본 연구의 목적은 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달 및 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 S 시 S 구에 소재한 S 어린이집의 만 2세 영아 반 26명을 연구대상으로 선정하였다. 이들 영아는 월령을 평균하여 실험집단과 비교집단의 두 개의 집단(실험집단 13명, 비교집단 13명)으로 나누어 실험을 실시하였다. 또한, S구 S 어린이집은 생활환경, 부모의 사회, 경제적 지위 수준과 자녀에 대한 교육적 열의 수준이 매우 유사한 지역이다 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 30분의 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이 활동이 2016년 10월 26일부터 2016년 12월 30일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 영아의 언어발달을 측정하기 위해 김영태(2002)가 개발한 언어발달(SELSI) 검사 도구를 사용하였으며, 이는 하위요인으로 수용 언어발달과 표현 언어발달로 구성되어있다. 또한, 유아의 놀이성 변화를 측정하기 위한 검사 도구는 Barnett(1990)의 놀이성 척도(Children's ...
본 연구의 목적은 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달 및 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 S 시 S 구에 소재한 S 어린이집의 만 2세 영아 반 26명을 연구대상으로 선정하였다. 이들 영아는 월령을 평균하여 실험집단과 비교집단의 두 개의 집단(실험집단 13명, 비교집단 13명)으로 나누어 실험을 실시하였다. 또한, S구 S 어린이집은 생활환경, 부모의 사회, 경제적 지위 수준과 자녀에 대한 교육적 열의 수준이 매우 유사한 지역이다 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 30분의 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이 활동이 2016년 10월 26일부터 2016년 12월 30일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 영아의 언어발달을 측정하기 위해 김영태(2002)가 개발한 언어발달(SELSI) 검사 도구를 사용하였으며, 이는 하위요인으로 수용 언어발달과 표현 언어발달로 구성되어있다. 또한, 유아의 놀이성 변화를 측정하기 위한 검사 도구는 Barnett(1990)의 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 수정 번안한 놀이성 검사 도구를 사용하였다. 놀이성의 하위요인으로는 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각으로 구성되어 있다. 본 연구 과정에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 사전·사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 대응표본 t 검증을 통해 영아의 언어발달 및 놀이성의 증진 효과를 알아보았다. 또한 각 연구 도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 계수를 산출하였다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이에 참여한 실험집단의 영아가 비교집단의 영아에 비해 언어발달의 하위요인인 수용 언어 발달보다 표현 언어 발달에서 보다 더 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구결과를 통해 그림동화책을 활용한 말 리듬 활동이 영아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 둘째, 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이에 참여한 실험집단의 영아가 비교집단의 영아에 비해 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현, 유머 감각 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구결과를 통해 그림 동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이상의 연구결과와 같이 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달 및 놀이성 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이는 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아들의 일상에서 적극 활용 된다면 언어발달에 효과적이며 또한, 놀이성 증진에 매우 효과적일 수 있음을 시사한다고 할 수 있다. 따라서 영아를 위한 그림동화책 읽기와 관련한 활동에서 교사는 반복하여 읽기 등과 같은 일반적인 상호작용에서 벗어나 그림동화책의 줄거리를 활용해 그림동화책에 포함되어있는 어휘와 내용을 쉽게 기억하고 표현하며 영아들이 쉽게 접근할 수 있도록 음악적 리듬감을 내포하고 있는 말 리듬 놀이 활동을 적극 실천할 필요가 있다. 영아를 위한 교육현장에서 주요하게 다뤄지는 영아의 언어발달 및 놀이성 향상을 위해 매우 효과적인 교육 접근 방법이 될 수 있는 그림동화책 내용을 이를 근거로 말 리듬 활동을 통하여 영아를 위한 교육현장에서 적극적으로 활용 할수 있도록 교사들의 노력을 기대해 본다.
본 연구의 목적은 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달 및 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
위와 같은 문제를 알아보기 위하여 S 시 S 구에 소재한 S 어린이집의 만 2세 영아 반 26명을 연구대상으로 선정하였다. 이들 영아는 월령을 평균하여 실험집단과 비교집단의 두 개의 집단(실험집단 13명, 비교집단 13명)으로 나누어 실험을 실시하였다. 또한, S구 S 어린이집은 생활환경, 부모의 사회, 경제적 지위 수준과 자녀에 대한 교육적 열의 수준이 매우 유사한 지역이다 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 30분의 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이 활동이 2016년 10월 26일부터 2016년 12월 30일까지 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 영아의 언어발달을 측정하기 위해 김영태(2002)가 개발한 언어발달(SELSI) 검사 도구를 사용하였으며, 이는 하위요인으로 수용 언어발달과 표현 언어발달로 구성되어있다. 또한, 유아의 놀이성 변화를 측정하기 위한 검사 도구는 Barnett(1990)의 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 김영희(1995)가 수정 번안한 놀이성 검사 도구를 사용하였다. 놀이성의 하위요인으로는 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각으로 구성되어 있다. 본 연구 과정에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 사전·사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 대응표본 t 검증을 통해 영아의 언어발달 및 놀이성의 증진 효과를 알아보았다. 또한 각 연구 도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 계수를 산출하였다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이에 참여한 실험집단의 영아가 비교집단의 영아에 비해 언어발달의 하위요인인 수용 언어 발달보다 표현 언어 발달에서 보다 더 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구결과를 통해 그림동화책을 활용한 말 리듬 활동이 영아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 둘째, 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이에 참여한 실험집단의 영아가 비교집단의 영아에 비해 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성과 즐거움의 표현, 유머 감각 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 이러한 연구결과를 통해 그림 동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이상의 연구결과와 같이 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아의 언어발달 및 놀이성 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이는 그림동화책을 활용한 말 리듬 놀이가 영아들의 일상에서 적극 활용 된다면 언어발달에 효과적이며 또한, 놀이성 증진에 매우 효과적일 수 있음을 시사한다고 할 수 있다. 따라서 영아를 위한 그림동화책 읽기와 관련한 활동에서 교사는 반복하여 읽기 등과 같은 일반적인 상호작용에서 벗어나 그림동화책의 줄거리를 활용해 그림동화책에 포함되어있는 어휘와 내용을 쉽게 기억하고 표현하며 영아들이 쉽게 접근할 수 있도록 음악적 리듬감을 내포하고 있는 말 리듬 놀이 활동을 적극 실천할 필요가 있다. 영아를 위한 교육현장에서 주요하게 다뤄지는 영아의 언어발달 및 놀이성 향상을 위해 매우 효과적인 교육 접근 방법이 될 수 있는 그림동화책 내용을 이를 근거로 말 리듬 활동을 통하여 영아를 위한 교육현장에서 적극적으로 활용 할수 있도록 교사들의 노력을 기대해 본다.
The objective of this study was to examine the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguistic development and playfulness. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguist...
The objective of this study was to examine the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguistic development and playfulness. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguistic development?' 2. 'What is the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's playfulness?' Study subjects were 24 2-year old children at S Child-care Center in S-gu, S City, and they were divided into two groups (an experiment group, n=12; a control group, n=12) by calculating their average monthly age. People's demographic features of the area where S Child-care Center was located, such as life environment, parent's socioeconomic level and parent's educational zeal, were quite similar. Experiment was carried out in 20 sessions for 10 weeks from October 26 to December 30, 2016 (twice weekly), and a session consisted of 30 minutes and children carried out the picture storybook-used speech rhythm play. And study was progressed by the procedure of preliminary test, pre-test, experiment and post-test. In order to measure toddler's linguistic development, this study used SELSI (the Sequenced Language Scale for Infants) developed by Kim, Yeong Tae (2002), and the sub-variables of toddler's linguistic development consisted of receptive language development and expressive language development. And in order to measure toddler's playfulness, this study used Children's Playfulness Scale developed by Barnett (1990) and modified/adapted by Kim, Yeong Hee (1995). And the sub-variables of toddler's playfulness consisted of physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness and sense of humor. Collected data were statistically processed using the SPSS 16.0 Win program and the mean and standard deviation of pre- and post-test scores were calculated. In order to examine toddler's linguistic development and increase of playfulness, a paired sample t-test was carried out. In addition, in order to test the reliability of study tools, Cronbach`s α coefficient was calculated. Study findings are as follows: First, children in the experiment group who took part in the picture storybook-used speech rhythm play presented more significant improvement in such sub-variables of linguistic development as receptive language development and expressive language development than children in the control group did. This finding seems to present the fact that the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on toddler's linguistic development. Second, children in the experiment group who took part in the picture storybook-used speech rhythm play presented more significant improvement in such all the sub-variables of playfulness as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness and sense of humor than children in the control group did. This finding seems to present the fact that the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on toddler's playfulness. As above study findings show, the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on 2-year old children's linguistic development and improvement of playfulness. These findings seem to imply the fact that if the picture storybook-used speech rhythm play is actively used in toddler's daily life, it will very effectively develop young children's linguistic skills and improve their playfulness. In this vein, regarding picture storybook reading activities for toddlers, early childhood teachers must discard stereotyped interactions with children, such as repetitive reading of books, and actively practice the speech rhythm play which includes the sense of musical rhythms, using the outline of picture storybooks, thus making toddlers easily memorize the vocabularies and contents of the picture storybooks and conveniently approach it. The author hopes early childhood teachers at child-care centers and kindergartens, by means of speech rhythm activities, actively make the most of picture storybooks which can be a very effective educational approach to toddler's linguistic development and improvement of playfulness of which importance has increased recently.
The objective of this study was to examine the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguistic development and playfulness. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's linguistic development?' 2. 'What is the effect of picture storybook-used speech rhythm play on toddler's playfulness?' Study subjects were 24 2-year old children at S Child-care Center in S-gu, S City, and they were divided into two groups (an experiment group, n=12; a control group, n=12) by calculating their average monthly age. People's demographic features of the area where S Child-care Center was located, such as life environment, parent's socioeconomic level and parent's educational zeal, were quite similar. Experiment was carried out in 20 sessions for 10 weeks from October 26 to December 30, 2016 (twice weekly), and a session consisted of 30 minutes and children carried out the picture storybook-used speech rhythm play. And study was progressed by the procedure of preliminary test, pre-test, experiment and post-test. In order to measure toddler's linguistic development, this study used SELSI (the Sequenced Language Scale for Infants) developed by Kim, Yeong Tae (2002), and the sub-variables of toddler's linguistic development consisted of receptive language development and expressive language development. And in order to measure toddler's playfulness, this study used Children's Playfulness Scale developed by Barnett (1990) and modified/adapted by Kim, Yeong Hee (1995). And the sub-variables of toddler's playfulness consisted of physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness and sense of humor. Collected data were statistically processed using the SPSS 16.0 Win program and the mean and standard deviation of pre- and post-test scores were calculated. In order to examine toddler's linguistic development and increase of playfulness, a paired sample t-test was carried out. In addition, in order to test the reliability of study tools, Cronbach`s α coefficient was calculated. Study findings are as follows: First, children in the experiment group who took part in the picture storybook-used speech rhythm play presented more significant improvement in such sub-variables of linguistic development as receptive language development and expressive language development than children in the control group did. This finding seems to present the fact that the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on toddler's linguistic development. Second, children in the experiment group who took part in the picture storybook-used speech rhythm play presented more significant improvement in such all the sub-variables of playfulness as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness and sense of humor than children in the control group did. This finding seems to present the fact that the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on toddler's playfulness. As above study findings show, the picture storybook-used speech rhythm play has positive effects on 2-year old children's linguistic development and improvement of playfulness. These findings seem to imply the fact that if the picture storybook-used speech rhythm play is actively used in toddler's daily life, it will very effectively develop young children's linguistic skills and improve their playfulness. In this vein, regarding picture storybook reading activities for toddlers, early childhood teachers must discard stereotyped interactions with children, such as repetitive reading of books, and actively practice the speech rhythm play which includes the sense of musical rhythms, using the outline of picture storybooks, thus making toddlers easily memorize the vocabularies and contents of the picture storybooks and conveniently approach it. The author hopes early childhood teachers at child-care centers and kindergartens, by means of speech rhythm activities, actively make the most of picture storybooks which can be a very effective educational approach to toddler's linguistic development and improvement of playfulness of which importance has increased recently.
주제어
#Children`s literatureStudy and teaching (Preschool)Dissertations ChildrenBooks and readingDissertations Early childhood educationDissertations Early childhood edcuationActivity programsDissertations
학위논문 정보
저자
한경아
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
지도교수
방은영
발행연도
2017
총페이지
vi, 117 p.
키워드
Children`s literatureStudy and teaching (Preschool)Dissertations ChildrenBooks and readingDissertations Early childhood educationDissertations Early childhood edcuationActivity programsDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.