본 연구는 캐릭터의 특성이 브랜드의 기억 용이성, 유의미성, 호감성 그리고 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 실증적으로 조사하는데 목적이 있다. 먼저 문헌 고찰을 통해 캐릭터의 특성(신뢰성, 역동성, 친숙성, 매력성, 유사성)과 브랜드 요소(캐릭터, 브랜드 네임, URL, 로고, 슬로건, 징글, 패키지 등)의 선택 기준이 되는 요인(기억 용이성, 유의미성, 호감성), 브랜드 태도를 조사하고, 캐릭터의 특성이 브랜드 선택 요인과 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구를 위해 기업, 지방자치단체의 캐릭터인 ...
본 연구는 캐릭터의 특성이 브랜드의 기억 용이성, 유의미성, 호감성 그리고 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 실증적으로 조사하는데 목적이 있다. 먼저 문헌 고찰을 통해 캐릭터의 특성(신뢰성, 역동성, 친숙성, 매력성, 유사성)과 브랜드 요소(캐릭터, 브랜드 네임, URL, 로고, 슬로건, 징글, 패키지 등)의 선택 기준이 되는 요인(기억 용이성, 유의미성, 호감성), 브랜드 태도를 조사하고, 캐릭터의 특성이 브랜드 선택 요인과 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구를 위해 기업, 지방자치단체의 캐릭터인 카카오 프렌즈, 위비, 구도일, 해치를 대상으로 설문하고 조사하였다. 구조방정식 모형 분석에 의한 실증분석을 바탕으로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 캐릭터의 특성은 유의미성, 호감성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 캐릭터의 특성 중 매력성이 유의미성, 호감성 모두에게 영향을 미치는 것으로 나타나 캐릭터의 매력성이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 캐릭터를 이용해 브랜드 마케팅 전략을 세우고 있는 기업들과 지방자치단체들에게 중요한 점을 시사하고 있다. 캐릭터를 개발할 때 단지 친근하고, 익숙한 특성만이 아니라, 소비자를 자극하는 매력성을 가장 중요한 요소로 고려해야 한다는 것이다.
본 연구는 캐릭터의 특성이 브랜드의 기억 용이성, 유의미성, 호감성 그리고 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 실증적으로 조사하는데 목적이 있다. 먼저 문헌 고찰을 통해 캐릭터의 특성(신뢰성, 역동성, 친숙성, 매력성, 유사성)과 브랜드 요소(캐릭터, 브랜드 네임, URL, 로고, 슬로건, 징글, 패키지 등)의 선택 기준이 되는 요인(기억 용이성, 유의미성, 호감성), 브랜드 태도를 조사하고, 캐릭터의 특성이 브랜드 선택 요인과 브랜드 태도에 미치는 영향에 대해 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구를 위해 기업, 지방자치단체의 캐릭터인 카카오 프렌즈, 위비, 구도일, 해치를 대상으로 설문하고 조사하였다. 구조방정식 모형 분석에 의한 실증분석을 바탕으로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 캐릭터의 특성은 유의미성, 호감성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 캐릭터의 특성 중 매력성이 유의미성, 호감성 모두에게 영향을 미치는 것으로 나타나 캐릭터의 매력성이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 캐릭터를 이용해 브랜드 마케팅 전략을 세우고 있는 기업들과 지방자치단체들에게 중요한 점을 시사하고 있다. 캐릭터를 개발할 때 단지 친근하고, 익숙한 특성만이 아니라, 소비자를 자극하는 매력성을 가장 중요한 요소로 고려해야 한다는 것이다.
This study was conducted to identify how the spokes-character’s characteristics affects the brand memorability, brand meaningfulness, brand likability and attitude towards the brand. In order to accomplish this, I conducted a survey of popular spokes-character, unpopular spokes-character, new spokes...
This study was conducted to identify how the spokes-character’s characteristics affects the brand memorability, brand meaningfulness, brand likability and attitude towards the brand. In order to accomplish this, I conducted a survey of popular spokes-character, unpopular spokes-character, new spokes-character and old spokes-character. First, five dimensions of spokes-character’s characteristics (Sincerity, Dynamism, Familiarity, Attractiveness, Congruence), three dimensions of brand choice factors (Memorability, Meaningfulness, Likability) and three dimensions of brand attitude (cognitive, affective, behavioral) were studied through the document research. The purpose of this research is to prove the influence that spokes-character’s characteristics has on brand choice factors and brand attitude. To accomplish this, a questionnaire was devised to measure each factor with proper measurement. The result of the research is as follows; First, the results show that the five dimensions of spokes-character’s characteristics influenced on brand meaningfulness and brand likability. Second, attractiveness have a positive influence on both brand meaningfulness and brand likability. The results of this study suggests that spokes-character’s attractiveness will increase the brand meaningfulness and brand likability. Also, it supports the importance of brand marketing strategy that satisfies spokes-character’s attractiveness.
This study was conducted to identify how the spokes-character’s characteristics affects the brand memorability, brand meaningfulness, brand likability and attitude towards the brand. In order to accomplish this, I conducted a survey of popular spokes-character, unpopular spokes-character, new spokes-character and old spokes-character. First, five dimensions of spokes-character’s characteristics (Sincerity, Dynamism, Familiarity, Attractiveness, Congruence), three dimensions of brand choice factors (Memorability, Meaningfulness, Likability) and three dimensions of brand attitude (cognitive, affective, behavioral) were studied through the document research. The purpose of this research is to prove the influence that spokes-character’s characteristics has on brand choice factors and brand attitude. To accomplish this, a questionnaire was devised to measure each factor with proper measurement. The result of the research is as follows; First, the results show that the five dimensions of spokes-character’s characteristics influenced on brand meaningfulness and brand likability. Second, attractiveness have a positive influence on both brand meaningfulness and brand likability. The results of this study suggests that spokes-character’s attractiveness will increase the brand meaningfulness and brand likability. Also, it supports the importance of brand marketing strategy that satisfies spokes-character’s attractiveness.
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