끊임없이 변화하고 경쟁하는 외식산업 환경 속에서 외식기업들은 조직의 성과를 높이기 위하여 조직 내 인적자원의 전략적인 관리를 통해 경쟁우위를 확보하고자 하고 있으며, 이와 같이 종사원의 직무 성과를 이끌어 조직의 성과를 향상시키기 위한 일환으로 자신의 성과 향상 및 타인에게 호감을 주기 위하여 수행하는 종사원의 인상관리행동에 주목하고 있다. 이러한 인상관리행동을 적극적으로 수행하기 위해서는 종사원의 동기를 불러일으키는 요인으로 목표지향성이 있다. 따라서 본 연구에서는 외식기업 종사원의 인상관리행동을 목표지향성과 연관 지어 포괄적으로 이해하고, 나아가 인상관리행동이 직무수행 및 직무성과에 미치는 영향을 파악함으로써, 외식산업 내에서 인상관리행동의 중요성 검증하였다. 따라서 본 연구에서는 ...
끊임없이 변화하고 경쟁하는 외식산업 환경 속에서 외식기업들은 조직의 성과를 높이기 위하여 조직 내 인적자원의 전략적인 관리를 통해 경쟁우위를 확보하고자 하고 있으며, 이와 같이 종사원의 직무 성과를 이끌어 조직의 성과를 향상시키기 위한 일환으로 자신의 성과 향상 및 타인에게 호감을 주기 위하여 수행하는 종사원의 인상관리행동에 주목하고 있다. 이러한 인상관리행동을 적극적으로 수행하기 위해서는 종사원의 동기를 불러일으키는 요인으로 목표지향성이 있다. 따라서 본 연구에서는 외식기업 종사원의 인상관리행동을 목표지향성과 연관 지어 포괄적으로 이해하고, 나아가 인상관리행동이 직무수행 및 직무성과에 미치는 영향을 파악함으로써, 외식산업 내에서 인상관리행동의 중요성 검증하였다. 따라서 본 연구에서는 실증연구를 시행하기 위해 외식기업 종사원들을 대상으로 총 354부의 설문지를 최종 표본으로 선정하여 실증분석을 실시하였다. 이를 통해 도출된 본 연구의 가설에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 목표지향성과 인상관리행동의 영향 관계는 부분 채택되었다. 접근목표지향성은 인상관리행동에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-1은 기각되었다. 학습회피목표지향성과 수행접근목표지향성은 인상관리행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-2, 가설 1-3은 채택되었다. 수행회피목표지향성은 인상관리행동에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-4가 채택되었다. 둘째, 인상관리행동은 과업수행, 맥락수행, 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 2, 3, 4는 채택되었다. 셋째, 과업수행, 맥락수행, 혁신행동은 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 5, 6, 7은 채택되었다. 분석결과를 통하여 나타난 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 목표지향성에 의한 인상관리행동과 직무수행 및 직무성과의 관계에 대한 구조를 분석함으로써 기존의 연구 결과를 실증적으로 확인하였다는 점에 그 의의가 있다. 둘째, 조직 차원의 인상관리행동의 선행변수와 종속변수의 실증적인 영향관계를 증명하였다는 점에 본 연구의 의의가 있다. 셋째, 국내 외식분야의 연구가 미비한 목표지향성에 대한 요인의 체계화와 인상관리행동에 미치는 영향력의 유무를 파악하였다는 점에 그 의의가 있다. 마지막으로, 본 연구를 적용한 직원의 선별적인 채용과 교육 및 훈련을 통하여 외식 기업 종사원의 목표지향적인 동기 형성을 통한 긍정적이고 적극적인 인상관리행동을 통해 직무수행과 직무성과를 높임을 증명하였음에 본 연구의 의미가 있다. 그러나 몇 가지 한계점이 나타났는데, 본 연구는 횡단적 연구로 진행되었으므로, 향후 연구에서는 종단적 연구와 함께 보다 다양한 측정방법을 이용하여 전체 외식 종사원에 대한 연구와 비교가 이루어져야 할 것이다.
끊임없이 변화하고 경쟁하는 외식산업 환경 속에서 외식기업들은 조직의 성과를 높이기 위하여 조직 내 인적자원의 전략적인 관리를 통해 경쟁우위를 확보하고자 하고 있으며, 이와 같이 종사원의 직무 성과를 이끌어 조직의 성과를 향상시키기 위한 일환으로 자신의 성과 향상 및 타인에게 호감을 주기 위하여 수행하는 종사원의 인상관리행동에 주목하고 있다. 이러한 인상관리행동을 적극적으로 수행하기 위해서는 종사원의 동기를 불러일으키는 요인으로 목표지향성이 있다. 따라서 본 연구에서는 외식기업 종사원의 인상관리행동을 목표지향성과 연관 지어 포괄적으로 이해하고, 나아가 인상관리행동이 직무수행 및 직무성과에 미치는 영향을 파악함으로써, 외식산업 내에서 인상관리행동의 중요성 검증하였다. 따라서 본 연구에서는 실증연구를 시행하기 위해 외식기업 종사원들을 대상으로 총 354부의 설문지를 최종 표본으로 선정하여 실증분석을 실시하였다. 이를 통해 도출된 본 연구의 가설에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 목표지향성과 인상관리행동의 영향 관계는 부분 채택되었다. 접근목표지향성은 인상관리행동에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-1은 기각되었다. 학습회피목표지향성과 수행접근목표지향성은 인상관리행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-2, 가설 1-3은 채택되었다. 수행회피목표지향성은 인상관리행동에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1-4가 채택되었다. 둘째, 인상관리행동은 과업수행, 맥락수행, 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 2, 3, 4는 채택되었다. 셋째, 과업수행, 맥락수행, 혁신행동은 직무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 5, 6, 7은 채택되었다. 분석결과를 통하여 나타난 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 목표지향성에 의한 인상관리행동과 직무수행 및 직무성과의 관계에 대한 구조를 분석함으로써 기존의 연구 결과를 실증적으로 확인하였다는 점에 그 의의가 있다. 둘째, 조직 차원의 인상관리행동의 선행변수와 종속변수의 실증적인 영향관계를 증명하였다는 점에 본 연구의 의의가 있다. 셋째, 국내 외식분야의 연구가 미비한 목표지향성에 대한 요인의 체계화와 인상관리행동에 미치는 영향력의 유무를 파악하였다는 점에 그 의의가 있다. 마지막으로, 본 연구를 적용한 직원의 선별적인 채용과 교육 및 훈련을 통하여 외식 기업 종사원의 목표지향적인 동기 형성을 통한 긍정적이고 적극적인 인상관리행동을 통해 직무수행과 직무성과를 높임을 증명하였음에 본 연구의 의미가 있다. 그러나 몇 가지 한계점이 나타났는데, 본 연구는 횡단적 연구로 진행되었으므로, 향후 연구에서는 종단적 연구와 함께 보다 다양한 측정방법을 이용하여 전체 외식 종사원에 대한 연구와 비교가 이루어져야 할 것이다.
Under the continuously-changing and competitive food service industry environment, food service corporations are aiming to secure the competitive advantage through the strategic management of human resources within organization to increase the organizational performance, and as a method to impro...
Under the continuously-changing and competitive food service industry environment, food service corporations are aiming to secure the competitive advantage through the strategic management of human resources within organization to increase the organizational performance, and as a method to improve the organizational performance by leading employees' job performance, they are paying attention to employees' impression management to improve their performance and also to give favorable impressions to others. The goal orientation is a factor motivating employees to actively perform this impression management. Therefore, this study verified the importance of impression management within food service industry, by comprehensively understanding food service corporate employees' impression management in the relation with goal orientation, and also understanding the effects of impression management on job performance. Thus, for the empirical research, this study selected total 354 questionnaires as its final samples targeting food service corporate employees. The results of the research hypotheses are like below. First, the influence relation between goal orientation and impression management was partially selected. As the access goal orientation showed negative(-) effects on impression management, the hypothesis 1-1 was dismissed. As the learning avoidance goal orientation and performance access goal orientation showed positive(+) effects on impression management, the hypothesis 1-2 & 1-3 were selected. As the performance avoidance goal orientation showed negative(-) effects on impression management, the hypothesis 1-4 were selected. Second, the impression management had positive(+) effects on task performance, contextual performance, and innovative behavior, so that the hypothesis 2, 3, & 4 were selected. Third, the task performance, contextual performance, and innovative behavior had positive(+) effects on job performance, so that the hypotheses 5, 6, & 7 were selected. Based on the analysis results, the implications of this study are like following. First, its significance is to empirically verify the results of the existing researches by analyzing the relational structure of impression management and job performance in accordance with goal orientation. Second, its significance is to verify the empirical influence relation between preceding variables and dependent variables of impression management in the organizational level. Third, its significance is to systematize factors of goal orientation that used to be lacking in researches in domestic food service area, and also to understand the matter of influence on impression management. Lastly, its significance is to verify that food service corporate employees' positive and active impression management has increased their job performance by forming goal-oriented motivation through the selective recruitment, education, and training for employees. However, there were also several limitations of this study. As this study was a cross-sectional research, the future researches should study and compare the whole food service employees by using diverse measurement methods including longitudinal studies.
Under the continuously-changing and competitive food service industry environment, food service corporations are aiming to secure the competitive advantage through the strategic management of human resources within organization to increase the organizational performance, and as a method to improve the organizational performance by leading employees' job performance, they are paying attention to employees' impression management to improve their performance and also to give favorable impressions to others. The goal orientation is a factor motivating employees to actively perform this impression management. Therefore, this study verified the importance of impression management within food service industry, by comprehensively understanding food service corporate employees' impression management in the relation with goal orientation, and also understanding the effects of impression management on job performance. Thus, for the empirical research, this study selected total 354 questionnaires as its final samples targeting food service corporate employees. The results of the research hypotheses are like below. First, the influence relation between goal orientation and impression management was partially selected. As the access goal orientation showed negative(-) effects on impression management, the hypothesis 1-1 was dismissed. As the learning avoidance goal orientation and performance access goal orientation showed positive(+) effects on impression management, the hypothesis 1-2 & 1-3 were selected. As the performance avoidance goal orientation showed negative(-) effects on impression management, the hypothesis 1-4 were selected. Second, the impression management had positive(+) effects on task performance, contextual performance, and innovative behavior, so that the hypothesis 2, 3, & 4 were selected. Third, the task performance, contextual performance, and innovative behavior had positive(+) effects on job performance, so that the hypotheses 5, 6, & 7 were selected. Based on the analysis results, the implications of this study are like following. First, its significance is to empirically verify the results of the existing researches by analyzing the relational structure of impression management and job performance in accordance with goal orientation. Second, its significance is to verify the empirical influence relation between preceding variables and dependent variables of impression management in the organizational level. Third, its significance is to systematize factors of goal orientation that used to be lacking in researches in domestic food service area, and also to understand the matter of influence on impression management. Lastly, its significance is to verify that food service corporate employees' positive and active impression management has increased their job performance by forming goal-oriented motivation through the selective recruitment, education, and training for employees. However, there were also several limitations of this study. As this study was a cross-sectional research, the future researches should study and compare the whole food service employees by using diverse measurement methods including longitudinal studies.
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