공직사회 비리 척결을 위해 소위 ‘김영란법’이라 불리는 청탁금지법이 2016년 9월 28일부터 시행되었다. 온정주의, 답례문화, 연고주의, 경조사 문화 등이 만연한 사회적 분위기 속에서 교직사회 또한 영향을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 청탁금지법에 대해 교사들은 어떻게 인식하고 있는지, 교사와 교사 간의 관계, 교사와 학부모 간의 관계, 교사와 학생 간의 관계에 어떠한 변화가 일어나고 있는지를 살펴 청탁금지법과 청렴한 교직문화 조성에 관련한 시사점을 모색하고자 한다. 이를 위해 설정한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청탁금지법에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 둘째, 청탁금지법 시행 이후 교사 간 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 셋째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학부모의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 넷째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학생의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 본 연구의 참여자는 경기도 안양시에 소재한 26학급 규모의 아람초등학교에 근무하고 있는 5명의 교사이다. 이들을 대상으로 1-2차례의 심층면담을 진행하였으며, 수집한 자료를 전사하여 응답 내용을 코딩하여 연구 결과를 작성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 청탁금지법에 대해 교사들은 ‘받아들일 만하다.’라고 인식하였다. 이미 교직사회 내에서 촌지 근절에 대한 분위기가 강하게 형성되어있으며, 교사들 또한 각종 연수, 공무원 행동강령, 청렴 서약 등의 노력으로 청렴 의식이 높아졌다는 것이다. 그러므로 청탁금지법이 시행된다고 해서 ...
공직사회 비리 척결을 위해 소위 ‘김영란법’이라 불리는 청탁금지법이 2016년 9월 28일부터 시행되었다. 온정주의, 답례문화, 연고주의, 경조사 문화 등이 만연한 사회적 분위기 속에서 교직사회 또한 영향을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 청탁금지법에 대해 교사들은 어떻게 인식하고 있는지, 교사와 교사 간의 관계, 교사와 학부모 간의 관계, 교사와 학생 간의 관계에 어떠한 변화가 일어나고 있는지를 살펴 청탁금지법과 청렴한 교직문화 조성에 관련한 시사점을 모색하고자 한다. 이를 위해 설정한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청탁금지법에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 둘째, 청탁금지법 시행 이후 교사 간 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 셋째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학부모의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 넷째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학생의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 본 연구의 참여자는 경기도 안양시에 소재한 26학급 규모의 아람초등학교에 근무하고 있는 5명의 교사이다. 이들을 대상으로 1-2차례의 심층면담을 진행하였으며, 수집한 자료를 전사하여 응답 내용을 코딩하여 연구 결과를 작성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 청탁금지법에 대해 교사들은 ‘받아들일 만하다.’라고 인식하였다. 이미 교직사회 내에서 촌지 근절에 대한 분위기가 강하게 형성되어있으며, 교사들 또한 각종 연수, 공무원 행동강령, 청렴 서약 등의 노력으로 청렴 의식이 높아졌다는 것이다. 그러므로 청탁금지법이 시행된다고 해서 위법 행위로 인해 처벌을 받게 되는 교사는 거의 없을 것이라는 인식이 있었다. 청탁금지법으로 인해 우리 사회에서 ‘정’이라는 이름 하에 행해지던 관행이 사라지고, 이를 통해 공직 사회가 더욱 더 청렴해질 수 있을 것이라는 기대감도 함께 있었다. 이에 교사들은 청탁금지법에 대해 긍정적으로 인식하였다. 교사와 교사 간의 관계에 있어서는 다소 소극적으로 변화하였음을 알 수 있다. 관계를 형성하고 유지하는 과정에서 자연스레 함께 식사를 하거나, 감사의 마음을 전달해야 할 상황이 있다. 그러한 상황에서 청탁금지법을 의식하게 되고, 받아들이는 사람의 입장을 생각하게 되면서 식사 자리가 줄어들거나 계산하는 방식의 변화가 있었다. 한편, 청탁금지법으로 인해 교사와 교사 간의 관계 중 상급자를 대하는 데 있어 불필요한 관리자 챙기기는 더 이상 하지 않아도 되는 긍정적 변화를 찾을 수 있었다. 교사와 학부모와의 관계에 있어서는 면담대상자 모두 긍정적으로 변화했다고 느꼈다. 청탁금지법이 시행 된 이후, 학부모들도 교사에게 무엇이든 전하지 말아야 한다는 인식이 생겼고, 교사가 거절해야 하는 난처한 상황도 눈에 띄게 줄어들었다. 서로가 안 주고, 안 받는 깔끔한 관계가 된 것이다. 교사와 학생 간의 관계는 청탁금지법 이전보다 건조해졌다고 인식하였다. 스승과 제자 사이에 고마움을 표현할 수 있는 방법이 모두 차단됨에 따라 교사로서 자괴감을 느끼고, 학생과의 관계가 삭막해졌다고 느끼게 되었다. 본 연구를 통해 청탁금지법 시행 이후, 학교 조직 내 구성원 간의 관계 변화를 심도있게 살펴보는 계기를 마련하였으며 향후 청탁금지법이 공직 사회 내에서 공직윤리를 확보하기 위한 방안으로 자리 잡기 위해 교육부문 이외의 공공부문으로 확대하여 후속연구를 진행할 필요성을 제기하는 바이다.
핵심어 : 청탁금지법, 청렴 문화, 교직 사회 내 관계 변화
공직사회 비리 척결을 위해 소위 ‘김영란법’이라 불리는 청탁금지법이 2016년 9월 28일부터 시행되었다. 온정주의, 답례문화, 연고주의, 경조사 문화 등이 만연한 사회적 분위기 속에서 교직사회 또한 영향을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 청탁금지법에 대해 교사들은 어떻게 인식하고 있는지, 교사와 교사 간의 관계, 교사와 학부모 간의 관계, 교사와 학생 간의 관계에 어떠한 변화가 일어나고 있는지를 살펴 청탁금지법과 청렴한 교직문화 조성에 관련한 시사점을 모색하고자 한다. 이를 위해 설정한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청탁금지법에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 둘째, 청탁금지법 시행 이후 교사 간 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 셋째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학부모의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 넷째, 청탁금지법 시행 이후 교사와 학생의 관계는 어떻게 변화하고 있는가? 본 연구의 참여자는 경기도 안양시에 소재한 26학급 규모의 아람초등학교에 근무하고 있는 5명의 교사이다. 이들을 대상으로 1-2차례의 심층면담을 진행하였으며, 수집한 자료를 전사하여 응답 내용을 코딩하여 연구 결과를 작성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 청탁금지법에 대해 교사들은 ‘받아들일 만하다.’라고 인식하였다. 이미 교직사회 내에서 촌지 근절에 대한 분위기가 강하게 형성되어있으며, 교사들 또한 각종 연수, 공무원 행동강령, 청렴 서약 등의 노력으로 청렴 의식이 높아졌다는 것이다. 그러므로 청탁금지법이 시행된다고 해서 위법 행위로 인해 처벌을 받게 되는 교사는 거의 없을 것이라는 인식이 있었다. 청탁금지법으로 인해 우리 사회에서 ‘정’이라는 이름 하에 행해지던 관행이 사라지고, 이를 통해 공직 사회가 더욱 더 청렴해질 수 있을 것이라는 기대감도 함께 있었다. 이에 교사들은 청탁금지법에 대해 긍정적으로 인식하였다. 교사와 교사 간의 관계에 있어서는 다소 소극적으로 변화하였음을 알 수 있다. 관계를 형성하고 유지하는 과정에서 자연스레 함께 식사를 하거나, 감사의 마음을 전달해야 할 상황이 있다. 그러한 상황에서 청탁금지법을 의식하게 되고, 받아들이는 사람의 입장을 생각하게 되면서 식사 자리가 줄어들거나 계산하는 방식의 변화가 있었다. 한편, 청탁금지법으로 인해 교사와 교사 간의 관계 중 상급자를 대하는 데 있어 불필요한 관리자 챙기기는 더 이상 하지 않아도 되는 긍정적 변화를 찾을 수 있었다. 교사와 학부모와의 관계에 있어서는 면담대상자 모두 긍정적으로 변화했다고 느꼈다. 청탁금지법이 시행 된 이후, 학부모들도 교사에게 무엇이든 전하지 말아야 한다는 인식이 생겼고, 교사가 거절해야 하는 난처한 상황도 눈에 띄게 줄어들었다. 서로가 안 주고, 안 받는 깔끔한 관계가 된 것이다. 교사와 학생 간의 관계는 청탁금지법 이전보다 건조해졌다고 인식하였다. 스승과 제자 사이에 고마움을 표현할 수 있는 방법이 모두 차단됨에 따라 교사로서 자괴감을 느끼고, 학생과의 관계가 삭막해졌다고 느끼게 되었다. 본 연구를 통해 청탁금지법 시행 이후, 학교 조직 내 구성원 간의 관계 변화를 심도있게 살펴보는 계기를 마련하였으며 향후 청탁금지법이 공직 사회 내에서 공직윤리를 확보하기 위한 방안으로 자리 잡기 위해 교육부문 이외의 공공부문으로 확대하여 후속연구를 진행할 필요성을 제기하는 바이다.
The Antigraft Law called "Kim Young-ran Act" came into effect from September 28 of 2016, with the purpose of eradicating the corruption in the society of public officials. In the middle of the social atmosphere in which paternalism, acknowledgment-return culture, nepotism and culture of sharing even...
The Antigraft Law called "Kim Young-ran Act" came into effect from September 28 of 2016, with the purpose of eradicating the corruption in the society of public officials. In the middle of the social atmosphere in which paternalism, acknowledgment-return culture, nepotism and culture of sharing events for congratulations and condolences are prevalent, the community of teachers is also influenced by this law. With this in mind, this study intends to inquire into how teachers recognize this Antigraft Law, and which changes are occurring in the relationship among teachers, between a teacher and a school parent and between a teacher and a student. Based on the inquiry, this study aims to seek for implications relevant to the Antigraft Law and creation of transparent culture in the community of teachers. For the purpose of this study, the research problems were established as follows: Firstly, how do teachers recognize the Antigraft Law? Secondly, how is the relationship among teachers changing since the Antigraft Law has been enforced? Thirdly, how is the relationship between a teacher and a school parent changing since the Antigraft Law has been enforced? Fourthly, how is the relationship between a teacher and a student changing since the Antigraft Law has been enforced? The research participants are composed of 5 teachers of Aram Elementary School with 26 classes, located at Anyang City of Gyeonggi-do. An in-depth interviews were carried out oriented to the participants in 1-2 occasions. Based on the transcription of the collected data, the replied content was encoded to set up the research results. The research results can be summarized as follows: Teachers recognized the Antigraft Law as "acceptable". It is believed that the community of teachers had already formed a strong mood of eradicating "gratitude envelope", and the integrity awareness of teachers has increased through effort activities such as different workshops, code of conduct of public servants and pledge of integrity. For this reason, most of teachers think that there will be very few teachers who will be punished due to the unlawful act judged by the Antigraft Law. At the same time, teachers expect that the custom, which has been practiced under the name of "affection or gratitude expression" in our society, will disappear with the enforcement of the Antigraft Law and the society of public officials will be even more transparent. Regarding this, teachers considered the Antigraft Law positive. Moreover, relatively passive changes have been made among teachers. In the process of creating and maintaining a relationship, there are some natural situations that one has a meal together with another person and one wants to express thanks to others. In front of such situations, teachers become conscious of the Antigraft Law and think of the position of others, and the occasions of having a meal together reduce and they think of the necessity of the invitation one more time. On the other hand, some positive changes have been equally discovered in the sense that there is no more necessity of "taking care of" the administrators or superiors in the relationship among teachers. In the relationship between a teacher and a school parent, all research participants answered that the relationship had been changed in a positive way. Since the Antigraft Law came into effect, school parents are also conscious of the fact that they should not give any kind of gift to teachers, and the embarrassing situation of which teachers were forced to deny the gift has decreased. No one gives anything and no one receives anything. They finally reached this kind of "neat" relationship. Regarding the relationship between a teacher and a student, teachers recognize that the relationship has become drier than before. Teachers sometimes feel self-shame and they think the relationship with students has become hard-hearted in a way, because the method of expressing gratitude between teachers and students has been completely blocked. This study provided an opportunity to make an in-depth inquiry into the changes of relationship among the members of school organization since the Antigraft Law has been enforced. Moreover, to settle the Antigraft Law as a plan of securing public ethics in the society of public officials in the future, this study intends to raise the necessity of carrying out follow-up studies by expanding the range of the law toward the public field, beyond the educational realm.
Key words: Antigraft Law, culture of integrity. change of relationship in the community of teachers
The Antigraft Law called "Kim Young-ran Act" came into effect from September 28 of 2016, with the purpose of eradicating the corruption in the society of public officials. In the middle of the social atmosphere in which paternalism, acknowledgment-return culture, nepotism and culture of sharing events for congratulations and condolences are prevalent, the community of teachers is also influenced by this law. With this in mind, this study intends to inquire into how teachers recognize this Antigraft Law, and which changes are occurring in the relationship among teachers, between a teacher and a school parent and between a teacher and a student. Based on the inquiry, this study aims to seek for implications relevant to the Antigraft Law and creation of transparent culture in the community of teachers. For the purpose of this study, the research problems were established as follows: Firstly, how do teachers recognize the Antigraft Law? Secondly, how is the relationship among teachers changing since the Antigraft Law has been enforced? Thirdly, how is the relationship between a teacher and a school parent changing since the Antigraft Law has been enforced? Fourthly, how is the relationship between a teacher and a student changing since the Antigraft Law has been enforced? The research participants are composed of 5 teachers of Aram Elementary School with 26 classes, located at Anyang City of Gyeonggi-do. An in-depth interviews were carried out oriented to the participants in 1-2 occasions. Based on the transcription of the collected data, the replied content was encoded to set up the research results. The research results can be summarized as follows: Teachers recognized the Antigraft Law as "acceptable". It is believed that the community of teachers had already formed a strong mood of eradicating "gratitude envelope", and the integrity awareness of teachers has increased through effort activities such as different workshops, code of conduct of public servants and pledge of integrity. For this reason, most of teachers think that there will be very few teachers who will be punished due to the unlawful act judged by the Antigraft Law. At the same time, teachers expect that the custom, which has been practiced under the name of "affection or gratitude expression" in our society, will disappear with the enforcement of the Antigraft Law and the society of public officials will be even more transparent. Regarding this, teachers considered the Antigraft Law positive. Moreover, relatively passive changes have been made among teachers. In the process of creating and maintaining a relationship, there are some natural situations that one has a meal together with another person and one wants to express thanks to others. In front of such situations, teachers become conscious of the Antigraft Law and think of the position of others, and the occasions of having a meal together reduce and they think of the necessity of the invitation one more time. On the other hand, some positive changes have been equally discovered in the sense that there is no more necessity of "taking care of" the administrators or superiors in the relationship among teachers. In the relationship between a teacher and a school parent, all research participants answered that the relationship had been changed in a positive way. Since the Antigraft Law came into effect, school parents are also conscious of the fact that they should not give any kind of gift to teachers, and the embarrassing situation of which teachers were forced to deny the gift has decreased. No one gives anything and no one receives anything. They finally reached this kind of "neat" relationship. Regarding the relationship between a teacher and a student, teachers recognize that the relationship has become drier than before. Teachers sometimes feel self-shame and they think the relationship with students has become hard-hearted in a way, because the method of expressing gratitude between teachers and students has been completely blocked. This study provided an opportunity to make an in-depth inquiry into the changes of relationship among the members of school organization since the Antigraft Law has been enforced. Moreover, to settle the Antigraft Law as a plan of securing public ethics in the society of public officials in the future, this study intends to raise the necessity of carrying out follow-up studies by expanding the range of the law toward the public field, beyond the educational realm.
Key words: Antigraft Law, culture of integrity. change of relationship in the community of teachers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.