본 연구의 목적은 캄보디아에서 대학 경험이 학생들의 대학 성취에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 대학생의 성취를 개인·사회성 발달, 교양 수준, 직업준비도, 과학기술 소양, 학점으로 정의하고, 대학 성취에 영향을 미치는 요인을 학생 개인 요인과 대학 경험으로 구분하여 분석하였다. 본 연구는 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 캄보디아 대학생의 대학 경험 및 학생 성취의 수준은 어떠한가? 둘째, 캄보디아에서 대학의 경험은 학생 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 특히 두 번째 연구문제를 분석하기 위해 다섯 가지의 하위 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 개인 및 사회성 발달 수준에 영향을 미치는가? 둘째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 교양 수준에 영향을 미치는가? 셋째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 직업준비도에 영향을 미치는가? 넷째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 과학기술 소양에 영향을 미치는가? 다섯째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 학점에 영향을 미치는가? 대학 경험과 대학 성취에 대한 조사를 위해 미국의 인디애나 대학(Indiana University)의 고등교육연구소(Center for Postsecondary Research and ...
본 연구의 목적은 캄보디아에서 대학 경험이 학생들의 대학 성취에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 대학생의 성취를 개인·사회성 발달, 교양 수준, 직업준비도, 과학기술 소양, 학점으로 정의하고, 대학 성취에 영향을 미치는 요인을 학생 개인 요인과 대학 경험으로 구분하여 분석하였다. 본 연구는 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 캄보디아 대학생의 대학 경험 및 학생 성취의 수준은 어떠한가? 둘째, 캄보디아에서 대학의 경험은 학생 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 특히 두 번째 연구문제를 분석하기 위해 다섯 가지의 하위 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 개인 및 사회성 발달 수준에 영향을 미치는가? 둘째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 교양 수준에 영향을 미치는가? 셋째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 직업준비도에 영향을 미치는가? 넷째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 과학기술 소양에 영향을 미치는가? 다섯째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 학점에 영향을 미치는가? 대학 경험과 대학 성취에 대한 조사를 위해 미국의 인디애나 대학(Indiana University)의 고등교육연구소(Center for Postsecondary Research and Planning)에서 개발한 대학생 경험 척도(CSEQ: College Student Experiences Questionnaire) 문항을 활용하였다. 미국의 대학생들을 위해 개발한 CSEQ를 캄보디아의 대학생들에게 적용하기 위해서 파일럿 테스트를 통해 문항을 수정하였다. 본 조사는 캄보디아의 수도인 프놈펜에 소재하고 있는 5개 대학의 524명을 대상으로 하였다. 캄보디아의 특수성을 반영하여 교육부 장관의 승인을 받고 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 대상 대학은 프놈펜 왕립 대학교(RUPP), 왕립 법학 대학교(RULE), 캄보디아 기술 대학교(ITC), 빌드 브라이트 대학교(BBU), 노턴 대학교(NU)이다. 설정된 연구모형에 따라 SPSS 21.0 통계 패키지를 사용하여 기술 통계 및 위계적 회귀 분석을 수행하였다. 본 연구의 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 과반수에 해당하는 캄보디아 대학생들이 컴퓨터와 인터넷 이용, 도서관 이용, 교과목 학습, 글쓰기, 과학지식 습득 및 활용, 교내 시설, 동아리 및 학생모임, 개인적 경험의 공유, 친구 사귀기, 교수와의 예술·음악·극장 공연 경험을 하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 다른 동료 학생들이나 교수와의 관계가 비교적 좋은 것으로 나타났다. 그리고 524명 중 493명(94.1%)의 학생들이 대학 내에서 취업하지 않고 있으며, 398명(76%)이 대학 외부에서 취업하지 않고 있는 것으로 나타났다. 학업 성취도와 관련하여, 여학생은 남학생에 비해 교양 수준, 과학기술 소양 및 학점이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 대학생들의 성취수준에 영향을 미치는 개인 요인을 살펴보면, 성별은 학점과 과학기술 소양에 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 여학생이 남학생보다 과학기술 소양과 학점이 높은 것으로 나타났다. 학점에서는 학교 유형이 중요한 요인으로 나타났는데, 공립대학의 학생들이 사립대학의 학생보다 학점이 높은 것으로 나타났다. 캄보디아 대학생들은 학년이 높아짐에 따라 과학기술 소양이 향상되는 것으로 나타났다. 학교에 대한 만족도는 교양 수준에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대학의 등록금이 많은 경우에 학점이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학생의 성취 수준에 영향을 미치는 대학 경험의 정도를 살펴보면, 우선 개인․사회성 수준의 변화량의 14.7%를 설명하는 것으로 나타났고, 교양 수준의 변화량 미치는 영향은 25.3%인 것으로 나타났다. 대학 경험이 직업준비도 변화량의 25.6%, 과학기술 소양의 변화량을 22.4%를 설명하는 것으로 나타났다. 대학 경험의 차이는 학점의 변화량을 2.5% 정도 설명하는 것으로 나타났다. 캄보디아 대학생의 대학 경험은 직업준비도, 교양 수준, 가학기술 소양, 개인․사회성 수준, 학점의 순으로 영향을 미친다고 할 수 있다. 넷째, 캄보디아 대학생의 대학 경험이 대학에서의 성취수준에 미치는 영향을 분석하기 위해 활용한 위계적 회귀분석을 활용하였다. 개인․사회성 발달에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 과학지식 습득 및 활용, 교내 시설, 개인적 경험의 공유, 친구사귀기, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동 수준이 높을수록 개인․사회성 발달 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 반면에 주당 교내 아르바이트 시간이 많아지면 개인․사회성 발달 수준이 낮아지는 것으로 나타났다. 교양 수준에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 과학지식 습득 및 활용, 개인적 경험의 공유, 친구 사귀기, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 교양 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 직업준비도에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 직업준비도가 높아지는 것으로 나타났다. 과학기술 소양에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 컴퓨터와 인터넷 이용, 동아리 및 학생모임, 친구 사귀기, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 과학기술 소양 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 학점에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 교과목 학습 수준이 높을수록 학점이 높아지는 것으로 나타났다. 이 연구는 캄보디아 대학생들의 대학 경험과 성취수준을 분석하였다는 의의가 있으나, 연구의 설계와 분석 과정을 고려할 때 일반화에는 한계를 갖고 있다. 첫째, 이 연구는 캄보디아의 수도인 프놈펜에 소재한 5개의 대학만을 표집하여 설문조사가 이루어졌기 때문에 연구 결과를 일반화하는 데 한계가 있다. 둘째, 본 연구는 기술통계와 위계적 회귀분석을 사용하여 데이터를 분석하였으며, 관련 변인들의 다양한 관계 및 인과관계를 파악하는 데에는 한계가 있다. 셋째, 정규과정으로 등록한 대학생들만을 대상으로 설문조사와 분석이 이루어졌기 때문에 연구 결과를 모든 대학생에게 일반화하기에는 한계가 있다.
본 연구의 목적은 캄보디아에서 대학 경험이 학생들의 대학 성취에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 대학생의 성취를 개인·사회성 발달, 교양 수준, 직업준비도, 과학기술 소양, 학점으로 정의하고, 대학 성취에 영향을 미치는 요인을 학생 개인 요인과 대학 경험으로 구분하여 분석하였다. 본 연구는 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 캄보디아 대학생의 대학 경험 및 학생 성취의 수준은 어떠한가? 둘째, 캄보디아에서 대학의 경험은 학생 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 특히 두 번째 연구문제를 분석하기 위해 다섯 가지의 하위 연구문제를 설정하였다. 첫째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 개인 및 사회성 발달 수준에 영향을 미치는가? 둘째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 교양 수준에 영향을 미치는가? 셋째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 직업준비도에 영향을 미치는가? 넷째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 과학기술 소양에 영향을 미치는가? 다섯째, 대학의 경험은 캄보디아 학생들의 학점에 영향을 미치는가? 대학 경험과 대학 성취에 대한 조사를 위해 미국의 인디애나 대학(Indiana University)의 고등교육연구소(Center for Postsecondary Research and Planning)에서 개발한 대학생 경험 척도(CSEQ: College Student Experiences Questionnaire) 문항을 활용하였다. 미국의 대학생들을 위해 개발한 CSEQ를 캄보디아의 대학생들에게 적용하기 위해서 파일럿 테스트를 통해 문항을 수정하였다. 본 조사는 캄보디아의 수도인 프놈펜에 소재하고 있는 5개 대학의 524명을 대상으로 하였다. 캄보디아의 특수성을 반영하여 교육부 장관의 승인을 받고 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 대상 대학은 프놈펜 왕립 대학교(RUPP), 왕립 법학 대학교(RULE), 캄보디아 기술 대학교(ITC), 빌드 브라이트 대학교(BBU), 노턴 대학교(NU)이다. 설정된 연구모형에 따라 SPSS 21.0 통계 패키지를 사용하여 기술 통계 및 위계적 회귀 분석을 수행하였다. 본 연구의 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 과반수에 해당하는 캄보디아 대학생들이 컴퓨터와 인터넷 이용, 도서관 이용, 교과목 학습, 글쓰기, 과학지식 습득 및 활용, 교내 시설, 동아리 및 학생모임, 개인적 경험의 공유, 친구 사귀기, 교수와의 예술·음악·극장 공연 경험을 하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 다른 동료 학생들이나 교수와의 관계가 비교적 좋은 것으로 나타났다. 그리고 524명 중 493명(94.1%)의 학생들이 대학 내에서 취업하지 않고 있으며, 398명(76%)이 대학 외부에서 취업하지 않고 있는 것으로 나타났다. 학업 성취도와 관련하여, 여학생은 남학생에 비해 교양 수준, 과학기술 소양 및 학점이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 대학생들의 성취수준에 영향을 미치는 개인 요인을 살펴보면, 성별은 학점과 과학기술 소양에 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 여학생이 남학생보다 과학기술 소양과 학점이 높은 것으로 나타났다. 학점에서는 학교 유형이 중요한 요인으로 나타났는데, 공립대학의 학생들이 사립대학의 학생보다 학점이 높은 것으로 나타났다. 캄보디아 대학생들은 학년이 높아짐에 따라 과학기술 소양이 향상되는 것으로 나타났다. 학교에 대한 만족도는 교양 수준에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대학의 등록금이 많은 경우에 학점이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학생의 성취 수준에 영향을 미치는 대학 경험의 정도를 살펴보면, 우선 개인․사회성 수준의 변화량의 14.7%를 설명하는 것으로 나타났고, 교양 수준의 변화량 미치는 영향은 25.3%인 것으로 나타났다. 대학 경험이 직업준비도 변화량의 25.6%, 과학기술 소양의 변화량을 22.4%를 설명하는 것으로 나타났다. 대학 경험의 차이는 학점의 변화량을 2.5% 정도 설명하는 것으로 나타났다. 캄보디아 대학생의 대학 경험은 직업준비도, 교양 수준, 가학기술 소양, 개인․사회성 수준, 학점의 순으로 영향을 미친다고 할 수 있다. 넷째, 캄보디아 대학생의 대학 경험이 대학에서의 성취수준에 미치는 영향을 분석하기 위해 활용한 위계적 회귀분석을 활용하였다. 개인․사회성 발달에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 과학지식 습득 및 활용, 교내 시설, 개인적 경험의 공유, 친구사귀기, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동 수준이 높을수록 개인․사회성 발달 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 반면에 주당 교내 아르바이트 시간이 많아지면 개인․사회성 발달 수준이 낮아지는 것으로 나타났다. 교양 수준에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 과학지식 습득 및 활용, 개인적 경험의 공유, 친구 사귀기, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 교양 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 직업준비도에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 예술․음악․극장 공연 경험, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 직업준비도가 높아지는 것으로 나타났다. 과학기술 소양에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 컴퓨터와 인터넷 이용, 동아리 및 학생모임, 친구 사귀기, 교수와의 활동, 교수와의 관계 수준이 높을수록 과학기술 소양 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 학점에 영향을 미치는 대학 경험을 살펴보면, 교과목 학습 수준이 높을수록 학점이 높아지는 것으로 나타났다. 이 연구는 캄보디아 대학생들의 대학 경험과 성취수준을 분석하였다는 의의가 있으나, 연구의 설계와 분석 과정을 고려할 때 일반화에는 한계를 갖고 있다. 첫째, 이 연구는 캄보디아의 수도인 프놈펜에 소재한 5개의 대학만을 표집하여 설문조사가 이루어졌기 때문에 연구 결과를 일반화하는 데 한계가 있다. 둘째, 본 연구는 기술통계와 위계적 회귀분석을 사용하여 데이터를 분석하였으며, 관련 변인들의 다양한 관계 및 인과관계를 파악하는 데에는 한계가 있다. 셋째, 정규과정으로 등록한 대학생들만을 대상으로 설문조사와 분석이 이루어졌기 때문에 연구 결과를 모든 대학생에게 일반화하기에는 한계가 있다.
The purpose of this study was to analyze the effect of college experience on student achievement in Cambodia. The achievement of college students was defined as personal and social development, general education, job preparation, science and technology, and GPA. This study had been set up by two...
The purpose of this study was to analyze the effect of college experience on student achievement in Cambodia. The achievement of college students was defined as personal and social development, general education, job preparation, science and technology, and GPA. This study had been set up by two main research questions. First, what is the level of college experience and student achievement in Cambodia? Second, how does college experience in Cambodia affect student achievement? In particular, five sub-research questions were set up to analyze the second research problem. First, does college experience affect the level of personal and social development of Cambodian students? Second, does the college experience affect the level of general education of Cambodian students? Third, does the college experience affect the job preparation of Cambodian students? Fourth, does the experience of the college experience affect the science and technology of Cambodian students? Fifth, does the college experience affect GPA of Cambodian students? The College Student Experiences Questionnaire (CSEQ) developed by the Center for Postsecondary Research and Planning at Indiana University in the United States was used to investigate college experience and student achievement. In order to apply the CSEQ developed for US college students to college students in Cambodia, we modified the question through pilot test. This study was conducted on 524 students from five universities in Phnom Penh, the capital of Cambodia. In recognition of the specificity of Cambodia, the survey was conducted with the approval by the Minister of Education. The target universities of the survey were including Royal University of Phnom Penh (RUPP), Institutes of Technology of Cambodia (ITC), RoyalUniversityofLawandEconomics (RULE), Norton University (NU), and Build Bright University (BBU). According to the research model, descriptive statistics and hierarchical regression analysis were conducted using the SPSS 21.0 statistical package. The results of this study were summarized as follows. First, a majority of Cambodian university students have access to computers and Internet, library, course learning, writing experience, scientific and quantitative experiences, campus facilities, sharing personal experience, student acquaintances, art music theater, and experience with faculty. It has been shown to have a theatrical performance experience. Also, it was found that students had a good relationship with other fellow students or professors. Of the 524 students, 493 (94.1%) did not work in the university, and 398 (76%) were not employed outside the university. Regarding academic achievement, female students showed higher levels of general education, science and technology literacy, and higher GPA than male students. Second, considering on individual factors influencing college student achievement levels, gender appeared to affect GPA and science and technology. Female students had significantly higher scores than male students in both science and technology and GPA. The type of school was found to be an important factor in GPA, which students at publish university had gotten higher grade points than students at private university. By increasing school years, students were also improving knowledge of science and technology. Satisfaction with school was a positive effect on the level of general education. The higher the tuition was, the higher the GPA was. Third, the degree of college experience affecting student achievement level showed that 14.7% of the level of personal and social development was explained, and the effect of the change of the level of general education was 25.3%. College experience explained 25.6% of the change in job preparation and 22.4% of change in science and technology literacy. The difference in college experience was explained by 2.5% of the change in GPA. The experience of college students in Cambodia can be said to have an effect on job preparation, general education, science and technology, personal and social development, and GPA. Fourth, we used hierarchical regression to analyze the effect of college experience on student achievement in Cambodia. The higher the level of student had activity with the professor, the higher the level of activity with the arts, music, and theater; there was the higher level of personal and social development. On the other hand, as the number of part-time jobs per week increased, the level of personal and social development decreased. The higher the level of students had relationship with professors and with other friend; the higher the level of students had gains on personal and social development, and general education, respectively. The higher the level of student had involvement with arts, music, theater performances, and activities with professors; the higher of the level the job preparation was. The higher the level of students had engagement with the computer and Internet, club and student group, relationship with friends, the activities with the professor; the higher the level of students had gains on science and technology . In addition, when identifying college experience affect GPA, the higher the level of students had participation in course learning, the higher the level of GPA was. This study was meaningful when analyzed the college experience and achievement level of university students in Cambodia. However, generalization was limited when considering the design and analysis process of research. First, this study limited on the generalization of the results of the survey because only five universities in Phnom Penh, the capital of Cambodia, were surveyed. Second, this study analyzed data by using only descriptive statistics and hierarchical regression analysis, and there was a limit on understanding various relationships and causal relationships among related variables. Third, because the questionnaires and analysis were conducted only for the college students enrolled in the regular course, there was a limit in generalizing the research results to all college students.
The purpose of this study was to analyze the effect of college experience on student achievement in Cambodia. The achievement of college students was defined as personal and social development, general education, job preparation, science and technology, and GPA. This study had been set up by two main research questions. First, what is the level of college experience and student achievement in Cambodia? Second, how does college experience in Cambodia affect student achievement? In particular, five sub-research questions were set up to analyze the second research problem. First, does college experience affect the level of personal and social development of Cambodian students? Second, does the college experience affect the level of general education of Cambodian students? Third, does the college experience affect the job preparation of Cambodian students? Fourth, does the experience of the college experience affect the science and technology of Cambodian students? Fifth, does the college experience affect GPA of Cambodian students? The College Student Experiences Questionnaire (CSEQ) developed by the Center for Postsecondary Research and Planning at Indiana University in the United States was used to investigate college experience and student achievement. In order to apply the CSEQ developed for US college students to college students in Cambodia, we modified the question through pilot test. This study was conducted on 524 students from five universities in Phnom Penh, the capital of Cambodia. In recognition of the specificity of Cambodia, the survey was conducted with the approval by the Minister of Education. The target universities of the survey were including Royal University of Phnom Penh (RUPP), Institutes of Technology of Cambodia (ITC), RoyalUniversityofLawandEconomics (RULE), Norton University (NU), and Build Bright University (BBU). According to the research model, descriptive statistics and hierarchical regression analysis were conducted using the SPSS 21.0 statistical package. The results of this study were summarized as follows. First, a majority of Cambodian university students have access to computers and Internet, library, course learning, writing experience, scientific and quantitative experiences, campus facilities, sharing personal experience, student acquaintances, art music theater, and experience with faculty. It has been shown to have a theatrical performance experience. Also, it was found that students had a good relationship with other fellow students or professors. Of the 524 students, 493 (94.1%) did not work in the university, and 398 (76%) were not employed outside the university. Regarding academic achievement, female students showed higher levels of general education, science and technology literacy, and higher GPA than male students. Second, considering on individual factors influencing college student achievement levels, gender appeared to affect GPA and science and technology. Female students had significantly higher scores than male students in both science and technology and GPA. The type of school was found to be an important factor in GPA, which students at publish university had gotten higher grade points than students at private university. By increasing school years, students were also improving knowledge of science and technology. Satisfaction with school was a positive effect on the level of general education. The higher the tuition was, the higher the GPA was. Third, the degree of college experience affecting student achievement level showed that 14.7% of the level of personal and social development was explained, and the effect of the change of the level of general education was 25.3%. College experience explained 25.6% of the change in job preparation and 22.4% of change in science and technology literacy. The difference in college experience was explained by 2.5% of the change in GPA. The experience of college students in Cambodia can be said to have an effect on job preparation, general education, science and technology, personal and social development, and GPA. Fourth, we used hierarchical regression to analyze the effect of college experience on student achievement in Cambodia. The higher the level of student had activity with the professor, the higher the level of activity with the arts, music, and theater; there was the higher level of personal and social development. On the other hand, as the number of part-time jobs per week increased, the level of personal and social development decreased. The higher the level of students had relationship with professors and with other friend; the higher the level of students had gains on personal and social development, and general education, respectively. The higher the level of student had involvement with arts, music, theater performances, and activities with professors; the higher of the level the job preparation was. The higher the level of students had engagement with the computer and Internet, club and student group, relationship with friends, the activities with the professor; the higher the level of students had gains on science and technology . In addition, when identifying college experience affect GPA, the higher the level of students had participation in course learning, the higher the level of GPA was. This study was meaningful when analyzed the college experience and achievement level of university students in Cambodia. However, generalization was limited when considering the design and analysis process of research. First, this study limited on the generalization of the results of the survey because only five universities in Phnom Penh, the capital of Cambodia, were surveyed. Second, this study analyzed data by using only descriptive statistics and hierarchical regression analysis, and there was a limit on understanding various relationships and causal relationships among related variables. Third, because the questionnaires and analysis were conducted only for the college students enrolled in the regular course, there was a limit in generalizing the research results to all college students.
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