현대사회는 학생들에게 한가지의 영역이 아닌 다방면에서 우수한 역량을 펼치기를 기대한다. 지식 위주의 정보를 습득하는 능력만이 아닌 사물을 바라보는 비판적인 시각과 상호간의 소통을 중요시 여긴다. 그러나 학생들은 수많은 정보를 무분별하게 수용하는 경향이 있다. 이러한 문제점들을 개선하기 위해서 함께 살아가는 사회를 보여줄 수 있는 협동학습과 비판적인 시각으로 해석하는 미술에 대한 중요도가 높아지고 있다. 일상생활에서 흔히 접할 수 있는 벽화는 지역의 특수성을 바탕으로 사회문화적인 특징을 이해할 수 있고 더 나아가 학생들은 정체성을 깨닫고 다양한 역량을 펼치는데 도움이 될 수 있다. 본 연구는 고등학교에서 적용 가능한 협동학습을 통한 벽화의 지도방안을 모색하였다. 먼저 벽화와 협동학습의 정의와 관련된 사례, 교육적 의의를 살펴보고, 고등학교 미술 창작 ...
현대사회는 학생들에게 한가지의 영역이 아닌 다방면에서 우수한 역량을 펼치기를 기대한다. 지식 위주의 정보를 습득하는 능력만이 아닌 사물을 바라보는 비판적인 시각과 상호간의 소통을 중요시 여긴다. 그러나 학생들은 수많은 정보를 무분별하게 수용하는 경향이 있다. 이러한 문제점들을 개선하기 위해서 함께 살아가는 사회를 보여줄 수 있는 협동학습과 비판적인 시각으로 해석하는 미술에 대한 중요도가 높아지고 있다. 일상생활에서 흔히 접할 수 있는 벽화는 지역의 특수성을 바탕으로 사회문화적인 특징을 이해할 수 있고 더 나아가 학생들은 정체성을 깨닫고 다양한 역량을 펼치는데 도움이 될 수 있다. 본 연구는 고등학교에서 적용 가능한 협동학습을 통한 벽화의 지도방안을 모색하였다. 먼저 벽화와 협동학습의 정의와 관련된 사례, 교육적 의의를 살펴보고, 고등학교 미술 창작 교과서 분석을 통하여 벽화 및 협동학습이 가지고 있는 교육적 의미를 분석하였다. 수업지도 방안은 벽화에 대한 이해, 벽화 제작이해, 협동학습을 통한 작품 제작과 발표 및 감상으로 총 3차시의 수업지도안을 제안하였다. 첫 번째 수업은 벽화에 대한 개념 이해와 지역사회의 벽화가 가지고 있는 이해를 위한 수업지도안을 설계하였다. 작품에 대한 이해와 작가의 생각을 읽고 나의 의견을 말할 수 있는 것을 목표로 한다. 두 번째 수업은 벽화의 사례를 살펴보고 교내의 공간을 개선할 수 있는 방안을 조별로 계획안을 세우는 수업지도안을 설계하였다. 무심코 지나가버릴 수 있는 작은 공간도 다른 관점으로 바라볼 수 있도록 기회를 제공한다. 조원간의 의견을 조율하여 공간을 설정하며 타인과의 소통을 통해 자기 자신에 대한 이해를 높이도록 한다. 세 번째 수업은 조별로 하나의 작품을 완성하여 작품이 나오게 된 과정과 조원들의 의견을 발표하고 감상하는 수업지도안을 설계하였다. 과정과 결과를 함께 이끌어가면서 협동심과 상호소통능력의 향상을 기대한다. 본연구의 목적은 벽화를 활용한 협동학습 지도방안을 통해 일상속의 미술을 보다 비판적으로 바라보는 시각을 가지고 미적 안목을 증진시키며, 결과보다는 과정 중심으로 학생들 간의 소통능력 향상을 이끌어내는 것이다. 또한 우리가 살고 있는 환경과 연관된 계획안을 통하여 실천 가능한 지도안을 만드는 것에 의의가 있다. 이를 통하여 학생들은 삶과 미술이 긴밀한 연계가 있음을 이해하고 학생 개인이 아닌 사회 속에서 더불어 살아가는 능력을 길러 전인 성장에 도움이 되기를 기대한다.
현대사회는 학생들에게 한가지의 영역이 아닌 다방면에서 우수한 역량을 펼치기를 기대한다. 지식 위주의 정보를 습득하는 능력만이 아닌 사물을 바라보는 비판적인 시각과 상호간의 소통을 중요시 여긴다. 그러나 학생들은 수많은 정보를 무분별하게 수용하는 경향이 있다. 이러한 문제점들을 개선하기 위해서 함께 살아가는 사회를 보여줄 수 있는 협동학습과 비판적인 시각으로 해석하는 미술에 대한 중요도가 높아지고 있다. 일상생활에서 흔히 접할 수 있는 벽화는 지역의 특수성을 바탕으로 사회문화적인 특징을 이해할 수 있고 더 나아가 학생들은 정체성을 깨닫고 다양한 역량을 펼치는데 도움이 될 수 있다. 본 연구는 고등학교에서 적용 가능한 협동학습을 통한 벽화의 지도방안을 모색하였다. 먼저 벽화와 협동학습의 정의와 관련된 사례, 교육적 의의를 살펴보고, 고등학교 미술 창작 교과서 분석을 통하여 벽화 및 협동학습이 가지고 있는 교육적 의미를 분석하였다. 수업지도 방안은 벽화에 대한 이해, 벽화 제작이해, 협동학습을 통한 작품 제작과 발표 및 감상으로 총 3차시의 수업지도안을 제안하였다. 첫 번째 수업은 벽화에 대한 개념 이해와 지역사회의 벽화가 가지고 있는 이해를 위한 수업지도안을 설계하였다. 작품에 대한 이해와 작가의 생각을 읽고 나의 의견을 말할 수 있는 것을 목표로 한다. 두 번째 수업은 벽화의 사례를 살펴보고 교내의 공간을 개선할 수 있는 방안을 조별로 계획안을 세우는 수업지도안을 설계하였다. 무심코 지나가버릴 수 있는 작은 공간도 다른 관점으로 바라볼 수 있도록 기회를 제공한다. 조원간의 의견을 조율하여 공간을 설정하며 타인과의 소통을 통해 자기 자신에 대한 이해를 높이도록 한다. 세 번째 수업은 조별로 하나의 작품을 완성하여 작품이 나오게 된 과정과 조원들의 의견을 발표하고 감상하는 수업지도안을 설계하였다. 과정과 결과를 함께 이끌어가면서 협동심과 상호소통능력의 향상을 기대한다. 본연구의 목적은 벽화를 활용한 협동학습 지도방안을 통해 일상속의 미술을 보다 비판적으로 바라보는 시각을 가지고 미적 안목을 증진시키며, 결과보다는 과정 중심으로 학생들 간의 소통능력 향상을 이끌어내는 것이다. 또한 우리가 살고 있는 환경과 연관된 계획안을 통하여 실천 가능한 지도안을 만드는 것에 의의가 있다. 이를 통하여 학생들은 삶과 미술이 긴밀한 연계가 있음을 이해하고 학생 개인이 아닌 사회 속에서 더불어 살아가는 능력을 길러 전인 성장에 도움이 되기를 기대한다.
Modern society expects students to have outstanding capabilities in many quarters, not just only on one aspect. Now the emphasis is on how they critic on a matter and interact among people rather than knowledge orientated information acquisition. However, students have tendency to accept numerous in...
Modern society expects students to have outstanding capabilities in many quarters, not just only on one aspect. Now the emphasis is on how they critic on a matter and interact among people rather than knowledge orientated information acquisition. However, students have tendency to accept numerous information thoughtlessly. To improve these issues, the importance of Arts that shows harmonious community through cooperative learning and critical interpretation, needs to become aware. The ubiquitous mural in our daily life can be based on the distinct characteristics of the community, and allows them to understand sociocultural characteristics of that community. Furthermore, the students can perceive one’s identity within their society and assists in expressing their various capabilities. The following research explores the method of teaching and learning of mural that is applicable in high school through cooperative learning. Firstly, the definition of mural and cooperative learning, and its related cases and educational significance will be revised. Then through the analysis of the secondary school art textbooks, the educational significance of the mural and cooperating learning will be analysed as well. The teaching guidance plan has 3 aspects, which includes understanding of mural, application of mural in mural construction, and production, presentation and appreciation of art piece through cooperative learning. The first teaching class covers understanding of the concept of the mural and its significance in community. The aim of the class is to understand the art work and the artist’s purpose to express the students’ opinion. The second teaching class is comprised of application of mural in mural and reviews its related cases. Then develop a plan to manipulate free spaces within school to improve its use. This allows them to see free small spaces, that we unconsciously pass by, in different perspectives. Not only that, but also provides the students opportunity to interact and coordinate their opinions with others and thus consolidates their understanding of the topic. The final teaching class also involves a group effort, where each group comes up with a complete art work, and presents the process of the work, their opinions, and perspective of the work. By going through the processes and outcomes together within the group, improvement in the teamwork and the communication skill will be anticipated. The aim of the research is to learn and develop one’s critical perspective on art works in our daily life through cooperative learning that utilizes the mural and to improve one’s aesthetic perspective as well. The process-focused education, rather than the outcome-focused education, encourages the students to improvement in their communication skills in great extent. The significance of making practical guidance plan should be based on the guidance plan that is related to community. Through these, students are expected to understand the intimate relationship between the art and life, and it is hope that by developing the skills and attributes required to have a meaningful interaction within the society that the student is able to mature into more than just an individual, as a well-rounded person; possessing not only knowledge and wisdom but also physical and psychological well-being.
Modern society expects students to have outstanding capabilities in many quarters, not just only on one aspect. Now the emphasis is on how they critic on a matter and interact among people rather than knowledge orientated information acquisition. However, students have tendency to accept numerous information thoughtlessly. To improve these issues, the importance of Arts that shows harmonious community through cooperative learning and critical interpretation, needs to become aware. The ubiquitous mural in our daily life can be based on the distinct characteristics of the community, and allows them to understand sociocultural characteristics of that community. Furthermore, the students can perceive one’s identity within their society and assists in expressing their various capabilities. The following research explores the method of teaching and learning of mural that is applicable in high school through cooperative learning. Firstly, the definition of mural and cooperative learning, and its related cases and educational significance will be revised. Then through the analysis of the secondary school art textbooks, the educational significance of the mural and cooperating learning will be analysed as well. The teaching guidance plan has 3 aspects, which includes understanding of mural, application of mural in mural construction, and production, presentation and appreciation of art piece through cooperative learning. The first teaching class covers understanding of the concept of the mural and its significance in community. The aim of the class is to understand the art work and the artist’s purpose to express the students’ opinion. The second teaching class is comprised of application of mural in mural and reviews its related cases. Then develop a plan to manipulate free spaces within school to improve its use. This allows them to see free small spaces, that we unconsciously pass by, in different perspectives. Not only that, but also provides the students opportunity to interact and coordinate their opinions with others and thus consolidates their understanding of the topic. The final teaching class also involves a group effort, where each group comes up with a complete art work, and presents the process of the work, their opinions, and perspective of the work. By going through the processes and outcomes together within the group, improvement in the teamwork and the communication skill will be anticipated. The aim of the research is to learn and develop one’s critical perspective on art works in our daily life through cooperative learning that utilizes the mural and to improve one’s aesthetic perspective as well. The process-focused education, rather than the outcome-focused education, encourages the students to improvement in their communication skills in great extent. The significance of making practical guidance plan should be based on the guidance plan that is related to community. Through these, students are expected to understand the intimate relationship between the art and life, and it is hope that by developing the skills and attributes required to have a meaningful interaction within the society that the student is able to mature into more than just an individual, as a well-rounded person; possessing not only knowledge and wisdom but also physical and psychological well-being.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.