바로크 시대를 대표하는 작곡가 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)는 17세기 초에 <무반주 바이올린 파르티타 2번 BWV 1004>를 작곡하였는데 이 작품의 마지막 악장인 샤콘느(Chaconne)는 바흐의 독주를 위한 기악 음악들 중에서 많이 연주되고 연구되어지는 작품 중 하나이다. 바흐의 샤콘느는 바로크 시대의 모음곡 형식과 춤곡 양식의 구조를 그대로 따르면서 바흐 특유의 음악적 특징과 고유의 작곡기법인 대위법을 활용하였다.
이 작품은 후대에 많은 작곡가들에게 영향...
바로크 시대를 대표하는 작곡가 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)는 17세기 초에 <무반주 바이올린 파르티타 2번 BWV 1004>를 작곡하였는데 이 작품의 마지막 악장인 샤콘느(Chaconne)는 바흐의 독주를 위한 기악 음악들 중에서 많이 연주되고 연구되어지는 작품 중 하나이다. 바흐의 샤콘느는 바로크 시대의 모음곡 형식과 춤곡 양식의 구조를 그대로 따르면서 바흐 특유의 음악적 특징과 고유의 작곡기법인 대위법을 활용하였다.
이 작품은 후대에 많은 작곡가들에게 영향을 끼쳤으며 특히 가장 많이 연구되는 페루치오 부조니(Ferruccio Busoni, 1866~1924)의 <샤콘느 라단조 BWV 1004>와 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1879)의 <왼손을 위한 샤콘느>는 바이올린이 아닌 피아노로 편곡되어 오늘날까지 널리 알려지고 자주 연주되는 작품이 되었다.
부조니의 <샤콘느 라단조 BWV 1004>는 원곡의 화성과 조성의 구조를 그대로 사용하면서 피아노 악기의 특성을 잘 살려 확대된 음역, 풍부한 화성, 다양한 리듬, 페달의 사용, 섬세한 음악적 용어 등 원곡보다 더 웅장하고 화려하게 작곡되었다.
브람스의 <왼손을 위한 샤콘느>는 양손이 아닌 왼손만으로 연주되게 작곡되었으며 원곡의 바이올린 작품을 피아노로 그대로 옮겨 놓으며 바이올린의 단선율을 왼손으로 표현하듯 작곡된 것이 특징이다.
본 연구는 바흐의 <무반주 바이올린 파르티타 2번 BWV 1004> 중 샤콘느를 편곡한 부조니 <샤콘느 라단조 BWV 1004>와 브람스 <왼손을 위한 샤콘느>가 바이올린이 아닌 피아노로 재해석하면서 어떠한 공통점과 차이점이 나타나는지 비교 연구하는데 중점을 두며 이 연구를 통해 편곡된 샤콘느를 이해하고 연주함에 있어서 도움이 되고자 한다.
바로크 시대를 대표하는 작곡가 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)는 17세기 초에 <무반주 바이올린 파르티타 2번 BWV 1004>를 작곡하였는데 이 작품의 마지막 악장인 샤콘느(Chaconne)는 바흐의 독주를 위한 기악 음악들 중에서 많이 연주되고 연구되어지는 작품 중 하나이다. 바흐의 샤콘느는 바로크 시대의 모음곡 형식과 춤곡 양식의 구조를 그대로 따르면서 바흐 특유의 음악적 특징과 고유의 작곡기법인 대위법을 활용하였다.
이 작품은 후대에 많은 작곡가들에게 영향을 끼쳤으며 특히 가장 많이 연구되는 페루치오 부조니(Ferruccio Busoni, 1866~1924)의 <샤콘느 라단조 BWV 1004>와 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1879)의 <왼손을 위한 샤콘느>는 바이올린이 아닌 피아노로 편곡되어 오늘날까지 널리 알려지고 자주 연주되는 작품이 되었다.
부조니의 <샤콘느 라단조 BWV 1004>는 원곡의 화성과 조성의 구조를 그대로 사용하면서 피아노 악기의 특성을 잘 살려 확대된 음역, 풍부한 화성, 다양한 리듬, 페달의 사용, 섬세한 음악적 용어 등 원곡보다 더 웅장하고 화려하게 작곡되었다.
브람스의 <왼손을 위한 샤콘느>는 양손이 아닌 왼손만으로 연주되게 작곡되었으며 원곡의 바이올린 작품을 피아노로 그대로 옮겨 놓으며 바이올린의 단선율을 왼손으로 표현하듯 작곡된 것이 특징이다.
본 연구는 바흐의 <무반주 바이올린 파르티타 2번 BWV 1004> 중 샤콘느를 편곡한 부조니 <샤콘느 라단조 BWV 1004>와 브람스 <왼손을 위한 샤콘느>가 바이올린이 아닌 피아노로 재해석하면서 어떠한 공통점과 차이점이 나타나는지 비교 연구하는데 중점을 두며 이 연구를 통해 편곡된 샤콘느를 이해하고 연주함에 있어서 도움이 되고자 한다.
Johann Sebastian Bach(1625~1750), a representative composer of the Baroque period, composed in the early 17th century. Chaconne, the last movement of the work, is a piece most played and studied among Bach‘s instrumental music for a solo. Following both forms of suites and dance music of the Baroqu...
Johann Sebastian Bach(1625~1750), a representative composer of the Baroque period, composed in the early 17th century. Chaconne, the last movement of the work, is a piece most played and studied among Bach‘s instrumental music for a solo. Following both forms of suites and dance music of the Baroque as they are, Bach‘s Chaconne utilizes his unique musical feature and the counterpoint which is his own composition technique.
It greatly influenced future generations of many composers. In particular, Ferruccio Busoni(1866~1924)‘s and Johannes Brahms(1833~1879)‘s that are most studied were arranged not for the violin but for the piano, they became well-known works often played up to this day.
As accepting the harmony and tonality in the original music and taking full advantage of the characteristic of the piano, Ferruccio Busoni(1866~1924)‘s was a more magnificently and splendidly arranged piece compared to the original work with its expanded range, rich harmonies, various rhythm, usage of pedal, delicate terms, etc.
Johannes Brahms(1833~1879)‘s was composed for a piano performance for the left hand. The standout feature of it is that it is like expressing the monophony of a violin of the left hand by mirroring the original work for the violin on the piano version as it is.
This study aims for the comprehensive understanding of the two Chaconne pieces arranged by Busoni and Brahms and focuses on the comparative study of the similarities and differences between their works, of Busoni and of Brahms, by reinterpreting Chaconne of bach for the piano performance instead of the violin.
Johann Sebastian Bach(1625~1750), a representative composer of the Baroque period, composed in the early 17th century. Chaconne, the last movement of the work, is a piece most played and studied among Bach‘s instrumental music for a solo. Following both forms of suites and dance music of the Baroque as they are, Bach‘s Chaconne utilizes his unique musical feature and the counterpoint which is his own composition technique.
It greatly influenced future generations of many composers. In particular, Ferruccio Busoni(1866~1924)‘s and Johannes Brahms(1833~1879)‘s that are most studied were arranged not for the violin but for the piano, they became well-known works often played up to this day.
As accepting the harmony and tonality in the original music and taking full advantage of the characteristic of the piano, Ferruccio Busoni(1866~1924)‘s was a more magnificently and splendidly arranged piece compared to the original work with its expanded range, rich harmonies, various rhythm, usage of pedal, delicate terms, etc.
Johannes Brahms(1833~1879)‘s was composed for a piano performance for the left hand. The standout feature of it is that it is like expressing the monophony of a violin of the left hand by mirroring the original work for the violin on the piano version as it is.
This study aims for the comprehensive understanding of the two Chaconne pieces arranged by Busoni and Brahms and focuses on the comparative study of the similarities and differences between their works, of Busoni and of Brahms, by reinterpreting Chaconne of bach for the piano performance instead of the violin.
주제어
#바흐 샤콘느 샤콘느 부조니 샤콘느 브람스 샤콘느
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.