본 연구는 중학생의 구강보건교육 프로그램 방법에 따른 구강보건인식과 구강보건행동에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 자기기입식 설문지를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시 N구 소재한 S중학교에서 1학년 6개 학급 중 3개 학급 전체 86명을 실험군으로 나머지 3개 학급 전체 93명을 대조군으로 임의 표출하였다. 연구도구는 구강보건인식 13문항, 구강보건지식 20문항, 구강보건행동 18문항으로 구성되었다. 자료 수집은 2016년 10월부터 2016년 11월까지 이루어졌다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 중학생의 구강보건교육 프로그램 방법에 따른 구강보건인식과 구강보건행동에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 자기기입식 설문지를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시 N구 소재한 S중학교에서 1학년 6개 학급 중 3개 학급 전체 86명을 실험군으로 나머지 3개 학급 전체 93명을 대조군으로 임의 표출하였다. 연구도구는 구강보건인식 13문항, 구강보건지식 20문항, 구강보건행동 18문항으로 구성되었다. 자료 수집은 2016년 10월부터 2016년 11월까지 이루어졌다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 이원분산분석(Two-way ANOVA), 독립표본 T-test로 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육 프로그램에 따른 구강보건인식의 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육 프로그램에 따른 구강보건행동의 차이는 나타나지 않았다. 본 연구는 제한된 지역의 중학교 1학년 학생을 대상으로 하므로 연구 결과를 일반화하기에 한계점이 있고, 구강보건교육 프로그램은 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육으로 구분하였으나 교육시간은 모두 45분씩 2회로 제한하였으므로 다양한 지역과 학습자를 대상으로 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다.
주요어 : 중학생, 구강보건교육 프로그램, 구강보건인식, 구강보건지식, 구강보건행동
본 연구는 중학생의 구강보건교육 프로그램 방법에 따른 구강보건인식과 구강보건행동에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 사전-사후 통제집단 설계법이며, 자기기입식 설문지를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시 N구 소재한 S중학교에서 1학년 6개 학급 중 3개 학급 전체 86명을 실험군으로 나머지 3개 학급 전체 93명을 대조군으로 임의 표출하였다. 연구도구는 구강보건인식 13문항, 구강보건지식 20문항, 구강보건행동 18문항으로 구성되었다. 자료 수집은 2016년 10월부터 2016년 11월까지 이루어졌다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 이원분산분석(Two-way ANOVA), 독립표본 T-test로 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육 프로그램에 따른 구강보건인식의 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육 프로그램에 따른 구강보건행동의 차이는 나타나지 않았다. 본 연구는 제한된 지역의 중학교 1학년 학생을 대상으로 하므로 연구 결과를 일반화하기에 한계점이 있고, 구강보건교육 프로그램은 이론 중심 구강보건교육과 이론 및 실습을 병행한 구강보건교육으로 구분하였으나 교육시간은 모두 45분씩 2회로 제한하였으므로 다양한 지역과 학습자를 대상으로 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다.
This study was conducted to confirm the effect of oral health education program method on oral health cognition and oral health behavior among middle school students. The study design was pretest-posttest control group design method. The survey asked the participants to write in their own opinions. ...
This study was conducted to confirm the effect of oral health education program method on oral health cognition and oral health behavior among middle school students. The study design was pretest-posttest control group design method. The survey asked the participants to write in their own opinions. Data collection was done 1 classes in S middle school in Seoul Metropolitan City from October to November, 2016. The total number of participants was 179, allocated conveniently. The number of participants was 86 of experimental group from 3 classes, and 93 of control group from 3 classes. The study tool consisted of 13 items of oral health cognition, 20 items of oral health knowledge, and 18 items of oral health behavior. Collected data were analyzed with frequency, Two-way ANOVA and t-test using SPSS WIN 18.0 program. The main result of this study showed as follows; First, there was no difference in oral health cognition according to the oral health education program in combination with theory and practice of theory-based oral health education. Second, there was no difference in oral health behavior according to the oral health education program in combination with theory and practice of theory-based oral health education. The result of this study can't be generalized because the subjects were from only one middle school. The oral health education program was divided into theory-based oral health education and oral health education combined with theory and practice. However, since the education time was limited to two every 45 minutes, it should be continuously studied in various areas and learners.
KEYWORDS : Middle school students, Oral health education program, Oral health cognition, Oral health knowledge, Oral health behavior
This study was conducted to confirm the effect of oral health education program method on oral health cognition and oral health behavior among middle school students. The study design was pretest-posttest control group design method. The survey asked the participants to write in their own opinions. Data collection was done 1 classes in S middle school in Seoul Metropolitan City from October to November, 2016. The total number of participants was 179, allocated conveniently. The number of participants was 86 of experimental group from 3 classes, and 93 of control group from 3 classes. The study tool consisted of 13 items of oral health cognition, 20 items of oral health knowledge, and 18 items of oral health behavior. Collected data were analyzed with frequency, Two-way ANOVA and t-test using SPSS WIN 18.0 program. The main result of this study showed as follows; First, there was no difference in oral health cognition according to the oral health education program in combination with theory and practice of theory-based oral health education. Second, there was no difference in oral health behavior according to the oral health education program in combination with theory and practice of theory-based oral health education. The result of this study can't be generalized because the subjects were from only one middle school. The oral health education program was divided into theory-based oral health education and oral health education combined with theory and practice. However, since the education time was limited to two every 45 minutes, it should be continuously studied in various areas and learners.
KEYWORDS : Middle school students, Oral health education program, Oral health cognition, Oral health knowledge, Oral health behavior
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.