Web2.0을 기초로 하는 소셜 미디어는 전 세계에서 신속한 발전을 가져왔다. 그리고 중국의 인터넷이 비약적으로 발전하고 스마트폰이 보급되면서 소셜 미디어는 중국인들의 생활 속에서 필수 불가결한 일부분이 되었다. 사람들은 예전의 즉각적인 통신 기능 외에 소셜 미디어를 통해 의견을 발표하고 정보를 얻을 수 있게 되었고 중국의 정부기관과 전통 매체들도 소셜 미디어를 통해 대중과 소통할 수 있다. 소셜 미디어는 이미 다용도의 뉴미디어로 발전하였으며 대중들의 삶에서 갈수록 중요한 작용을 하고 있다. 하지만 소셜 미디어의 ...
Web2.0을 기초로 하는 소셜 미디어는 전 세계에서 신속한 발전을 가져왔다. 그리고 중국의 인터넷이 비약적으로 발전하고 스마트폰이 보급되면서 소셜 미디어는 중국인들의 생활 속에서 필수 불가결한 일부분이 되었다. 사람들은 예전의 즉각적인 통신 기능 외에 소셜 미디어를 통해 의견을 발표하고 정보를 얻을 수 있게 되었고 중국의 정부기관과 전통 매체들도 소셜 미디어를 통해 대중과 소통할 수 있다. 소셜 미디어는 이미 다용도의 뉴미디어로 발전하였으며 대중들의 삶에서 갈수록 중요한 작용을 하고 있다. 하지만 소셜 미디어의 사회적 책임에 대한 관심이 부족하며 소셜 미디어 사회 책임에 관한 연구도 부족한 상황이다. 그래서 본 문은 중국의 대표 소셜 미디어인 시나 웨이보와 위챗을 연구대상으로 중국의 소셜 미디어의 사회적 책임을 연구하려 한다. 이를 연구하기 위해 먼저 소셜 미디어 관련 자료를 대량 수집하고 중국 소셜 미디어의 연구 현황을 알아보며 사용자의 사용행위와 발표한 내용을 관찰하고 이를 사회책임 이론과 결합하여 소셜 미디어의 사회적 책임을 이행하는 과정에서 나타난 문제점을 분석하고 그 원인을 찾으며 해결방법을 제시한다. 사용자의 사용상황을 알아보기 위해 중국의 온라인 설문조사 플랫폼 설문성 (問卷星sojump.com)을 이용하여 시나 웨이보, 위챗(Wechat)을 이용하고 있는 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과에서 가장 중요한 내용은 다음과 같다. 첫째, 매체의 사회적 책임을 이론 기초로 하고 소셜 미디어의 특징과 중국 사회 특징을 결합하여 중국 소셜 미디어의 사회적 책임을 정리한다. 소셜 미디어와 전통 매체의 전파과정을 비교 분석하고 소셜 미디어의 책임 주체를 명확하게 한다. 둘째, 앞에서 언급한 소셜 미디어의 사회적 책임 기준에 의거하여 소셜 미디어가 사회책임을 수행하는 과정에서 나타난 문제를 분석한다. 셋째, “게이트 키퍼” 이론과 소셜 미디어의 책임 주체의 각도로 소셜 미디어가 사회적 책임을 수행하는 과정에서 나타난 문제점의 원인을 알아본다. 넷째, 문제를 해결하기 위해 우선 “게이트 키퍼”를 다시 확립하고 여러 전파 주체의 책임을 명확히 한다. 사용자 미디어 리터러시(Media Literacy)를 강화하고 매체 ‘자율’ 과 정부 등 외부 ‘타율’을 결합해야만 근본적으로 문제를 해결할 수 있다.
Web2.0을 기초로 하는 소셜 미디어는 전 세계에서 신속한 발전을 가져왔다. 그리고 중국의 인터넷이 비약적으로 발전하고 스마트폰이 보급되면서 소셜 미디어는 중국인들의 생활 속에서 필수 불가결한 일부분이 되었다. 사람들은 예전의 즉각적인 통신 기능 외에 소셜 미디어를 통해 의견을 발표하고 정보를 얻을 수 있게 되었고 중국의 정부기관과 전통 매체들도 소셜 미디어를 통해 대중과 소통할 수 있다. 소셜 미디어는 이미 다용도의 뉴미디어로 발전하였으며 대중들의 삶에서 갈수록 중요한 작용을 하고 있다. 하지만 소셜 미디어의 사회적 책임에 대한 관심이 부족하며 소셜 미디어 사회 책임에 관한 연구도 부족한 상황이다. 그래서 본 문은 중국의 대표 소셜 미디어인 시나 웨이보와 위챗을 연구대상으로 중국의 소셜 미디어의 사회적 책임을 연구하려 한다. 이를 연구하기 위해 먼저 소셜 미디어 관련 자료를 대량 수집하고 중국 소셜 미디어의 연구 현황을 알아보며 사용자의 사용행위와 발표한 내용을 관찰하고 이를 사회책임 이론과 결합하여 소셜 미디어의 사회적 책임을 이행하는 과정에서 나타난 문제점을 분석하고 그 원인을 찾으며 해결방법을 제시한다. 사용자의 사용상황을 알아보기 위해 중국의 온라인 설문조사 플랫폼 설문성 (問卷星sojump.com)을 이용하여 시나 웨이보, 위챗(Wechat)을 이용하고 있는 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과에서 가장 중요한 내용은 다음과 같다. 첫째, 매체의 사회적 책임을 이론 기초로 하고 소셜 미디어의 특징과 중국 사회 특징을 결합하여 중국 소셜 미디어의 사회적 책임을 정리한다. 소셜 미디어와 전통 매체의 전파과정을 비교 분석하고 소셜 미디어의 책임 주체를 명확하게 한다. 둘째, 앞에서 언급한 소셜 미디어의 사회적 책임 기준에 의거하여 소셜 미디어가 사회책임을 수행하는 과정에서 나타난 문제를 분석한다. 셋째, “게이트 키퍼” 이론과 소셜 미디어의 책임 주체의 각도로 소셜 미디어가 사회적 책임을 수행하는 과정에서 나타난 문제점의 원인을 알아본다. 넷째, 문제를 해결하기 위해 우선 “게이트 키퍼”를 다시 확립하고 여러 전파 주체의 책임을 명확히 한다. 사용자 미디어 리터러시(Media Literacy)를 강화하고 매체 ‘자율’ 과 정부 등 외부 ‘타율’을 결합해야만 근본적으로 문제를 해결할 수 있다.
Social media based on web2.0 develops quickly all over the world. In this context, with the rapid development of Chinese network and popularity of smartphones, social media become an indispensable part in Chinese people’s life. In addition to original instant communication function, people can also ...
Social media based on web2.0 develops quickly all over the world. In this context, with the rapid development of Chinese network and popularity of smartphones, social media become an indispensable part in Chinese people’s life. In addition to original instant communication function, people can also publish their views and acquire information through social media, while governmental organs and traditional media organizations will also communicate with the public through social media. Hence, social media become multi-functional new media which become increasingly important in social life. However, little attention is paid to social responsibility of social media and there lack sufficient academic researches on the social responsibility of social media. In this case, representative social media in China—Sina Weibo and WeChat are chosen as objects to research social responsibilities of Chinese social media. During the research process, firstly, a lot of materials about social media are referred to, so as to gain a basic understanding of research situations of social media. Then through observation of users’ using behaviors and published contents and combining with social responsibility theory, problems existing in the fulfillment process of social media’s social responsibilities and their causes are analyzed. On this basis, solutions are figured out. The results obtained in this research include: 1. Based on social media’s social responsibility theory, social media’s characteristics and China’s social characteristics, the contents of social media’s social responsibilities are put forward; through a comparison of differences between the transmission process of social media and traditional media, subjects of social media’s social responsibilities are specified; secondly, in view of previously mentioned social media’s social responsibilities and actual cases, problems existing in the fulfillment process of social media’s social responsibilities are analyzed; thirdly, based on “gatekeeper” theory and subjects of social media’s social responsibilities, reasons for above-mentioned problems are pointed out; fourthly, solutions to the problems are proposed: first of all, “gatekeeper” should be rearranged, so as to specify each transmission body’s responsibility. Users should enhance media literacy. Only by media’s self-discipline and “heteronomy” from governments and other outside forces can the problems be solved radically.
Social media based on web2.0 develops quickly all over the world. In this context, with the rapid development of Chinese network and popularity of smartphones, social media become an indispensable part in Chinese people’s life. In addition to original instant communication function, people can also publish their views and acquire information through social media, while governmental organs and traditional media organizations will also communicate with the public through social media. Hence, social media become multi-functional new media which become increasingly important in social life. However, little attention is paid to social responsibility of social media and there lack sufficient academic researches on the social responsibility of social media. In this case, representative social media in China—Sina Weibo and WeChat are chosen as objects to research social responsibilities of Chinese social media. During the research process, firstly, a lot of materials about social media are referred to, so as to gain a basic understanding of research situations of social media. Then through observation of users’ using behaviors and published contents and combining with social responsibility theory, problems existing in the fulfillment process of social media’s social responsibilities and their causes are analyzed. On this basis, solutions are figured out. The results obtained in this research include: 1. Based on social media’s social responsibility theory, social media’s characteristics and China’s social characteristics, the contents of social media’s social responsibilities are put forward; through a comparison of differences between the transmission process of social media and traditional media, subjects of social media’s social responsibilities are specified; secondly, in view of previously mentioned social media’s social responsibilities and actual cases, problems existing in the fulfillment process of social media’s social responsibilities are analyzed; thirdly, based on “gatekeeper” theory and subjects of social media’s social responsibilities, reasons for above-mentioned problems are pointed out; fourthly, solutions to the problems are proposed: first of all, “gatekeeper” should be rearranged, so as to specify each transmission body’s responsibility. Users should enhance media literacy. Only by media’s self-discipline and “heteronomy” from governments and other outside forces can the problems be solved radically.
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