<나무> 프로젝트 활동을 통한 지속가능발전교육(ESD)의 환경교육 실천 Practive of environmental education based on education for sustainable development(ESD) through project activity 원문보기
본 연구의 목적은 <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육(ESD)의 환경교육이 어떻게 실천되는지 살펴보는 데 있다. 그렇게 함으로써 유아기 환경 교육의 필요성을 인식하고 있으나 환경에 대한 가치관을 중시하는 교육의 방법을 고민하고 지속가능발전교육 관점과의 융합에 어려움을 겪고 있는 교사들에게 하나의 길잡이가 되기를 바란다.
...
본 연구의 목적은 <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육(ESD)의 환경교육이 어떻게 실천되는지 살펴보는 데 있다. 그렇게 함으로써 유아기 환경 교육의 필요성을 인식하고 있으나 환경에 대한 가치관을 중시하는 교육의 방법을 고민하고 지속가능발전교육 관점과의 융합에 어려움을 겪고 있는 교사들에게 하나의 길잡이가 되기를 바란다.
본 연구는 문화 기술적 연구 방법을 사용하였으며, D시 소재의 D초등학교병설유치원 만 3~4세 1개 학급 20명을 대상으로 <나무> 프로젝트 활동을 2016년 9월부터 2016년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여 관찰, 학부모 면담, 심층 면접, 활동 결과물 분석, 프로젝트 교사 일지 분석 등을 통하여 지속가능발전교육의 환경 교육 실천에 관련된 자료를 수집하고 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육의 하위 요소인 자연친화적 태도가 형성되었다. 유아들이 나무에 애호와 관심을 갖기 시작하며 유아들의 관심은 확대되어 나무에 대한 통합적인 관심을 형성하였다. 더불어 나무와 동물, 사람의 관계에 대해 이해함으로써 나무를 소중히 여기게 되었다. 이러한 애호와 관심, 나무, 동물, 사람의 관계에 대한 이해와 자연을 소중히 여기는 태도는 지속가능발전교육에 기초한 환경교육의 ‘실천’을 위한 도약의 토대가 되었다. 둘째, <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육의 하위 요소인 환경 보전 태도가 형성되었다. 유아들은 나무가 주는 세상을 지켜야 하는 필요성에 대해 이해하고 나무가 주는 세상을 지키는 방법을 논의하면서 유아들만의 지속가능한 나무 보호 방법을 창안하였다. 더불어 나무가 주는 세상을 지키는 방법을 약속으로 정하여 이를 지속적으로 실천하면서 지속가능발전교육에 기초한 나무 보호 및 자원 절약의 태도가 내면화 되었다. 결론적으로 <나무> 프로젝트 활동은 지속가능발전교육의 환경교육을 실천하는 데 효과적인 교수·학습 활동이다.
본 연구의 목적은 <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육(ESD)의 환경교육이 어떻게 실천되는지 살펴보는 데 있다. 그렇게 함으로써 유아기 환경 교육의 필요성을 인식하고 있으나 환경에 대한 가치관을 중시하는 교육의 방법을 고민하고 지속가능발전교육 관점과의 융합에 어려움을 겪고 있는 교사들에게 하나의 길잡이가 되기를 바란다.
본 연구는 문화 기술적 연구 방법을 사용하였으며, D시 소재의 D초등학교병설유치원 만 3~4세 1개 학급 20명을 대상으로 <나무> 프로젝트 활동을 2016년 9월부터 2016년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여 관찰, 학부모 면담, 심층 면접, 활동 결과물 분석, 프로젝트 교사 일지 분석 등을 통하여 지속가능발전교육의 환경 교육 실천에 관련된 자료를 수집하고 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육의 하위 요소인 자연친화적 태도가 형성되었다. 유아들이 나무에 애호와 관심을 갖기 시작하며 유아들의 관심은 확대되어 나무에 대한 통합적인 관심을 형성하였다. 더불어 나무와 동물, 사람의 관계에 대해 이해함으로써 나무를 소중히 여기게 되었다. 이러한 애호와 관심, 나무, 동물, 사람의 관계에 대한 이해와 자연을 소중히 여기는 태도는 지속가능발전교육에 기초한 환경교육의 ‘실천’을 위한 도약의 토대가 되었다. 둘째, <나무> 프로젝트 활동을 통하여 지속가능발전교육의 하위 요소인 환경 보전 태도가 형성되었다. 유아들은 나무가 주는 세상을 지켜야 하는 필요성에 대해 이해하고 나무가 주는 세상을 지키는 방법을 논의하면서 유아들만의 지속가능한 나무 보호 방법을 창안하였다. 더불어 나무가 주는 세상을 지키는 방법을 약속으로 정하여 이를 지속적으로 실천하면서 지속가능발전교육에 기초한 나무 보호 및 자원 절약의 태도가 내면화 되었다. 결론적으로 <나무> 프로젝트 활동은 지속가능발전교육의 환경교육을 실천하는 데 효과적인 교수·학습 활동이다.
The purpose of this study is to explore how environmental education based on education for sustainable development(ESD) is practiced through the project activity . This exploration would be a guide for teachers who are concerned about educating environmental values but have difficulties with uniting...
The purpose of this study is to explore how environmental education based on education for sustainable development(ESD) is practiced through the project activity . This exploration would be a guide for teachers who are concerned about educating environmental values but have difficulties with uniting education and ESD . The study hired ethnographic research methodology. Participants were 20 5 and 6 years old Kindergarteners in D city. The project was implemented from September, 2016 to December, 2016. Data was collected via participant observation, interviews with parents, in-depth interviews, activity results, and teachers’ journal. Data collected were analyzed. The results are as follows. First, young children came to have eco-friendly attitude, a sub-factor of ESD, during the project activity . Extending preference and concerns about wood led to developing integrative interests in wood. Young children’s understanding the relationships among wood, animals and human made them cherish wood. Eco-friendly attitude formed during the activity became a foundation for practicing environmental education based on education for sustainable development. Second, young children came to have eco-preserving attitude, a sub-factor of ESD, during the project activity . By understanding the necessity to protect the world formed based on wood, and discussing the ways of protecting the world, young children came up with their own ways of protecting wood sustainably. Practicing to protect the world formed based on wood helped young children internalize the attitude to protect wood and save resource based on ESD. Consequently, the project approach is an effective teaching-learning method for practicing environmental education based on education for sustainable development.
The purpose of this study is to explore how environmental education based on education for sustainable development(ESD) is practiced through the project activity . This exploration would be a guide for teachers who are concerned about educating environmental values but have difficulties with uniting education and ESD . The study hired ethnographic research methodology. Participants were 20 5 and 6 years old Kindergarteners in D city. The project was implemented from September, 2016 to December, 2016. Data was collected via participant observation, interviews with parents, in-depth interviews, activity results, and teachers’ journal. Data collected were analyzed. The results are as follows. First, young children came to have eco-friendly attitude, a sub-factor of ESD, during the project activity . Extending preference and concerns about wood led to developing integrative interests in wood. Young children’s understanding the relationships among wood, animals and human made them cherish wood. Eco-friendly attitude formed during the activity became a foundation for practicing environmental education based on education for sustainable development. Second, young children came to have eco-preserving attitude, a sub-factor of ESD, during the project activity . By understanding the necessity to protect the world formed based on wood, and discussing the ways of protecting the world, young children came up with their own ways of protecting wood sustainably. Practicing to protect the world formed based on wood helped young children internalize the attitude to protect wood and save resource based on ESD. Consequently, the project approach is an effective teaching-learning method for practicing environmental education based on education for sustainable development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.