국가 온실가스 감축목표를 달성하기 위해서는 실질적 감축 주체인 지자체에 대한 체계적인 관리와 지원이 필요하기 때문에 한국환경공단 에서는 2015년부터 전국 지자체의 온실가스 배출량을 산정하여 매년 제공하고 있으며, 온실가스 감축계획 수립 시 기초자료로 활용하도록 하고 있다. 하지만 온실가스종합정보센터에서 산정하고 있는 국가 배출량과 17개 광역 지자체의 배출량 합계가 일치하지 않기 때문에 배출량 산정결과에 대한 신뢰성에 문제를 제기할 수 있는 상황이다. 따라서 국가와 17개 광역 지자체 배출량 합계가 다른 이유에 대한 비교·분석을 통해 그 원인을 파악하고, 산정결과에 대한 타당성 검토로 배출량에 대한 신뢰성을 확보하고 상호 보완 방안을 마련할 필요가 있다고 판단된다. 본 연구에서는 지자체 온실가스 배출량 합계를 파악하기 위해 전국 17개 광역 지자체를 대상으로 하였으며 산정기간은 10개년(‘05~’14년)으로 하였다. 국가와 지자체 ...
국가 온실가스 감축목표를 달성하기 위해서는 실질적 감축 주체인 지자체에 대한 체계적인 관리와 지원이 필요하기 때문에 한국환경공단 에서는 2015년부터 전국 지자체의 온실가스 배출량을 산정하여 매년 제공하고 있으며, 온실가스 감축계획 수립 시 기초자료로 활용하도록 하고 있다. 하지만 온실가스종합정보센터에서 산정하고 있는 국가 배출량과 17개 광역 지자체의 배출량 합계가 일치하지 않기 때문에 배출량 산정결과에 대한 신뢰성에 문제를 제기할 수 있는 상황이다. 따라서 국가와 17개 광역 지자체 배출량 합계가 다른 이유에 대한 비교·분석을 통해 그 원인을 파악하고, 산정결과에 대한 타당성 검토로 배출량에 대한 신뢰성을 확보하고 상호 보완 방안을 마련할 필요가 있다고 판단된다. 본 연구에서는 지자체 온실가스 배출량 합계를 파악하기 위해 전국 17개 광역 지자체를 대상으로 하였으며 산정기간은 10개년(‘05~’14년)으로 하였다. 국가와 지자체 인벤토리 비교 시 국가에서는 산정하지 않는 간접배출을 제외하고 직접배출만 대상으로 하였으며, 국가 배출량은 온실가스종합정보센터에서 발표한 「국가 온실가스 인벤토리 보고서(2016)」를 활용하였다. 연구결과 국가와 지자체 온실가스 배출량 합계가 일치하지 않는 가장 중요한 이유는 온실가스 인벤토리 구축을 위한 산정기준 설정 시 적용하는 가이드라인이 다르기 때문인 것으로 조사되었다. 산정기준이 불일치하므로 산정분야 뿐만 아니라 방법론, 산정 카테고리 범위, 배출계수, 가용 활동자료 등에서도 차이를 발생시키는 것으로 나타났다. 국가와 지자체 배출량 산정결과를 살펴보면, 2014년 기준으로 국가(약 648백만톤CO2eq.)와 지자체(약 669백만톤CO2eq.) 배출량은 약 21백만톤CO2eq. 차이가 발생하였으며 산정기간 동안 지자체 배출량이 국가 배출량 보다 평균 약 4.6% 높은 추세를 보였다. 지자체 배출량이 국가 배출량 보다 높은 이유는 지자체 인벤토리에서 산정하는 카테고리 수가 국가 인벤토리 보다 많고 세분화된 활동자료를 사용하기 때문인 것으로 판단된다. 국가 인벤토리의 구축 목적은 국가 총 배출량을 산정하는 것으로 대부분의 카테고리가 하향식으로 산정하지만 지자체 인벤토리는 지자체별 자료와 특성을 반영해 일괄 산정하였으며 국가와 다르게 상향식을 적용하는 것으로 나타났다. 이상적인 상태라면 국가 온실가스 배출량과 17개 광역 지자체의 온실가스 배출량 합계가 일치해야 하지만 현실적으로 부합하지 않으며, 온실가스 배출량을 사용할 때 대·소 판단의 비교를 하는 것은 바람직하지 않다고 판단된다. 마지막으로 본 연구에서는 지자체의 실질적인 온실가스 감축활동을 반영하기 위해 지자체 인벤토리의 직접배출과 간접배출 중에서 가정, 상업, 도로수송과 같이 지자체에서 관리권한을 가지고 있다고 판단되는 카테고리를 재구성하여 감축인벤토리를 별도로 제시함으로써 지자체에서 실효성 높은 온실가스 감축 정책을 수립할 수 있도록 하였다.
국가 온실가스 감축목표를 달성하기 위해서는 실질적 감축 주체인 지자체에 대한 체계적인 관리와 지원이 필요하기 때문에 한국환경공단 에서는 2015년부터 전국 지자체의 온실가스 배출량을 산정하여 매년 제공하고 있으며, 온실가스 감축계획 수립 시 기초자료로 활용하도록 하고 있다. 하지만 온실가스종합정보센터에서 산정하고 있는 국가 배출량과 17개 광역 지자체의 배출량 합계가 일치하지 않기 때문에 배출량 산정결과에 대한 신뢰성에 문제를 제기할 수 있는 상황이다. 따라서 국가와 17개 광역 지자체 배출량 합계가 다른 이유에 대한 비교·분석을 통해 그 원인을 파악하고, 산정결과에 대한 타당성 검토로 배출량에 대한 신뢰성을 확보하고 상호 보완 방안을 마련할 필요가 있다고 판단된다. 본 연구에서는 지자체 온실가스 배출량 합계를 파악하기 위해 전국 17개 광역 지자체를 대상으로 하였으며 산정기간은 10개년(‘05~’14년)으로 하였다. 국가와 지자체 인벤토리 비교 시 국가에서는 산정하지 않는 간접배출을 제외하고 직접배출만 대상으로 하였으며, 국가 배출량은 온실가스종합정보센터에서 발표한 「국가 온실가스 인벤토리 보고서(2016)」를 활용하였다. 연구결과 국가와 지자체 온실가스 배출량 합계가 일치하지 않는 가장 중요한 이유는 온실가스 인벤토리 구축을 위한 산정기준 설정 시 적용하는 가이드라인이 다르기 때문인 것으로 조사되었다. 산정기준이 불일치하므로 산정분야 뿐만 아니라 방법론, 산정 카테고리 범위, 배출계수, 가용 활동자료 등에서도 차이를 발생시키는 것으로 나타났다. 국가와 지자체 배출량 산정결과를 살펴보면, 2014년 기준으로 국가(약 648백만톤CO2eq.)와 지자체(약 669백만톤CO2eq.) 배출량은 약 21백만톤CO2eq. 차이가 발생하였으며 산정기간 동안 지자체 배출량이 국가 배출량 보다 평균 약 4.6% 높은 추세를 보였다. 지자체 배출량이 국가 배출량 보다 높은 이유는 지자체 인벤토리에서 산정하는 카테고리 수가 국가 인벤토리 보다 많고 세분화된 활동자료를 사용하기 때문인 것으로 판단된다. 국가 인벤토리의 구축 목적은 국가 총 배출량을 산정하는 것으로 대부분의 카테고리가 하향식으로 산정하지만 지자체 인벤토리는 지자체별 자료와 특성을 반영해 일괄 산정하였으며 국가와 다르게 상향식을 적용하는 것으로 나타났다. 이상적인 상태라면 국가 온실가스 배출량과 17개 광역 지자체의 온실가스 배출량 합계가 일치해야 하지만 현실적으로 부합하지 않으며, 온실가스 배출량을 사용할 때 대·소 판단의 비교를 하는 것은 바람직하지 않다고 판단된다. 마지막으로 본 연구에서는 지자체의 실질적인 온실가스 감축활동을 반영하기 위해 지자체 인벤토리의 직접배출과 간접배출 중에서 가정, 상업, 도로수송과 같이 지자체에서 관리권한을 가지고 있다고 판단되는 카테고리를 재구성하여 감축인벤토리를 별도로 제시함으로써 지자체에서 실효성 높은 온실가스 감축 정책을 수립할 수 있도록 하였다.
In order to achieve the national GHGs reduction target, systematic management and support for the provincial governments, which is the actual reduction target, are required. Therefore, the K eco estimates GHGs emissions of the provincial governments from 2015 and provides them every year. It is used...
In order to achieve the national GHGs reduction target, systematic management and support for the provincial governments, which is the actual reduction target, are required. Therefore, the K eco estimates GHGs emissions of the provincial governments from 2015 and provides them every year. It is used as basic data of city. However, since the national emissions calculated by the GIR and the total emissions of 17 provincial governments are inconsistent, it is possible to raise a question about the reliability of the results of the estimation. Therefore, it is necessary to identify the causes of the difference between the central government and 17 provincial governments in terms of the difference in the total emission amount, and to establish the reliability of the emission amount by reviewing the feasibility of the calculation results. In this study, the total amount of GHGs emissions of the provincial governments is analyzed and the calculation period is 10 years(‘05~’14). In comparison of central government and provincial governments inventory, only Scope1 were excluded from Scope2, which are not calculated by the central government. central government emissions were calculated using the "National Greenhouse Gas Inventory Report(2016)" published by the GIR. As a result of the study, it was found that the most important reason why the sum of central government and provincial governments GHGs emissions do not coincide is due to the difference in the guideline applied when establishing the calculation standard for GHGs inventory. Because of the inconsistency of the estimation criteria, not only the estimation sector but also the methodology, range of estimation category, emission factor, activity data. As of 2014, the central government(about 648 million tons CO2eq.) And the provincial governments(about 669 million tons CO2eq.) Emissions are about 21million tons CO2eq. There was a difference, and the provincial governments emissions were about 4.6% higher than the central government emissions during the estimation period. The reason why the provincial governments emissions are higher than the central government emissions is because the number of categories calculated by the provincial governments inventory is larger than that of the central government inventory and it is because of using the detailed activity data. The purpose of establishing the central government inventory is to calculate the total amount of the central government emission. Most of the categories are calculated top-down, but the provincial governments inventory is calculated by collecting data and characteristics by provincial governments. If it is in an ideal state, the central government GHGs emissions should be equal to the total of GHGs emissions from 17 provincial governments. However, this does not correspond to reality and it is not desirable to make a comparison between large and small emissions when using GHGs emissions. Finally, in order to reflect the actual GHGs reduction activities of the provincial governments, this study reconstructs the categories that are considered to have management authority in the provincial governments such as home, commercial, and road transportation among the Scope1 of the provincial governments inventory and Scope2, And to establish effective policies to reduce GHGs emissions in provincial governments
In order to achieve the national GHGs reduction target, systematic management and support for the provincial governments, which is the actual reduction target, are required. Therefore, the K eco estimates GHGs emissions of the provincial governments from 2015 and provides them every year. It is used as basic data of city. However, since the national emissions calculated by the GIR and the total emissions of 17 provincial governments are inconsistent, it is possible to raise a question about the reliability of the results of the estimation. Therefore, it is necessary to identify the causes of the difference between the central government and 17 provincial governments in terms of the difference in the total emission amount, and to establish the reliability of the emission amount by reviewing the feasibility of the calculation results. In this study, the total amount of GHGs emissions of the provincial governments is analyzed and the calculation period is 10 years(‘05~’14). In comparison of central government and provincial governments inventory, only Scope1 were excluded from Scope2, which are not calculated by the central government. central government emissions were calculated using the "National Greenhouse Gas Inventory Report(2016)" published by the GIR. As a result of the study, it was found that the most important reason why the sum of central government and provincial governments GHGs emissions do not coincide is due to the difference in the guideline applied when establishing the calculation standard for GHGs inventory. Because of the inconsistency of the estimation criteria, not only the estimation sector but also the methodology, range of estimation category, emission factor, activity data. As of 2014, the central government(about 648 million tons CO2eq.) And the provincial governments(about 669 million tons CO2eq.) Emissions are about 21million tons CO2eq. There was a difference, and the provincial governments emissions were about 4.6% higher than the central government emissions during the estimation period. The reason why the provincial governments emissions are higher than the central government emissions is because the number of categories calculated by the provincial governments inventory is larger than that of the central government inventory and it is because of using the detailed activity data. The purpose of establishing the central government inventory is to calculate the total amount of the central government emission. Most of the categories are calculated top-down, but the provincial governments inventory is calculated by collecting data and characteristics by provincial governments. If it is in an ideal state, the central government GHGs emissions should be equal to the total of GHGs emissions from 17 provincial governments. However, this does not correspond to reality and it is not desirable to make a comparison between large and small emissions when using GHGs emissions. Finally, in order to reflect the actual GHGs reduction activities of the provincial governments, this study reconstructs the categories that are considered to have management authority in the provincial governments such as home, commercial, and road transportation among the Scope1 of the provincial governments inventory and Scope2, And to establish effective policies to reduce GHGs emissions in provincial governments
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.