현대 사회는 후기정보화, 지식기반사회로 접어들어 상대적이고 다양화된 환경 속에서 살아가고 있다. 시대의 변화에 따라 교육의 흐름도 변화되고 있지만 아직까지 현실적인 수업체제는 전통적인 주입식 교육이 이루어지고 있다. 획일적이고 일방적인 교사 중심 수업의 틀에서 벗어나 학습자의 흥미와 관심에 기반을 두어 학습의 주체가 될 수 있는 학습자 중심 교육이 정착되어야 할 시점이다. 즉 능동적, 주체적인 태도로 학습에 참여 할 수 있는 학습 설계와 환경 조성이 필요한 것이다. 본 연구는 학습자 중심의 수업의 ...
현대 사회는 후기정보화, 지식기반사회로 접어들어 상대적이고 다양화된 환경 속에서 살아가고 있다. 시대의 변화에 따라 교육의 흐름도 변화되고 있지만 아직까지 현실적인 수업체제는 전통적인 주입식 교육이 이루어지고 있다. 획일적이고 일방적인 교사 중심 수업의 틀에서 벗어나 학습자의 흥미와 관심에 기반을 두어 학습의 주체가 될 수 있는 학습자 중심 교육이 정착되어야 할 시점이다. 즉 능동적, 주체적인 태도로 학습에 참여 할 수 있는 학습 설계와 환경 조성이 필요한 것이다. 본 연구는 학습자 중심의 수업의 구성주의 이론에 근거한 협동학습 모형을 토대로 효과적인 미술 표현 수업을 할 수 있는 교수-학습 지도안을 제시한다. 미술 표현수업을 지도하는데 있어서 학습자가 중심이 될 수 있는 협동학습 수업을 통해서 학습자의 긍정적인 상호작용을 최대화시켜 학습의 성취를 높일 수 있도록 하는데 궁극적인 목적을 두고 있다. 이를 위해 구성주의학습이론에 관련하여 인지적 구성주의와 사회문화적 구성주의 이론적 배경에 대한 이해를 도모하였다. 비고츠키의 사회적 상호작용의 협동학습의 모형을 인형극 제작하기 모둠활동에 적용시켜 문제해결과정에서 동료학습자들과 의미를 나눔으로써 공통 목표를 성취할 수 있도록 하였다. 본 교수-학습 지도안을 통한 수업의 기대 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 중심의 수업을 통해 능동적이고 주체적인 태도로 학습의 문제를 해결할 수 있다. 둘째, 협동학습을 통해 집단 구성원들의 학습목표를 위하여 도움을 줌으로써 학습부진을 개선할 수 있다. 셋째, 동료학습자들과 함께 지식을 구성하는 적극적 사고를 기를 수 있다. 넷째, 타인에 대한 이해와 책임, 존경심을 기를 수 있다.
본 연구를 통하여 학습자 흥미와 관심에 기초하여 협동학습을 통해 긍정적인 상호작용을 할 수 있도록 지도하여 미술 수업의 참여도를 높이고 효과적인 지도방안을 제시하였다. 나아가 창의적이고 확산적인 사고를 길러 현대 사회의 올바른 사고를 할 수 있는 사회 구성원으로서 성장할 수 있길 기대한다.
현대 사회는 후기정보화, 지식기반사회로 접어들어 상대적이고 다양화된 환경 속에서 살아가고 있다. 시대의 변화에 따라 교육의 흐름도 변화되고 있지만 아직까지 현실적인 수업체제는 전통적인 주입식 교육이 이루어지고 있다. 획일적이고 일방적인 교사 중심 수업의 틀에서 벗어나 학습자의 흥미와 관심에 기반을 두어 학습의 주체가 될 수 있는 학습자 중심 교육이 정착되어야 할 시점이다. 즉 능동적, 주체적인 태도로 학습에 참여 할 수 있는 학습 설계와 환경 조성이 필요한 것이다. 본 연구는 학습자 중심의 수업의 구성주의 이론에 근거한 협동학습 모형을 토대로 효과적인 미술 표현 수업을 할 수 있는 교수-학습 지도안을 제시한다. 미술 표현수업을 지도하는데 있어서 학습자가 중심이 될 수 있는 협동학습 수업을 통해서 학습자의 긍정적인 상호작용을 최대화시켜 학습의 성취를 높일 수 있도록 하는데 궁극적인 목적을 두고 있다. 이를 위해 구성주의 학습이론에 관련하여 인지적 구성주의와 사회문화적 구성주의 이론적 배경에 대한 이해를 도모하였다. 비고츠키의 사회적 상호작용의 협동학습의 모형을 인형극 제작하기 모둠활동에 적용시켜 문제해결과정에서 동료학습자들과 의미를 나눔으로써 공통 목표를 성취할 수 있도록 하였다. 본 교수-학습 지도안을 통한 수업의 기대 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 중심의 수업을 통해 능동적이고 주체적인 태도로 학습의 문제를 해결할 수 있다. 둘째, 협동학습을 통해 집단 구성원들의 학습목표를 위하여 도움을 줌으로써 학습부진을 개선할 수 있다. 셋째, 동료학습자들과 함께 지식을 구성하는 적극적 사고를 기를 수 있다. 넷째, 타인에 대한 이해와 책임, 존경심을 기를 수 있다.
본 연구를 통하여 학습자 흥미와 관심에 기초하여 협동학습을 통해 긍정적인 상호작용을 할 수 있도록 지도하여 미술 수업의 참여도를 높이고 효과적인 지도방안을 제시하였다. 나아가 창의적이고 확산적인 사고를 길러 현대 사회의 올바른 사고를 할 수 있는 사회 구성원으로서 성장할 수 있길 기대한다.
Modern society is living in a relative and diverse environment as it gets into postinformational and knowledge-based society. With the change of generation, the flow of education is also changing, however the real class system of traditional teaching by rote. It is the point where we should get out ...
Modern society is living in a relative and diverse environment as it gets into postinformational and knowledge-based society. With the change of generation, the flow of education is also changing, however the real class system of traditional teaching by rote. It is the point where we should get out from the standardized, uniformed shape of class of teacher based and have education based on the students with students’ interest can be focused. Therefore, the atmosphere where students can attend class with active and independent attitude is essential. This study suggests a teaching plan of teacher-student which can carry art expression class based on cooperative learning on the basis of theory of constructivism of student focused class. In carrying out the art expression class throughout the cooperative learning which students can be the center, there is an ultimate purpose of enhancing the achievement of learning by maximizing the positive interaction of students. In order to do this, the understanding of epistemological constructivism and sociocultural constructivism theoretical background, related to constructivism learning theory was planned. By applying making the model of Vygotsky’s cooperative learning of social interaction as a puppet show in group activity, the students could achieve same goal by sharing the meaning with colleague learners in problem solving. The expectation effectiveness through this teacher-student teaching plan is as following. First, it can solve the class problems with conative and independent attitude through student based class. Second, it can improve the school underachievement by giving help for the group members’ learning goal through cooperative learning. Third, it allows to grow an enthusiastic thoughts that contains knowledge together with colleague students. Fourth, it allows to grow an understanding towards others, responsibility and respect. Through this study, t suggests an effective teaching method that can increase the participation of art class by leading the positive interaction through students’ interest based cooperative learning. Furthermore, it is expected that they can become a member of society who can think properly in modern society by growing creative and extending thoughts.
Modern society is living in a relative and diverse environment as it gets into postinformational and knowledge-based society. With the change of generation, the flow of education is also changing, however the real class system of traditional teaching by rote. It is the point where we should get out from the standardized, uniformed shape of class of teacher based and have education based on the students with students’ interest can be focused. Therefore, the atmosphere where students can attend class with active and independent attitude is essential. This study suggests a teaching plan of teacher-student which can carry art expression class based on cooperative learning on the basis of theory of constructivism of student focused class. In carrying out the art expression class throughout the cooperative learning which students can be the center, there is an ultimate purpose of enhancing the achievement of learning by maximizing the positive interaction of students. In order to do this, the understanding of epistemological constructivism and sociocultural constructivism theoretical background, related to constructivism learning theory was planned. By applying making the model of Vygotsky’s cooperative learning of social interaction as a puppet show in group activity, the students could achieve same goal by sharing the meaning with colleague learners in problem solving. The expectation effectiveness through this teacher-student teaching plan is as following. First, it can solve the class problems with conative and independent attitude through student based class. Second, it can improve the school underachievement by giving help for the group members’ learning goal through cooperative learning. Third, it allows to grow an enthusiastic thoughts that contains knowledge together with colleague students. Fourth, it allows to grow an understanding towards others, responsibility and respect. Through this study, t suggests an effective teaching method that can increase the participation of art class by leading the positive interaction through students’ interest based cooperative learning. Furthermore, it is expected that they can become a member of society who can think properly in modern society by growing creative and extending thoughts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.