동서양의 나라마다 정원문화와 차문화가 존재하고 있다. 둘은 서로 영향을 주고받으며 밀접한 관계를 형성하고 발전해왔다. 과거 정원과 차문화 공간의 관계에 대해 알아보고 이것이 현대사회에 어떠한 의미가 있는지 연구하였다. 먼저 각 나라마다 정원문화를 살펴보았다. 동양의 정원양식은 중국의 영향을 받아 중국풍이 지배적이었다. 그러나 시대가 변함에 따라 각 나라의 문화와 결합하여 고유의 정원양식이 형성되었다. 한국은 자연의 훼손을 최소화하며 자연과의 조화로움을 중요시한다. 중국은 화려하고 광대한 정원을 만들어 냈고, 일본은 축소 지향적이며 인위적이다. 프랑스와 이탈리아의 정원양식에 영향을 받은 영국은 18세기 이후부터 고유의 정원양식이 형성되기 시작하였다. 다음은 한 · 중 · 일 · 영을 대표하는 차문화 공간을 살펴보았다. 한국은 자연 친화적인 실외공간과 정자나 당, 옥 등의 건축물인 실내 공간에서 차문화가 형성되었다. 규격화되지 않은 자율적인 차문화 공간이다. 중국은 일상에서 차생활이 이루어졌고 상업적 공간인 다관은 대중화된 차문화 공간이다. 일본은 다실을 중심으로 차문화가 형성되었으며, 많은 규칙이 담긴 공간이다. 영국은 궁전에서부터 가정에 이르기까지 티파티나, 애프터눈 티를 통해 차문화가 이루어졌다. 상업적인 커피하우스, 티가든, 티룸 등에서 차를 마셨다. 19세기에는 거의 모든 계층의 사람들이 차를 즐겼다. 한국의 궁궐정원인 창덕궁 후원은 한국 고유의 정원양식이 담긴 곳이다. 또한 왕이 휴식을 취하고 정사를 돌보며 차를 마셨던 차문화 공간이다. 다산 정약용, 고산 윤선도 등 옛 선비들이 조영한 별서정원에는 다양한 예술 활동, 문학활동을 하는 교류의 공간이었다. 중국의 휘종과 문징명은 차인이면서 원림과 관련된 인물이다. 휘종은 황가원림을 대표하는 간악을 조성하였고, 문징명은 사가원림을 대표하는 졸정원을 설계하였다. 중국의 대표적인 차문화 공간인 다관에서는 정원을 조성하여 손님을 끌어들였다. 일본은 황실, 다이묘, 사찰의 정원은 조영한 사람의 사상과 종교가 담겨있으며 곳곳에 다실을 배치하였다. 다실과 로지는 센노리큐의 차의 정신이 담겨있는 공간이다. 영국은 궁전 정원에서 티파티가 이루어졌다. 또 겨울에는 온실에 실내정원을 만들며 차를 즐겼다. 귀족 저택에서도 정원에서 애프터눈 티를 마시거나 티파티를 하였다. 영국인의 거의 모든 계층에게 사랑받았던 티가든은 정원문화와 차문화가 결합된 공간이다. 정원과 차문화 공간은 사람들의 휴식과 치유, 소통, 예술과 창작, 상업적 기능들을 내포하고 있다. 이로써 정원과 차문화공간은 서로의 문화를 상승시켜주면서, 결과적으로 인간 ...
동서양의 나라마다 정원문화와 차문화가 존재하고 있다. 둘은 서로 영향을 주고받으며 밀접한 관계를 형성하고 발전해왔다. 과거 정원과 차문화 공간의 관계에 대해 알아보고 이것이 현대사회에 어떠한 의미가 있는지 연구하였다. 먼저 각 나라마다 정원문화를 살펴보았다. 동양의 정원양식은 중국의 영향을 받아 중국풍이 지배적이었다. 그러나 시대가 변함에 따라 각 나라의 문화와 결합하여 고유의 정원양식이 형성되었다. 한국은 자연의 훼손을 최소화하며 자연과의 조화로움을 중요시한다. 중국은 화려하고 광대한 정원을 만들어 냈고, 일본은 축소 지향적이며 인위적이다. 프랑스와 이탈리아의 정원양식에 영향을 받은 영국은 18세기 이후부터 고유의 정원양식이 형성되기 시작하였다. 다음은 한 · 중 · 일 · 영을 대표하는 차문화 공간을 살펴보았다. 한국은 자연 친화적인 실외공간과 정자나 당, 옥 등의 건축물인 실내 공간에서 차문화가 형성되었다. 규격화되지 않은 자율적인 차문화 공간이다. 중국은 일상에서 차생활이 이루어졌고 상업적 공간인 다관은 대중화된 차문화 공간이다. 일본은 다실을 중심으로 차문화가 형성되었으며, 많은 규칙이 담긴 공간이다. 영국은 궁전에서부터 가정에 이르기까지 티파티나, 애프터눈 티를 통해 차문화가 이루어졌다. 상업적인 커피하우스, 티가든, 티룸 등에서 차를 마셨다. 19세기에는 거의 모든 계층의 사람들이 차를 즐겼다. 한국의 궁궐정원인 창덕궁 후원은 한국 고유의 정원양식이 담긴 곳이다. 또한 왕이 휴식을 취하고 정사를 돌보며 차를 마셨던 차문화 공간이다. 다산 정약용, 고산 윤선도 등 옛 선비들이 조영한 별서정원에는 다양한 예술 활동, 문학활동을 하는 교류의 공간이었다. 중국의 휘종과 문징명은 차인이면서 원림과 관련된 인물이다. 휘종은 황가원림을 대표하는 간악을 조성하였고, 문징명은 사가원림을 대표하는 졸정원을 설계하였다. 중국의 대표적인 차문화 공간인 다관에서는 정원을 조성하여 손님을 끌어들였다. 일본은 황실, 다이묘, 사찰의 정원은 조영한 사람의 사상과 종교가 담겨있으며 곳곳에 다실을 배치하였다. 다실과 로지는 센노리큐의 차의 정신이 담겨있는 공간이다. 영국은 궁전 정원에서 티파티가 이루어졌다. 또 겨울에는 온실에 실내정원을 만들며 차를 즐겼다. 귀족 저택에서도 정원에서 애프터눈 티를 마시거나 티파티를 하였다. 영국인의 거의 모든 계층에게 사랑받았던 티가든은 정원문화와 차문화가 결합된 공간이다. 정원과 차문화 공간은 사람들의 휴식과 치유, 소통, 예술과 창작, 상업적 기능들을 내포하고 있다. 이로써 정원과 차문화공간은 서로의 문화를 상승시켜주면서, 결과적으로 인간 삶의 질을 더욱 다양하고 풍부하게 만들어 준다. 오늘날의 미국 샌프란시스코 골든게이트 내의 재패니즈 티가든, 국제 무아차회 등은 구체적인 사례이다. 정원과 차문화가 결합한 문화상품 역시 무한한 부가가치를 창출한다. 이처럼 정원문화와 차문화가 결합된 공간은 다양한 기능을 하고 있다. 오늘날 현대인들은 육체적 정신적 건강을 위해 정원과 차를 필요로 하고 있고 이것은 정원과 차문화 공간의 기능과도 맞물려있다. 정원과 차문화 공간을 문화컨텐츠로 활용하여 상업적 가치와 차문화 공간 발전에 기여할 수 있음을 확인하였다.
동서양의 나라마다 정원문화와 차문화가 존재하고 있다. 둘은 서로 영향을 주고받으며 밀접한 관계를 형성하고 발전해왔다. 과거 정원과 차문화 공간의 관계에 대해 알아보고 이것이 현대사회에 어떠한 의미가 있는지 연구하였다. 먼저 각 나라마다 정원문화를 살펴보았다. 동양의 정원양식은 중국의 영향을 받아 중국풍이 지배적이었다. 그러나 시대가 변함에 따라 각 나라의 문화와 결합하여 고유의 정원양식이 형성되었다. 한국은 자연의 훼손을 최소화하며 자연과의 조화로움을 중요시한다. 중국은 화려하고 광대한 정원을 만들어 냈고, 일본은 축소 지향적이며 인위적이다. 프랑스와 이탈리아의 정원양식에 영향을 받은 영국은 18세기 이후부터 고유의 정원양식이 형성되기 시작하였다. 다음은 한 · 중 · 일 · 영을 대표하는 차문화 공간을 살펴보았다. 한국은 자연 친화적인 실외공간과 정자나 당, 옥 등의 건축물인 실내 공간에서 차문화가 형성되었다. 규격화되지 않은 자율적인 차문화 공간이다. 중국은 일상에서 차생활이 이루어졌고 상업적 공간인 다관은 대중화된 차문화 공간이다. 일본은 다실을 중심으로 차문화가 형성되었으며, 많은 규칙이 담긴 공간이다. 영국은 궁전에서부터 가정에 이르기까지 티파티나, 애프터눈 티를 통해 차문화가 이루어졌다. 상업적인 커피하우스, 티가든, 티룸 등에서 차를 마셨다. 19세기에는 거의 모든 계층의 사람들이 차를 즐겼다. 한국의 궁궐정원인 창덕궁 후원은 한국 고유의 정원양식이 담긴 곳이다. 또한 왕이 휴식을 취하고 정사를 돌보며 차를 마셨던 차문화 공간이다. 다산 정약용, 고산 윤선도 등 옛 선비들이 조영한 별서정원에는 다양한 예술 활동, 문학활동을 하는 교류의 공간이었다. 중국의 휘종과 문징명은 차인이면서 원림과 관련된 인물이다. 휘종은 황가원림을 대표하는 간악을 조성하였고, 문징명은 사가원림을 대표하는 졸정원을 설계하였다. 중국의 대표적인 차문화 공간인 다관에서는 정원을 조성하여 손님을 끌어들였다. 일본은 황실, 다이묘, 사찰의 정원은 조영한 사람의 사상과 종교가 담겨있으며 곳곳에 다실을 배치하였다. 다실과 로지는 센노리큐의 차의 정신이 담겨있는 공간이다. 영국은 궁전 정원에서 티파티가 이루어졌다. 또 겨울에는 온실에 실내정원을 만들며 차를 즐겼다. 귀족 저택에서도 정원에서 애프터눈 티를 마시거나 티파티를 하였다. 영국인의 거의 모든 계층에게 사랑받았던 티가든은 정원문화와 차문화가 결합된 공간이다. 정원과 차문화 공간은 사람들의 휴식과 치유, 소통, 예술과 창작, 상업적 기능들을 내포하고 있다. 이로써 정원과 차문화공간은 서로의 문화를 상승시켜주면서, 결과적으로 인간 삶의 질을 더욱 다양하고 풍부하게 만들어 준다. 오늘날의 미국 샌프란시스코 골든게이트 내의 재패니즈 티가든, 국제 무아차회 등은 구체적인 사례이다. 정원과 차문화가 결합한 문화상품 역시 무한한 부가가치를 창출한다. 이처럼 정원문화와 차문화가 결합된 공간은 다양한 기능을 하고 있다. 오늘날 현대인들은 육체적 정신적 건강을 위해 정원과 차를 필요로 하고 있고 이것은 정원과 차문화 공간의 기능과도 맞물려있다. 정원과 차문화 공간을 문화컨텐츠로 활용하여 상업적 가치와 차문화 공간 발전에 기여할 수 있음을 확인하였다.
Each country of the East and the West has garden culture and tea culture. Both of them have been developed by forming a close relationship while giving effects to each other. This study understood the relationship between garden and tea culture space in the past, and also researched its meaning...
Each country of the East and the West has garden culture and tea culture. Both of them have been developed by forming a close relationship while giving effects to each other. This study understood the relationship between garden and tea culture space in the past, and also researched its meanings in modern society. First, the garden culture of each country was examined. The Eastern garden style was mainly occupied by Chinese style as it was influenced by China. However, with the change of the time, the unique garden style was formed through the combination with cultures of other countries. In Korea, the harmony with nature is emphasized by minimizing the damage to nature. China created the fancy and vast garden while Japan is reduction-oriented and artificial. The UK influenced by the garden style of France and Italy started forming its own garden style from the 18th century. Next, the tea culture space representing Korea, China, Japan, and the UK was examined. In Korea, the tea culture was formed in nature-friendly outdoor space and interior space like pavilion, dang, and ok, which is the unstandardized and autonomous tea culture space. In China, the tea life was conducted in daily life while the tea house as a commercial space is a popularized tea culture space. In Japan, the tea culture was formed focusing on tea room containing many rules. In the UK, the tea culture was formed through tea party or afternoon tea from palace to home. People drank tea in commercial coffee house, tea garden, and tea room. In the 19th century, almost everybody of all the classes enjoyed tea. The back garden of Changdeokgung Palace in Korea contains the inherent garden style of Korea. It is also a tea culture space where the king takes a rest, manages the national affairs, and drinks tea. The hermitage garden built by old classical scholars like Dasan Jeong Yak-Yong and Gosan Yun Seon-Do was a space for exchanges of diverse artistic activities and literature activities. Hui-tsung and Wen Zhengming of China are tea people related to garden. Hui-tsung created an artificial mountain representing imperial gardens while Wen Zhengming designed the Humble Administrator's Garden representing private gardens. The tea house as a representative tea culture space of China attracted customers by establishing the garden. The garden of imperial family, daimyo, and Buddhist temple of Japan contained the ideas and religion of the builder, and tea rooms were placed here and there. The tea room and lodge contain the spirit of tea of Sen-No-Rihyu. In the UK, tea parties were held in the palace garden. In winter, people also enjoyed tea after creating the indoor garden in a greenhouse. In the garden of noble mansion, people drank afternoon tea or had a tea party. The tea garden loved by almost every level of British people is a space combined with garden culture and tea culture. Garden and tea culture space imply the relaxation & healing of people, communication, art & creation, and commercial functions. As the garden and tea culture space raise the culture each other, in the result, the quality of human's life gets diversified and abundant. Today, the Japanese Tea Garden and International Sans Self Tea Gathering within the Golden Gate in San Francisco of the US are the concrete cases. The cultural products combined with garden and tea culture also create infinite added value. Like this, the space combined with garden culture and tea culture has diverse functions. Today, modern people feel the necessity of garden and tea for their physical/psychological health, which is engaged with the functions of garden and tea culture space. It was verified that the use of garden and tea culture space as cultural contents could be contributing to the commercial value and the development of tea culture space.
Each country of the East and the West has garden culture and tea culture. Both of them have been developed by forming a close relationship while giving effects to each other. This study understood the relationship between garden and tea culture space in the past, and also researched its meanings in modern society. First, the garden culture of each country was examined. The Eastern garden style was mainly occupied by Chinese style as it was influenced by China. However, with the change of the time, the unique garden style was formed through the combination with cultures of other countries. In Korea, the harmony with nature is emphasized by minimizing the damage to nature. China created the fancy and vast garden while Japan is reduction-oriented and artificial. The UK influenced by the garden style of France and Italy started forming its own garden style from the 18th century. Next, the tea culture space representing Korea, China, Japan, and the UK was examined. In Korea, the tea culture was formed in nature-friendly outdoor space and interior space like pavilion, dang, and ok, which is the unstandardized and autonomous tea culture space. In China, the tea life was conducted in daily life while the tea house as a commercial space is a popularized tea culture space. In Japan, the tea culture was formed focusing on tea room containing many rules. In the UK, the tea culture was formed through tea party or afternoon tea from palace to home. People drank tea in commercial coffee house, tea garden, and tea room. In the 19th century, almost everybody of all the classes enjoyed tea. The back garden of Changdeokgung Palace in Korea contains the inherent garden style of Korea. It is also a tea culture space where the king takes a rest, manages the national affairs, and drinks tea. The hermitage garden built by old classical scholars like Dasan Jeong Yak-Yong and Gosan Yun Seon-Do was a space for exchanges of diverse artistic activities and literature activities. Hui-tsung and Wen Zhengming of China are tea people related to garden. Hui-tsung created an artificial mountain representing imperial gardens while Wen Zhengming designed the Humble Administrator's Garden representing private gardens. The tea house as a representative tea culture space of China attracted customers by establishing the garden. The garden of imperial family, daimyo, and Buddhist temple of Japan contained the ideas and religion of the builder, and tea rooms were placed here and there. The tea room and lodge contain the spirit of tea of Sen-No-Rihyu. In the UK, tea parties were held in the palace garden. In winter, people also enjoyed tea after creating the indoor garden in a greenhouse. In the garden of noble mansion, people drank afternoon tea or had a tea party. The tea garden loved by almost every level of British people is a space combined with garden culture and tea culture. Garden and tea culture space imply the relaxation & healing of people, communication, art & creation, and commercial functions. As the garden and tea culture space raise the culture each other, in the result, the quality of human's life gets diversified and abundant. Today, the Japanese Tea Garden and International Sans Self Tea Gathering within the Golden Gate in San Francisco of the US are the concrete cases. The cultural products combined with garden and tea culture also create infinite added value. Like this, the space combined with garden culture and tea culture has diverse functions. Today, modern people feel the necessity of garden and tea for their physical/psychological health, which is engaged with the functions of garden and tea culture space. It was verified that the use of garden and tea culture space as cultural contents could be contributing to the commercial value and the development of tea culture space.
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