지역 활성화를 위한 평생교육기관으로서 미술관의 역할수행 가능성 탐색 : 김주석기념미술관을 중심으로 The museum of art a lifelong educational institute exploring the possibilities of the roles for in the revitalization of the region : focusing on the Kim Joo Seok memorial art museum원문보기
본 연구는 다양하게 변화되고 있는 미술관이 지역에서 어떠한 역할을 하고 있으며 평생교육기관으로서 미술관이 지역의 활성화를 위해 어떻게 변화되고 전개되어야 하는지 김주석기념미술관을 중심으로 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 미술관은 지역 활성화를 위해 어떠한 역할을 할 수 있는가? 지역 활성화에 기여해 온 미술관은 어떤 것들이 있으며, 평생교육기관으로서의 미술관이 지역 활성화에 기여한 성공요인은 무엇인가? 둘째, 김주석은 누구이며 어떠한 미술세계를 갖고 있고, 김주석기념미술관은 어떠한 과정을 거쳐 설립되었는가? 셋째, 평생교육기관으로서 김주석기념미술관이 지역 활성화를 위해 기여할 수 있는 요인은 무엇인가? 이다. 본 연구를 위해 김주석기념미술관을 선정하여 질적 사례 연구방법으로 이루어졌으며 문헌조사, 면담, 실천연구를 통해 자료를 수집하고 분석하여 연구 결과에서 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫 번째, 평생교육기관으로서의 미술관들이 지역 활성화에 기여한 성공요인으로 첫째, 지역미술가 활용을 통해 지역주민이 지역에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 둘째, 평생교육을 통해 지역주민이 지역문제에 대해 관심을 갖게 되었다. 셋째, 지역주민이 지역에 대한 애착을 형성하기 위해 미술관에서 이루어지는 다양한 활동에 지역주민의 참여를 유도하고 있다. 넷째, 지역작가 ...
본 연구는 다양하게 변화되고 있는 미술관이 지역에서 어떠한 역할을 하고 있으며 평생교육기관으로서 미술관이 지역의 활성화를 위해 어떻게 변화되고 전개되어야 하는지 김주석기념미술관을 중심으로 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 미술관은 지역 활성화를 위해 어떠한 역할을 할 수 있는가? 지역 활성화에 기여해 온 미술관은 어떤 것들이 있으며, 평생교육기관으로서의 미술관이 지역 활성화에 기여한 성공요인은 무엇인가? 둘째, 김주석은 누구이며 어떠한 미술세계를 갖고 있고, 김주석기념미술관은 어떠한 과정을 거쳐 설립되었는가? 셋째, 평생교육기관으로서 김주석기념미술관이 지역 활성화를 위해 기여할 수 있는 요인은 무엇인가? 이다. 본 연구를 위해 김주석기념미술관을 선정하여 질적 사례 연구방법으로 이루어졌으며 문헌조사, 면담, 실천연구를 통해 자료를 수집하고 분석하여 연구 결과에서 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫 번째, 평생교육기관으로서의 미술관들이 지역 활성화에 기여한 성공요인으로 첫째, 지역미술가 활용을 통해 지역주민이 지역에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 둘째, 평생교육을 통해 지역주민이 지역문제에 대해 관심을 갖게 되었다. 셋째, 지역주민이 지역에 대한 애착을 형성하기 위해 미술관에서 이루어지는 다양한 활동에 지역주민의 참여를 유도하고 있다. 넷째, 지역작가 레지던시 지원으로 지역주민과의 소통의 창구를 마련하였다. 두 번째, 김주석기념미술관을 선정하여 사례 연구한 결과에서 김주석의 삶을 통하여 김주석은 독립 운동가이며 46년을 교육에 헌신한 교육자로서 자유상상화를 창안하였고 창원지역을 대표하는 근현대미술 1세대 작가인 것을 알 수 있었다. 김주석의 삶 부분에서 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인은 다음과 같이 드러났다. 첫째, 김주석처럼 화가로서 뿐만 아니라 독립운동가로서 활약한 경우는 드물다. 더군다나 고문에 관한 내용을 그림과 글로 기록을 남긴 경우는 후대에 지역자긍심 고취를 위한 훌륭한 교육의 콘텐츠 제공에 기여할 수 있다. 둘째, 교육자로서 지식에 대한 적극적인 탐구와 적용은 평생교육을 담당하는 교수자의 자세에 귀감이 된다. 셋째, 결과보다 과정을 더 중요하게 생각한 그의 교육철학은 학습자의 사고의 폭을 확장하는 효과를 가져와 다양한 지역문제에 대한 관심을 유도할 뿐만 아니라 문제의 접근에 있어서도 유연성을 갖게 한다. 김주석의 미술세계는 자유상상화를 창안하여 교육과 본인의 미술작품에 적극 활용하는 탐구와 실험정신으로 자신만의 영역을 구축하였다. 김주석의 작품과 그가 창안한 자유상상화를 살펴볼 때 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인은 다음과 같다. 첫째, 작품 속 장소의 공유로 인한 지역의 동질화는 지역사회에 대한 관심과 자긍심을 갖게 하여 지역 활성화에 기여하는 토대로서 작용한다. 둘째, 자유상상화를 활용한 다양한 교육내용은 지역주민을 평생교육에 참여할 수 있는 통로로 이끌 수 있다. 김주석기념미술관은 지자체의 지원 없이 김주석의 예술적인 가치를 판단하고 그에 공감하는 지역주민들의 협력으로 설립된 미술관이다. 그들이 기념사업회를 창립하고 열악한 상황 속에서도 크고 작은 일들이 이루어 질 수 있었던 것은 창원지역주민들의 주도적인 시민참여가 큰 힘으로 작용하였다. 김주석기념미술관 설립이 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인을 살펴보니 다음과 같다. 첫째, 지역주민의 협력에 의한 연대감 형성이다. 김주석기념미술관은 지역주민이 김주석의 항일정신과 교육, 그리고 미술세계가 스며있는 삶의 행적에 공감하여 유족과 함께 설립한 미술관이다. 이러한 과정을 거치면서 지역주민은 자연스럽게 김주석이라는 지역작가를 중심으로 뭉칠 수 있는 계기가 된다. 둘째, 김주석의 예술적 가치를 인정하고 알리며 실천하는 일은 집단에 의한 공유의 힘을 길러줄 뿐 아니라 서로의 동질감을 갖게 한다. 이러한 동질감은 지역사회와 지역주민이 서로 협력하여 공동체를 만들어 가는 동기가 되었다. 세 번째, 평생교육기관으로서 김주석기념미술관이 지역 활성화를 위해 기여할 수 있는 요인으로 김주석의 독립운동, 교육자로서의 삶, 미술작품을 통해 지역 자긍심을 고취할 수 있다. 미술관의 설립과정을 통한 지역주민의 주도적인 참여로 공유의 힘을 기르고 공동체를 형성하는 토대가 된다. 김주석이 창안한 자유상상화 기법을 응용한 다양한 프로그램 개발은 성인뿐만 아니라 전 연령대를 아우르는 폭 넓은 평생 교육의 역할을 기대할 수 있다.
본 연구는 다양하게 변화되고 있는 미술관이 지역에서 어떠한 역할을 하고 있으며 평생교육기관으로서 미술관이 지역의 활성화를 위해 어떻게 변화되고 전개되어야 하는지 김주석기념미술관을 중심으로 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 미술관은 지역 활성화를 위해 어떠한 역할을 할 수 있는가? 지역 활성화에 기여해 온 미술관은 어떤 것들이 있으며, 평생교육기관으로서의 미술관이 지역 활성화에 기여한 성공요인은 무엇인가? 둘째, 김주석은 누구이며 어떠한 미술세계를 갖고 있고, 김주석기념미술관은 어떠한 과정을 거쳐 설립되었는가? 셋째, 평생교육기관으로서 김주석기념미술관이 지역 활성화를 위해 기여할 수 있는 요인은 무엇인가? 이다. 본 연구를 위해 김주석기념미술관을 선정하여 질적 사례 연구방법으로 이루어졌으며 문헌조사, 면담, 실천연구를 통해 자료를 수집하고 분석하여 연구 결과에서 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫 번째, 평생교육기관으로서의 미술관들이 지역 활성화에 기여한 성공요인으로 첫째, 지역미술가 활용을 통해 지역주민이 지역에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 둘째, 평생교육을 통해 지역주민이 지역문제에 대해 관심을 갖게 되었다. 셋째, 지역주민이 지역에 대한 애착을 형성하기 위해 미술관에서 이루어지는 다양한 활동에 지역주민의 참여를 유도하고 있다. 넷째, 지역작가 레지던시 지원으로 지역주민과의 소통의 창구를 마련하였다. 두 번째, 김주석기념미술관을 선정하여 사례 연구한 결과에서 김주석의 삶을 통하여 김주석은 독립 운동가이며 46년을 교육에 헌신한 교육자로서 자유상상화를 창안하였고 창원지역을 대표하는 근현대미술 1세대 작가인 것을 알 수 있었다. 김주석의 삶 부분에서 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인은 다음과 같이 드러났다. 첫째, 김주석처럼 화가로서 뿐만 아니라 독립운동가로서 활약한 경우는 드물다. 더군다나 고문에 관한 내용을 그림과 글로 기록을 남긴 경우는 후대에 지역자긍심 고취를 위한 훌륭한 교육의 콘텐츠 제공에 기여할 수 있다. 둘째, 교육자로서 지식에 대한 적극적인 탐구와 적용은 평생교육을 담당하는 교수자의 자세에 귀감이 된다. 셋째, 결과보다 과정을 더 중요하게 생각한 그의 교육철학은 학습자의 사고의 폭을 확장하는 효과를 가져와 다양한 지역문제에 대한 관심을 유도할 뿐만 아니라 문제의 접근에 있어서도 유연성을 갖게 한다. 김주석의 미술세계는 자유상상화를 창안하여 교육과 본인의 미술작품에 적극 활용하는 탐구와 실험정신으로 자신만의 영역을 구축하였다. 김주석의 작품과 그가 창안한 자유상상화를 살펴볼 때 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인은 다음과 같다. 첫째, 작품 속 장소의 공유로 인한 지역의 동질화는 지역사회에 대한 관심과 자긍심을 갖게 하여 지역 활성화에 기여하는 토대로서 작용한다. 둘째, 자유상상화를 활용한 다양한 교육내용은 지역주민을 평생교육에 참여할 수 있는 통로로 이끌 수 있다. 김주석기념미술관은 지자체의 지원 없이 김주석의 예술적인 가치를 판단하고 그에 공감하는 지역주민들의 협력으로 설립된 미술관이다. 그들이 기념사업회를 창립하고 열악한 상황 속에서도 크고 작은 일들이 이루어 질 수 있었던 것은 창원지역주민들의 주도적인 시민참여가 큰 힘으로 작용하였다. 김주석기념미술관 설립이 지역 활성화에 기여할 수 있는 평생교육적 요인을 살펴보니 다음과 같다. 첫째, 지역주민의 협력에 의한 연대감 형성이다. 김주석기념미술관은 지역주민이 김주석의 항일정신과 교육, 그리고 미술세계가 스며있는 삶의 행적에 공감하여 유족과 함께 설립한 미술관이다. 이러한 과정을 거치면서 지역주민은 자연스럽게 김주석이라는 지역작가를 중심으로 뭉칠 수 있는 계기가 된다. 둘째, 김주석의 예술적 가치를 인정하고 알리며 실천하는 일은 집단에 의한 공유의 힘을 길러줄 뿐 아니라 서로의 동질감을 갖게 한다. 이러한 동질감은 지역사회와 지역주민이 서로 협력하여 공동체를 만들어 가는 동기가 되었다. 세 번째, 평생교육기관으로서 김주석기념미술관이 지역 활성화를 위해 기여할 수 있는 요인으로 김주석의 독립운동, 교육자로서의 삶, 미술작품을 통해 지역 자긍심을 고취할 수 있다. 미술관의 설립과정을 통한 지역주민의 주도적인 참여로 공유의 힘을 기르고 공동체를 형성하는 토대가 된다. 김주석이 창안한 자유상상화 기법을 응용한 다양한 프로그램 개발은 성인뿐만 아니라 전 연령대를 아우르는 폭 넓은 평생 교육의 역할을 기대할 수 있다.
The purpose of this study is to explore the roles of the art museum in the region and to find out how the art museum should be changed and developed for the revitalization of region by focusing on the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum. In order to accomplish this purpose, research questions are set a...
The purpose of this study is to explore the roles of the art museum in the region and to find out how the art museum should be changed and developed for the revitalization of region by focusing on the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum. In order to accomplish this purpose, research questions are set as follows. First, what role can an art museum play in revitalizing the region? What art museums are there, which have contributed to the revitalization of region, and what are the main factors of art museums that have successfully contributed to the revitalization of the region? Second, who is Kim Joo-seok and what kind of his art world has does he have, and what kind of process did people go through to establish the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum? Third, as a lifelong educational institute, what factors could Kim Joo -Seok Memorial Art-museum contribute to the revitalization of the region? For this study, the author selected the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum as a case and used a qualitative case study method. The data were collected and analyzed through literature survey, interviews, and action research. The facts analyzed are as follows. First, the success factors that art museums as lifelong education institutions contributed to the local revitalization are as follows. First, local residents have become proud of their communities by learning the history and accomplishments of local artists; second, local residents became interested in local issues through participating in lifelong education programs developed based on the works of local artists; third, local residents are encouraged to participate in various local activities provided by the art museum that contributes to forming an attachment to the community; fourth, the residency programs for local artists are supplied so that they could make communication with local residents on a daily basis. Second, through as a result of a case study of Kim Joo-Seok Memorial Art-museum and through the life of Kim Joo-Seok, Kim Joo-Seok is an independence activist, an educator who dedicated to education for 46 years and created a Jayousangsangwha(a form of free drawing) and he is the first-generation artist of modern art representing the Changwon area. The lifelong educational factors that can contribute to the regional revitalization in the life of Kim Joo-Seok are as follows. First, it is rare for local artists to act as an independent activist as well as a painter like Kim Joo-Seok. Furthermore, he left a record of the torture by pictures and texts. It can contribute to the provision of good educational contents for promoting local pride for descendants; second, the spirit of inquiry and the application of knowledge as an educator can be as a model of the attitude that educators should have; third, his teaching philosophy that values the process more important than the result, has the effect of expanding the learner's thinking, which not only draws attention to various regional problems but also gives flexibility in approaching problems. Kim Joo-Seok's art world has created an area of his own by inventing Jayusangsangwha and utilizing it in education and his own art works. Looking at the works of Kim Joo-Seok and the Jayusangsangwha created by him, the lifelong educational factors that can contribute to regional revitalization are as follows. First, the homogenization of the area due to the sharing of the same places in the works serves as a foundation to contribute to the revitalization of the community by giving them the interest and pride in the local community; second, various contents of education using Jayousangsangwha can lead local residents to participate in various lifelong education programs. Kim Joo-Seok Memorial Art-museum is a museum established through the cooperation of local residents who appreciate the artistic value of Kim Joo-Seok without the support of the local government and sympathize with it. The founding of the commemorative committee and the establishment of art museums in the midst of the difficult conditions served was made possible by the initiative of citizen participation in the Changwon area. The lifelong educational factors of the Kim Joo-Seok Memorial Art- museum that can contribute to regional revitalization are as follows. First, it is the formation of solidarity by cooperation of local residents. The Kim Joo-Seok Memorial Art-museum is a museum established by local residents with Kim Joo-Seok's bereaved family and by sympathizers with his anti-Japanese spirit, education, and the life of the art. Through this process, local residents naturally have an opportunity to get united around the local artist Kim Joo-Seok. Second, acknowledging, communicating, and practicing the artistic value of Kim Joo-Seok not only foster the sharing power of community, but also give them a sense of identity. This sense of identity is a motive for local society and local residents to cooperate in order to create a community. Third, as a lifelong educational institute, the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum can contribute to the revitalization of the region by encouraging local pride through Kim Joo-Seok's independence movement, the life as an educator, and the art works. The participation of local residents through the construction process of the museum is the foundation for raising the spirit of sharing and forming a community. The development of diverse programs using Jayousangsangwha techniques developed by Kim Joo-Seok can be expected to play a role in a wide range of lifelong education not only for adults but also for all ages.
The purpose of this study is to explore the roles of the art museum in the region and to find out how the art museum should be changed and developed for the revitalization of region by focusing on the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum. In order to accomplish this purpose, research questions are set as follows. First, what role can an art museum play in revitalizing the region? What art museums are there, which have contributed to the revitalization of region, and what are the main factors of art museums that have successfully contributed to the revitalization of the region? Second, who is Kim Joo-seok and what kind of his art world has does he have, and what kind of process did people go through to establish the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum? Third, as a lifelong educational institute, what factors could Kim Joo -Seok Memorial Art-museum contribute to the revitalization of the region? For this study, the author selected the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum as a case and used a qualitative case study method. The data were collected and analyzed through literature survey, interviews, and action research. The facts analyzed are as follows. First, the success factors that art museums as lifelong education institutions contributed to the local revitalization are as follows. First, local residents have become proud of their communities by learning the history and accomplishments of local artists; second, local residents became interested in local issues through participating in lifelong education programs developed based on the works of local artists; third, local residents are encouraged to participate in various local activities provided by the art museum that contributes to forming an attachment to the community; fourth, the residency programs for local artists are supplied so that they could make communication with local residents on a daily basis. Second, through as a result of a case study of Kim Joo-Seok Memorial Art-museum and through the life of Kim Joo-Seok, Kim Joo-Seok is an independence activist, an educator who dedicated to education for 46 years and created a Jayousangsangwha(a form of free drawing) and he is the first-generation artist of modern art representing the Changwon area. The lifelong educational factors that can contribute to the regional revitalization in the life of Kim Joo-Seok are as follows. First, it is rare for local artists to act as an independent activist as well as a painter like Kim Joo-Seok. Furthermore, he left a record of the torture by pictures and texts. It can contribute to the provision of good educational contents for promoting local pride for descendants; second, the spirit of inquiry and the application of knowledge as an educator can be as a model of the attitude that educators should have; third, his teaching philosophy that values the process more important than the result, has the effect of expanding the learner's thinking, which not only draws attention to various regional problems but also gives flexibility in approaching problems. Kim Joo-Seok's art world has created an area of his own by inventing Jayusangsangwha and utilizing it in education and his own art works. Looking at the works of Kim Joo-Seok and the Jayusangsangwha created by him, the lifelong educational factors that can contribute to regional revitalization are as follows. First, the homogenization of the area due to the sharing of the same places in the works serves as a foundation to contribute to the revitalization of the community by giving them the interest and pride in the local community; second, various contents of education using Jayousangsangwha can lead local residents to participate in various lifelong education programs. Kim Joo-Seok Memorial Art-museum is a museum established through the cooperation of local residents who appreciate the artistic value of Kim Joo-Seok without the support of the local government and sympathize with it. The founding of the commemorative committee and the establishment of art museums in the midst of the difficult conditions served was made possible by the initiative of citizen participation in the Changwon area. The lifelong educational factors of the Kim Joo-Seok Memorial Art- museum that can contribute to regional revitalization are as follows. First, it is the formation of solidarity by cooperation of local residents. The Kim Joo-Seok Memorial Art-museum is a museum established by local residents with Kim Joo-Seok's bereaved family and by sympathizers with his anti-Japanese spirit, education, and the life of the art. Through this process, local residents naturally have an opportunity to get united around the local artist Kim Joo-Seok. Second, acknowledging, communicating, and practicing the artistic value of Kim Joo-Seok not only foster the sharing power of community, but also give them a sense of identity. This sense of identity is a motive for local society and local residents to cooperate in order to create a community. Third, as a lifelong educational institute, the Kim Joo-Seok Memorial Art-museum can contribute to the revitalization of the region by encouraging local pride through Kim Joo-Seok's independence movement, the life as an educator, and the art works. The participation of local residents through the construction process of the museum is the foundation for raising the spirit of sharing and forming a community. The development of diverse programs using Jayousangsangwha techniques developed by Kim Joo-Seok can be expected to play a role in a wide range of lifelong education not only for adults but also for all ages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.