본 연구는 학습조직과 구성원의 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향을 분석하고 자기주도학습이 지닌 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학습조직이 자기주도학습에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학습조직은 자기주도학습을 매개로 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2016년 12월 몽골의 4개 국영기업의 조직구성원 376명을 대상으로 설문을 실시하였으며 최종적으로 283부를 분석에 사용하여 ...
본 연구는 학습조직과 구성원의 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향을 분석하고 자기주도학습이 지닌 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학습조직이 자기주도학습에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학습조직은 자기주도학습을 매개로 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2016년 12월 몽골의 4개 국영기업의 조직구성원 376명을 대상으로 설문을 실시하였으며 최종적으로 283부를 분석에 사용하여 SPSS 22.0의 상관관계분석과 회귀분석 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습조직, 자기주도학습, 조직몰입 및 직무만족은 상호 정적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 학습조직은 자기주도학습에 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 즉, 조직의 학습조직의 수준이 높아질수록 자기주도학습 수준이 높이지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 학습조직이 자기주도학습에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 자기주도학습은 조직몰입과 직무만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 분석결과는 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 긍정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 자기주도학습은 학습조직과 조직효과성인 조직몰입과 직무만족 간의 관계를 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 몽골 국영기업들의 조직효과성 증대를 위해 학습조직의 구축과 더불어 자기주도학습을 활성화하기 위한 진보적인 전략 구축의 필요성이 요구된다.
본 연구는 학습조직과 구성원의 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향을 분석하고 자기주도학습이 지닌 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학습조직이 자기주도학습에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학습조직은 자기주도학습을 매개로 조직몰입과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2016년 12월 몽골의 4개 국영기업의 조직구성원 376명을 대상으로 설문을 실시하였으며 최종적으로 283부를 분석에 사용하여 SPSS 22.0의 상관관계분석과 회귀분석 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습조직, 자기주도학습, 조직몰입 및 직무만족은 상호 정적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 학습조직은 자기주도학습에 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 즉, 조직의 학습조직의 수준이 높아질수록 자기주도학습 수준이 높이지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 학습조직이 자기주도학습에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 자기주도학습은 조직몰입과 직무만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 분석결과는 자기주도학습이 조직몰입과 직무만족에 긍정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 자기주도학습은 학습조직과 조직효과성인 조직몰입과 직무만족 간의 관계를 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 몽골 국영기업들의 조직효과성 증대를 위해 학습조직의 구축과 더불어 자기주도학습을 활성화하기 위한 진보적인 전략 구축의 필요성이 요구된다.
The purpose of this study is to examine the effects of learning organization on employee's self directed learning, organizational commitment and job satisfaction and mediating effects of self directed learning relationship between learning organization and performance variables. The following re...
The purpose of this study is to examine the effects of learning organization on employee's self directed learning, organizational commitment and job satisfaction and mediating effects of self directed learning relationship between learning organization and performance variables. The following research questions were set up. First, how does the learning organization affect self-directed learning? Second, how does self-directed learning affect organizational commitment and job satisfaction? Third, how does a learning organization influence organizational commitment and job satisfaction through self-directed learning? For this study, we conducted a 376 questionnaires from employees of four state-owned companies in December, 2016 (Mongolia). Finally, 283 questionnaires were used for the analysis and the correlation analysis and regression analysis of SPSS 22.0 were used. The results of this study are as follows. First, learning organization, self-directed learning, organizational commitment, and job satisfaction have a positive correlation with each other. Second, the results showed that learning organization had a significant effect on self-directed learning. In other words, the higher the level of organizational learning organization, the greater the self-directed learning. Third, self-directed learning had a positive effects on organizational commitment and job satisfaction according to the study results. Fourth, self-directed learning was partially mediated the relationship between learning organization and organizational commitment, and job satisfaction. In conclusion, based on the results of this study, it is necessary to establish a progressive strategy to activate self-directed learning along with the establishment of learning organization in order to increase organizational effectiveness of Mongolian state-owned enterprises.
The purpose of this study is to examine the effects of learning organization on employee's self directed learning, organizational commitment and job satisfaction and mediating effects of self directed learning relationship between learning organization and performance variables. The following research questions were set up. First, how does the learning organization affect self-directed learning? Second, how does self-directed learning affect organizational commitment and job satisfaction? Third, how does a learning organization influence organizational commitment and job satisfaction through self-directed learning? For this study, we conducted a 376 questionnaires from employees of four state-owned companies in December, 2016 (Mongolia). Finally, 283 questionnaires were used for the analysis and the correlation analysis and regression analysis of SPSS 22.0 were used. The results of this study are as follows. First, learning organization, self-directed learning, organizational commitment, and job satisfaction have a positive correlation with each other. Second, the results showed that learning organization had a significant effect on self-directed learning. In other words, the higher the level of organizational learning organization, the greater the self-directed learning. Third, self-directed learning had a positive effects on organizational commitment and job satisfaction according to the study results. Fourth, self-directed learning was partially mediated the relationship between learning organization and organizational commitment, and job satisfaction. In conclusion, based on the results of this study, it is necessary to establish a progressive strategy to activate self-directed learning along with the establishment of learning organization in order to increase organizational effectiveness of Mongolian state-owned enterprises.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.