자유학기제 예술 활동 디자인 프로그램 지도 방안 연구 : PI(Personal Identity)디자인을 중심으로 The study of Design Program teaching plan from Free-Learning Semester Art Activities : focused on Personal Identity Design원문보기
2016년 전국의 중학교에 자유학기가 전면 시행되었다. 학생들의 꿈과 끼를 찾아 진로탐색의 기간을 갖게 하자는 자유학기가 제도적 차원으로 도입되는 만큼, 의미 있는 자유학기제의 진행을 위해서는 자유학기 활동 안에서의 예술 활동 또한 그 목적에 맞게 기존의 예술 활동과는 다른 지도 방안이 요구된다. 따라서 본 연구의 목적은 자유학기 목적에 준하는 예술 활동 프로그램을 개발하고 그에 따른 교수·학습지도안을 제시하는 것이다. 본 연구자는 예술 활동을 통해 학생들에게 자기 탐색과 진로탐색의 기회를 제공하고자 PI (Personal ...
2016년 전국의 중학교에 자유학기가 전면 시행되었다. 학생들의 꿈과 끼를 찾아 진로탐색의 기간을 갖게 하자는 자유학기가 제도적 차원으로 도입되는 만큼, 의미 있는 자유학기제의 진행을 위해서는 자유학기 활동 안에서의 예술 활동 또한 그 목적에 맞게 기존의 예술 활동과는 다른 지도 방안이 요구된다. 따라서 본 연구의 목적은 자유학기 목적에 준하는 예술 활동 프로그램을 개발하고 그에 따른 교수·학습지도안을 제시하는 것이다. 본 연구자는 예술 활동을 통해 학생들에게 자기 탐색과 진로탐색의 기회를 제공하고자 PI (Personal Identity) 디자인을 활용한 자유학기 예술 활동 지도방안을 연구하였다. 학생들은 본 연구 프로그램을 통해 자아를 고찰해보고 자신의 강점을 찾아보는 시간을 갖게 되며, 이를 통해 알게 된 자신의 특징을 디자인 결과물로 표현해보는 시간을 갖게 될 것이다. 본 연구는 예술 활동을 진로 탐색 활동과 연결하여 또 하나의 진로 탐색 기회를 제공한다는 점에서 자유학기 예술 활동으로서의 기존의 예술 활동과는 다른 새로운 의미를 가질 것이다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 자유학기제의 도입배경 및 목적을 고찰하고 학교 안에서 행해지는 기존의 예술 활동과 자유학기 예술 활동의 차이점을 탐색하고자 한다. 둘째, PI디자인의 개념과 필요성을 선행 이론을 통해 고찰하고자 한다. 셋째, PI디자인을 활용한 디자인 프로그램을 설계하고 그에 따른 교수·학습 지도안을 제시하고자 한다. 넷째, 전주의 P중학교에서 자유학기 예술 활동으로 디자인 프로그램을 선택한 28명을 대상으로 하여 PI디자인을 활용한 예술 활동 프로그램을 총 15주로 수업한 후 학생들의 작품과 학습 활동지 결과를 분석하여 정리하고자 한다. 마지막으로, 위의 연구 결과를 바탕으로 PI디자인을 활용한 자유학기제 예술 활동 프로그램이 자유학기를 갖는 학생들에게 미치는 효과에 대해 논의하고자 한다. 이와 같은 연구 절차를 토대로 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, PI디자인을 활용한 디자인 프로그램은 학습자들에게 자기 탐색의 기회로서 작용하였다. 둘째, 학습자들의 디자인에 관한 정보 향상에 도움이 되었다. 셋째, 학습자들에게 디자인과 관련된 진로탐색 시간으로서 긍정적인 의미를 갖게 하였다. 자유학기는 이제 전면 시행에 따른 시작단계로서 실제 학교 현장에서의 자유학기 활동에는 개선이 필요한 부분들이 존재하였다. 앞으로 학생들에게 더욱 의미 있는 자유학기가 진행 되도록, 학교 현장에서 자유학기의 안정적 정착을 위한 개선 노력이 진행되어야 할 것이다.
2016년 전국의 중학교에 자유학기가 전면 시행되었다. 학생들의 꿈과 끼를 찾아 진로탐색의 기간을 갖게 하자는 자유학기가 제도적 차원으로 도입되는 만큼, 의미 있는 자유학기제의 진행을 위해서는 자유학기 활동 안에서의 예술 활동 또한 그 목적에 맞게 기존의 예술 활동과는 다른 지도 방안이 요구된다. 따라서 본 연구의 목적은 자유학기 목적에 준하는 예술 활동 프로그램을 개발하고 그에 따른 교수·학습지도안을 제시하는 것이다. 본 연구자는 예술 활동을 통해 학생들에게 자기 탐색과 진로탐색의 기회를 제공하고자 PI (Personal Identity) 디자인을 활용한 자유학기 예술 활동 지도방안을 연구하였다. 학생들은 본 연구 프로그램을 통해 자아를 고찰해보고 자신의 강점을 찾아보는 시간을 갖게 되며, 이를 통해 알게 된 자신의 특징을 디자인 결과물로 표현해보는 시간을 갖게 될 것이다. 본 연구는 예술 활동을 진로 탐색 활동과 연결하여 또 하나의 진로 탐색 기회를 제공한다는 점에서 자유학기 예술 활동으로서의 기존의 예술 활동과는 다른 새로운 의미를 가질 것이다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 자유학기제의 도입배경 및 목적을 고찰하고 학교 안에서 행해지는 기존의 예술 활동과 자유학기 예술 활동의 차이점을 탐색하고자 한다. 둘째, PI디자인의 개념과 필요성을 선행 이론을 통해 고찰하고자 한다. 셋째, PI디자인을 활용한 디자인 프로그램을 설계하고 그에 따른 교수·학습 지도안을 제시하고자 한다. 넷째, 전주의 P중학교에서 자유학기 예술 활동으로 디자인 프로그램을 선택한 28명을 대상으로 하여 PI디자인을 활용한 예술 활동 프로그램을 총 15주로 수업한 후 학생들의 작품과 학습 활동지 결과를 분석하여 정리하고자 한다. 마지막으로, 위의 연구 결과를 바탕으로 PI디자인을 활용한 자유학기제 예술 활동 프로그램이 자유학기를 갖는 학생들에게 미치는 효과에 대해 논의하고자 한다. 이와 같은 연구 절차를 토대로 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, PI디자인을 활용한 디자인 프로그램은 학습자들에게 자기 탐색의 기회로서 작용하였다. 둘째, 학습자들의 디자인에 관한 정보 향상에 도움이 되었다. 셋째, 학습자들에게 디자인과 관련된 진로탐색 시간으로서 긍정적인 의미를 갖게 하였다. 자유학기는 이제 전면 시행에 따른 시작단계로서 실제 학교 현장에서의 자유학기 활동에는 개선이 필요한 부분들이 존재하였다. 앞으로 학생들에게 더욱 의미 있는 자유학기가 진행 되도록, 학교 현장에서 자유학기의 안정적 정착을 위한 개선 노력이 진행되어야 할 것이다.
From 2016, Free-Learning semester of national middle schools was enforced. As a free semester that allows students to search for their dreams and habits and to pursue a career path, as it was introduced to the institutional level, the art activities in the free semester activities are also different...
From 2016, Free-Learning semester of national middle schools was enforced. As a free semester that allows students to search for their dreams and habits and to pursue a career path, as it was introduced to the institutional level, the art activities in the free semester activities are also different from the existing ones was required. Therefore, the purpose of this study is to develop the art activity program which is follow to Free-Learning semester object and to suggest the teaching and learning instruction according to it. In order to provide students with opportunities for self-exploration and career exploration through art activities, I have studied a free semester teaching method of art activities using PI design. Via this program, students will have time for looking into their own selves and find out their strengths, and at last, they will be able to express their characteristics that they have learned through design. This study will get a new meaning as a free semester art activity which is different from existing art activities in that it provides another opportunity to explore career by linking art activities with career search activities. The contents of this study are as follows. First, Examine the background and purpose of the introduction of the Free-Learning semester system, and explores the difference between existing art activities and free art activities in schools. Second, Examine the concept and necessity of PI design through preceding theories. Third, Planning a design program by using PI design and presenting teaching and learning guideline according to it. Fourth, Analyze the results of students' work and learning activities after a total 15 weeks of art activity programs using PI design for 28 students who selected the design program as free semester art activities at P middle school in Jeonju. Fifth, Based on the results of the above research, we discuss the effect of the Free-Learning semester art activity program using PI design on students with free semester. The results of this study is as follows. First, The design program using PI design acted as an opportunity for self-exploration for learners. Second, Helped to improve the learners' design information. Third, Gave learners a positive meaning as a career search time related to design. As Free-Learning semester is in the beginning stage according to the full implementation, there has been a need for improvement in carrying out this research in actual school. In the future, efforts should be made to stabilize Free-Learning semester in the school field so that more meaningful free semesters will be made to students.
Keyword : Free-Learning Semester, Art Activities, Design Program, Personal Identity Design
From 2016, Free-Learning semester of national middle schools was enforced. As a free semester that allows students to search for their dreams and habits and to pursue a career path, as it was introduced to the institutional level, the art activities in the free semester activities are also different from the existing ones was required. Therefore, the purpose of this study is to develop the art activity program which is follow to Free-Learning semester object and to suggest the teaching and learning instruction according to it. In order to provide students with opportunities for self-exploration and career exploration through art activities, I have studied a free semester teaching method of art activities using PI design. Via this program, students will have time for looking into their own selves and find out their strengths, and at last, they will be able to express their characteristics that they have learned through design. This study will get a new meaning as a free semester art activity which is different from existing art activities in that it provides another opportunity to explore career by linking art activities with career search activities. The contents of this study are as follows. First, Examine the background and purpose of the introduction of the Free-Learning semester system, and explores the difference between existing art activities and free art activities in schools. Second, Examine the concept and necessity of PI design through preceding theories. Third, Planning a design program by using PI design and presenting teaching and learning guideline according to it. Fourth, Analyze the results of students' work and learning activities after a total 15 weeks of art activity programs using PI design for 28 students who selected the design program as free semester art activities at P middle school in Jeonju. Fifth, Based on the results of the above research, we discuss the effect of the Free-Learning semester art activity program using PI design on students with free semester. The results of this study is as follows. First, The design program using PI design acted as an opportunity for self-exploration for learners. Second, Helped to improve the learners' design information. Third, Gave learners a positive meaning as a career search time related to design. As Free-Learning semester is in the beginning stage according to the full implementation, there has been a need for improvement in carrying out this research in actual school. In the future, efforts should be made to stabilize Free-Learning semester in the school field so that more meaningful free semesters will be made to students.
Keyword : Free-Learning Semester, Art Activities, Design Program, Personal Identity Design
주제어
#자유학기제 예술 활동 디자인 프로그램 PI디자인 Free-Learning Semester Art Activities Design Program Personal Identity Design
학위논문 정보
저자
주희
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학(미술교육)
지도교수
이광철
발행연도
2017
총페이지
iv, 102 p.
키워드
자유학기제 예술 활동 디자인 프로그램 PI디자인 Free-Learning Semester Art Activities Design Program Personal Identity Design
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.