[학위논문]헤어오브제에 활용된 가발의 장식 효과 : 2007~2017년 걸그룹 뮤직비디오 중심으로 Decorative Effects of Wigs Used in Hair Object : Focused on the idol girl group music videos from 2007 to 2017원문보기
현대에는 가발이 헤어스타일을 장식하는 소품으로 사용되거나 이미지 변화의 수단으로 사용되고 있다. 이는 과거의 가발 수요 목적이었던 결점 보완에서 꾸밈의 용도로 변화되고 있다는 것을 파악할 수 있다. 가발의 표현력이 풍부해지면서 각종 영상 매체에서 폭넓게 사용되고 있다. 현대적 측면에서의 가발 장식 효과 연구는 가발 분야가 학문적으로 발전하는데 기여하는 정보 자료 제공에 도움이 될 것으로 기대된다. 본 연구는 현대 가발 흐름이 가장 잘 나타난 27팀 걸 그룹의 뮤직비디오 259편에서 가발 활용 이미지 355장을 대상으로 진행하였다. 본 연구의 결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 헤어 오브제란 머리를 장식하는 장신구의 일체를 말한다. 핀형 오브제, 밴드형 오브제, ...
현대에는 가발이 헤어스타일을 장식하는 소품으로 사용되거나 이미지 변화의 수단으로 사용되고 있다. 이는 과거의 가발 수요 목적이었던 결점 보완에서 꾸밈의 용도로 변화되고 있다는 것을 파악할 수 있다. 가발의 표현력이 풍부해지면서 각종 영상 매체에서 폭넓게 사용되고 있다. 현대적 측면에서의 가발 장식 효과 연구는 가발 분야가 학문적으로 발전하는데 기여하는 정보 자료 제공에 도움이 될 것으로 기대된다. 본 연구는 현대 가발 흐름이 가장 잘 나타난 27팀 걸 그룹의 뮤직비디오 259편에서 가발 활용 이미지 355장을 대상으로 진행하였다. 본 연구의 결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 헤어 오브제란 머리를 장식하는 장신구의 일체를 말한다. 핀형 오브제, 밴드형 오브제, 모자형 오브제, 가발형 오브제, 기타 오브제로 구분되는데 빈도 분석을 통해 가발형 오브제의 상대 빈도가 가장 높게 나타난 것을 알 수 있었다. 둘째, 가발을 활용한 헤어스타일은 헤어디자인 요소 중 형태의 고정위치에 따라 가발의 종류가 통가발, 헤어피스, 반가발, 컬러피스, 모양달비로 구분되었다. 가발 종류는 형태, 질감의 특성 분석을 통해 청순한, 귀여운, 관능적, 기계적, 중성적 표현 유형으로 나타났다. 셋째, 가발의 표현 유형에 따른 가발의 장식 효과를 분석한 결과 Style 변형 효과, Concept 강조 효과, 자연스러움 강조 효과로 도출할 수 있었다. 넷째, 연구의 가치는 현대 가발의 제품과 대중문화 산업에서 가발의 쓰임새와 디자인이 새롭게 창출된다면 가발 시장에 변화를 가져올 수 있을 것이다.
현대에는 가발이 헤어스타일을 장식하는 소품으로 사용되거나 이미지 변화의 수단으로 사용되고 있다. 이는 과거의 가발 수요 목적이었던 결점 보완에서 꾸밈의 용도로 변화되고 있다는 것을 파악할 수 있다. 가발의 표현력이 풍부해지면서 각종 영상 매체에서 폭넓게 사용되고 있다. 현대적 측면에서의 가발 장식 효과 연구는 가발 분야가 학문적으로 발전하는데 기여하는 정보 자료 제공에 도움이 될 것으로 기대된다. 본 연구는 현대 가발 흐름이 가장 잘 나타난 27팀 걸 그룹의 뮤직비디오 259편에서 가발 활용 이미지 355장을 대상으로 진행하였다. 본 연구의 결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 헤어 오브제란 머리를 장식하는 장신구의 일체를 말한다. 핀형 오브제, 밴드형 오브제, 모자형 오브제, 가발형 오브제, 기타 오브제로 구분되는데 빈도 분석을 통해 가발형 오브제의 상대 빈도가 가장 높게 나타난 것을 알 수 있었다. 둘째, 가발을 활용한 헤어스타일은 헤어디자인 요소 중 형태의 고정위치에 따라 가발의 종류가 통가발, 헤어피스, 반가발, 컬러피스, 모양달비로 구분되었다. 가발 종류는 형태, 질감의 특성 분석을 통해 청순한, 귀여운, 관능적, 기계적, 중성적 표현 유형으로 나타났다. 셋째, 가발의 표현 유형에 따른 가발의 장식 효과를 분석한 결과 Style 변형 효과, Concept 강조 효과, 자연스러움 강조 효과로 도출할 수 있었다. 넷째, 연구의 가치는 현대 가발의 제품과 대중문화 산업에서 가발의 쓰임새와 디자인이 새롭게 창출된다면 가발 시장에 변화를 가져올 수 있을 것이다.
Wigs in modern times are used as accessories to decorate hairstyles or as a means of image change. It is grasped that the purpose of the wig demand is changing from the complement of the defect in the past to the use of the ornament. As the power of expression of wig becomes rich, it is widely used ...
Wigs in modern times are used as accessories to decorate hairstyles or as a means of image change. It is grasped that the purpose of the wig demand is changing from the complement of the defect in the past to the use of the ornament. As the power of expression of wig becomes rich, it is widely used in various video medias. The study of the effects of wig decoration in modern time is expected to help provide information sources contributing to the academic development. This study was carried out on 355 images of wig using out of 259 pieces of music video by 27 girl groups who showed the best flow of modern wig. The summary of the results of this study is as follows. First, a hair object refers to a set of accessories that decorate the hair. It is classified into pin-type object, band-type object, hat-type object, wig-type object and other objects. Frequency analysis revealed that the wig-type object showed the highest relative frequency. Second, the hairstyles that use wigs were divided, according to the fixed position among the hair design elements, into tube wig, hair piece, half wig, color piece, and shape wig. The types of wig showed pure, immaculate, sensual, mechanical, and neutral expression type through the analysis of characteristics of shape and texture. Third, the analysis of decoration effect of wig according to the expression type of wig derived style deformation effect, concept emphasis effect, and naturalism emphasis effect. Lastly, the value of this research will be the changes in wig market if the use and design of the wig is newly created in the products of modern wig and popular culture industry.
Wigs in modern times are used as accessories to decorate hairstyles or as a means of image change. It is grasped that the purpose of the wig demand is changing from the complement of the defect in the past to the use of the ornament. As the power of expression of wig becomes rich, it is widely used in various video medias. The study of the effects of wig decoration in modern time is expected to help provide information sources contributing to the academic development. This study was carried out on 355 images of wig using out of 259 pieces of music video by 27 girl groups who showed the best flow of modern wig. The summary of the results of this study is as follows. First, a hair object refers to a set of accessories that decorate the hair. It is classified into pin-type object, band-type object, hat-type object, wig-type object and other objects. Frequency analysis revealed that the wig-type object showed the highest relative frequency. Second, the hairstyles that use wigs were divided, according to the fixed position among the hair design elements, into tube wig, hair piece, half wig, color piece, and shape wig. The types of wig showed pure, immaculate, sensual, mechanical, and neutral expression type through the analysis of characteristics of shape and texture. Third, the analysis of decoration effect of wig according to the expression type of wig derived style deformation effect, concept emphasis effect, and naturalism emphasis effect. Lastly, the value of this research will be the changes in wig market if the use and design of the wig is newly created in the products of modern wig and popular culture industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.