SWOT/AHP와 SWOT/ANP 분석을 통한 국내 외식프랜차이즈의 발전전략에 관한 연구 A study on development strategy of Korea food service franchise using the SWOT/AHP and the SWOT/ANP technique원문보기
IMF 외환위기 이후 기업의 주기적인 구조조정과 최근 경기 불황의 지속에 따른 명예퇴직과 조기퇴직의 증가로 실직자가 증가하고 있으며 고용 없는 경제성장으로 기업의 신규채용이 증가하지 않아 2016년 말 현재 청년실업자도 43만 명, 청년 실업률이 9.8%에 이르고 있는 현실에서 창업시장이 확대, 발전하고 있다. 그 중 프랜차이즈 창업은 사업 경험과 관련한 전문성이 부족한 예비 창업자들이 프랜차이즈 본부의 지원과 전문성을 활용할 수 있어서 점차 증가하고 있는 추세이다. 실제 폐업율도 국세청 자료에 의하면 5년간(2011년∼2015년) 자영업자의 폐업율이 73.1%였던 반면 가맹점의 계약해지율은 31.7%로 현저하게 낮다. 본 연구는 이러한 창업시장이 확대되는 사회적, 경제적 환경과 프랜차이즈 산업의 장‧단점 및 산업 환경에 따른 기회와 위기에 주목하여 국내 외식프랜차이즈를 중심으로 국내 외식프랜차이즈의 발전전략을 제시하고자 하였다. 연구방법으로는 기존연구의 검토와 국내 외식프랜차이즈 업계 운영자 60명과 전문가 50명을 대상으로 설문조사를 통해 ...
IMF 외환위기 이후 기업의 주기적인 구조조정과 최근 경기 불황의 지속에 따른 명예퇴직과 조기퇴직의 증가로 실직자가 증가하고 있으며 고용 없는 경제성장으로 기업의 신규채용이 증가하지 않아 2016년 말 현재 청년실업자도 43만 명, 청년 실업률이 9.8%에 이르고 있는 현실에서 창업시장이 확대, 발전하고 있다. 그 중 프랜차이즈 창업은 사업 경험과 관련한 전문성이 부족한 예비 창업자들이 프랜차이즈 본부의 지원과 전문성을 활용할 수 있어서 점차 증가하고 있는 추세이다. 실제 폐업율도 국세청 자료에 의하면 5년간(2011년∼2015년) 자영업자의 폐업율이 73.1%였던 반면 가맹점의 계약해지율은 31.7%로 현저하게 낮다. 본 연구는 이러한 창업시장이 확대되는 사회적, 경제적 환경과 프랜차이즈 산업의 장‧단점 및 산업 환경에 따른 기회와 위기에 주목하여 국내 외식프랜차이즈를 중심으로 국내 외식프랜차이즈의 발전전략을 제시하고자 하였다. 연구방법으로는 기존연구의 검토와 국내 외식프랜차이즈 업계 운영자 60명과 전문가 50명을 대상으로 설문조사를 통해 SWOT 요인을 도출하였다. 이를 활용한 SWOT 요인들의 중요도를 분석하기 위해 AHP분석과 ANP분석을 실시하였으며 호환성에 문제가 없어 AHP 분석 결과를 이용하여 중요도 분석을 하였다. 또한 SWOT 요인에 대한 국내 외식프랜차이즈 업체의 경쟁능력(대응능력)을 파악하기 위하여 경쟁능력(대응능력)에 대한 설문조사를 실시하였다. SWOT 요인 중요도와 경쟁능력(대응능력)을 이용하여 경쟁력지수를 산출하였으며 이를 바탕으로 국내 외식프랜차이즈의 발전전략과 발전전략에 따른 실행계획을 제안하였다. 분석결과 첫째, SWOT 분석에서 업체그룹과 전문가그룹 모두가 내부적 요인 중 강점요인을 약점요인보다 중요하게 생각하고 있으며 외부적 요인 중 기회요인을 위기요인보다 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다. 이는 국내 외식프랜차이즈 사업이 갖는 약점요인과 위기요인이 있긴 하지만 이러한 부정적인 요인보다는 강점요인과 기회요인이 갖는 긍정적인 점을 더 중요하게 판단하여 국내 외식프랜차이즈의 전체적인 성장 가능성을 높이 평가한 결과라고 해석된다. 둘째, 강점요인 중에서는 업체그룹은 검증된 비즈니스모델의 사용으로 사업안정화(S3)가 가장 중요도가 높았으며 전문가그룹은 가맹본부의 표준화된 제품(서비스) 및 경영지원(S2)이 가장 중요도가 높았다. 이는 업체그룹은 프랜차이즈 모델을 적용하여 사업을 초기에 안정화 한다는 현실적인 강점을 중요하게 생각한 반면 전문가그룹은 프랜차이즈 사업의 사전적 의미인 표준화된 제품(서비스) 제공과 경영지원이라는 이론적인 측면을 더 중요하게 생각한 결과라고 판단된다. 셋째, 약점요인 중에는 업체그룹과 전문가그룹 모두 가맹본부와의 불리한 지위에서 협상 및 해결(W3)과 계약 기간 내 계약 파기 어려움과 파기 시 막대한 손실발생(W4)의 중요도 합계가 0.6에 이른다. 이는 프랜차이즈 계약의 중요성과 속칭 “갑”과 “을”의 상생이 매우 중요하다는 것을 의미한다고 할 수 있겠다. 넷째, 기회요인 중에서는 업체그룹과 전문가그룹 모두에서 라이프 스타일, 가치관, 소비의식 구조의 변화(O3)가 압도적으로 중요하게 나왔으며 이는 미래의 사회적, 환경적, 경제적 변화가 외식산업 발전에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다고 판단한 결과로 해석된다. 다섯째, 위기요인 중에서는 업체그룹과 전문가그룹 모두에서 소비시장의 다양화에 따른 고객의 욕구변화(T1)를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이는 외부적인 경쟁과 해외 프랜차이즈의 국내 진입과 같은 경쟁요인보다는 향후 다양하게 변할 소비자의 욕구를 어떻게 만족시킬 것인가가 국내 외식프랜차이즈의 위기를 극복하는 가장 중요한 요인임을 반증하고 있다고 볼 수 있다. 여섯째, 가맹본부 VS. 가맹점 내부 경쟁능력(외부 대응능력) 차이분석에서는 가맹본부가 강점요인, 약점요인, 기회요인, 위기요인 전 부분에서 가맹점보다 내부 경쟁능력(외부 대응능력)이 높게 나타났다. 이는 가맹본부와 가맹점의 관계에서 아직도 가맹점이 상대적인 약자임을 의미하며 정부는 프랜차이즈에 대한 지원정책 및 제도를 수립할 때 가맹점의 입장을 더 보호해야 한다는 의미로 해석된다. 일곱째, SWOT/AHP 분석과 경쟁력지수를 감안하여 가맹본부 VS. 가맹점 발전전략을 분석한 결과 전체와 가맹본부, 가맹점 모두에서 SO전략(공격적 전략), ST전략(다각화 전략), WO전략(만회전략), WT전략(방어적 전략) 순으로 우선순위가 도출되었다. 이를 크게 두 전략으로 나누면 국내 외식프랜차이즈 사업을 적극적으로 육성하고 시장을 확대하는 전략인 SO전략(공격적 전략)과 ST전략(다각화전략)이 우선적인 전략이고 국내 외식프랜차이즈 사업의 두 주체인 가맹본부와 가맹점 간에 공정한 거래가 성립되도록 규제하는 프랜차이즈 사업 공정화에 관한 전략인 WO전략(만회전략)과 WT전략(방어적 전략)이 차선이라 할 수 있겠다. 오늘날 프랜차이즈의 공정거래에 대한 중요성이 강조되고는 있으나 분석결과는 먼저 전체적으로 프랜차이즈 사업을 성장시키고 발전시키는 정책과 제도를 우선시 하면서 경제적 약자인 중소 가맹본부와 가맹점을 보호하는 보완적인 정책과 제도가 마련되기를 기대하고 있는 것으로 해석할 수 있다. 한편 본 연구가 기존 다른 연구들과 차별되는 점은 다음과 같다. 첫째, 국내 외식프랜차이즈와 관련된 연구에서 SWOT 요인을 도출하고 SWOT 요인에 대하여 AHP분석과 ANP분석을 적용한 최초의 연구라 할 것이다. 둘째, SWOT/AHP분석을 활용한 기존연구에서는 대부분 SWOT 요인의 중요도를 산출하여 발전전략의 수립 방안을 제시하고 있으나 본 연구에서는 SWOT 요인의 중요도도 중요하지만 기업이 발전전략을 수립함에 있어 그 전략을 수행할 능력이 있는지도 매우 중요한 요소이므로 SWOT 요인의 중요도와 함께 경쟁력을 감안한 발전전략을 제시하고 이에 따른 세부 실행계획을 제시했다는 것이 기존연구와의 차별화된 점이다. 또한 가맹본부 그룹과 가맹점 그룹으로 나누어 SWOT/AHP를 분석하고 경쟁능력(대응능력)을 산출하여 그 차이를 해석한 것도 기존연구에서 찾아볼 수 없는 부분이다. 이상과 같은 시사점과 차별성에도 불구하고 본 연구는 다음과 같은 한계를 가지고 있다. 첫째, 본 연구에서는 국내 외식프랜차이즈의 업종별 분석을 실시하지 못 하였다. 따라서 향후 국내 외식프랜차이즈의 업종별로 분석하는 연구와 국내 외식프랜차이즈와 해외 외식프랜차이즈를 비교하는 연구가 기대된다. 둘째, 앞서 언급한 바와 같이 국내 외식프랜차이즈의 SWOT/AHP의 기존연구가 없었기 때문에 SWOT요인을 도출하는데 어려움이 많았으나 외식프랜차이즈와 관련한 국내·외의 기존연구에서 부분적으로 언급된 SWOT요인을 선정한 후 외식프랜차이즈 운영자와 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하는 등 최선을 다하여 분석대상 SWOT를 도출하였다. 그러나 연구자에 따라 분석 대상 SWOT요인이 달라진다면 연구결과가 달라질 가능성을 배제할 수 없다. 향후 다양한 SWOT요인에 대한 활발한 연구를 기대한다.
IMF 외환위기 이후 기업의 주기적인 구조조정과 최근 경기 불황의 지속에 따른 명예퇴직과 조기퇴직의 증가로 실직자가 증가하고 있으며 고용 없는 경제성장으로 기업의 신규채용이 증가하지 않아 2016년 말 현재 청년실업자도 43만 명, 청년 실업률이 9.8%에 이르고 있는 현실에서 창업시장이 확대, 발전하고 있다. 그 중 프랜차이즈 창업은 사업 경험과 관련한 전문성이 부족한 예비 창업자들이 프랜차이즈 본부의 지원과 전문성을 활용할 수 있어서 점차 증가하고 있는 추세이다. 실제 폐업율도 국세청 자료에 의하면 5년간(2011년∼2015년) 자영업자의 폐업율이 73.1%였던 반면 가맹점의 계약해지율은 31.7%로 현저하게 낮다. 본 연구는 이러한 창업시장이 확대되는 사회적, 경제적 환경과 프랜차이즈 산업의 장‧단점 및 산업 환경에 따른 기회와 위기에 주목하여 국내 외식프랜차이즈를 중심으로 국내 외식프랜차이즈의 발전전략을 제시하고자 하였다. 연구방법으로는 기존연구의 검토와 국내 외식프랜차이즈 업계 운영자 60명과 전문가 50명을 대상으로 설문조사를 통해 SWOT 요인을 도출하였다. 이를 활용한 SWOT 요인들의 중요도를 분석하기 위해 AHP분석과 ANP분석을 실시하였으며 호환성에 문제가 없어 AHP 분석 결과를 이용하여 중요도 분석을 하였다. 또한 SWOT 요인에 대한 국내 외식프랜차이즈 업체의 경쟁능력(대응능력)을 파악하기 위하여 경쟁능력(대응능력)에 대한 설문조사를 실시하였다. SWOT 요인 중요도와 경쟁능력(대응능력)을 이용하여 경쟁력지수를 산출하였으며 이를 바탕으로 국내 외식프랜차이즈의 발전전략과 발전전략에 따른 실행계획을 제안하였다. 분석결과 첫째, SWOT 분석에서 업체그룹과 전문가그룹 모두가 내부적 요인 중 강점요인을 약점요인보다 중요하게 생각하고 있으며 외부적 요인 중 기회요인을 위기요인보다 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다. 이는 국내 외식프랜차이즈 사업이 갖는 약점요인과 위기요인이 있긴 하지만 이러한 부정적인 요인보다는 강점요인과 기회요인이 갖는 긍정적인 점을 더 중요하게 판단하여 국내 외식프랜차이즈의 전체적인 성장 가능성을 높이 평가한 결과라고 해석된다. 둘째, 강점요인 중에서는 업체그룹은 검증된 비즈니스모델의 사용으로 사업안정화(S3)가 가장 중요도가 높았으며 전문가그룹은 가맹본부의 표준화된 제품(서비스) 및 경영지원(S2)이 가장 중요도가 높았다. 이는 업체그룹은 프랜차이즈 모델을 적용하여 사업을 초기에 안정화 한다는 현실적인 강점을 중요하게 생각한 반면 전문가그룹은 프랜차이즈 사업의 사전적 의미인 표준화된 제품(서비스) 제공과 경영지원이라는 이론적인 측면을 더 중요하게 생각한 결과라고 판단된다. 셋째, 약점요인 중에는 업체그룹과 전문가그룹 모두 가맹본부와의 불리한 지위에서 협상 및 해결(W3)과 계약 기간 내 계약 파기 어려움과 파기 시 막대한 손실발생(W4)의 중요도 합계가 0.6에 이른다. 이는 프랜차이즈 계약의 중요성과 속칭 “갑”과 “을”의 상생이 매우 중요하다는 것을 의미한다고 할 수 있겠다. 넷째, 기회요인 중에서는 업체그룹과 전문가그룹 모두에서 라이프 스타일, 가치관, 소비의식 구조의 변화(O3)가 압도적으로 중요하게 나왔으며 이는 미래의 사회적, 환경적, 경제적 변화가 외식산업 발전에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다고 판단한 결과로 해석된다. 다섯째, 위기요인 중에서는 업체그룹과 전문가그룹 모두에서 소비시장의 다양화에 따른 고객의 욕구변화(T1)를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 이는 외부적인 경쟁과 해외 프랜차이즈의 국내 진입과 같은 경쟁요인보다는 향후 다양하게 변할 소비자의 욕구를 어떻게 만족시킬 것인가가 국내 외식프랜차이즈의 위기를 극복하는 가장 중요한 요인임을 반증하고 있다고 볼 수 있다. 여섯째, 가맹본부 VS. 가맹점 내부 경쟁능력(외부 대응능력) 차이분석에서는 가맹본부가 강점요인, 약점요인, 기회요인, 위기요인 전 부분에서 가맹점보다 내부 경쟁능력(외부 대응능력)이 높게 나타났다. 이는 가맹본부와 가맹점의 관계에서 아직도 가맹점이 상대적인 약자임을 의미하며 정부는 프랜차이즈에 대한 지원정책 및 제도를 수립할 때 가맹점의 입장을 더 보호해야 한다는 의미로 해석된다. 일곱째, SWOT/AHP 분석과 경쟁력지수를 감안하여 가맹본부 VS. 가맹점 발전전략을 분석한 결과 전체와 가맹본부, 가맹점 모두에서 SO전략(공격적 전략), ST전략(다각화 전략), WO전략(만회전략), WT전략(방어적 전략) 순으로 우선순위가 도출되었다. 이를 크게 두 전략으로 나누면 국내 외식프랜차이즈 사업을 적극적으로 육성하고 시장을 확대하는 전략인 SO전략(공격적 전략)과 ST전략(다각화전략)이 우선적인 전략이고 국내 외식프랜차이즈 사업의 두 주체인 가맹본부와 가맹점 간에 공정한 거래가 성립되도록 규제하는 프랜차이즈 사업 공정화에 관한 전략인 WO전략(만회전략)과 WT전략(방어적 전략)이 차선이라 할 수 있겠다. 오늘날 프랜차이즈의 공정거래에 대한 중요성이 강조되고는 있으나 분석결과는 먼저 전체적으로 프랜차이즈 사업을 성장시키고 발전시키는 정책과 제도를 우선시 하면서 경제적 약자인 중소 가맹본부와 가맹점을 보호하는 보완적인 정책과 제도가 마련되기를 기대하고 있는 것으로 해석할 수 있다. 한편 본 연구가 기존 다른 연구들과 차별되는 점은 다음과 같다. 첫째, 국내 외식프랜차이즈와 관련된 연구에서 SWOT 요인을 도출하고 SWOT 요인에 대하여 AHP분석과 ANP분석을 적용한 최초의 연구라 할 것이다. 둘째, SWOT/AHP분석을 활용한 기존연구에서는 대부분 SWOT 요인의 중요도를 산출하여 발전전략의 수립 방안을 제시하고 있으나 본 연구에서는 SWOT 요인의 중요도도 중요하지만 기업이 발전전략을 수립함에 있어 그 전략을 수행할 능력이 있는지도 매우 중요한 요소이므로 SWOT 요인의 중요도와 함께 경쟁력을 감안한 발전전략을 제시하고 이에 따른 세부 실행계획을 제시했다는 것이 기존연구와의 차별화된 점이다. 또한 가맹본부 그룹과 가맹점 그룹으로 나누어 SWOT/AHP를 분석하고 경쟁능력(대응능력)을 산출하여 그 차이를 해석한 것도 기존연구에서 찾아볼 수 없는 부분이다. 이상과 같은 시사점과 차별성에도 불구하고 본 연구는 다음과 같은 한계를 가지고 있다. 첫째, 본 연구에서는 국내 외식프랜차이즈의 업종별 분석을 실시하지 못 하였다. 따라서 향후 국내 외식프랜차이즈의 업종별로 분석하는 연구와 국내 외식프랜차이즈와 해외 외식프랜차이즈를 비교하는 연구가 기대된다. 둘째, 앞서 언급한 바와 같이 국내 외식프랜차이즈의 SWOT/AHP의 기존연구가 없었기 때문에 SWOT요인을 도출하는데 어려움이 많았으나 외식프랜차이즈와 관련한 국내·외의 기존연구에서 부분적으로 언급된 SWOT요인을 선정한 후 외식프랜차이즈 운영자와 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하는 등 최선을 다하여 분석대상 SWOT를 도출하였다. 그러나 연구자에 따라 분석 대상 SWOT요인이 달라진다면 연구결과가 달라질 가능성을 배제할 수 없다. 향후 다양한 SWOT요인에 대한 활발한 연구를 기대한다.
The International Monetary Fund (“IMF”) crisis introduced a system for easy layoffs. With recent economic downturn, employees have been asked to retire early and fewer jobs have become available. As of late 2016, the youth unemployment rate reached 9.8%, approximately 430,000 and as a result, more a...
The International Monetary Fund (“IMF”) crisis introduced a system for easy layoffs. With recent economic downturn, employees have been asked to retire early and fewer jobs have become available. As of late 2016, the youth unemployment rate reached 9.8%, approximately 430,000 and as a result, more and more small businesses have been created. Among many, franchise businesses have increased as it does not require people to have much experience and expertise and supports are provided by already established franchise headquarters. The rate of failure according to the National Tax Service (“NTS”) from 2011 to 2015 is 73.1% for non-franchise small businesses whereas it is 31.7% for franchisees. The purpose of this research is to survey strengths, weaknesses, opportunities and threats (“SWOT”) of franchise business model specifically in food service industry and suggest business improvement strategies. It was done by surveying 60 food service franchise owners and 50 experts to identify the SWOT. The Analytic Hierarchy Process (“AHP”) and Analytic Network Process (“ANP”) were used to analyze the SWOT found by the surveys. As the compatibility index is lower than 1.067, the AHP is used to analyze the SWOT. In addition, surveys and analysis were done to analyze the competitive ability and responsive ability. Then, the research result was used to identify development strategies and execution plan for food service franchise businesses. First, the SWOT analysis shows that the franchise owners and the expert group view the industry positively overall and there are more strengths, opportunities than weaknesses, threats. While there are negatives and threats to the industry overall, many people think that there are more opportunities and positive aspects. Second, the franchise owners rank proven business model and platform (S3) as the strongest advantage of food service franchise businesses while the expert group ranks management supports (S2) from headquarters as the strongest advantage. This shows that the franchise owner group values the fact that it is easier to start a franchise business using well established business model and platform more than the expert group that values the management support and standardized products more. Third, the expert group and franchise owner group indicate that the weight on unfair franchise contracts with franchisor(W3) and high penalty from breaking a franchise agreement as weaknesses(W4) is 60% of weaknesses. This shows that contracts between franchisor and franchisee are important. Fourth, both the expert group and franchise owner group indicate that change in people’s lifestyle, value system and consumption pattern as the most important opportunity. This shows that future social, environmental, and economic change will positively affect the food service franchise industry. Fifth, both groups indicate that changes in consumption pattern due to ever changing food service franchise industry as the biggest threat. It is ranked higher than the entry of foreign food service franchises. This shows that response to fast changing consumer trend is very important when it comes to overcoming threats to food service franchise industry. Sixth, the analysis shows that in every criteria, franchisors are ranked higher than franchisees. This means the relationship between franchisees and franchisors is still imbalanced and it is recommended that policy to protect franchisees should be proposed. Seventh, the result of the SWOT/AHP analysis and competitiveness Index rank as follows: SO strategy(aggressive strategy), ST strategy(diversific ation strategy), WO strategy(recovery strategy) and WT strategy(defensive strategy). This can be categorized into two categories. The first one is SO strategy(aggressive strategy) and ST strategy(diversification strategy) that are used to expand and develop the market. The second one is WO strategy(recovery strategy) and WT strategy(defensive strategy) that balance the imbalanced relationship between the franchisor and franchisee. Even though it has been noted that the relationship between the franchisor and franchisee should become more fair, the analysis shows that it is more important to expand and develop the franchise industry itself and secondly should make the relationship between the franchisor and franchisee more balanced. This research is different from other researches first this is the first because research to evaluate the food service franchise industry using the SWOT analysis and apply the AHP analysis and ANP analysis. Secondly, while other researches use the SWOT analysis to evaluate and propose a development strategy, this research not only uses the SWOT/AHP analysis, but also considers competitive ability and responsive ability of the food service franchises and suggests development strategies and execution plans. Lastly, this research evaluates franchisors and franchisees separately and used the SWOT/AHP analysis to evaluate competitive ability and responsive ability separately for each group. This research is limited first because it evaluates the industry as a whole, but does not evaluate by industry within the franchise industry. Accordingly, further research categorizing domestic and foreign franchise restaurants will be helpful. Secondly, as mentioned previously, there has not been a research on the food service franchise industry using the SWOT/AHP analysis. This was overcome by careful selection of interviewees. The result may be different based on how SWOT factors are selected. In future, I expect more researches to be done on the other SWOT factors.
The International Monetary Fund (“IMF”) crisis introduced a system for easy layoffs. With recent economic downturn, employees have been asked to retire early and fewer jobs have become available. As of late 2016, the youth unemployment rate reached 9.8%, approximately 430,000 and as a result, more and more small businesses have been created. Among many, franchise businesses have increased as it does not require people to have much experience and expertise and supports are provided by already established franchise headquarters. The rate of failure according to the National Tax Service (“NTS”) from 2011 to 2015 is 73.1% for non-franchise small businesses whereas it is 31.7% for franchisees. The purpose of this research is to survey strengths, weaknesses, opportunities and threats (“SWOT”) of franchise business model specifically in food service industry and suggest business improvement strategies. It was done by surveying 60 food service franchise owners and 50 experts to identify the SWOT. The Analytic Hierarchy Process (“AHP”) and Analytic Network Process (“ANP”) were used to analyze the SWOT found by the surveys. As the compatibility index is lower than 1.067, the AHP is used to analyze the SWOT. In addition, surveys and analysis were done to analyze the competitive ability and responsive ability. Then, the research result was used to identify development strategies and execution plan for food service franchise businesses. First, the SWOT analysis shows that the franchise owners and the expert group view the industry positively overall and there are more strengths, opportunities than weaknesses, threats. While there are negatives and threats to the industry overall, many people think that there are more opportunities and positive aspects. Second, the franchise owners rank proven business model and platform (S3) as the strongest advantage of food service franchise businesses while the expert group ranks management supports (S2) from headquarters as the strongest advantage. This shows that the franchise owner group values the fact that it is easier to start a franchise business using well established business model and platform more than the expert group that values the management support and standardized products more. Third, the expert group and franchise owner group indicate that the weight on unfair franchise contracts with franchisor(W3) and high penalty from breaking a franchise agreement as weaknesses(W4) is 60% of weaknesses. This shows that contracts between franchisor and franchisee are important. Fourth, both the expert group and franchise owner group indicate that change in people’s lifestyle, value system and consumption pattern as the most important opportunity. This shows that future social, environmental, and economic change will positively affect the food service franchise industry. Fifth, both groups indicate that changes in consumption pattern due to ever changing food service franchise industry as the biggest threat. It is ranked higher than the entry of foreign food service franchises. This shows that response to fast changing consumer trend is very important when it comes to overcoming threats to food service franchise industry. Sixth, the analysis shows that in every criteria, franchisors are ranked higher than franchisees. This means the relationship between franchisees and franchisors is still imbalanced and it is recommended that policy to protect franchisees should be proposed. Seventh, the result of the SWOT/AHP analysis and competitiveness Index rank as follows: SO strategy(aggressive strategy), ST strategy(diversific ation strategy), WO strategy(recovery strategy) and WT strategy(defensive strategy). This can be categorized into two categories. The first one is SO strategy(aggressive strategy) and ST strategy(diversification strategy) that are used to expand and develop the market. The second one is WO strategy(recovery strategy) and WT strategy(defensive strategy) that balance the imbalanced relationship between the franchisor and franchisee. Even though it has been noted that the relationship between the franchisor and franchisee should become more fair, the analysis shows that it is more important to expand and develop the franchise industry itself and secondly should make the relationship between the franchisor and franchisee more balanced. This research is different from other researches first this is the first because research to evaluate the food service franchise industry using the SWOT analysis and apply the AHP analysis and ANP analysis. Secondly, while other researches use the SWOT analysis to evaluate and propose a development strategy, this research not only uses the SWOT/AHP analysis, but also considers competitive ability and responsive ability of the food service franchises and suggests development strategies and execution plans. Lastly, this research evaluates franchisors and franchisees separately and used the SWOT/AHP analysis to evaluate competitive ability and responsive ability separately for each group. This research is limited first because it evaluates the industry as a whole, but does not evaluate by industry within the franchise industry. Accordingly, further research categorizing domestic and foreign franchise restaurants will be helpful. Secondly, as mentioned previously, there has not been a research on the food service franchise industry using the SWOT/AHP analysis. This was overcome by careful selection of interviewees. The result may be different based on how SWOT factors are selected. In future, I expect more researches to be done on the other SWOT factors.
주제어
#국내 외식프랜차이즈 경쟁능력 대응능력 중요도 경쟁력지수 발전전략 Korea Food Service Franchise SWOT AHP Weights Competitive ability Responsive ability Competitiveness Index Development Strategy
학위논문 정보
저자
최채봉
학위수여기관
강남대학교
학위구분
국내박사
학과
경영학과
지도교수
이상석
발행연도
2018
총페이지
vi, 150 p.
키워드
국내 외식프랜차이즈 경쟁능력 대응능력 중요도 경쟁력지수 발전전략 Korea Food Service Franchise SWOT AHP Weights Competitive ability Responsive ability Competitiveness Index Development Strategy
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