이 연구는 통합예술치료 프로그램 적용 후, 발달장애인의 정서적 상호작용 변화를 관찰하고 분석하여 나아가 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램 적용 가능성을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이 연구는 서울시 S구 S장애인종합복지관 주간보호센터를 이용하는 자폐성 장애, 지적 장애, 뇌 병변 장애인 혼합집단 8명을 대상으로 2016년 7월부터 10월까지 주 1회 60분씩 14회기 통합예술치료 프로그램을 진행하였다. 연구방법으로는 참여관찰과 비구조화 인터뷰를 사용하였으며, 프로그램 과정사진, 연구대상의 작품사진, 연구자 외 2명의 일지를 분석 자료로 활용하였다. 연구 결과 통합예술치료 프로그램이 발달장애인의 정서적 상호작용에 긍정적인 변화를 이끌어내는데 유용하다는 것을 확인할 수 있었다. 이 연구에서는 오감을 사용할 수 있는 예술매체가 발달장애인의 ...
이 연구는 통합예술치료 프로그램 적용 후, 발달장애인의 정서적 상호작용 변화를 관찰하고 분석하여 나아가 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램 적용 가능성을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이 연구는 서울시 S구 S장애인종합복지관 주간보호센터를 이용하는 자폐성 장애, 지적 장애, 뇌 병변 장애인 혼합집단 8명을 대상으로 2016년 7월부터 10월까지 주 1회 60분씩 14회기 통합예술치료 프로그램을 진행하였다. 연구방법으로는 참여관찰과 비구조화 인터뷰를 사용하였으며, 프로그램 과정사진, 연구대상의 작품사진, 연구자 외 2명의 일지를 분석 자료로 활용하였다. 연구 결과 통합예술치료 프로그램이 발달장애인의 정서적 상호작용에 긍정적인 변화를 이끌어내는데 유용하다는 것을 확인할 수 있었다. 이 연구에서는 오감을 사용할 수 있는 예술매체가 발달장애인의 자기표현 욕구와 감정분출 작업에 용이하였다. 또한 규칙적인 열기·적용하기단계의 인사와 격려활동이 발달장애인의 역할인지와 자존감 향상에 일조한 것으로 나타났다. 특히 통합예술치료 IT매뉴얼 중, 시간여행자 모델과 왕의 의자 기법이 연구대상의 자아 존중감과 자기표현 증진에 긍정적인 반응을 보였고 나아가 구성원 간의 긍정적인 상호소통 가능성을 발견하는데 용이하였다. 이 가능성을 바탕으로 역할 모델을 적용하였을 때, 구성원 간의 유대감 형성에 효율적이었다. 그러나 소음이 발생되는 매체의 활용은 연구대상의 심리상태에 부정적인 영향을 미친 것으로 분석되었다. 이 연구가 가지는 의의는 발달장애인을 위한 통합예술치료 연구가 다양하지 않은 상황에서 각기 다른 장애를 가진 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램을 설계 및 적용하고 정서적 상호작용에 변화를 이끌어낸 점이며, 또한 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램 적용이 가능하다는 것을 알아낸 데에 있다.
이 연구는 통합예술치료 프로그램 적용 후, 발달장애인의 정서적 상호작용 변화를 관찰하고 분석하여 나아가 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램 적용 가능성을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이 연구는 서울시 S구 S장애인종합복지관 주간보호센터를 이용하는 자폐성 장애, 지적 장애, 뇌 병변 장애인 혼합집단 8명을 대상으로 2016년 7월부터 10월까지 주 1회 60분씩 14회기 통합예술치료 프로그램을 진행하였다. 연구방법으로는 참여관찰과 비구조화 인터뷰를 사용하였으며, 프로그램 과정사진, 연구대상의 작품사진, 연구자 외 2명의 일지를 분석 자료로 활용하였다. 연구 결과 통합예술치료 프로그램이 발달장애인의 정서적 상호작용에 긍정적인 변화를 이끌어내는데 유용하다는 것을 확인할 수 있었다. 이 연구에서는 오감을 사용할 수 있는 예술매체가 발달장애인의 자기표현 욕구와 감정분출 작업에 용이하였다. 또한 규칙적인 열기·적용하기단계의 인사와 격려활동이 발달장애인의 역할인지와 자존감 향상에 일조한 것으로 나타났다. 특히 통합예술치료 IT매뉴얼 중, 시간여행자 모델과 왕의 의자 기법이 연구대상의 자아 존중감과 자기표현 증진에 긍정적인 반응을 보였고 나아가 구성원 간의 긍정적인 상호소통 가능성을 발견하는데 용이하였다. 이 가능성을 바탕으로 역할 모델을 적용하였을 때, 구성원 간의 유대감 형성에 효율적이었다. 그러나 소음이 발생되는 매체의 활용은 연구대상의 심리상태에 부정적인 영향을 미친 것으로 분석되었다. 이 연구가 가지는 의의는 발달장애인을 위한 통합예술치료 연구가 다양하지 않은 상황에서 각기 다른 장애를 가진 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램을 설계 및 적용하고 정서적 상호작용에 변화를 이끌어낸 점이며, 또한 발달장애인을 대상으로 통합예술치료 프로그램 적용이 가능하다는 것을 알아낸 데에 있다.
The objective of this study is to find out the possibility to apply integrative arts therapy program to people with developmental disorder by observing and analyzing the changes of their emotional interaction after applying the program. The study was conducted, 14 sessions, 60 minutes a session, onc...
The objective of this study is to find out the possibility to apply integrative arts therapy program to people with developmental disorder by observing and analyzing the changes of their emotional interaction after applying the program. The study was conducted, 14 sessions, 60 minutes a session, once a week, from July to October, 2016, for 8 people in the mixed group of people with autistic disorder, intellectual disorder, and brain lesions using day care center of S welfare center for disordered people in S-gu, Seoul. This study used the methods of participation observation and unstructured interview, and utilized the photographs of the program process, the photographs of the subjects, and the journals of the researcher and the two teammates as analysis data. The study found that integrative arts therapy program could have positive effects on emotional interaction of people with developmental disorder. It showed that art media using five senses were useful in leading people with developmental disorder to erupt their emotions and desires to express themselves, and also that greeting and encouraging activities of the steps of regular opening and applying were helpful in improving role recognition and self-esteem. Especially of IT manuals of integrative arts therapy, a time-traveler model and a king-chair technique were positive in improving self-esteem and self-expression, and furthermore, were useful in finding the possibility of mutual communication among members. The application of role models based on this possibility was effective in forming connectedness among members. But it was analyzed that using noise-producing media had negative effects on the subjects' mental state. This study is meaningful in making changes of emotional interaction by designing and applying integrative arts therapy program to people with each different kind of developmental disorder in the situation of limited studies of integrative arts therapy, and in finding that integrative arts therapy program can be applied to people with developmental disorder.
The objective of this study is to find out the possibility to apply integrative arts therapy program to people with developmental disorder by observing and analyzing the changes of their emotional interaction after applying the program. The study was conducted, 14 sessions, 60 minutes a session, once a week, from July to October, 2016, for 8 people in the mixed group of people with autistic disorder, intellectual disorder, and brain lesions using day care center of S welfare center for disordered people in S-gu, Seoul. This study used the methods of participation observation and unstructured interview, and utilized the photographs of the program process, the photographs of the subjects, and the journals of the researcher and the two teammates as analysis data. The study found that integrative arts therapy program could have positive effects on emotional interaction of people with developmental disorder. It showed that art media using five senses were useful in leading people with developmental disorder to erupt their emotions and desires to express themselves, and also that greeting and encouraging activities of the steps of regular opening and applying were helpful in improving role recognition and self-esteem. Especially of IT manuals of integrative arts therapy, a time-traveler model and a king-chair technique were positive in improving self-esteem and self-expression, and furthermore, were useful in finding the possibility of mutual communication among members. The application of role models based on this possibility was effective in forming connectedness among members. But it was analyzed that using noise-producing media had negative effects on the subjects' mental state. This study is meaningful in making changes of emotional interaction by designing and applying integrative arts therapy program to people with each different kind of developmental disorder in the situation of limited studies of integrative arts therapy, and in finding that integrative arts therapy program can be applied to people with developmental disorder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.