본 논문에서는 차문화의 사회 · 문화적 기능을 통하여 19세기 영국에서 발표된 아동문학 속에서 어린이의 차문화가 자리하고 있는 위치를 살펴보았다. 산업혁명은 영국의 사회, 경제적 구조 및 인구 분포를 급격하게 바꾸어 놓았다. 빅토리아시대로 대변되는 19세기의 영국은 변화가 많았던 시기이다. 그에 따라 인간의 평등과 존엄이 강조 되었고, 중산층은 사회를 주도적으로 이끌어 가며 문화에 커다란 영향을 끼쳤다. 또한 차 문화가 일반 서민에게까지 확산 되었고 차를 마시면서 나타나는 긍정적인 영향들은 산업의 발전에도 크게 기여하였다. 영국은 산업화와 기계화(과학화)를 세계에서 가장 먼저 주도 했지만 그 토양과 뿌리는 문화와 예술이 자리 잡고 있다. 독서와 차는 당시 영국인들에게 정신적인 풍요로움을 주었다. 아동문학작가들에 따라서 당시의 차생활의 모습을 알 수 있을 뿐만 아니라 나름대로의 특징들을 도출할 수 있었다. ...
본 논문에서는 차문화의 사회 · 문화적 기능을 통하여 19세기 영국에서 발표된 아동문학 속에서 어린이의 차문화가 자리하고 있는 위치를 살펴보았다. 산업혁명은 영국의 사회, 경제적 구조 및 인구 분포를 급격하게 바꾸어 놓았다. 빅토리아시대로 대변되는 19세기의 영국은 변화가 많았던 시기이다. 그에 따라 인간의 평등과 존엄이 강조 되었고, 중산층은 사회를 주도적으로 이끌어 가며 문화에 커다란 영향을 끼쳤다. 또한 차 문화가 일반 서민에게까지 확산 되었고 차를 마시면서 나타나는 긍정적인 영향들은 산업의 발전에도 크게 기여하였다. 영국은 산업화와 기계화(과학화)를 세계에서 가장 먼저 주도 했지만 그 토양과 뿌리는 문화와 예술이 자리 잡고 있다. 독서와 차는 당시 영국인들에게 정신적인 풍요로움을 주었다. 아동문학작가들에 따라서 당시의 차생활의 모습을 알 수 있을 뿐만 아니라 나름대로의 특징들을 도출할 수 있었다. 오스카와일드는 철학과 예술에 대한 생각과 사회 현실에 대한 비판을 그의 동화에 담았다. 그가 묘사한 찻집은 대중음악이 흘러나오고 많은 사람들이 함께 흥겨움을 공유하는 공간이었다. 상상력과 행복을 제공한다는 점에서 그의 작품이 일반인들만이 아니라 아동들에게도 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 찰스 디킨스는 그의 동화에서 크리스마스에 먹는 푸짐한 음식과 따뜻한 차가 있는 모습을 묘사하고 있다. 그는 자본주의 발흥기에 접어들던 19세기 전반기, 번영의 이면에 빈곤과 비인도적인 노동 등의 어두운 면과 고립된 인간의 영혼을 고발한다. 그리하여 따뜻한 해학과 풍자, 그리고 인간성에 대한 깊은 통찰이 담긴 작품을 썼다. 루이스 캐롤은 『이상한 나라의 앨리스』에서 산업혁명으로 인한 엄청난 변화 속에서 사람들이 살아가는 방식을 희화화하였다. 어떤 의미에서 『이상한 나라의 앨리스』는 중산계급의 뒤집힌 비전을 재미있지만 불안하게 표현한다. 앨리스의 언행에서 당시 빅토리아 시대 중산층의 전형적인 시각 ‧ 감성 ‧ 사고방식 등이 그대로 드러난다. 조지 맥도널드의 소설은 어린이들에게 꿈을 주었는데 『북풍의 등에서』라는 작품에서 가난하지만 따뜻한 이웃을 소재로 한다. 그는 산업사회의 바쁜 생활상과 가난한 사람들이 간편하게 먹는 아침식사를 묘사하고 있다. 그중에서 차와 관련된 내용이 있다. 동화의 상상력은 작품 안에서 옛 이야기와 모험, 북풍과 소년의 만남을 통하여 신비로운 분위기의 상상력을 맘껏 펼치게 한다. 윌리엄 메이크피스 새커리의 『장미와 반지』에서 찻자리가 묘사된다. 이 작품에서 묘사한 아동들은 열악한 환경, 힘든 노동, 그러나 그 속에서 희망을 잃지 않는 판타지의 세계를 동경하는 존재들이었다. 케이트 그린어웨이는 주로 여자들이 관심을 기울이는 일상의 작고 소소한 소재들의 아름다움을 그려냈다. 어린아이의 일상과 집, 뜰, 창밑, 아름다운 꽃들, 시골집 등이 단골 소재였다. 19세기의 영국에서는 어린이 차와 독서를 통하여 예의범절과 매너교육이 이루어졌음을 알 수 있다. 아동교육에 관심을 가지고 이러한 시간을 의무교육으로 인식 했던 만큼 그 중요성이 크다고 판단된다. 그것이 지니는 가치는 오늘날에도 유용하다. 또한 19세기 영국의 차문화는 특히 어린이들의 교육에 차가 매개되고 있다는 것은 많은 것을 시사한다. 핵가족화 되고 개인주의적 성향이 강한 현대인들에게 가족의 소중함을 보다 깊이 깨닫고, 가족과 함께 하는 차한잔의 여유가 일상화되면 따뜻한 가족애와 인간미가 살아날 것이다. 어린이를 위한 책은 어떤 책보다 흥미롭고 아름답고 매력적인 것으로 만들어야 한다. 따라서 조각이나 영화처럼 그림책도 하나의 독자적인 예술형식으로 대우해야 한다. 그리고 동화나 그림 속에 차가 있다면 어린이들의 꿈과 미래를 아름답게 만들 것이다.
본 논문에서는 차문화의 사회 · 문화적 기능을 통하여 19세기 영국에서 발표된 아동문학 속에서 어린이의 차문화가 자리하고 있는 위치를 살펴보았다. 산업혁명은 영국의 사회, 경제적 구조 및 인구 분포를 급격하게 바꾸어 놓았다. 빅토리아시대로 대변되는 19세기의 영국은 변화가 많았던 시기이다. 그에 따라 인간의 평등과 존엄이 강조 되었고, 중산층은 사회를 주도적으로 이끌어 가며 문화에 커다란 영향을 끼쳤다. 또한 차 문화가 일반 서민에게까지 확산 되었고 차를 마시면서 나타나는 긍정적인 영향들은 산업의 발전에도 크게 기여하였다. 영국은 산업화와 기계화(과학화)를 세계에서 가장 먼저 주도 했지만 그 토양과 뿌리는 문화와 예술이 자리 잡고 있다. 독서와 차는 당시 영국인들에게 정신적인 풍요로움을 주었다. 아동문학작가들에 따라서 당시의 차생활의 모습을 알 수 있을 뿐만 아니라 나름대로의 특징들을 도출할 수 있었다. 오스카 와일드는 철학과 예술에 대한 생각과 사회 현실에 대한 비판을 그의 동화에 담았다. 그가 묘사한 찻집은 대중음악이 흘러나오고 많은 사람들이 함께 흥겨움을 공유하는 공간이었다. 상상력과 행복을 제공한다는 점에서 그의 작품이 일반인들만이 아니라 아동들에게도 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 찰스 디킨스는 그의 동화에서 크리스마스에 먹는 푸짐한 음식과 따뜻한 차가 있는 모습을 묘사하고 있다. 그는 자본주의 발흥기에 접어들던 19세기 전반기, 번영의 이면에 빈곤과 비인도적인 노동 등의 어두운 면과 고립된 인간의 영혼을 고발한다. 그리하여 따뜻한 해학과 풍자, 그리고 인간성에 대한 깊은 통찰이 담긴 작품을 썼다. 루이스 캐롤은 『이상한 나라의 앨리스』에서 산업혁명으로 인한 엄청난 변화 속에서 사람들이 살아가는 방식을 희화화하였다. 어떤 의미에서 『이상한 나라의 앨리스』는 중산계급의 뒤집힌 비전을 재미있지만 불안하게 표현한다. 앨리스의 언행에서 당시 빅토리아 시대 중산층의 전형적인 시각 ‧ 감성 ‧ 사고방식 등이 그대로 드러난다. 조지 맥도널드의 소설은 어린이들에게 꿈을 주었는데 『북풍의 등에서』라는 작품에서 가난하지만 따뜻한 이웃을 소재로 한다. 그는 산업사회의 바쁜 생활상과 가난한 사람들이 간편하게 먹는 아침식사를 묘사하고 있다. 그중에서 차와 관련된 내용이 있다. 동화의 상상력은 작품 안에서 옛 이야기와 모험, 북풍과 소년의 만남을 통하여 신비로운 분위기의 상상력을 맘껏 펼치게 한다. 윌리엄 메이크피스 새커리의 『장미와 반지』에서 찻자리가 묘사된다. 이 작품에서 묘사한 아동들은 열악한 환경, 힘든 노동, 그러나 그 속에서 희망을 잃지 않는 판타지의 세계를 동경하는 존재들이었다. 케이트 그린어웨이는 주로 여자들이 관심을 기울이는 일상의 작고 소소한 소재들의 아름다움을 그려냈다. 어린아이의 일상과 집, 뜰, 창밑, 아름다운 꽃들, 시골집 등이 단골 소재였다. 19세기의 영국에서는 어린이 차와 독서를 통하여 예의범절과 매너교육이 이루어졌음을 알 수 있다. 아동교육에 관심을 가지고 이러한 시간을 의무교육으로 인식 했던 만큼 그 중요성이 크다고 판단된다. 그것이 지니는 가치는 오늘날에도 유용하다. 또한 19세기 영국의 차문화는 특히 어린이들의 교육에 차가 매개되고 있다는 것은 많은 것을 시사한다. 핵가족화 되고 개인주의적 성향이 강한 현대인들에게 가족의 소중함을 보다 깊이 깨닫고, 가족과 함께 하는 차한잔의 여유가 일상화되면 따뜻한 가족애와 인간미가 살아날 것이다. 어린이를 위한 책은 어떤 책보다 흥미롭고 아름답고 매력적인 것으로 만들어야 한다. 따라서 조각이나 영화처럼 그림책도 하나의 독자적인 예술형식으로 대우해야 한다. 그리고 동화나 그림 속에 차가 있다면 어린이들의 꿈과 미래를 아름답게 만들 것이다.
The paper explained the status of tea culture for children written in the 19th century through social cultural functions of tea culture. Britain in the 19th century, represented by the Victoria Era, had a lot of changes. The Industrial Revolution dramatically transformed social and economic structur...
The paper explained the status of tea culture for children written in the 19th century through social cultural functions of tea culture. Britain in the 19th century, represented by the Victoria Era, had a lot of changes. The Industrial Revolution dramatically transformed social and economic structures and distribution of population in Britain. As a result human equality and dignity were emphasized and the middle class led the society to have an amazing impact on every culture. Tea culture also spread to the publics and positive effects from enjoying tea contributed greatly to industrial developments. Britain was the first country to lead industrialization and mechanization(scientific development) in the world, but the soil and root contained a lot of cultures and arts. Then reading and tea gave British people mental luxuriance. According to writers of children's fairy tale I found out aspects of tea culture at the time and figured out features. Oscar Wilde contained views of philosophy and art and criticism of social affairs. A tea house described by him was a place where people listened to popular songs and shared excitement with others. Giving imagination and happiness, his writings had an influence on children as well as adults. Charles Dickens depicted scenes of abundant food and warm tea on Christmas day in his fairy tales. He complained the dark side and the isolated soul of a man such as poverty and inhumane labor behind prosperity in the early 19th century. He also wrote many writings with warm humor and satire and deep insight for humanity. Lewis Carroll travestied how people lived in a dramatic change caused by the Industrial Revolution in 『Alice's Adventures in Wonderland』. 『Alice's Adventures in Wonderland』 expressed a reverse vision of the middle class in a funny and anxious way. Alice's words or actions showed conventional view, emotion and thinking of the middle class all the way in the Victoria Era. George Macdonald returned dreams to children and chose a poor but warm family as a material in stories including 『At the Back of the North Wind』. He described a convenient breakfast of poor families busy lifestyles in an industrial society. There was a topic for tea. The novel unfolded a mysterious imagination through encounter among the wind, a kid, an old story and an adventure. William Makepeace Thackeray depicted a place for tea in the cover of 『The Rose and the Ring』(1855), his book. Children appearing in the novel did not lose their dream but longed for a fantasy world in inferior and tough working conditions. Kate Greenaway portrayed beautiful aspects of small and trivial materials in daily life which women were interested in. Her popular materials were daily life of children, a house, a garden, a window, beautiful flowers and a farmhouse. It can be known that etiquette and manner were taught by tea for children and reading in Britain in the 19th century. Then Britain thought education for etiquette and manner very important because the nation was interested in children education and appointed the education as a mandatory course. The meaning is valuable today. Britains' tea culture in the 19th century used one of educational materials for children. It suggests a lot. For those who have a nuclear family and individualism, generalized relax from a cup of tea with a family can remind them of the value of a family and family affection and humanity. A fairy tale for children should be more interesting and beautiful way than any other stories. A picture book should be recognized as an individual art as a sculpture or a movie. Tea in a tale or a picture will make children's dream or future beautiful.
The paper explained the status of tea culture for children written in the 19th century through social cultural functions of tea culture. Britain in the 19th century, represented by the Victoria Era, had a lot of changes. The Industrial Revolution dramatically transformed social and economic structures and distribution of population in Britain. As a result human equality and dignity were emphasized and the middle class led the society to have an amazing impact on every culture. Tea culture also spread to the publics and positive effects from enjoying tea contributed greatly to industrial developments. Britain was the first country to lead industrialization and mechanization(scientific development) in the world, but the soil and root contained a lot of cultures and arts. Then reading and tea gave British people mental luxuriance. According to writers of children's fairy tale I found out aspects of tea culture at the time and figured out features. Oscar Wilde contained views of philosophy and art and criticism of social affairs. A tea house described by him was a place where people listened to popular songs and shared excitement with others. Giving imagination and happiness, his writings had an influence on children as well as adults. Charles Dickens depicted scenes of abundant food and warm tea on Christmas day in his fairy tales. He complained the dark side and the isolated soul of a man such as poverty and inhumane labor behind prosperity in the early 19th century. He also wrote many writings with warm humor and satire and deep insight for humanity. Lewis Carroll travestied how people lived in a dramatic change caused by the Industrial Revolution in 『Alice's Adventures in Wonderland』. 『Alice's Adventures in Wonderland』 expressed a reverse vision of the middle class in a funny and anxious way. Alice's words or actions showed conventional view, emotion and thinking of the middle class all the way in the Victoria Era. George Macdonald returned dreams to children and chose a poor but warm family as a material in stories including 『At the Back of the North Wind』. He described a convenient breakfast of poor families busy lifestyles in an industrial society. There was a topic for tea. The novel unfolded a mysterious imagination through encounter among the wind, a kid, an old story and an adventure. William Makepeace Thackeray depicted a place for tea in the cover of 『The Rose and the Ring』(1855), his book. Children appearing in the novel did not lose their dream but longed for a fantasy world in inferior and tough working conditions. Kate Greenaway portrayed beautiful aspects of small and trivial materials in daily life which women were interested in. Her popular materials were daily life of children, a house, a garden, a window, beautiful flowers and a farmhouse. It can be known that etiquette and manner were taught by tea for children and reading in Britain in the 19th century. Then Britain thought education for etiquette and manner very important because the nation was interested in children education and appointed the education as a mandatory course. The meaning is valuable today. Britains' tea culture in the 19th century used one of educational materials for children. It suggests a lot. For those who have a nuclear family and individualism, generalized relax from a cup of tea with a family can remind them of the value of a family and family affection and humanity. A fairy tale for children should be more interesting and beautiful way than any other stories. A picture book should be recognized as an individual art as a sculpture or a movie. Tea in a tale or a picture will make children's dream or future beautiful.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.