음악은 공기와 같아서 우리 영혼의 숨결을 맑게 만드는 기능을 한다. 어릴 때부터 좋은 음악환경에 접할 수 있다는 것은 인간의 축복이 아닐 수 없다. 생애 초기의 학습은, 성년이 되어 생을 마감할 때까지 매우 중요한 역할을 한다. 그만큼 어릴 때 배우고 듣는 교육의 효과가 매우 크다는 것을 의미 한다. 다시 말하면, 성장 과정에서 좋은 음악학습 체험을 한다는 것은 삶에 있어서 무한한 가능성의 길을 열어주는 것이다. 이러한 이유에서 많은 교육학자들은 어떻게 가르칠 것인가에 대한 연구가 끊임없이 이루어지고 있다.
이 연구에서는 유아들의 호기심과 탐구심, 창의력이 높은 이 시기에 체계적이고 올바른 교육으로 음악을 즐길 수 있고 생활화하는 ...
음악은 공기와 같아서 우리 영혼의 숨결을 맑게 만드는 기능을 한다. 어릴 때부터 좋은 음악환경에 접할 수 있다는 것은 인간의 축복이 아닐 수 없다. 생애 초기의 학습은, 성년이 되어 생을 마감할 때까지 매우 중요한 역할을 한다. 그만큼 어릴 때 배우고 듣는 교육의 효과가 매우 크다는 것을 의미 한다. 다시 말하면, 성장 과정에서 좋은 음악학습 체험을 한다는 것은 삶에 있어서 무한한 가능성의 길을 열어주는 것이다. 이러한 이유에서 많은 교육학자들은 어떻게 가르칠 것인가에 대한 연구가 끊임없이 이루어지고 있다.
이 연구에서는 유아들의 호기심과 탐구심, 창의력이 높은 이 시기에 체계적이고 올바른 교육으로 음악을 즐길 수 있고 생활화하는 음악 교육의 중요성 때문에 능률적이고 효과적인 학습을 위한 지도방안을 중심으로 하였다. 연구의 대상은 2세에서 6세까지의 아동으로 하였으며, 방법으로 문헌을 통하여 이론적 배경을 마련하였고, 유아기의 정의와 음악교육법을 고찰하였다.
또한, 유아활동을 중심으로 각 활동의 개요, 음악교육이론에서의 각 활동을 보는 관점, 그리고 연령별 발달상황 등으로 나누어 교육현장에서 제시하는 구성요소들의 내용들을 통합적으로 사고하고 교육해나가는 과정을 토대로 하여 유아음악교육의 중요성을 강조하였다.
특히 교육적 측면에서 다양한 음악활동에 참여할 수 있도록 비교적 동시대의 유아음악교육을 다룬 달크로즈, 코다이, 오르프 등의 유아교육이론을 중심으로 유아음악의 음악적 개념과 음악철학을 바탕으로 하여 학자들의 유아음악교육방법론을 제시하였다.
이들이 주장하는 유아의 음악교육철학적인 측면에서 가장 중시해야 될 교육의 기본적인 밑바탕은 모국어를 익히듯이 음악을 자연적으로 듣고 익히도록 유도하며, 음악의 구성요소를 이해하고, 리듬을 몸으로 느끼며, 가락의 흐름에 반응하게 하여 음악을 이해할 수 있는 능력의 함양에 중점을 두었다. 이것은 비록 단순한 음악능력만이 아니라 유아의 신체, 언어의 발달 및 인지능력과 창의성을 발달시키고 자신감 및 다른 사람과의 긍정적 상호작용을 촉진하여 사회적응력을 높여줄 수 있는 교육의 근간이 되는 것이다. 또한 유아 스스로의 생각을 표현하게 하는 창조적인 활동을 많이 하도록 하여 음악을 느끼고 표현할 수 있는 전인으로서의 성장을 기대할 수 있는 것이다. 따라서, 효과적이고 체계적인 유아교육이 이루어 질 수 있도록 꾸준한 연구와 노력이 지속되어야 하며, 유아들로 하여금 음악의 본질과 개념을 이해하도록 도와줌으로써 다양한 음악의 장르를 경험하게 하고 유아 스스로가 음악을 즐길 수 있도록 유도하여 자신의 삶을 윤택하게 영위할 수 있는 토대를 마련 할 것으로 본다.
음악은 공기와 같아서 우리 영혼의 숨결을 맑게 만드는 기능을 한다. 어릴 때부터 좋은 음악환경에 접할 수 있다는 것은 인간의 축복이 아닐 수 없다. 생애 초기의 학습은, 성년이 되어 생을 마감할 때까지 매우 중요한 역할을 한다. 그만큼 어릴 때 배우고 듣는 교육의 효과가 매우 크다는 것을 의미 한다. 다시 말하면, 성장 과정에서 좋은 음악학습 체험을 한다는 것은 삶에 있어서 무한한 가능성의 길을 열어주는 것이다. 이러한 이유에서 많은 교육학자들은 어떻게 가르칠 것인가에 대한 연구가 끊임없이 이루어지고 있다.
이 연구에서는 유아들의 호기심과 탐구심, 창의력이 높은 이 시기에 체계적이고 올바른 교육으로 음악을 즐길 수 있고 생활화하는 음악 교육의 중요성 때문에 능률적이고 효과적인 학습을 위한 지도방안을 중심으로 하였다. 연구의 대상은 2세에서 6세까지의 아동으로 하였으며, 방법으로 문헌을 통하여 이론적 배경을 마련하였고, 유아기의 정의와 음악교육법을 고찰하였다.
또한, 유아활동을 중심으로 각 활동의 개요, 음악교육이론에서의 각 활동을 보는 관점, 그리고 연령별 발달상황 등으로 나누어 교육현장에서 제시하는 구성요소들의 내용들을 통합적으로 사고하고 교육해나가는 과정을 토대로 하여 유아음악교육의 중요성을 강조하였다.
특히 교육적 측면에서 다양한 음악활동에 참여할 수 있도록 비교적 동시대의 유아음악교육을 다룬 달크로즈, 코다이, 오르프 등의 유아교육이론을 중심으로 유아음악의 음악적 개념과 음악철학을 바탕으로 하여 학자들의 유아음악교육방법론을 제시하였다.
이들이 주장하는 유아의 음악교육철학적인 측면에서 가장 중시해야 될 교육의 기본적인 밑바탕은 모국어를 익히듯이 음악을 자연적으로 듣고 익히도록 유도하며, 음악의 구성요소를 이해하고, 리듬을 몸으로 느끼며, 가락의 흐름에 반응하게 하여 음악을 이해할 수 있는 능력의 함양에 중점을 두었다. 이것은 비록 단순한 음악능력만이 아니라 유아의 신체, 언어의 발달 및 인지능력과 창의성을 발달시키고 자신감 및 다른 사람과의 긍정적 상호작용을 촉진하여 사회적응력을 높여줄 수 있는 교육의 근간이 되는 것이다. 또한 유아 스스로의 생각을 표현하게 하는 창조적인 활동을 많이 하도록 하여 음악을 느끼고 표현할 수 있는 전인으로서의 성장을 기대할 수 있는 것이다. 따라서, 효과적이고 체계적인 유아교육이 이루어 질 수 있도록 꾸준한 연구와 노력이 지속되어야 하며, 유아들로 하여금 음악의 본질과 개념을 이해하도록 도와줌으로써 다양한 음악의 장르를 경험하게 하고 유아 스스로가 음악을 즐길 수 있도록 유도하여 자신의 삶을 윤택하게 영위할 수 있는 토대를 마련 할 것으로 본다.
Just like air, music makes breathing of our soul purified. Exposing to a good environment of music from childhood is a blessing for humans. Learning in the early stage of life plays a very important role from the time of reaching the age of majority to the time of ending one’s life. The foregoing me...
Just like air, music makes breathing of our soul purified. Exposing to a good environment of music from childhood is a blessing for humans. Learning in the early stage of life plays a very important role from the time of reaching the age of majority to the time of ending one’s life. The foregoing means that education through learning and listening in one’s childhood has a great effect. In other words, experiencing good music learning in the growth process opens the path for an infinite possibilities in life. For the reasons, many educationalists have continued studies on how to teach.
This study focused on the method of teaching for efficient and effective learning in consideration of the significance of music education that enables infants to enjoy and practice music through systematic and proper education in the time when curiosity, spirit of inquiry and creativity of infants are very high. Study subjects include children aged 2 to 6, and this study prepared theoretical background through literature and considered definition of infancy and method of music education.
In addition, this study emphasized importance of early childhood music education based on the process of comprehensively thinking and teaching contents of components suggested by the education field by dividing into the outline of each activity, perspective on each activity in the theory of music education and developmental progress by age focusing on the early childhood activities.
Especially, this study suggested scholars’ methodologies for early childhood music education on the basis of musical concept and philosophy of early childhood music focusing on the theory of early childhood education by Dalcroze, Kodaly and Orff who dealt with relatively contemporary early childhood music education for enabling infants to participate in various musical activities in terms of education.
As for basis of education we should place emphasis on in terms of the philosophy of music education for infants they insist, this study gave priority to the cultivation of ability capable of understanding music by inducing infants to listen to and accustom to music spontaneously, understand elements of music, feel the rhythm palpably and respond to the stream of melody just like learning native language. The aforementioned forms the basis of education capable of improving social adaptability by developing body, language, cognitive ability and creativity of infants as well as their musical ability, and promoting confidence and positive interaction with others. Growing to the whole man who is capable of feeling and expressing music by enabling infants to do many creative activities for expressing their own thoughts is also expected. Therefore, steady researches and efforts for effective and systematic early childhood education must be continued, and the ground for enabling infants to enjoy one’s life in abundant circumstances can be prepared by inducing them to experience various genres of music and enjoy music by themselves by helping them to understand the essence and concept of music.
Just like air, music makes breathing of our soul purified. Exposing to a good environment of music from childhood is a blessing for humans. Learning in the early stage of life plays a very important role from the time of reaching the age of majority to the time of ending one’s life. The foregoing means that education through learning and listening in one’s childhood has a great effect. In other words, experiencing good music learning in the growth process opens the path for an infinite possibilities in life. For the reasons, many educationalists have continued studies on how to teach.
This study focused on the method of teaching for efficient and effective learning in consideration of the significance of music education that enables infants to enjoy and practice music through systematic and proper education in the time when curiosity, spirit of inquiry and creativity of infants are very high. Study subjects include children aged 2 to 6, and this study prepared theoretical background through literature and considered definition of infancy and method of music education.
In addition, this study emphasized importance of early childhood music education based on the process of comprehensively thinking and teaching contents of components suggested by the education field by dividing into the outline of each activity, perspective on each activity in the theory of music education and developmental progress by age focusing on the early childhood activities.
Especially, this study suggested scholars’ methodologies for early childhood music education on the basis of musical concept and philosophy of early childhood music focusing on the theory of early childhood education by Dalcroze, Kodaly and Orff who dealt with relatively contemporary early childhood music education for enabling infants to participate in various musical activities in terms of education.
As for basis of education we should place emphasis on in terms of the philosophy of music education for infants they insist, this study gave priority to the cultivation of ability capable of understanding music by inducing infants to listen to and accustom to music spontaneously, understand elements of music, feel the rhythm palpably and respond to the stream of melody just like learning native language. The aforementioned forms the basis of education capable of improving social adaptability by developing body, language, cognitive ability and creativity of infants as well as their musical ability, and promoting confidence and positive interaction with others. Growing to the whole man who is capable of feeling and expressing music by enabling infants to do many creative activities for expressing their own thoughts is also expected. Therefore, steady researches and efforts for effective and systematic early childhood education must be continued, and the ground for enabling infants to enjoy one’s life in abundant circumstances can be prepared by inducing them to experience various genres of music and enjoy music by themselves by helping them to understand the essence and concept of music.
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