밀교가 신라사회에 수용된 것은 7세기 중반이다. 선덕왕 때 활동했던 밀본은 신라 최초의 밀교승려였다. 밀본은 당시 신라의 토착신앙과 뒤섞인 불교신앙을 배척하고 『약사경』 에 의거한 보편적인 불교신앙을 강조하였다. 즉 밀교는 정법의 불교신앙으로 신라에 자리를 잡았다. 비슷한 시기에 진골귀족 출신의 명랑은 입당유학을 통해 문두루법을 배워왔다. 문두루법은 삼국통일과 나당전쟁의 승리를 상징하는 사천왕사의 창건에 사상적 배경이 되었다. 명랑은 이를 통해 최초의 밀교종파인 신인종을 개창하였다. 혜통 또한 입당유학을 통하여 밀교를 습득했다. 그는 다양한 밀교경전을 바탕으로 다라니신앙을 신라의 기층민과 지방사회에 선양하였다. 명랑과 혜통의 밀교사상은 고려밀교까지 전승되었다. 『삼국유사』 신주편의 주인공인 밀본․명랑․혜통은 신라밀교의 전통을 수립한 승려들이다. 이들이 활약한 시기는 7세기 중후반에 해당한다. 중국과 일본은 밀교의 철학이 체계화되는 8세기 이후에야 교단과 종파가 성립하였다. 중국과 일본의 밀교는 중기밀교를 기반으로 했지만 신라밀교는 초기밀교가 중심이었다. 8세기의 중기밀교는 삼밀겸수를 통해 즉신성불이 이뤄지는 밀교만의 성불방식이 체계화된 단계이다. 반면 그 이전의 초기밀교는 다라니 독송을 통한 현세이익 추구를 목적으로 하였다. 따라서 초기밀교는 중기밀교에 비하여 교학의 완성도가 미비하였다. 그럼에도 불구하고 신라밀교의 전통이 초기밀교를 기반으로 했던 사실은 밀본․명랑․혜통의 활동시기와 밀접한 연관이 있다. 7세기 중후반은 초기밀교의 발전이 괄목하게 이뤄진 때였다. 각 경전에서 개별적으로 나타났던 밀교의 요소들이 집대성되고, 다라니 독송 또한 성불을 추구하는 방향으로 진전되면서 즉신성불 관념이 나타나기 시작했다. 밀본․명랑․혜통은 이렇듯 발전된 초기밀교를 수용하였다. 이는 이후 신라밀교가 중기밀교의 완성된 교학을 받아들이는 밑바탕이 되었다. 8세기 이후 중기밀교를 수학한 신라 승려로는 현초․불가사의․의림․혜초․혜일․오진․균량․홍인 등이 있다. 이들 중 일부는 신라로 귀국하여 새로운 밀교사상을 전파하였다. 비록 신라불교에서 밀교가 주도적인 위치에 있었던 것은 아니었지만 불교계 전반으로 영향력을 미쳤다. 밀교의 도상과 ...
밀교가 신라사회에 수용된 것은 7세기 중반이다. 선덕왕 때 활동했던 밀본은 신라 최초의 밀교승려였다. 밀본은 당시 신라의 토착신앙과 뒤섞인 불교신앙을 배척하고 『약사경』 에 의거한 보편적인 불교신앙을 강조하였다. 즉 밀교는 정법의 불교신앙으로 신라에 자리를 잡았다. 비슷한 시기에 진골귀족 출신의 명랑은 입당유학을 통해 문두루법을 배워왔다. 문두루법은 삼국통일과 나당전쟁의 승리를 상징하는 사천왕사의 창건에 사상적 배경이 되었다. 명랑은 이를 통해 최초의 밀교종파인 신인종을 개창하였다. 혜통 또한 입당유학을 통하여 밀교를 습득했다. 그는 다양한 밀교경전을 바탕으로 다라니신앙을 신라의 기층민과 지방사회에 선양하였다. 명랑과 혜통의 밀교사상은 고려밀교까지 전승되었다. 『삼국유사』 신주편의 주인공인 밀본․명랑․혜통은 신라밀교의 전통을 수립한 승려들이다. 이들이 활약한 시기는 7세기 중후반에 해당한다. 중국과 일본은 밀교의 철학이 체계화되는 8세기 이후에야 교단과 종파가 성립하였다. 중국과 일본의 밀교는 중기밀교를 기반으로 했지만 신라밀교는 초기밀교가 중심이었다. 8세기의 중기밀교는 삼밀겸수를 통해 즉신성불이 이뤄지는 밀교만의 성불방식이 체계화된 단계이다. 반면 그 이전의 초기밀교는 다라니 독송을 통한 현세이익 추구를 목적으로 하였다. 따라서 초기밀교는 중기밀교에 비하여 교학의 완성도가 미비하였다. 그럼에도 불구하고 신라밀교의 전통이 초기밀교를 기반으로 했던 사실은 밀본․명랑․혜통의 활동시기와 밀접한 연관이 있다. 7세기 중후반은 초기밀교의 발전이 괄목하게 이뤄진 때였다. 각 경전에서 개별적으로 나타났던 밀교의 요소들이 집대성되고, 다라니 독송 또한 성불을 추구하는 방향으로 진전되면서 즉신성불 관념이 나타나기 시작했다. 밀본․명랑․혜통은 이렇듯 발전된 초기밀교를 수용하였다. 이는 이후 신라밀교가 중기밀교의 완성된 교학을 받아들이는 밑바탕이 되었다. 8세기 이후 중기밀교를 수학한 신라 승려로는 현초․불가사의․의림․혜초․혜일․오진․균량․홍인 등이 있다. 이들 중 일부는 신라로 귀국하여 새로운 밀교사상을 전파하였다. 비록 신라불교에서 밀교가 주도적인 위치에 있었던 것은 아니었지만 불교계 전반으로 영향력을 미쳤다. 밀교의 도상과 만다라를 받아들여 지권인의 비로자나불상과 오대산신앙이 성립하였고, 밀교의 수행법을 따르는 승려도 나타났다. 또한 다양한 다라니 경전이 보급되면서 다라니신앙도 점차 확산되었다. 다라니신앙이 유행하면서 다라니 독송을 전문으로 하는 승려가 특정 종파를 넘어 광범위하게 존재하였다. 한편 9세기 후반 사회혼란이 가중됨에 따라 민간신앙과 섞인 참위적인 다라니신앙도 나타났다. 이는 불교의 본질에서 벗어난 변질된 형태의 다라니신앙이었다. 변질된 다라니신앙은 궁예에게 수용되었다. 참위적인 다라니신앙은 왜곡되었던 궁예의 불교사상과 성격이 다르지 않았다. 이와 반대로 정통의 밀교교단인 신인종은 왕건과 연결되었다. 왕건은 후삼국통일을 기념해 현성사를 창건하여 고려 신인종의 근본도량으로 삼았다.
밀교가 신라사회에 수용된 것은 7세기 중반이다. 선덕왕 때 활동했던 밀본은 신라 최초의 밀교승려였다. 밀본은 당시 신라의 토착신앙과 뒤섞인 불교신앙을 배척하고 『약사경』 에 의거한 보편적인 불교신앙을 강조하였다. 즉 밀교는 정법의 불교신앙으로 신라에 자리를 잡았다. 비슷한 시기에 진골귀족 출신의 명랑은 입당유학을 통해 문두루법을 배워왔다. 문두루법은 삼국통일과 나당전쟁의 승리를 상징하는 사천왕사의 창건에 사상적 배경이 되었다. 명랑은 이를 통해 최초의 밀교종파인 신인종을 개창하였다. 혜통 또한 입당유학을 통하여 밀교를 습득했다. 그는 다양한 밀교경전을 바탕으로 다라니신앙을 신라의 기층민과 지방사회에 선양하였다. 명랑과 혜통의 밀교사상은 고려밀교까지 전승되었다. 『삼국유사』 신주편의 주인공인 밀본․명랑․혜통은 신라밀교의 전통을 수립한 승려들이다. 이들이 활약한 시기는 7세기 중후반에 해당한다. 중국과 일본은 밀교의 철학이 체계화되는 8세기 이후에야 교단과 종파가 성립하였다. 중국과 일본의 밀교는 중기밀교를 기반으로 했지만 신라밀교는 초기밀교가 중심이었다. 8세기의 중기밀교는 삼밀겸수를 통해 즉신성불이 이뤄지는 밀교만의 성불방식이 체계화된 단계이다. 반면 그 이전의 초기밀교는 다라니 독송을 통한 현세이익 추구를 목적으로 하였다. 따라서 초기밀교는 중기밀교에 비하여 교학의 완성도가 미비하였다. 그럼에도 불구하고 신라밀교의 전통이 초기밀교를 기반으로 했던 사실은 밀본․명랑․혜통의 활동시기와 밀접한 연관이 있다. 7세기 중후반은 초기밀교의 발전이 괄목하게 이뤄진 때였다. 각 경전에서 개별적으로 나타났던 밀교의 요소들이 집대성되고, 다라니 독송 또한 성불을 추구하는 방향으로 진전되면서 즉신성불 관념이 나타나기 시작했다. 밀본․명랑․혜통은 이렇듯 발전된 초기밀교를 수용하였다. 이는 이후 신라밀교가 중기밀교의 완성된 교학을 받아들이는 밑바탕이 되었다. 8세기 이후 중기밀교를 수학한 신라 승려로는 현초․불가사의․의림․혜초․혜일․오진․균량․홍인 등이 있다. 이들 중 일부는 신라로 귀국하여 새로운 밀교사상을 전파하였다. 비록 신라불교에서 밀교가 주도적인 위치에 있었던 것은 아니었지만 불교계 전반으로 영향력을 미쳤다. 밀교의 도상과 만다라를 받아들여 지권인의 비로자나불상과 오대산신앙이 성립하였고, 밀교의 수행법을 따르는 승려도 나타났다. 또한 다양한 다라니 경전이 보급되면서 다라니신앙도 점차 확산되었다. 다라니신앙이 유행하면서 다라니 독송을 전문으로 하는 승려가 특정 종파를 넘어 광범위하게 존재하였다. 한편 9세기 후반 사회혼란이 가중됨에 따라 민간신앙과 섞인 참위적인 다라니신앙도 나타났다. 이는 불교의 본질에서 벗어난 변질된 형태의 다라니신앙이었다. 변질된 다라니신앙은 궁예에게 수용되었다. 참위적인 다라니신앙은 왜곡되었던 궁예의 불교사상과 성격이 다르지 않았다. 이와 반대로 정통의 밀교교단인 신인종은 왕건과 연결되었다. 왕건은 후삼국통일을 기념해 현성사를 창건하여 고려 신인종의 근본도량으로 삼았다.
Esoteric Buddhism was accepted the Silla society in the mid 7th century. Milbon who worked during the period of King Seondeok of Silla was the first esoteric buddhist monk. Esoteric Buddhism stressed the universal buddhist beliefs based on the Bhaisajyaguru-Sutra excluding buddhist beliefs mixed wit...
Esoteric Buddhism was accepted the Silla society in the mid 7th century. Milbon who worked during the period of King Seondeok of Silla was the first esoteric buddhist monk. Esoteric Buddhism stressed the universal buddhist beliefs based on the Bhaisajyaguru-Sutra excluding buddhist beliefs mixed with Silla's indigenous religion. In other word, Esoteric Buddhism had become as buddhist beliefs of saddharma in Silla. Around the same time, Myoungrang from Jingol aristocracy had learnt Mudra from studying in Tang China. Mudra was chosen as philosophical backgrounds to build Sachunwangsa Temple which is a symbol of the unification of the three kingdoms and the victory from Silla-Tang War. Myoungrang created Sin-in sect which was the first Esoteric Buddhist order. Haetong had also learnt Esoteric Buddhism from studying in Tang China. He had promoted a dharani faith to basic people and local societies based on the various esoteric buddhist scriptures. The thought of Esoteric Buddhism of Myoungrang and Haetong was passed on Goryeo Esoteric Buddhism. Milbon, Myoungrang, and Haetong were Buddhist monks who established a tradition of Silla Esoteric Buddhism and they were main character in Sinju-pyeon from The Heritage of the Three States. They had acted in the mid and the latter 7th century. China and Japan had established the religious body and order after 8th century when the philosophy of Esoteric Buddhism had been systemized. Esoteric Buddhism in China and Japan had been established based on the middle Esoteric Buddhism period but Esoteric Buddhism in Silla had been established based on the early Esoteric Buddhism. Whereas, the early Esoteric Buddhism had aimed to achieve benefits in current life through a dharani recitation. Therefore, the early Esoteric Buddhism was incomplete completeness of education and scholarship comparing with the middle Esoteric Buddhism. Nevertheless, the truth that the tradition of Silla Esoteric Buddhism was based on the early Esoteric Buddhism is closely connected with the activity period of Milbon, Myoungrang, and Haetong. The early Esoteric Buddhism had grown significantly in the mid and the latter 7th century. Each element of Esoteric Buddhism shown in Buddhist scriptures respectively had been compiled and the concept of attaining Buddhahood while still in the flesh had occurred when a dharani recitation is aiming to achieve attaining Buddhahood. Thus, Milbon, Myoungrang, and Haetong had accepted advanced early Esoteric Buddhism and it was the foundation that the Silla Esoteric Buddhism could accept the finished education and scholarship of middle Esoteric Buddhism. The Silla munks who learned the middle Esoteric Buddhism after 8th century were as follows: Hyeoncho, Bulgasaui, Uirim, Hyecho, Hyeil, Ohjin, Gyunrang, and Hongin. Some of them had returned to Silla and had spreaded new thought of Esoteric Buddhism. Although Esoteric Buddhism was not a leading position in the Silla Buddhism but it had applied leverage throughout the Buddhist world. The statue of Vairocana Buddha with bodhaŚrī-mudrā and Odaesan mountaion faiths had been established by accepting buddhist painting and mandala of Esoteric Buddhism and monks who want to follow the Esoteric Buddhist performance had occurred. Moreover, dharani faiths had been spreaded by supply of various dharani scriptures. When dharani faiths had been prevailing, monks who specialize in dharani recitations had appeared widely beyond the particular orders. In the late 9th century, the superstitious dharani faiths mixed with folk religions occurred as social chaos was exacerbating and it was a corrupted form of dharani faiths which was aside from nature of Buddhism. This superstitious dharani faiths had been accepted by Gung Ye. The superstitious dharani faiths was not different from Gung Ye's distorted Buddhism. In contrast, Sin-in sect which is an order of orthodox Esoteric Buddhism had been connected with Wang Geon and he built Hyeonseongsa to commemorate unification of the later three kingdoms and it was designated as a fundamental temple of Goryeo Sin-in sect.
Esoteric Buddhism was accepted the Silla society in the mid 7th century. Milbon who worked during the period of King Seondeok of Silla was the first esoteric buddhist monk. Esoteric Buddhism stressed the universal buddhist beliefs based on the Bhaisajyaguru-Sutra excluding buddhist beliefs mixed with Silla's indigenous religion. In other word, Esoteric Buddhism had become as buddhist beliefs of saddharma in Silla. Around the same time, Myoungrang from Jingol aristocracy had learnt Mudra from studying in Tang China. Mudra was chosen as philosophical backgrounds to build Sachunwangsa Temple which is a symbol of the unification of the three kingdoms and the victory from Silla-Tang War. Myoungrang created Sin-in sect which was the first Esoteric Buddhist order. Haetong had also learnt Esoteric Buddhism from studying in Tang China. He had promoted a dharani faith to basic people and local societies based on the various esoteric buddhist scriptures. The thought of Esoteric Buddhism of Myoungrang and Haetong was passed on Goryeo Esoteric Buddhism. Milbon, Myoungrang, and Haetong were Buddhist monks who established a tradition of Silla Esoteric Buddhism and they were main character in Sinju-pyeon from The Heritage of the Three States. They had acted in the mid and the latter 7th century. China and Japan had established the religious body and order after 8th century when the philosophy of Esoteric Buddhism had been systemized. Esoteric Buddhism in China and Japan had been established based on the middle Esoteric Buddhism period but Esoteric Buddhism in Silla had been established based on the early Esoteric Buddhism. Whereas, the early Esoteric Buddhism had aimed to achieve benefits in current life through a dharani recitation. Therefore, the early Esoteric Buddhism was incomplete completeness of education and scholarship comparing with the middle Esoteric Buddhism. Nevertheless, the truth that the tradition of Silla Esoteric Buddhism was based on the early Esoteric Buddhism is closely connected with the activity period of Milbon, Myoungrang, and Haetong. The early Esoteric Buddhism had grown significantly in the mid and the latter 7th century. Each element of Esoteric Buddhism shown in Buddhist scriptures respectively had been compiled and the concept of attaining Buddhahood while still in the flesh had occurred when a dharani recitation is aiming to achieve attaining Buddhahood. Thus, Milbon, Myoungrang, and Haetong had accepted advanced early Esoteric Buddhism and it was the foundation that the Silla Esoteric Buddhism could accept the finished education and scholarship of middle Esoteric Buddhism. The Silla munks who learned the middle Esoteric Buddhism after 8th century were as follows: Hyeoncho, Bulgasaui, Uirim, Hyecho, Hyeil, Ohjin, Gyunrang, and Hongin. Some of them had returned to Silla and had spreaded new thought of Esoteric Buddhism. Although Esoteric Buddhism was not a leading position in the Silla Buddhism but it had applied leverage throughout the Buddhist world. The statue of Vairocana Buddha with bodhaŚrī-mudrā and Odaesan mountaion faiths had been established by accepting buddhist painting and mandala of Esoteric Buddhism and monks who want to follow the Esoteric Buddhist performance had occurred. Moreover, dharani faiths had been spreaded by supply of various dharani scriptures. When dharani faiths had been prevailing, monks who specialize in dharani recitations had appeared widely beyond the particular orders. In the late 9th century, the superstitious dharani faiths mixed with folk religions occurred as social chaos was exacerbating and it was a corrupted form of dharani faiths which was aside from nature of Buddhism. This superstitious dharani faiths had been accepted by Gung Ye. The superstitious dharani faiths was not different from Gung Ye's distorted Buddhism. In contrast, Sin-in sect which is an order of orthodox Esoteric Buddhism had been connected with Wang Geon and he built Hyeonseongsa to commemorate unification of the later three kingdoms and it was designated as a fundamental temple of Goryeo Sin-in sect.
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