본 연구는 한국형 중증도 분류도구(KTAS)교육을 이수한 응급의료센터 간호사를 대상으로 한국형 중증도 분류도구(KTAS)기반 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 운영하여 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 연구 대상은 응급의료센터 간호사 30명을 대상으로 시행하였으며 간호 시뮬레이션 교육 프로그램 개발은 ...
본 연구는 한국형 중증도 분류도구(KTAS)교육을 이수한 응급의료센터 간호사를 대상으로 한국형 중증도 분류도구(KTAS)기반 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 운영하여 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 연구 대상은 응급의료센터 간호사 30명을 대상으로 시행하였으며 간호 시뮬레이션 교육 프로그램 개발은 ADDIE 모형을 사용하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였고, 전문가 그룹에게 내용타당도를 받은 후 개발한 시나리오를 바탕으로 표준화 환자를 훈련하고, 예비검사를 진행하였다. 이후 총 5회의 시나리오를 운영하였고, 시나리오 운영 후 참여한 간호사를 대상으로 디브리핑 시간을 가졌다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 활용하여 일반적 특성은 백분율, 평균, 표준편차를 이용하였고 연구참여자의 전·후 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성은 paired t-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 임상적 의사결정능력은 교육 전 평균 2.66±.25에서 교육 후 3.95±.36으로 유의한 차이가 있었다(t=-27.19, p<.000).
2. 직무만족도는 교육 전 평균 2.65±.56에서 교육 후 3.86±.47으로 유의한 차이가 있었다(t=-6.98, p<.000).
3. 고객지향성은 교육 전 평균 2.67±.34에서 교육 후 3.88±.69으로 유의한 차이가 있었다(t=-6.98, p<.000)
본 연구는 한국형 중증도 분류도구(KTAS)기반 시뮬레이션 교육프로그램을 개발 한 후 이를 활용하여 표준화 환자와 학습자가 1:1 시나리오를 운영하여 간호사의 시뮬레이션기반 간호 교육프로그램 참여 전, 후의 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성을 평가하여 그 효과를 확인하였다. 본 연구의 결과를 토대로 한국형 중증도 분류도구(KTAS)교육에 활용할 수 있기를 기대하며, 시뮬레이션 기반 교육이 응급의료센터 중증도 분류간호사에게 도움이 되는 학습방법임을 알 수 있었다. 또한 중증도 분류에 관한 시뮬레이션 연구가 처음 시도되었다는 점에서 의의가 크다고 할 수 있다. 앞으로 다양한 응급질환 및 중증도 분류 교육에 시뮬레이션 기반 간호 교육 프로그램을 개발하여 활용할 수 있도록 후속연구를 제언한다.
본 연구는 한국형 중증도 분류도구(KTAS)교육을 이수한 응급의료센터 간호사를 대상으로 한국형 중증도 분류도구(KTAS)기반 시뮬레이션 교육프로그램을 개발하고 운영하여 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 연구 대상은 응급의료센터 간호사 30명을 대상으로 시행하였으며 간호 시뮬레이션 교육 프로그램 개발은 ADDIE 모형을 사용하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였고, 전문가 그룹에게 내용타당도를 받은 후 개발한 시나리오를 바탕으로 표준화 환자를 훈련하고, 예비검사를 진행하였다. 이후 총 5회의 시나리오를 운영하였고, 시나리오 운영 후 참여한 간호사를 대상으로 디브리핑 시간을 가졌다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 활용하여 일반적 특성은 백분율, 평균, 표준편차를 이용하였고 연구참여자의 전·후 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성은 paired t-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 임상적 의사결정능력은 교육 전 평균 2.66±.25에서 교육 후 3.95±.36으로 유의한 차이가 있었다(t=-27.19, p<.000).
2. 직무만족도는 교육 전 평균 2.65±.56에서 교육 후 3.86±.47으로 유의한 차이가 있었다(t=-6.98, p<.000).
3. 고객지향성은 교육 전 평균 2.67±.34에서 교육 후 3.88±.69으로 유의한 차이가 있었다(t=-6.98, p<.000)
본 연구는 한국형 중증도 분류도구(KTAS)기반 시뮬레이션 교육프로그램을 개발 한 후 이를 활용하여 표준화 환자와 학습자가 1:1 시나리오를 운영하여 간호사의 시뮬레이션기반 간호 교육프로그램 참여 전, 후의 임상적 의사결정능력, 직무만족도, 고객지향성을 평가하여 그 효과를 확인하였다. 본 연구의 결과를 토대로 한국형 중증도 분류도구(KTAS)교육에 활용할 수 있기를 기대하며, 시뮬레이션 기반 교육이 응급의료센터 중증도 분류간호사에게 도움이 되는 학습방법임을 알 수 있었다. 또한 중증도 분류에 관한 시뮬레이션 연구가 처음 시도되었다는 점에서 의의가 크다고 할 수 있다. 앞으로 다양한 응급질환 및 중증도 분류 교육에 시뮬레이션 기반 간호 교육 프로그램을 개발하여 활용할 수 있도록 후속연구를 제언한다.
This study developed and implemented an educational simulation program based on Korean Triage and Acuity Scale (KTAS) for nurses in emergency medical centers who completed KTAS training and then examined its educational effects based on the evaluation of clinical decision-making skill, job satisfact...
This study developed and implemented an educational simulation program based on Korean Triage and Acuity Scale (KTAS) for nurses in emergency medical centers who completed KTAS training and then examined its educational effects based on the evaluation of clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer-orientation. The study participants were 30 nurses in the emergency medical center of a general hospital. The educational nursing simulation program was developed with the ADDIE model which consists of five steps : analysis, design, development, implementation, and evaluation. Once content validity had been reviewed by a group of experts, standardized patients were trained with the developed scenarios and a pilot test was conducted. Afterwards, five scenarios in total were run and debriefing sessions were organized for the participants after running the scenarios. SPSS 22.0 was used for data analysis. The percentage, mean, and standard deviation were presented for the general characteristics and the participants’scores on clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer-orientation before and after the simulation were compared with paired t-test.
The results are as follows:
1. The mean scores of clinical decision-making skill before and after the simulation were 2.66±.25 and 3.95±.36, respectively, and this difference was statistically significant (t=-27.19, p<.000).
2. The mean scores of job satisfaction before and after the simulation were 2.65±.56 and 3.86±.47, respectively, and this difference was statistically significant (t=-6.98, p<.000).
3. The mean scores of customer-orientation before and after the simulation were 2.67±.34 and 3.88±.69, respectively, and this difference was statistically significant (t=-6.98, p<.000).
This study developed a KTAS-based educational simulation program, ran one-to-one simulations with standardized patients and learners, and analyzed the effects of the simulation-based nursing educational program on the nurses based on the evaluation of clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer- orientation. Given the results of this study, the simulation-based education is expected to be applied to KTAS education, and the results also showed that simulation-based education is a useful educational method for triage nurses in emergency medical centers. Furthermore, this study has a great significance since it is the first simulation research related to triage. Further follow-up research is suggested on the development and application of diverse simulation-based nursing educational programs related to emergency medical care and triage in the future.
This study developed and implemented an educational simulation program based on Korean Triage and Acuity Scale (KTAS) for nurses in emergency medical centers who completed KTAS training and then examined its educational effects based on the evaluation of clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer-orientation. The study participants were 30 nurses in the emergency medical center of a general hospital. The educational nursing simulation program was developed with the ADDIE model which consists of five steps : analysis, design, development, implementation, and evaluation. Once content validity had been reviewed by a group of experts, standardized patients were trained with the developed scenarios and a pilot test was conducted. Afterwards, five scenarios in total were run and debriefing sessions were organized for the participants after running the scenarios. SPSS 22.0 was used for data analysis. The percentage, mean, and standard deviation were presented for the general characteristics and the participants’scores on clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer-orientation before and after the simulation were compared with paired t-test.
The results are as follows:
1. The mean scores of clinical decision-making skill before and after the simulation were 2.66±.25 and 3.95±.36, respectively, and this difference was statistically significant (t=-27.19, p<.000).
2. The mean scores of job satisfaction before and after the simulation were 2.65±.56 and 3.86±.47, respectively, and this difference was statistically significant (t=-6.98, p<.000).
3. The mean scores of customer-orientation before and after the simulation were 2.67±.34 and 3.88±.69, respectively, and this difference was statistically significant (t=-6.98, p<.000).
This study developed a KTAS-based educational simulation program, ran one-to-one simulations with standardized patients and learners, and analyzed the effects of the simulation-based nursing educational program on the nurses based on the evaluation of clinical decision-making skill, job satisfaction, and customer- orientation. Given the results of this study, the simulation-based education is expected to be applied to KTAS education, and the results also showed that simulation-based education is a useful educational method for triage nurses in emergency medical centers. Furthermore, this study has a great significance since it is the first simulation research related to triage. Further follow-up research is suggested on the development and application of diverse simulation-based nursing educational programs related to emergency medical care and triage in the future.
주제어
#한국형 중증도 분류도구(KTAS) 간호 시뮬레이션 교육 임상적의사결정능력 직무만족도 고객지향성
학위논문 정보
저자
장재혁
학위수여기관
중앙대학교 건강간호대학원
학위구분
국내석사
학과
간호시뮬레이션전공
지도교수
김성희
발행연도
2017
총페이지
v, 103 p.
키워드
한국형 중증도 분류도구(KTAS) 간호 시뮬레이션 교육 임상적의사결정능력 직무만족도 고객지향성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.