infrastructure is being...
The museum is a repository of human knowledge. The museum activity is a new cultural contents and become an important cultural barometer to assess national competitiveness in knowledge-based society of 21st Century. Especially, establishment of Museum in territory of cultural infrastructure is being utilized as a measure of national scale and measurable metrics. These countries' cultural indicators have led to a standard of evaluating local competitiveness. Policy Objectives to Improve the Cultural Welfare of the People and enjoyment rights sank deep into the administrative zone. Since the implementation of a government-led project-establishment support of public museum-for balanced regional development in 1977, registration of museum was transferred to city, province and a local government. These changing in role sharing was a wake-up call that decentralization of territory of a true meaning 'from country to province'. According to announcement by the Ministry of Culture, the number of domestic museum is 1,045. A Plan for Extension of Cultural Facilities Designed by the Central Government-opening 500 facilities by 2011-has already exceeded but local government's establishment of museum is still increasing under the Balanced National Development name. The most important aspect of the establishment and operation of the museum is the acquisition of publicity and professionalism. In particular, gaining expertise is way to secure competitiveness amog 1,000 museums. The requirement for the public museum to have expertise in limited resources preserve the original culture of the region and hold a special collection, produce cultural contents that local residents can participate through professional manpower. But it is not easy. Among these museums, there is a museum which developing contents for cultural value of a writer and Influence on society, brining out unique cultural resources of the region to retain expertise. This museum's singularity is differ from other museum's established goal-'expansion of cultural welfare opportunity and guidence of regional art culture'. It is Park Soo Keun Museum, Yanggu-gun, Gangwon-do. This museum is located at Park soogeun's birthplace that focus on and succeed to his world of art&life. The problem is repeating establishment of museum by local government-copy the PAMM's contents in a similar case. Eventually, they enter an endless competition, losing both the identity of the museum and the local identity. Also, there is no theoretical research as a background compared with receiving interest from local government as the PAMM and fulfill as a expansion policy of cultural facilities. For that reason, they did not get enough persuasion beside latent cultural and social value of the PAMM in local government. The museum is a cultural space sharing by local residents and artists. Also, the museum planning takes enormous amounts of money and a long time. Therefore, the museum should reveal the validity of the existence to persuade the local community. In addition, the museum should be build rapport and fellowship with region and presented future developmental value through the mission and vision. Therefore, this research established 15 PAMM as a researching object institute based on modern and contemporary history and presented a paradigm model of experience about the PAMM's establishment and operating that applied the Grounded theory based on the PAMM's establishment and operation process and then passed through the open coding-axial coding-selective coding. As a result, the PAMM established through the realization of cultural welfare, securing regional competitiveness and propertisation of art. Moreover, external environmental exposure and lack of internal capacity appear to be difficult but It was possible to create a generalized model of creating a culture sharing platform through community participation and strengthening of internal capability. Also, when it defined institutions that are currently operating as succession example, regard publicity as a persuasive strategy and identified on the basis of Mise-en-scéne analysis and persuasive speech. Among the PAMM, the SPACE LEEUFAN, Nam June Paik Art Center, Rhee Seund Ja Jinju Museum of Art are utilized promotion video. They crossed and repeated rational(logos), emotional(pathos), personal(ethos) persuasive speech. Furthermore, They takes persuasive strategies and accept of sympathy from the audience. Based on these results, I was organized into a generalized model of persuasion strategy. Unlike existing research focused on activation of programs and proposal for the establishment of the PAMM, this study takes the Grounded theory and persuasion strategy for theory formation on the basis of PAMM's actual data. Lastly, I hope that the study will be actively utilized as the basis for follow-up studies. Keyword : PAMM, Establishment of Museum, PR Video, Grounded Theory, Persuasion Strategy
The museum is a repository of human knowledge. The museum activity is a new cultural contents and become an important cultural barometer to assess national competitiveness in knowledge-based society of 21st Century. Especially, establishment of Museum in territory of cultural infrastructure is being utilized as a measure of national scale and measurable metrics. These countries' cultural indicators have led to a standard of evaluating local competitiveness. Policy Objectives to Improve the Cultural Welfare of the People and enjoyment rights sank deep into the administrative zone. Since the implementation of a government-led project-establishment support of public museum-for balanced regional development in 1977, registration of museum was transferred to city, province and a local government. These changing in role sharing was a wake-up call that decentralization of territory of a true meaning 'from country to province'. According to announcement by the Ministry of Culture, the number of domestic museum is 1,045. A Plan for Extension of Cultural Facilities Designed by the Central Government-opening 500 facilities by 2011-has already exceeded but local government's establishment of museum is still increasing under the Balanced National Development name. The most important aspect of the establishment and operation of the museum is the acquisition of publicity and professionalism. In particular, gaining expertise is way to secure competitiveness amog 1,000 museums. The requirement for the public museum to have expertise in limited resources preserve the original culture of the region and hold a special collection, produce cultural contents that local residents can participate through professional manpower. But it is not easy. Among these museums, there is a museum which developing contents for cultural value of a writer and Influence on society, brining out unique cultural resources of the region to retain expertise. This museum's singularity is differ from other museum's established goal-'expansion of cultural welfare opportunity and guidence of regional art culture'. It is Park Soo Keun Museum, Yanggu-gun, Gangwon-do. This museum is located at Park soogeun's birthplace that focus on and succeed to his world of art&life. The problem is repeating establishment of museum by local government-copy the PAMM's contents in a similar case. Eventually, they enter an endless competition, losing both the identity of the museum and the local identity. Also, there is no theoretical research as a background compared with receiving interest from local government as the PAMM and fulfill as a expansion policy of cultural facilities. For that reason, they did not get enough persuasion beside latent cultural and social value of the PAMM in local government. The museum is a cultural space sharing by local residents and artists. Also, the museum planning takes enormous amounts of money and a long time. Therefore, the museum should reveal the validity of the existence to persuade the local community. In addition, the museum should be build rapport and fellowship with region and presented future developmental value through the mission and vision. Therefore, this research established 15 PAMM as a researching object institute based on modern and contemporary history and presented a paradigm model of experience about the PAMM's establishment and operating that applied the Grounded theory based on the PAMM's establishment and operation process and then passed through the open coding-axial coding-selective coding. As a result, the PAMM established through the realization of cultural welfare, securing regional competitiveness and propertisation of art. Moreover, external environmental exposure and lack of internal capacity appear to be difficult but It was possible to create a generalized model of creating a culture sharing platform through community participation and strengthening of internal capability. Also, when it defined institutions that are currently operating as succession example, regard publicity as a persuasive strategy and identified on the basis of Mise-en-scéne analysis and persuasive speech. Among the PAMM, the SPACE LEEUFAN, Nam June Paik Art Center, Rhee Seund Ja Jinju Museum of Art are utilized promotion video. They crossed and repeated rational(logos), emotional(pathos), personal(ethos) persuasive speech. Furthermore, They takes persuasive strategies and accept of sympathy from the audience. Based on these results, I was organized into a generalized model of persuasion strategy. Unlike existing research focused on activation of programs and proposal for the establishment of the PAMM, this study takes the Grounded theory and persuasion strategy for theory formation on the basis of PAMM's actual data. Lastly, I hope that the study will be actively utilized as the basis for follow-up studies. Keyword : PAMM, Establishment of Museum, PR Video, Grounded Theory, Persuasion Strategy
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