대학생의 생활스트레스가 정신건강에 미치는 영향 : 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지의 매개효과 The Mediating Effects of Stress Coping, Mindfulness, and Social Support on the Relation between Life Stress and Mental Health in College Students원문보기
본 연구는 대학생의 생활스트레스가 그들의 정신건강에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고, 이 과정에서 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 전라북도 소재 4년제 대학에 재학중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 ...
본 연구는 대학생의 생활스트레스가 그들의 정신건강에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고, 이 과정에서 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 전라북도 소재 4년제 대학에 재학중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 생활스트레스는 우울에 정적인 영향력을, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 우울에 부적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스 수준이 높을수록, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록, 마음챙김 정도가 적을수록, 사회적지지를 적게 받을수록 대학생들은 우울 증상을 많이 경험하였다. 둘째, 본 연구에서는 생활스트레스는 불안에 정적인 영향력을, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 불안에 부적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스 수준이 높을수록, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록, 마음챙김 정도가 적을수록, 사회적지지를 적게 받을수록 대학생들은 불안 증상을 많이 경험하였다. 셋째, 대학생의 생활스트레스는 스트레스 대처와 마음챙김을 매개로하여 우울에 간접적인 영향을 미쳤다. 본 연구에서는 생활스트레스는 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지에 부적으로 영향을 미쳤고, 스트레스 대처와 마음챙김은 우울에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 사회적지지는 우울에 유의미한 영향력이 없었다. 따라서, 본 연구에서는 생활스트레스를 많이 경험할수록 스트레스 대처 방법을 적게 사용하였고, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록 우울 증상을 많이 경험함을 알 수 있었다. 또한, 생활스트레스를 많이 경험할수록 마음챙김을 적게 사용하였고, 마음챙김을 적게 사용할수록 우울 증상을 많이 경험하였다. 넷째, 대학생의 생활스트레스는 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지에 부적으로 영향을 미쳤고, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 불안에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스를 많이 경험할수록 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지 수준이 낮았고, 낮은 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지 수준은 불안을 더 많이 경험하게 함을 알 수 있었다. 본 연구결과를 바탕으로 정신건강을 향상 발전시킬 수 있는 몇 가지 제안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 대학생들의 정신건강 증진을 위해 대학생활 스트레스에 대해 먼저 관심을 갖고 스트레스 관리 및 대처방안을 마련하여 제공하는 것이 필요하다. 둘째, 대학생의 스트레스와 정신건강에 대한 개입을 하는데 있어서 마음챙김 이론을 도입하여 이를 활용하는 사회복지 실천개입을 제언한다. 본 연구에서는 대학생들의 생활스트레스와 정신건강과의 관계에서 마음챙김의 매개효과가 가장 큰 것으로 밝혀졌기 때문이다. 셋째, 대학생들의 스트레스 대처 방식을 다양하게 발전시킬 수 있는 방안 마련이 필요하다. 본 연구에서는 스트레스 대처 방식은 대학생들의 생활스트레스와 정신건강의 관계에서 매개역할을 하였기 때문이다. 넷째, 대학생들의 생활스트레스와 정신건강과의 관계에서 사회적지지의 내용에 대한 고려가 필요하다.
본 연구는 대학생의 생활스트레스가 그들의 정신건강에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고, 이 과정에서 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 전라북도 소재 4년제 대학에 재학중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 생활스트레스는 우울에 정적인 영향력을, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 우울에 부적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스 수준이 높을수록, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록, 마음챙김 정도가 적을수록, 사회적지지를 적게 받을수록 대학생들은 우울 증상을 많이 경험하였다. 둘째, 본 연구에서는 생활스트레스는 불안에 정적인 영향력을, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 불안에 부적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스 수준이 높을수록, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록, 마음챙김 정도가 적을수록, 사회적지지를 적게 받을수록 대학생들은 불안 증상을 많이 경험하였다. 셋째, 대학생의 생활스트레스는 스트레스 대처와 마음챙김을 매개로하여 우울에 간접적인 영향을 미쳤다. 본 연구에서는 생활스트레스는 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지에 부적으로 영향을 미쳤고, 스트레스 대처와 마음챙김은 우울에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 사회적지지는 우울에 유의미한 영향력이 없었다. 따라서, 본 연구에서는 생활스트레스를 많이 경험할수록 스트레스 대처 방법을 적게 사용하였고, 스트레스 대처 방법을 적게 사용할수록 우울 증상을 많이 경험함을 알 수 있었다. 또한, 생활스트레스를 많이 경험할수록 마음챙김을 적게 사용하였고, 마음챙김을 적게 사용할수록 우울 증상을 많이 경험하였다. 넷째, 대학생의 생활스트레스는 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지에 부적으로 영향을 미쳤고, 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지는 불안에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 생활스트레스를 많이 경험할수록 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지 수준이 낮았고, 낮은 스트레스 대처, 마음챙김, 사회적지지 수준은 불안을 더 많이 경험하게 함을 알 수 있었다. 본 연구결과를 바탕으로 정신건강을 향상 발전시킬 수 있는 몇 가지 제안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 대학생들의 정신건강 증진을 위해 대학생활 스트레스에 대해 먼저 관심을 갖고 스트레스 관리 및 대처방안을 마련하여 제공하는 것이 필요하다. 둘째, 대학생의 스트레스와 정신건강에 대한 개입을 하는데 있어서 마음챙김 이론을 도입하여 이를 활용하는 사회복지 실천개입을 제언한다. 본 연구에서는 대학생들의 생활스트레스와 정신건강과의 관계에서 마음챙김의 매개효과가 가장 큰 것으로 밝혀졌기 때문이다. 셋째, 대학생들의 스트레스 대처 방식을 다양하게 발전시킬 수 있는 방안 마련이 필요하다. 본 연구에서는 스트레스 대처 방식은 대학생들의 생활스트레스와 정신건강의 관계에서 매개역할을 하였기 때문이다. 넷째, 대학생들의 생활스트레스와 정신건강과의 관계에서 사회적지지의 내용에 대한 고려가 필요하다.
The present study aims to analyze the effects of life stress upon the mental health of the students who are enrolled in the universities in three cities of Jeonbuk, by means of a structural equation model in which sociodemographic as well as life stress factors are set up as independent variables wh...
The present study aims to analyze the effects of life stress upon the mental health of the students who are enrolled in the universities in three cities of Jeonbuk, by means of a structural equation model in which sociodemographic as well as life stress factors are set up as independent variables while stress coping, mindfulness, and social support are as mediating factors. From the study, following conclusions could be drawn: The analysis of structural equation model revealed that independent variables affect the mental health (depression, anxiety) of college students as dependent variables through stress coping, mindfulness, and social support, indicating successful function of the latter variables as parameters. With regard to the direct and indirect effects of each variable on mental health (depression, anxiety), it was confirmed as follows: The analysis showed that stress coping and mindfulness could have significant influence on mental health. Whereas, however, social support was found to be affected by anxiety only while the life stress of college students could affect their mental health (depression, anxiety) depending on stress coping, mindfulness, social support directly and indirectly as well. Based on the results of this study, following suggestions might be made to improve and develop mental health of college students: First, in order to improve the mental health of college students, it seems needed first to care for and deal with the stress of college life and provide the students with management and dealing strategies to cope with stress. Besides, it is also important to make no less efforts to actively advertise the programs for such strategies than to develop and provide them. Second, measures should be worked out to utilize the methods of mindfulness as much as possible in a try to intervene in the stress and mental health of college students. Third, concerns and supports of the government and universities are badly solicited to improve the mental health of college students by helping them deal with their life stress successfully.
The present study aims to analyze the effects of life stress upon the mental health of the students who are enrolled in the universities in three cities of Jeonbuk, by means of a structural equation model in which sociodemographic as well as life stress factors are set up as independent variables while stress coping, mindfulness, and social support are as mediating factors. From the study, following conclusions could be drawn: The analysis of structural equation model revealed that independent variables affect the mental health (depression, anxiety) of college students as dependent variables through stress coping, mindfulness, and social support, indicating successful function of the latter variables as parameters. With regard to the direct and indirect effects of each variable on mental health (depression, anxiety), it was confirmed as follows: The analysis showed that stress coping and mindfulness could have significant influence on mental health. Whereas, however, social support was found to be affected by anxiety only while the life stress of college students could affect their mental health (depression, anxiety) depending on stress coping, mindfulness, social support directly and indirectly as well. Based on the results of this study, following suggestions might be made to improve and develop mental health of college students: First, in order to improve the mental health of college students, it seems needed first to care for and deal with the stress of college life and provide the students with management and dealing strategies to cope with stress. Besides, it is also important to make no less efforts to actively advertise the programs for such strategies than to develop and provide them. Second, measures should be worked out to utilize the methods of mindfulness as much as possible in a try to intervene in the stress and mental health of college students. Third, concerns and supports of the government and universities are badly solicited to improve the mental health of college students by helping them deal with their life stress successfully.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.