본 연구의 목적은 지역사회서비스 프로그램의 일환인 아동정서발달 지원서비스 프로그램이 초등학생의 정서에 미치는 영향에 대한 연구이다. 연구의 대상과 방법은 부산시 소재하고 있는 지역사회서비스센터 중 <향기로운지역사회서비스센터>, <수호천사지역사회서비스센터>의 전자바우처 서비스를 이용하고 있는 초등학교 1학년에서 6학년까지 101명의 학생을 대상으로 아동·청소년 행동 평가척도(Korea-Child Behavior Checklist) 검사인 K-CBCL을 사용하여 문제행동증후군 척도 하위영역 중 ...
본 연구의 목적은 지역사회서비스 프로그램의 일환인 아동정서발달 지원서비스 프로그램이 초등학생의 정서에 미치는 영향에 대한 연구이다. 연구의 대상과 방법은 부산시 소재하고 있는 지역사회서비스센터 중 <향기로운지역사회서비스센터>, <수호천사지역사회서비스센터>의 전자바우처 서비스를 이용하고 있는 초등학교 1학년에서 6학년까지 101명의 학생을 대상으로 아동·청소년 행동 평가척도(Korea-Child Behavior Checklist) 검사인 K-CBCL을 사용하여 문제행동증후군 척도 하위영역 중 내재화의 하위요인인 불안/우울, 위축/우울, 신체증상과 외현화의 하위요인인 규칙위반, 공격행동 그리고 기타 하위요인인 사회적미성숙, 사고문제, 주의집중문제, 기타문제를 설문으로 사전·사후 검사하여 분석하였다. 연구결과 아동정서발달 지원서비스 프로그램 교육 후 초등학생의 문제행동수준이 전반적으로 감소하는 효과가 나타났고, 문제행동 영역 중 외현화보다 내재화부분에 감소효과가 크게 나타났는데 세부요인들을 살펴보면 내재화의 하위요인인 불안/우울, 위축/우울, 신체증상 3가지 모든 영역에서 문제행동이 감소하였고, 외현화의 하위요인인 규칙위반, 공격행동 중 규칙위반 부분에서 감소하였다. 따라서 아동정서발달 지원서비스 프로그램 교육은 불안과 관련된 정서나 우울, 장애, 위축, 공포증이나 신체 불안과 같은 표현 모습을 보이는 내재화 정서 행동 문제 내적부분에서 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이런 결과를 비추어 볼 때 지역사회서비스 아동정서발달 지원서비스 프로그램은 초등학생의 정서에 긍정적인 변화를 가져온다고 할 수 있다. 본 연구는 정서행동 문제점을 지니고 있는 아동의 정서발달에 영향을 주는 요인을 내재화, 외현화, 기타문제, 사회적미성숙, 사고문제, 주의집중 문제로 한정하여 연구를 진행하였지만 정서발달의 주요 요인은 위에 언급한 영역 이외에도 많은 요인이 존재한다. 초등학생의 음악교육과 정서발달에 관련한 보다 체계적이고 심도 있는 연구를 위하여 초등학생의 정서발달에 미치는 요인을 폭넓게 살펴보고 더 다양한 요인과 음악교육과의 관계를 연구하길 기대한다. 더불어 본 연구가 음악교육을 전공하는 연구자들과 아동들의 정서발달에 관심을 가지고 있는 사람들에게 조금이나마 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 지역사회서비스 프로그램의 일환인 아동정서발달 지원서비스 프로그램이 초등학생의 정서에 미치는 영향에 대한 연구이다. 연구의 대상과 방법은 부산시 소재하고 있는 지역사회서비스센터 중 <향기로운지역사회서비스센터>, <수호천사지역사회서비스센터>의 전자바우처 서비스를 이용하고 있는 초등학교 1학년에서 6학년까지 101명의 학생을 대상으로 아동·청소년 행동 평가척도(Korea-Child Behavior Checklist) 검사인 K-CBCL을 사용하여 문제행동증후군 척도 하위영역 중 내재화의 하위요인인 불안/우울, 위축/우울, 신체증상과 외현화의 하위요인인 규칙위반, 공격행동 그리고 기타 하위요인인 사회적미성숙, 사고문제, 주의집중문제, 기타문제를 설문으로 사전·사후 검사하여 분석하였다. 연구결과 아동정서발달 지원서비스 프로그램 교육 후 초등학생의 문제행동수준이 전반적으로 감소하는 효과가 나타났고, 문제행동 영역 중 외현화보다 내재화부분에 감소효과가 크게 나타났는데 세부요인들을 살펴보면 내재화의 하위요인인 불안/우울, 위축/우울, 신체증상 3가지 모든 영역에서 문제행동이 감소하였고, 외현화의 하위요인인 규칙위반, 공격행동 중 규칙위반 부분에서 감소하였다. 따라서 아동정서발달 지원서비스 프로그램 교육은 불안과 관련된 정서나 우울, 장애, 위축, 공포증이나 신체 불안과 같은 표현 모습을 보이는 내재화 정서 행동 문제 내적부분에서 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이런 결과를 비추어 볼 때 지역사회서비스 아동정서발달 지원서비스 프로그램은 초등학생의 정서에 긍정적인 변화를 가져온다고 할 수 있다. 본 연구는 정서행동 문제점을 지니고 있는 아동의 정서발달에 영향을 주는 요인을 내재화, 외현화, 기타문제, 사회적미성숙, 사고문제, 주의집중 문제로 한정하여 연구를 진행하였지만 정서발달의 주요 요인은 위에 언급한 영역 이외에도 많은 요인이 존재한다. 초등학생의 음악교육과 정서발달에 관련한 보다 체계적이고 심도 있는 연구를 위하여 초등학생의 정서발달에 미치는 요인을 폭넓게 살펴보고 더 다양한 요인과 음악교육과의 관계를 연구하길 기대한다. 더불어 본 연구가 음악교육을 전공하는 연구자들과 아동들의 정서발달에 관심을 가지고 있는 사람들에게 조금이나마 도움이 되기를 바란다.
The objective of this study is to research the effects of 'children's emotional development support service' program on the emotion of elementary school students in the community service. Targeting 101 elementary school students(Grade1-6) using e-voucher service from Fragrant Community Service ...
The objective of this study is to research the effects of 'children's emotional development support service' program on the emotion of elementary school students in the community service. Targeting 101 elementary school students(Grade1-6) using e-voucher service from Fragrant Community Service Center and Guardian Angel Community Service Center among community service centers in Busan, Using K-CBCL(Korea-Child Behavior Checklist), a survey on the sub-factors of internalization such as anxiety/depression, contraction/depression, and physical symptom, sub-factors of externalization such as violation of rules and aggressive behavior, and sub-factors of others like social immature, thinking issue, concentration issue, and other issues was conducted/analyzed through pre/post tests. In the results of the study, after the children's emotional development service program, the level of problematic behavior of elementary school students was generally decreased. Among problematic behavior areas, the internalization showed bigger decrease than the externalization. In detailed factors, all three sub-factors of the internalization such as anxiety/depression, contraction/depression, and physical symptom showed the decreased problematic behavior. Among sub-factors of the externalization such as violation of rules and aggressive behavior, only violation of rules showed the decrease. Therefore, the children's emotional development support service program showed the effects on the internalized emotional behaviors such as emotion related to anxiety, or depression, disability, contraction, phobia, and expressions like physical anxiety. Based on such results, the community service 'children's emotional development support service program' could bring about positive changes in the emotion of elementary school students. Even though this study limited factors having effects on children's emotional development with emotional behavioral problems to internalization, externalization, other issues, social immature, thinking issue, and concentration issue, there are many other factors of emotional development besides areas mentioned above. For more systematic and in-depth researches related to music education and emotional development of elementary school students, it is expected to have researches on relations between more diverse factors and music education by extensively reviewing factors having effects on the emotional development of elementary school students. Hopefully, this study could be helpful to researchers majoring in music education and also people with interest in children's emotional development.
The objective of this study is to research the effects of 'children's emotional development support service' program on the emotion of elementary school students in the community service. Targeting 101 elementary school students(Grade1-6) using e-voucher service from Fragrant Community Service Center and Guardian Angel Community Service Center among community service centers in Busan, Using K-CBCL(Korea-Child Behavior Checklist), a survey on the sub-factors of internalization such as anxiety/depression, contraction/depression, and physical symptom, sub-factors of externalization such as violation of rules and aggressive behavior, and sub-factors of others like social immature, thinking issue, concentration issue, and other issues was conducted/analyzed through pre/post tests. In the results of the study, after the children's emotional development service program, the level of problematic behavior of elementary school students was generally decreased. Among problematic behavior areas, the internalization showed bigger decrease than the externalization. In detailed factors, all three sub-factors of the internalization such as anxiety/depression, contraction/depression, and physical symptom showed the decreased problematic behavior. Among sub-factors of the externalization such as violation of rules and aggressive behavior, only violation of rules showed the decrease. Therefore, the children's emotional development support service program showed the effects on the internalized emotional behaviors such as emotion related to anxiety, or depression, disability, contraction, phobia, and expressions like physical anxiety. Based on such results, the community service 'children's emotional development support service program' could bring about positive changes in the emotion of elementary school students. Even though this study limited factors having effects on children's emotional development with emotional behavioral problems to internalization, externalization, other issues, social immature, thinking issue, and concentration issue, there are many other factors of emotional development besides areas mentioned above. For more systematic and in-depth researches related to music education and emotional development of elementary school students, it is expected to have researches on relations between more diverse factors and music education by extensively reviewing factors having effects on the emotional development of elementary school students. Hopefully, this study could be helpful to researchers majoring in music education and also people with interest in children's emotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.