구강보건교육 프로그램이 중학생의 구강보건지식 및 행위에 미치는 효과 The Effect of the Oral Health Education Program on the Oral Health Knowledge and Behavior of Middle School Students원문보기
본 연구는 구강보건교육 프로그램이 중학생의 구강보건지식 및 행위에 미치는 영향을 알아보기 위해 시도되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 사전·사후 유사실험 연구로, 연구대상은 G시에 소재한 중학교 중에서 2개교를 편의표집하고, 1학년 4개 학급씩 실험군(145명)과 대조군(151명)으로 편의 배정한 296명을 대상으로 하였다. 연구기간은 2008년 4월 21일부터 6월 13일까지였으며 측정도구는 김숙진(2003) 이 개발한 구강보건지식 측정도구를 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, 구강보건행위는 임지연(2002)이 개발하고 변선영(2004)이 수정 보완한 구강보건 행위 측정도구를 재수정 보완하여 사용하였다. 자료는 ...
본 연구는 구강보건교육 프로그램이 중학생의 구강보건지식 및 행위에 미치는 영향을 알아보기 위해 시도되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 사전·사후 유사실험 연구로, 연구대상은 G시에 소재한 중학교 중에서 2개교를 편의표집하고, 1학년 4개 학급씩 실험군(145명)과 대조군(151명)으로 편의 배정한 296명을 대상으로 하였다. 연구기간은 2008년 4월 21일부터 6월 13일까지였으며 측정도구는 김숙진(2003) 이 개발한 구강보건지식 측정도구를 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, 구강보건행위는 임지연(2002)이 개발하고 변선영(2004)이 수정 보완한 구강보건 행위 측정도구를 재수정 보완하여 사용하였다. 자료는 SPSS Win 12.0 PC^(+) 를 이용하여 빈도, 백분율, x²-test, t-test로 분석 하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 제 1가설 ‘구강보건교육 프로그램을 받은 실험군은 받지 않은 대조군에 비해 구강보건 지식점수가 높을 것이다’는 구강보건교육 프로그램 전과 후의 차의 평균이 실험군에서 유의한 차이로 높아 지지되었다(t = 12.438, p = .001). 2. 제 2가설 : ‘구강보건교육 프로그램을 받은 실험군은 받지 않은 대조군에 비해 구강보건 행위점수가 높을 것이다’는 구강보건교육 프로그램 전과 후의 차의 평균이 실험군과 대조군간에 유의하지 않아 기각되었다(t = .868, p = .368). 이상의 결과를 통해 구강보건교육 프로그램이 중학교 1학년 학생의 구강보건 지식을 향상시킬 수 있었다.
본 연구는 구강보건교육 프로그램이 중학생의 구강보건지식 및 행위에 미치는 영향을 알아보기 위해 시도되었다. 연구설계는 비동등성 대조군 사전·사후 유사실험 연구로, 연구대상은 G시에 소재한 중학교 중에서 2개교를 편의표집하고, 1학년 4개 학급씩 실험군(145명)과 대조군(151명)으로 편의 배정한 296명을 대상으로 하였다. 연구기간은 2008년 4월 21일부터 6월 13일까지였으며 측정도구는 김숙진(2003) 이 개발한 구강보건지식 측정도구를 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였고, 구강보건행위는 임지연(2002)이 개발하고 변선영(2004)이 수정 보완한 구강보건 행위 측정도구를 재수정 보완하여 사용하였다. 자료는 SPSS Win 12.0 PC^(+) 를 이용하여 빈도, 백분율, x²-test, t-test로 분석 하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 제 1가설 ‘구강보건교육 프로그램을 받은 실험군은 받지 않은 대조군에 비해 구강보건 지식점수가 높을 것이다’는 구강보건교육 프로그램 전과 후의 차의 평균이 실험군에서 유의한 차이로 높아 지지되었다(t = 12.438, p = .001). 2. 제 2가설 : ‘구강보건교육 프로그램을 받은 실험군은 받지 않은 대조군에 비해 구강보건 행위점수가 높을 것이다’는 구강보건교육 프로그램 전과 후의 차의 평균이 실험군과 대조군간에 유의하지 않아 기각되었다(t = .868, p = .368). 이상의 결과를 통해 구강보건교육 프로그램이 중학교 1학년 학생의 구강보건 지식을 향상시킬 수 있었다.
The Purpose of this study was to determine the effect of the oral health education program on middle school student's knowledge and behavior of oral health. The study was performed on a non-equivalent control group, pre- and post-test design. The subjects were a total of 296 Students form S & H midd...
The Purpose of this study was to determine the effect of the oral health education program on middle school student's knowledge and behavior of oral health. The study was performed on a non-equivalent control group, pre- and post-test design. The subjects were a total of 296 Students form S & H middle school in Gwangju City, who were conveniently assigned to experimental and control groups. The experimental group participated in an oral health education program, which were held 45-minute sessions per week for 4 weeks. The data were collected from April 21, 2008 to June 13, 2008, and analyzed by x²-test, t-test, paired-t test, using a SPSS 12.0 program. The results were as follows; 1. Homogeneity of general characteristics between the experimental and control group was supported. There was no difference between the experimental and control group(p> .05). Homogeneity of oral health knowledge and oral health behavior between the experimental and control group was supported before the treatment(p> .05). 2. The first hypothesis, "The experimental group would have higher oral health knowledge scores than those of the control group" was supported (t=12.438, p= .001). 3. The second hypothesis, "The experimental group would have higher oral health behavior scores than those of the control group" was rejected (t= .868, p= .368). From this study we can conclude that the oral health education program was effective in improving the oral health knowledge of middle school students.
The Purpose of this study was to determine the effect of the oral health education program on middle school student's knowledge and behavior of oral health. The study was performed on a non-equivalent control group, pre- and post-test design. The subjects were a total of 296 Students form S & H middle school in Gwangju City, who were conveniently assigned to experimental and control groups. The experimental group participated in an oral health education program, which were held 45-minute sessions per week for 4 weeks. The data were collected from April 21, 2008 to June 13, 2008, and analyzed by x²-test, t-test, paired-t test, using a SPSS 12.0 program. The results were as follows; 1. Homogeneity of general characteristics between the experimental and control group was supported. There was no difference between the experimental and control group(p> .05). Homogeneity of oral health knowledge and oral health behavior between the experimental and control group was supported before the treatment(p> .05). 2. The first hypothesis, "The experimental group would have higher oral health knowledge scores than those of the control group" was supported (t=12.438, p= .001). 3. The second hypothesis, "The experimental group would have higher oral health behavior scores than those of the control group" was rejected (t= .868, p= .368). From this study we can conclude that the oral health education program was effective in improving the oral health knowledge of middle school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.