다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성 및 인종편견에 미치는 영향 A Study on the Influences of Literary Activities Utilizing Multi-Cultural Children's Story Books on Infants' Acceptance of Multi-Cultures and Racial Prejudice원문보기
본 연구의 목적은 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 구성하고 이를 적용하여 유아의 다문화 수용성 및 인종편견에 미치는 영향을 밝히는 것이다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 인종 편견에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 전라북도 J시에 위치한 지역과 교육적 환경이 비슷한 2개 어린이집 만 4세 유아로 대상 유아는 실험집단 A어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)과 비교집단 B어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아 다문화 수용성 검사와 인종편견 검사이다. 다문화 수용성 검사는 다문화 인식, 다문화 공감, 다문화 ...
본 연구의 목적은 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 구성하고 이를 적용하여 유아의 다문화 수용성 및 인종편견에 미치는 영향을 밝히는 것이다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 인종 편견에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 전라북도 J시에 위치한 지역과 교육적 환경이 비슷한 2개 어린이집 만 4세 유아로 대상 유아는 실험집단 A어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)과 비교집단 B어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아 다문화 수용성 검사와 인종편견 검사이다. 다문화 수용성 검사는 다문화 인식, 다문화 공감, 다문화 개방성, 다문화 관계형성의 하위 내용으로 구성되어 있으며 인종편견 검사는 인종 외모, 놀이상대, 신체능력, 계층, 도움을 주는 친구에 대한 유아의 생각을 묻는 총 5개의 하위 내용으로 구성 되어있다. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성과 인종편견에 미치는 영향을 알아보기 위하여 SPSS 18.0 Windows를 사용하여 각각 사전·사후 검사 간 증가분에 대한 t검증과 공변량검사를 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 다문화 수용성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 다문화 공감능력과 다문화 관계형성 부분에서 가장 높은 효과를 보였으며 다문화 인식을 제외한 모든 부분에서 유의미한 차이를 보이며 유아 다문화 수용성 부분에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 인종편견 부분에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 외모편견과 능력에 대한 편견 부분에서 가장 높은 효과를 보였고 놀이상대 편견을 제외한 모든 부분에서 유의미한 차이를 보이며 유아 인종편견 부분에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 다문화 수용성 및 인종에 대한 올바른 인식을 길러주는 교수방법으로 적합하다고 볼 수 있으며 유아교육 현장에서 유아들의 흥미를 고려한 다양한 방법의 문학 활동을 고안하여 실시하는 것이 바람직하다 하겠다.
본 연구의 목적은 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 구성하고 이를 적용하여 유아의 다문화 수용성 및 인종편견에 미치는 영향을 밝히는 것이다.
이와 같은 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 인종 편견에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 전라북도 J시에 위치한 지역과 교육적 환경이 비슷한 2개 어린이집 만 4세 유아로 대상 유아는 실험집단 A어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)과 비교집단 B어린이집 만 4세 유아 20명(남9명, 여11명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 다문화 동화책을 활용한 문학 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아 다문화 수용성 검사와 인종편견 검사이다. 다문화 수용성 검사는 다문화 인식, 다문화 공감, 다문화 개방성, 다문화 관계형성의 하위 내용으로 구성되어 있으며 인종편견 검사는 인종 외모, 놀이상대, 신체능력, 계층, 도움을 주는 친구에 대한 유아의 생각을 묻는 총 5개의 하위 내용으로 구성 되어있다. 다문화 동화책을 활용한 문학 활동이 유아의 다문화 수용성과 인종편견에 미치는 영향을 알아보기 위하여 SPSS 18.0 Windows를 사용하여 각각 사전·사후 검사 간 증가분에 대한 t검증과 공변량검사를 실시하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 다문화 수용성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 다문화 공감능력과 다문화 관계형성 부분에서 가장 높은 효과를 보였으며 다문화 인식을 제외한 모든 부분에서 유의미한 차이를 보이며 유아 다문화 수용성 부분에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 인종편견 부분에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 외모편견과 능력에 대한 편견 부분에서 가장 높은 효과를 보였고 놀이상대 편견을 제외한 모든 부분에서 유의미한 차이를 보이며 유아 인종편견 부분에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 다문화 동화책을 활용한 문학 활동은 유아의 다문화 수용성 및 인종에 대한 올바른 인식을 길러주는 교수방법으로 적합하다고 볼 수 있으며 유아교육 현장에서 유아들의 흥미를 고려한 다양한 방법의 문학 활동을 고안하여 실시하는 것이 바람직하다 하겠다.
The purpose of this research study is to understand the influences of literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice by considering and applying such activities.
To achieve the purpose, this study raised the...
The purpose of this research study is to understand the influences of literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice by considering and applying such activities.
To achieve the purpose, this study raised the specific research questions as follows.
1. How influences do have literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures? 2. How influences do have literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' racial prejudice? As the research subjects, this research study selected total 40 old-infants aged 4 years old and having the similar educational background, who dwell in J City, Jeollabuk-do Province and attend two children care centers. All the experiment group and control group were organized with each 20 infant (boys:9, girls:11) aged 4 years old in A Children Care Center and B Children Care Center, respectively in turn. The infants in the experiment group were offered literary activities utilizing multi-cultural children's story books for 10 weeks.
As the research tools, this study used the tests of infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice. The test of the acceptance of multi-cultures constituted sub-factors such as 1)awareness, 2)empathy, 3)openness and 4)the establishment of relationships of multi-cultures. The test of radical prejudice consisted of five sub-factors such as 1)physical appearance of race, 2)play peers, 3)physical competences, 4)class, 5)questions of infants' opinions of peers providing assistance. To investigate the influences of literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice, this research study conducted t-test and ANCOVA (Analysis of Covariance) of the increment of each pre and post-test, with the use of SPSS 18.0 Windows.
The results of this study are as follows.
First, it is found that literary activities utilizing multi-cultural children's story books have had positive effects on infants' acceptance of multi-cultures. Regarding sub-factors, there have been the highest ratios in empathy competence and the establishment of relationships of multi-cultures. All factors except for the awareness of multi-cultures have showed the significant differences and positive effects on infants' acceptance of multi-cultures. Second, it is shown that literary activities utilizing multi-cultural children's story books have had the positive influences on infants' racial prejudice. Concerning sub-factors, there have been the highest ratios in the prejudice of physical appearance and competences. All factors but the prejudice of play peers have showed the significant differences and positive effects on infants' racial prejudice.
In conclusion, it can be considered that literary activities utilizing multi-cultural children's story books are the pedagogical method appropriate for cultivating infants' acceptance of multi-cultures and the right awareness of race. Thus, it makes sense to conceive and provide various literary activities in infant education fields, considering factors to attract infants' attention.
The purpose of this research study is to understand the influences of literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice by considering and applying such activities.
To achieve the purpose, this study raised the specific research questions as follows.
1. How influences do have literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures? 2. How influences do have literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' racial prejudice? As the research subjects, this research study selected total 40 old-infants aged 4 years old and having the similar educational background, who dwell in J City, Jeollabuk-do Province and attend two children care centers. All the experiment group and control group were organized with each 20 infant (boys:9, girls:11) aged 4 years old in A Children Care Center and B Children Care Center, respectively in turn. The infants in the experiment group were offered literary activities utilizing multi-cultural children's story books for 10 weeks.
As the research tools, this study used the tests of infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice. The test of the acceptance of multi-cultures constituted sub-factors such as 1)awareness, 2)empathy, 3)openness and 4)the establishment of relationships of multi-cultures. The test of radical prejudice consisted of five sub-factors such as 1)physical appearance of race, 2)play peers, 3)physical competences, 4)class, 5)questions of infants' opinions of peers providing assistance. To investigate the influences of literary activities utilizing multi-cultural children's story books on infants' acceptance of multi-cultures and racial prejudice, this research study conducted t-test and ANCOVA (Analysis of Covariance) of the increment of each pre and post-test, with the use of SPSS 18.0 Windows.
The results of this study are as follows.
First, it is found that literary activities utilizing multi-cultural children's story books have had positive effects on infants' acceptance of multi-cultures. Regarding sub-factors, there have been the highest ratios in empathy competence and the establishment of relationships of multi-cultures. All factors except for the awareness of multi-cultures have showed the significant differences and positive effects on infants' acceptance of multi-cultures. Second, it is shown that literary activities utilizing multi-cultural children's story books have had the positive influences on infants' racial prejudice. Concerning sub-factors, there have been the highest ratios in the prejudice of physical appearance and competences. All factors but the prejudice of play peers have showed the significant differences and positive effects on infants' racial prejudice.
In conclusion, it can be considered that literary activities utilizing multi-cultural children's story books are the pedagogical method appropriate for cultivating infants' acceptance of multi-cultures and the right awareness of race. Thus, it makes sense to conceive and provide various literary activities in infant education fields, considering factors to attract infants' attention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.